Seuraa 

1) Kuinka paljon harrastit liikuntaa ennen raskautta? Mitä lajeja?



2) Kuinka paljon harrastat liikuntaa nyt raskaana (millä rv:llä olet)? Mitä lajeja?



3) Oletko liikkunut aktiivisesti koko raskausajan ja kauanko olet ajatellut jatkaa, jos mitään esteitä ei matkalle tule?



4) Millaiset vaatteet sinulla on esim. jumpassa?



5) Oletko joutunut muuttamaan jotain jumppa- tai kuntosaliliikkeitä tms. nyt raskausaikana vai teetkö kaiken niin kuin ennenkin?



Omat vastaukseni:



1) Ennen raskautta kävin 2-3 kertaa viikossa joko pacessa tai punttiksella ja silloin tällöin juoksu- tai kävelylenkillä. Kesäisin yritin (vähälle jäi) myös rullaluistella ja talvella hiihtää.



2) Nyt raskaana ollessa pyrin käymään 2 kertaa viikossa tuolla pacessa ja ehkä kerran viikossa noin tunnin kävelylenkillä.



3) Alkuraskaus sattui kesälle ja voin silloin pahoin rv 6-15 välisen ajan. Silloin jäi liikkuminen aika vähiin. Mulla on tonne paceen lippu vuoden loppuun asti, jolloin olisi rv 33 ja siihen asti meinasin käydä, jos pystyn. Sen jälkeen ainoaksi liikunnaksi jää varmaan kävely puistoon ja takaisin...



4) Mun " oikeat" jumppahousut alkoi kiristää jo heti alussa, joten jouduin ostamaan uudet. Ne on H&M:n tavalliselta osastolta sellaiset Jazz-housujen tapaiset trikoohousut, joissa on tosi korkea vyötärökaistale. Aluksi pidin sitä vyötärökaistaletta kaksin kerroin käännettynä ja hakaneulalla tiukemmalle vedettynä (mun piti ommella sitä, mutta se jäi), mutta nyt vyötärökaistale on ylhäällä asti ja edelleen hakaneulalla tiukemmalle vedettynä. Tähän asti olen pitänyt tavallisia jumppapaitojani ja koska ne ovat aika lyhyitä, on mulla ollut siinä välissä masutuubi. Nyt ajattelin penkoa äitini kaappeja, jos sieltä löytyisi muutama hyvä T-paita, joita voisin käyttää. Itselläni ei sellaisia ole (paitsi jotain ihan järkyttäviä). Kävelylenkeillä mulla on tavalliset ulkoiluhousuni, joista on vetoketju auki ja housut pysyy jalassa tarranauhan avulla. Tavallinen ulkoilutakkini mahtuu vielä hyvin päälle.



5) Pacessa en voi enää hyppiä, enkä tehdä juurikaan jalan nosto -liikkeitä, koska alkaa pissattamaan. Tiettyjä vatsalihas-liikkeitä vielä teen, mutta en kaikissa laitteissa. Selkäpenkissä en ole tehnyt selkälihaksia enää aikoihin, vaan teen yleensä " hyvää huomenta" - liikettä silloin. Tehovastus-tunneilla en tee jalkakyykkyä laitteessa, vaan ilman laitetta. Tavallisilla tunneilla teen jalkakyykyt laitteessa. Kävelyllä on vauhti hiljentynyt, kun muuten alkaa pistämään.



T:Fassiloora rv 25

Kommentit (8)


1) Kuinka paljon harrastit liikuntaa ennen raskautta? Mitä lajeja?

Kaksi koiraa vaativat päivittäin lenkkeilyä sekä sen lisäksi spinning/step/aerobic/pace/kuntosali (mielialan ja fiiliksen mukaan) 3-4 krt/vko.



2) Kuinka paljon harrastat liikuntaa nyt raskaana (millä rv:llä olet)? Mitä lajeja? Raskausviikkoja 27+2 ja edelleen koirien kanssa joka päivä 1,5 h lenkkeilyä ja 1-2 krt viikossa jumppa.



3) Oletko liikkunut aktiivisesti koko raskausajan ja kauanko olet ajatellut jatkaa, jos mitään esteitä ei matkalle tule?

Olen ja aion jatkaa niin kauan kuin mahdollista - toivottavasti koko ajan, sillä muuten on pinna kireällä ja mieshän siitä sitten taas kärsii... ;)



4) Millaiset vaatteet sinulla on esim. jumpassa? Vielä on samat Jazz-housut kuin ennen odotustakin. On niin matalavyötäröiset, että sopivat edelleen hyvin. Toppi on sitten vaihtunut hieman pidempään malliin...





5) Oletko joutunut muuttamaan jotain jumppa- tai kuntosaliliikkeitä tms. nyt raskausaikana vai teetkö kaiken niin kuin ennenkin?

Hieman on joutunut miettimään, miten ja mitä liikkeitä uskaltaa täysillä tehdä. Esim. vatsalihasliikkeet ovat näitä mietittäviä liikkeitä. Ja tietty kaikki vatsallaan tehtävät liikkeet.



Himoliikkuja Olivia ja pikkuinen 27+2



1) Kuinka paljon harrastit liikuntaa ennen raskautta? Mitä lajeja?

Kavin Pumpissa, Combatissa ja spinningissa. Lisaksi salilla, ja rullaluisteleen. Sit kaveleen ja joskus harvemmin juoksemassa. Kyllastyn helposti ja siksi haluan tehda erilaisia juttuja. Yhteensa liikuin n. 3-6 kertaa viikossa.



2) Kuinka paljon harrastat liikuntaa nyt raskaana (millä rv:llä olet)? Mitä lajeja? Asutaan nyt sellasessa maassa ettei tarjontaa niinkaan ole, mutta salilla kayn vahintaan 3-5 x viikossa. Cardiota ja painoja, tosin kevyempaa kuin ennen raskautta. Uima-allas olisi ihan nurkan takana, ja pitaisi ottaa itseani niskasta kiinni ja alkaa kaymaan uimassa. Rullaluistelua en enaa uskalla harrastaa, vaikka ilmat taalla siihen viela tosi hyvat. Rv 22+4.



3) Oletko liikkunut aktiivisesti koko raskausajan ja kauanko olet ajatellut jatkaa, jos mitään esteitä ei matkalle tule? Niin kauan kuin mahdollista, ja kehoa kuunnellen.



4) Millaiset vaatteet sinulla on esim. jumpassa? Kireita trikoita ei huvita enaa kayttaa, eika pintaanuolevia toppeja :) Verkkarit ja t-paita.



5) Oletko joutunut muuttamaan jotain jumppa- tai kuntosaliliikkeitä tms. nyt raskausaikana vai teetkö kaiken niin kuin ennenkin? Vatsallaan olevat selkaliikkeet on jaaneet, ja jotkut vatsaliikkeet. Lisaksi painot on kevyempia, enka enaa uskalla rullaluistella.



Aktiivista odotusta kaikille :)



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

1) Kuinka paljon harrastit liikuntaa ennen raskautta? Mitä lajeja?

Kävin aerobickissä ennen raskautta 2-6 kertaa viikossa sekä sillon tällön spinningissä.



2) Kuinka paljon harrastat liikuntaa nyt raskaana (millä rv:llä olet)? Mitä lajeja?

Rv 9-16 pidin taukoa pahoinvoinnin takia. En olis jaksanut liikkua enkä ees ois voinut kun kokoajan oli syötävä jotain ettei huono olo pääsis pahaks(lue oksentamisex)



3) Oletko liikkunut aktiivisesti koko raskausajan ja kauanko olet ajatellut jatkaa, jos mitään esteitä ei matkalle tule?

Rv 16 eteenpäin kävin 2-4 kertaa viikossa aerobickissä, lähinnä vain body tai pump-tunneilla ja jätin jo silloin pois vatsalihasliikkeet.

Jossain vaiheessa lopetin aerobickin ja aloin käymään ainoastaan punttisalilla(personaltrainer teki raskausajan saliohjelman).

Salilla käymisen lopetin rv 32 koska veto alkoi olee aika veks ja liikkeitä piti jättää pois kun ei tuntunut enää hyvälle/mielekkäälle.



4) Millaiset vaatteet sinulla on esim. jumpassa?

Omat jumppahousut on menny koko ajan sekä isompi toppi.



5) Oletko joutunut muuttamaan jotain jumppa- tai kuntosaliliikkeitä tms. nyt raskausaikana vai teetkö kaiken niin kuin ennenkin?

lue kohta 3)



Nyt raskausviikkoja 34+3 ja aikapaljon vetämättömämpi olo alkaa olla. Maha painaa jo sen verran et ylimäärästä energiaa ei kyl oo jumppaamiselle. Alkuun jumpan jälkeen piristy mut loppuajasta salin jälkeen oli vaan enempi puhki.

Ihailen kyllä niitä jotka jaksaa loppuun asti käydä salilla, sehän pitää varmaan selänkin paremmassa kunnossa.



jade

1) Kuinka paljon harrastit liikuntaa ennen raskautta? Mitä lajeja?



Salitreeni 3krt viikossa, uintia (800m kerrallaan) 2krt viikossa, kävelyä 3,5km x2 viikossa.



2) Kuinka paljon harrastat liikuntaa nyt raskaana (millä rv:llä olet)? Mitä lajeja? RV 18+5 Mammajumppa 1h viikossa, kävelyä 3,5km lenkki x2-3krt viikossa, uintia voimien mukaan, puntti/kuminauhatreeni kotona 3krt viikossa.



3) Oletko liikkunut aktiivisesti koko raskausajan ja kauanko olet ajatellut jatkaa, jos mitään esteitä ei matkalle tule?

Loppuun asti mikäli ongelmia ei tule. Alkuraskaudesta jouduin olemaan 3viikkoa liikkumatta pahoinvoinnin takia.



4) Millaiset vaatteet sinulla on esim. jumpassa? Leveä vyötäröiset urheiluhousut ja joustava toppi.



5) Oletko joutunut muuttamaan jotain jumppa- tai kuntosaliliikkeitä tms. nyt raskausaikana vai teetkö kaiken niin kuin ennenkin? Kuntosali ei tuntunut hyvältä enää viikolla 11 joten lopetin sen ja siirryin enempi aerobiseen liikkumiseen joka tuntuu hyvältä. Uintia suosittelen kaikille selkävaivoista kärsiville. Ja niille jotka jaksaa: hyötyliikunta on ihanaa! Kävelen niin paljon kuin vain jaksan! =)



Voikaa hyvin! =)



Annu

Mä en ole koskaan ollut mikään himoliikkuja, mutta jonkun verran on " pakko" liikkua, myös raskaana. Tavallaan odotan jo sitä, kun jumppakortti loppuu ja saan vaan olla ja maata sohvalla. Nautin siis välillä myös siitä, että raskauden loppuvaiheessa ja vauvan synnyttyä voi hyvällä omalla tunnolla olla harrastamatta hikiliikuntaa. Mutta sitten onkin taas kamala hinku hikoilemaan ja odotan nyt jo kevättä (la helmikuussa), että pääsisin juoksulenkille. Vaikka tavallaan inhoan juoksemista, mutta silti aloitan lenkkeilyn aina keväällä ja jatkan pari kuukautta. Viime kesänä lenkkeilyt loppui vaan lyhyeen, kun heti alkuraskaudessa alkoi pistämään ja hengästyttämään niin paljon, etten voinut yhtään juosta. Ja jännä juttu, miten eri tavalla eri raskauksissa (siis omissa) pystyy liikkumaan. Esikoista odottaessa pystyin tekemään reippaita ja pitkähköjä käbelylenkkejä ihan loppuun asti. Nyt on jo pitkään tuntunut siltä, että käveleminen alkaa olla aika raskasta. Hengästyn tosi helposti ja jo parin kilometrin kävely ottaa koville. Ja pissattaa koko ajan. Saa nähdä, miten kauan tässä raskaudessa jaksaa kunnolla liikkua. Voihan olla, ettei jaksakaan niin kauan kuin ekassa raskaudessa.



T:Fassiloora rv 25+1

1. ennen raskautta harrastin jumppaa n 4 krt viikossa, 30 min krt. lisäksi juoksemassa 3 krt vk, 6-10 km krt. talvella hiihdin n 2 krt vko 12-20 km krt. lisäksi kävelyllä, kesällä rullaluistelua ja uintia silloin tällöin.



2. nyt raskauden aikana olen alusta asti jumpannut 30 min + sen päälle 1´t 40 min tai nykyisin 2 t ajanut kuntopyörällä 6 krt viikossa. matkana tämä kuntopyöräily tulee 35-40 km. lisäksi käyn pitämässä kuntopiiriä, itse mukana liikun 1 krt vk, 1 t.

sekä kävelyllä jos ilmat sallii 6 km lenkin. juoksin rv 20 asti 6 km.



3. jumpassa en ole vatsallaan olevia selkäliikkeitä enää tehnyt, hyppelyitä en nykyisin (rv 30). muuten vatsalihasliikkeitä norm. esim 100 istumaan nousua joka kerta.



4. jumpassa samat hm trikoohousut, kuntopyörällä kotona pyöräily housut, ja vatsa paljaana, kukaan ei näe.



olen liikkunut 2 ed. lapsen odotusaikana lähes yhtä paljon, paist kuntopyöräily tuli lisänä ed.lapsen odotusaikana.

synnytykset olleet nopeita, helppoja, paino nousi 10 ja 7 kg nuorimmaiselta. palautuminen synnytyksestä nopeampaa ja koko raskaus aika pirteämpänä ja terveempänä.

miten tuo otsikko noin muuttui?



siis nyt raskausviikkoja 30, aion likkua samalla lailla ihan synnytykseen asti, jos ei kielletä ja muuten pystyn.

ed. jumppasin jA polin kuntop. 2 t ma aamuna, vauva syntyi seuraavana yönä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat