Vierailija

täälläkin ollaan kyselty terveyteen liittyviä asioita jotka eivät pienelle ihmiselle ole auenneet. viittaan nyt lähinnä noihin keskusteluihin hemoglobiinista, siihen vaikuttavista tekijöistä, määrästä ym.

jos tavan tallaajalle on niin vaikeaa käsittää terveyteen liittyviä käsitteitä ja mittayksikköjä, miksi niitä sitten viljellään niin laajalti? itse olen ihan terveysalan ammattilainen, mutta minua häiritsee joka kerta kun menen lääkäriin verikokeisiin (syystä tai toisesta) ja minulle luetellaan tulokset: alat sitä, asat tätä, hb tuota ja leukkarit tätä. itse jotain ymmärränkin, mutta mitenkäs ihan ammattiin kouluttautumaton?

minusta ihan hiton hyvä esimerkki tällaisesta tietämättömyydestä (kaikella kunnioituksella, ihan tosi) on tuo viestiketju, jossa ap halusi tietää, kuinka monta grammaa punasoluja hän menettää kuukautisvuodossa ja kuinka monta rautatablettia hänen tulee ottaa jotta määrä palautuisi ennalleen!

ei kait ihmisen elimistö ole ihan pelkkää matematiikkaa? ja ei kai lääkärinsä kanssa keskusteluun tarvita terveysalan tutkintoa?!

Kommentit (3)

ei kait se ole sairaus jos hemoglobiiniarvot ovat välillä alhaalla? joskus pelkästään huonosti nukuttu yö voi aiheuttaa hetkellisen hb-arvojen alenemisen. ei aina ole kysymys munuaissairaudesta.

puhumattakaan näistä jutuista " onko minulla kilpirauhasen vajaatoiminta kun olen lihonut pari kiloa?"

ehkä sulla olikin, mutta ei kaikki muteokset kehossa ole todellakaan sairauksia. en väitä, että tutkimukset ovat turhia tai että mistään ei saisi valittaa. väitän että ihmiset eivät tunne kehoaan riittävästi että he pystyisivät tekemään minkäänlaisia johtopäätöksiä mahdollisista sairauksistaan. väitän myös, että lääkäriin mennessäsi sinun pitää melkein itse osata ehdottaa mikä sairaus sinulla voisi olla ja lääkäri sitten tekee tarvittavat tutkimukset, jos tekee. väitän, että ihmiskehoa ei voida loputtomiin tutkia ja että esim. alhainen hb-arvo voi hyvinkin olla sellainen " etteivät lääkäritkään osaa sanoa, mistä se johtuu" eikä siihen liity mitään mystiikkaa. näin vain on.

ja lisäksi väitän, ettei lihomisen takana ole läheskään aina kilpirauhasen vajaatoiminta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat