Seuraa 

Pohdiskellaan tässä sijais- eli perhehoitoperheeksi ryhtymistä joskus tulevaisuudessa. (Nyt siis omat lapset vielä ihan pieniä, että vielä ei jaksa, mutta parin-kolmen vuoden kuluttua ehkä.) Että kyselin seuraavanlaisia:

- Hyviä linkki- tai kirjavinkkejä? (PeLan sivuillahan on vähän tavaraa, mutta mistäs lisää? Samoin jonkun " perhehoito lastensuojelussa" -tms. kirjan olen lukenut.)

- Pitkä- ja lyhytaikaisen sijoituksen hyvät ja huonot puolet. Eli kummalle puolelle " erikoistua" ?

- Muita kokemuksia/ajatuksia aiheeseen liittyen?

Kommentit (2)

olla nyt yhteydenotto johonkin sopivalta tuntuvaan lapsia sijoittavaan tahoon, joka siis voi olla esim. tuo Pelastakaa Lapset tai sitten jonkin kaupungin oma sosiaalitoimi. Yhteyttä voi samaan aikaan ottaa vaikka useampaankin tahoon. Sitä kautta on mahdollisuus saada parhaimpia vastauksia kaikkiin mieltä liikuttaviin asioihin. Sijaisvanhemmaksi tai -perheeksi ryhtyminen on pitkä prosessi kaikkinensa. Ottamalla yhteyttä ei missään tapauksessa sitoudu vielä mihinkään.

Nuoria sijais- ja tukiperheitä tarvitaan ympäri Suomen. Työ on tärkeää, mutta omalla tavallaan rankkaa, toki tapauksista riippuen. Apua on kuitenkin käsittääkseni saatavissa hyvin, olipa sitten sijoittavana tahona yhdistys tai kaupunki.

Kyselemällä enemmän ei menetä mitään. Siispä rohkeasti vain eteenpäin!

Tituliini, jolla sijaissisaruksia

Odotellaan pride-koulutuksen alkamista, todennäköisesti ensi keväänä. Olen päässyt läheltä seuraamaan sijaisperheen elämää, sillä vanhempani ovat toimineet vuosia perhehoitajina. Heillä sijoitukset olleet pitkäaikaisia, ja luulenkin niiden olevan jollain lailla helpompia.

Itse en ainakaan voisi kuvitella jaksavani ottaa hoitooni esim. vauvaa, josta tiedän joutuvani luopumaan parin viikon tai kuukauden kuluttua, koska kiintymiseltähän ei voi välttyä. Mutta sitähän se perhehoitajan elämä toisaalta on: luopumista. Pitkät sijoituksetkin usein päättyvät biologisen perheen saatua asioitaan paremmalle tolalle.

Olen saanut kuitenkin paljon viestiä, että uusia perheitä, nimenomaan nuoria perheitä, tarvitaan mukaan!

Tässä yksi linkki aiheeseen liittyen: http://www.perhehoitoliitto.fi/index.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat