Seuraa 

Onko se poikkeuksetta kivulias toimitus? Olen kuullut sen olevan melko ikävän tuntuista. Pitääkö paikkaansa?

Tiedättekö, mitä on tehtävissä, kun miehen siittiöt eivät ehkä ole riittävän liikkuvia ja minulta itseltäni ei irtoa munasolu joka kuukausi ja toisinaan se ei ilmeisesti ole tarpeeksi suuri. Tarvitsisin selkokielellä vastauksen, sillä en ymmärrä sitä käyttämäänne ' koodikieltä' .. Joka olisi kai kyllä jo tarpeen :)

Kommentit (6)

Kannattaa ottaa jotakin särkylääkettä noin tuntia ennen toimenpidettä. Itse olen ottanut 2 Panadolia ja se riittää mulle. Kipu ei ole kova eli ei tutkimusta tarvitse jännittää.

Minulle tehtiin munatorvien varjoainekuvaus, tai siis suolaliuosta

ruiskutettiin ja ei ollut kivulias. Otin tunti aikaisemmin 1,5 x burana

400. Pientä vihlaisua tuntui jossain kohdassa, mutta ei voi verrata

sitä kuin lievään kuukautiskipuun. (Minulla ne kivut ovat kovia..)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

HSG tehdään röntgenin avulla ja SSG ultraäänessä.

Munajohtimien avoimuus ja kohtuontelon rakenne on yksi lapsettomuuden perustutkimuksista. Munajohtimien läpäisyvyyden tutkimiseksi perinteisesti on tehty röntgentutkimuksessa (HSG) ruiskuttamalla varjoainetta kohtuontelon kautta munajohtimiin ja samalla röntgenkuvauksella selvitetty kohtuontelon ja munajohtimien rakenne.

MUNATORVIEN ULTRAÄÄNITUTKIMUS (SSG, salpingosonografia)

Normaalisti munanjohtimet eivät erotu ultraäänellä. Jos ne ovat päistään tukkeutuneet ja täyttyneet nesteellä, ne voidaan nähdä. Kun halutaan tutkia munatorvien aukioloa lapsettomuus-tutkimusten yhteydessä, tarvitaan erikoiskatetria. Ohut katetri työnnetään kohdun sisälle ja sen kautta kohtuun ruiskutetaan nestettä. Jos munatorvet ovat auki, nähdään ultraäänellä nesteen kulkevan kohdusta munasarjojen luokse ja siitä vatsaonteloon ja kohdun taakse. Jos munatorvet ovat tukossa tätä virtausta ei tule näkyviin.

Varjoainekuvaus (HSG) tehdään yleensä vasta siinä vaiheessa, kun siihen on syytä, se on operaationa varmaankin kalliimpi, kuin SSG.

SSG ei minulla ollut kivulias, vaikka olenkin tosi kipuherkkä ja unohdin ottaa särkylääkkeen ennakkoon. Se on tutkimus, josta ei voi ennakolta sanoa, miltä se tuntuu.

Noilla tutkimustuloksilla, mitä sinulla yllä oli, ei voi ennustaa tulevaa hoitoa. Yksi tärkeä asia on, onko munajohtimesi auki ja kuinka huonoja miehesi siittiöt ovat. Jos munajohtimesi on auki ja miehen siittiöt ei hirvittävän huonoja ole, voi ensimmäinen hoito olla IUI (keinosiemennys). Jos munajohtimet on tukossa, hoitovaihtoehtona ovat IVF ja ICSI . Tässä sinulle 2 osoitetta, joista voit lukea lisää näistä lyhenteistä :

www.hedelmallisyys.fi

www.lapsettomuus.com

Kuten sanoin, olen tosi toope näissä, sillä en ole halunnut ottaa selvää, etten tietäisi tavallaan liikaa, mitä kaikkea voikaan olla vikana.. Käsittääkseni kyseessä on se munatorvien tutkiminen, ovatko ne auki. En muista, mitä ohjelapussa lukee. Perustutkimuksissa tosiaan ollaan vielä. Kiitos noista linkeistä. Käynen niissä lähiaikoina. Kai se on uskottava, että ei ole liian helppoa tämä asia ja että apua tarvitaan jotenkin. Aika vaikea pala nieltäväksi :(

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat