Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kyselen vinkkejä kuinka muissa perheissä on hoidettu kotitöiden jakaminen. Meillä on nyt pidemmän aikaa riidelty näistä asioista ja nyt ajattelin tehdä jonkinnlaisen ehdotuksen eteenpäin jota alettaisiin noudattaa.

Itse olen siis 11 kk ikäisen lapsen kanssa kotona päivät, mies on töissä ja 13 v. poika koulussa. Asumme omakotitalossa, joten sisähommien lisäksi kotitöihin luetaan myös tarvittavat ulkotyöt (lumityöt, nurmikon leikkaus, remontit jne,...)

Tähän asti hommat on mennyt siten, että minä siivoan, pyykkään ja laitan ruoan sekä hoidan lapset, pihatöitä teen myös koska muuten ei ruoho lyhene tai haravointi edisty. Mies tulee töistä eikä arkisin juuri mitään tee kotona kun jää ilta muutenkin niin lyhyeksi. Viikonloppuisin sitten tekee ulkotöitä vaihtelevasti.

Ongelma on siinä, että mä haluaisin et 13v. poika ja mies osallituisivat enemmän kodin töihin myös sisällä. Mies vetoaa siihen et mä oon kotona päivät ni mulla on aikaa.

Eli miten teillä muilla kotona olevilla hoidetaan kotityöt?

Kommentit (3)

Eli ei valittamista.

Mites jos ehdottaisit jotain vastaavaa, että itse hoidat ne sotkut ja kotityöt, jotka syntyvät sinun ja lapsen kotonaollessa ja mies ja poika osallistuvat sitten niihin mihin he ovat " osallisina" ? Näin olisi miehellekin vaikeampi keksiä selityksiä miksi hänen ei tarvitsisi osallistua.

*Hoidat päivisin siltä ajalta kun mies ja poika eivät ole kotona tiskit ym. kotihommat. Mahdollinen kevyt imurointi ja jotain vauvan ja oman pyykkisi (tai osan yhteisen) pesua.

*Sitten kun mies ja poika ovat kotona, niin yhteisen ruoan osalta pöydän astioiden vienti, tiskaus, pöydän pyyhintä ja raivaus yhteinen projekti. Myös yhteisen pyykin pesuun yhteinen osallistuminen.

*Viikkosiivous yhteisesti. Tai miten nyt suuremmat siivoukset hoidattekin. Kun sen sijoittaa vielä vapaapäivään niin kaikki pääsevät osallistumaan...

*Poika teillä ilmeisesti siivoaa ainakin oman huoneensa jo? Hänellehän voisit antaa lisäksi jonkun vakiohomman, joka pitäisi hoitaa oma-aloitteisesti (esim. roskien vienti tms. helppo homma, mutta joka opettaisi huolehtimaan asiasta itsenäisesti).

Yhteisten hommien osalta voisi auttaa tiettyjen tehtävien jakaminen vaikka joka kerta erikseen (se ja se vie roskat, se korjaa astiat pöydästä jne. tarkalleen luetelteluna- eli pientä koordinointia hommiin) tai listan tekeminen ja tehtävien kierrättäminen. Ja joskus auttaa pieni kiitos tehdystä työstä.

muihin kotitöihin osallistuu mieskin. Toki minun tulee useammin siivottua, kun olen päivät kotona, mutta mies usein imuiroi, ja pitää yllä perussiisteyttä. Hän tekee noita asioita käskemättä. Usein tehdään myös viikkosiivous yhdessä. Iltapalat mies kyllä lapsille laittaa usein, mutta lämpimät ruoat teen minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä on lapset 8v ja 9v, ja odotan vauvaa. Meillä siivotaan yhdessä ja yleensä työnjako on selvä minä pesen lattiat ja mies imuroi (isommassa siivouksessa) Normaali päiväsiivous tehdään yhdessä. silloin kun toinen on töissä toinen siivoaa sen minkä jaksaa/ehtii ja loput siivotaan kun kumpikin on kotona. Meillä lapset siivoaa omat vaatteet, lelut ym. ja joskus tahtovat autella myös muissa töissä. MEILLÄ ON AINA OLLUT NÄIN JA TULEE TOIVOTTAVASTI AINA OLEMAAN!!!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat