Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Olemme tähän asti viettäneet mieheni kanssa joulun vanhempieni luona ja uuden vuoden hänen vanhemmillaan. Nyt kun saimme ensimmäisen lapsemme, on käynyt mielessä, että missäköhän vietämme ensi joulun... Molemmat isovanhemmat haluaisivat tietysti lapsenlapsensa kotiinsa joulua viettämään, mutta täytyisköhän laittaa riita puoliksi mieheni kanssa ja jäädä sittenkin meille...?

Sivut

Kommentit (21)

Tähän asti on juostu neljässä paikassa aattona, kiitos riittää se meille. Aion sanoa kaikille, että me ei juosta mutta meille saa kyllä tulla syömään aattona. Kuten joku kirjoitti, mukavaa laittaa ihan oma joulu verhoineen ja liinoineen. Tähän asti on lähinnä rasittanut koko joulu juoksemisen takia (ollaan lähdetty aattona klo 10 liikenteeseen ja oltu 20 kotona), nyt odotan ihan eri fiiliksillä. Toivottavasti vain ruuat onnistuu...

isovanhemmilla joulupäivänä ja Tapanina.

Oma kuusi, omat ruuat, oma perinne alkaa :)

Siitä on helppo jatkaa sitten kun joskus on useampikin lapsi.

Muuten tulee liikaa reissaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tähän asti olemme viettäneet mieheni kanssa kaikki yhteiset joulut vuorotellen kummankin vanhempien luona. Välimatkaa mummoloiden välillä on n.70km, joten ehditty joulun aikaan kumpaankin paikkaan...Lastenkin synnyttyä sama rumba jatkunut jo neljä joulua, MUTTA nyt tuli stoppi! Päätin, että nyt en lähde mihinkään tätä pesuetta raahaamaan (meillä on siis yli 200km kumpaankin mummolaan). Vauva on jouluna parikuinen ja isommatkin lapset vielä alle 5-vuotiaita. Olen sanonut molemmille isovanhemmille, että meille saa kyllä joulun aikaan tulla, jos haluaa. Nyt tosin tuntuu, että korkeintaan haluan vieraita Tapaninpäiväksi...Haluan " itsekkäästi" viettää mahdollisimman kiireettömän ja rauhallisen (lue: niin rauhallisen kuin se kolmen lapsen kanssa on mahdollista) joulun omassa kotona oman perheen kesken -ihan ensimmäistä kertaa :) Ja laittaa ihan meidän perheen näköisen joulun :) Saa nähdä tuleeko tästä nyt perinne, että jäädään aina kotiin, sillä ensi vuonna asumme sitten uudessa okt:ssa ja siellä olisi varmaankin kiva myös viettää joulua...

mieheni vanhempien luo.

En ole oikein väleissä vanhempieni kanssa, on heille ihan oikein ettemme käy siellä laisinkaan ;D

Uudesta vuodesta en osaa vielä sanoa, yleensä emme vietä sitä mitenkään. Ehkä nyt alamme valaa tinat, itse tykkäsin siitä pienenä.

Tänä vuonna tulee olemaan kiva joulu! Ei tarvitse ajella edes takaisin, kun on oma talo, jossa viettää joulua. Saa olla ihan rauhassa ja keskittyä vauvan ensimmäiseen jouluun.

Varmasti menee näkö kaikilta, kun aion ottaa miljoona valokuvaa :D

Aiempina jouluina on ajettu edestakaisin. Avon kotia, minun isälle, minun äidille ja lopuksi täysiä kotiin koirien luo.

Jimi-poika on tuonut tullessaan paljon hyviä asioita itsensä lisäksi. Tästä joulusta aioin nauttia ja koirillekkin on kivaa, kun ei tarvitse olla yksin niin kauaa.

Vielä kun pitäisin järjen päässä vauvan joululahjojen kanssa...

Meillä on kyllä jo kaksi lasta, mutta silloin kun 5-vuotias esikoisemme oli vauva teimme sopimuksen että olemme vuorotellen kummankin isovanhempien luona joulut. Muuten ei olis ees niin iso juttu mutta kun mummuloiden väli on 150 km niin kumpaankin paikkaan ei jouluaattona kerkee. Joulun aikana kuitenkin vieraillaan kummassakin mummulassa, mutta aatot siis vuorotellaan.

me vietetään joulu ihan kolmestaan, minä, mies ja lapsi ja toki marsumme. alotetaan omat perinteet ja jouluun kuuluu rauha, mitä ei olisi jos mieheni äidille mentäisiin tai kierrettäisiin kaikki paikat. asuvat etäällä toisistaan. suuttukoon ken suuttuu, lapsi saa rauhallisen joulun ja me myös:)

ja nyt vietetään ensimmäistä joulua omassa kodissa. Ollaan sanottu isovanhemmille, että meillä on avoimet ovet ja ovat tervetulleita syömään/kahvittelemaan. Ei viitsitä pojan kanssa lähteä kiertelemään, mutta haluamme kuitenkin antaa heille mahdollisuuden viettää joulua ensimmäisen lapsenlapsensa kanssa. Mukavaa tulee varmasti, aion jopa tehdä kaikki jouluruuat itse, ensimmäistä kertaa... ;)

Mun vanhemmat (miehen vanhemmat kuolleet), mun täti ja sisar miehensä kanssa tulevat meille aaton aattona ja ovat pari yötä, koska me asutaan kaukana heistä. Onneksi on tilaa majoittaa koko konkka ronkka. Lisäksi tapanina kutsutaan ehkä miehen veli perheineen syömään. Mun vanhemmat tuo kinkun tullessaan, sisko piparit ja jotakin muuta, joten en joudu kaikkea itse tekemään.

Olenkin jo aloittanut joulun valmistelun ja ostanut mm. jouluverhot ja liinan keittiöön. Olen vuosia haaveillut, että olisi ihanaa laittaa oma koti joulukuntoon, mutta työelämässä ollessa siihen ei vain yksinkertaisesti ollut aikaa. Vaikka kotona on kaksoset, ovat onneksi niin helppoja, että nyt voin toteuttaa tämän jouluhaaveeni.

Piti vielä lisätä, että uusi vuosi ollaan kotona vaan ja käydään pihalla näyttämässä raketteja pojalle, jos se vielä niitä edes ehtii nähdä.

Omia raketteja ei tule, kun collie on paukkuarka.

Olen viettänyt kaikki joulut omien vanhempieni kanssa ja nyt he tietysti olettavat, että tulemme heille myös vauvan kanssa. Mieheni taas haluaisi olla omien vanhempiensa luona. Taidan ehdottaa, että muodostetaan oma jouluperinne: hommataan pikkuinen kuusi ja ollaan aatto ihan kolmisin. Mennään sitten joulupäivänä ja tapanina isovanhempien luo.

vauvan myötä. Eli aamupäivällä käymme minun papalla ja sitten tulemme kotiin. Vanhempien luona olemme kyläilleet sitten seuraavina päivinä. Tänä jouluna ehkä vietto muuttuu sen verran, että vanhemmat saattavat haluta vierailla meillä aattona. Katsotaan....

Eli olemme aviomieheni kanssa olleet yhdessä seitsemän vuotta. Ensimmäisen jouluaaton jälkeen päätimme, että vietämme jouluaaton vuorottain hänen ja minun vanhempien kanssa. Tähän kuvioon kuuluu myös mieheni siskon perhe ja veljeni perhe, joka tekee samoin. tämä tarkoittaa että veljeni on samaa aikaa vanhemmillani ja mieheni sisko samaa aikaa hänen vanhemmillaan. (Sekavasti kirjoitettu, mutta toivottavasti ymmärsitte...) Ainoat jotka tästä kärsivät ovat vanhempamme, jotka ovat joka toinen joulu keskenään. Anoppini on joskus tästä valittanut, mutta omat vanhempani ovat hyväksyneet asian mukisematta. Vanhempani ovat kovia matkustamaan, ja ovat usein olleet joulun ulkomailla. (Tosin nyt kun heillä on kaksi lastenlasta he tuskin haluavat minnekään jouluksi lähteä.)

Meillä järjestelyä helpottaa se, että vanhemmat asuvat lähekkäin. Tästä syystä olen kehittänyt uuden perinteen, jonka mukaan tarjoan sille porukalle (mukaanlukien isomummo) joiden luona emme sinä jouluna ole joulupuuron aaton aamulla. Heidän kanssaan olemme myös joulupäivänä.

Tämä toimii meillä. Meillä on kovin tiiviit perhesuhteet, joten ilman isovanhempia emme joulua osaisi viettää. Omassa kodissamme olemme kyllä yhden joulun jo viettäneet ja tulemme vaarmasti tulevaisuudessakin viettämään perheidemme kera.

Uudenvuodenaaton vietämme yleensä ysävien kanssa. Äitini tosin viettää synttäreitään 1.1., joten hänelle aina soitamme kellon lyötyä 12. Tänä vuonna hän täyttää 60, mutta vanhempani lähtevät silloin matkalle, jonka määränpäätä he eivät ole paljastaneet.

Jouluhöperö mamma (joka on tavannut iskän joulupäivänä)

Vietämme tänä vuonna jouluaaton miehen vanhempien ja joulupäivän omien vanhempieni luona. Ensi vuonna sitten toistepäin!

Jossain vaiheessa vietämme joulua ehkä omassa kodissa yhdessä kaikkien isovanhempien kanssa, mutta sitä ennen saatava isompi koti, jossa olisi enemmän tilaa! :o)

ja joka toinen mun vanhempien luona. Vuoro on nyt miehen vanhemmilla. Meillä on molemmat isovanhemmat tosi kaukana ja näkevät lapsenlastaan harvoin, joten ollaan saman tien uusi vuosikin pohjoisessa.

Aaton olemme mieheni vanhemmilla, jonne myös minun äitini tulee.

Joulupäivänä menemme minun isäni luo.

Hommaa helpottaa huomattavasti se, että vanhempamme asuvat samassa kaupungissa.

Mua kauhistuttaa jo etukäteen koko ajatus joulusta, kun meidän lapsi on molemmille isovanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi... Arvatkaa vaan, kauanko ne on jo puhunu, että mitä kaikkee hienoo ihanaa on jouluna. Aiemmin on kruisailtu molempien luona, mutta siinäkin on aina ollut ongelmana AATTOILTA, se on jotenkin niin suuri juttu että kumman luona ollaan... saatikka nyt sitten... aargh.... jos multa kysyttäis niin olisin mieluiten mun vanhemmilla.... mutta kun...

minun äitini luona jonne ovat tulleet myös hänen uusi miehensä ja minun isäni oman uuden vaimonsa kanssa...aika erikoista mutta meillä ole ollut ongelmia :) mieheni vanhempien luona emme ole vielä olleet, sillä pidän meidän perheen jouluperinteistä ja tunnelmasta kuten pitää miehenikin... hänen vanhemmillaan ei ole oikein tapana " laittaa" joulua. nyt kuitenkin lapsen myötä varmaan tulemme viettämään joulua välillä hänen vanhempiensa luona ja välillä minun äitini luona, joskus sitten ehkä ihan kotonakin...mikä nyt minäkin vuonna parhaalta tuntuu. ensi jouluna syömme varmaan päivällä mieheni vanhempien luona ja illaksi menemme kahville ja avaamaan lahjoja äitini luokse. kaikki asuvat samalla paikkakunnalla, joten ajelua ei tule liikaa, vaikka itse viettäisinkin mielummin koko aaton yhdessä paikassa. tietysti kotiin tulee myös oma kuusi ja muuta sellaista, muttei omaa kinkkua kuitenkaan rueta paistamaan. mitenköhän tuo pieni neiti sekoaa lahjojen määrästä kun varmasti kaikki ostavat paljon ja meidän tytöllä on vielä synttärit 25 päivä... :)

Viime vuonna jouduin olemaan elämäni ensimmäisen joulun (siis aattoillan) erossa vanhemmistani ja siskostani.Olimme siis mieheni kotona. Korjasimme asian viettämällä aattoa myös joulupäivänä! Siskon lapsetkin olivat innoissaan kun " joulupukki olikin vienyt osan lahjoista väärään paikkaan" ! =o) *Tuo idea toimi loistavasti*

Nyt sitten on edessä eka vauvallinen joulu ja nyt on tarkoitus viettää sitä siskoni luona " minun" perheeni kanssa. Siskon perhe juuri saanut uuden talonsa valmiiksi ja päätös viettää siellä joulu tehtiin jo paljon ennen kuin lapsestani oli mitään tietoa. Aatto aamuna käydään varmaan puurolla mieheni mummolassa ja sitten siskoni luo. Joulupäivänä mennään sitten syömään mieheni kotiin. Etäisyydet ovat helpot: siskoni luo n.35 km, anopille 300m ja miehen mummolaan 350m. Eli kaikki keritään näkemään aaton aikana.

*Jouluhullu saa näköjään aina joulusta juttua*

ja meillä tällainen suunnitelma:tehdään avomiehen kanssa itse jouluruuat (ekaa kertaa, apua) ja mun äiti sekä sisko miehineen tulee meille syömään ja aattoa viettämään. Sitten mennään illemmalla vielä käymään avomiehen vanhemmilla minne tulee myös hänen mumminsa ja avataan lahjoja ym. He asuvat ihan 5 min päässä meistä. Sitten joulupäivänä mennään minun isovanhemmille sekä isälle.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat