Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meidan poika on 3v4kk, ilman vaippoja ollaan oltu jo vuoden alusta. Mutta musta rupeaa tuntumaan etta ikina ei paasta naista vahingoista eroon. Valilla menee mukavasti muutama viikko ilman vahinkoja ja sitten alkaa taas semmoinen kierre etta vahinkoja sattuu jopa 3 kertaa paivassa. Yritan olla hermostumatta lapselle, mutta taytyy sanoa etta valilla taidan kylla olla aika vihainenkin lapselle. Sitten tulee itselle paha mieli ja ahdistus, etta johtuuko se minusta etta naita vahinkoja tapahtuu. Olisikin kiva kuulla muilta, etta tapahtuuko teillekin vahinkoja nain usein? Ja jos on vinkkeja mita tehda, niin olisi ihana.

En tieda etta johtuuko nama vahingot siita etta meille on tulossa toinen vauva tammikuussa.

Kommentit (11)

Taitaa olla nain etta poika ei viela taysin hallitse rakkoansa ja tarvitsisi niita muistutuksia vanhemmiltaan. Kokeilen tuota suosittelemaanne rutiinia. Musta myoskin tuntuu etta mulla taitaa olla joku paine tasta kuivaksi oppimisesta ja pitaa vaan ymmartaa etta kaikki lapset kehittyvat omalla tahdillaan.

Ja pikkupisuja lirahtaa housuun muutama kerta viikossa, jollen itse muista viedä (=houkutella jollain keinoin) pissalle silloin, kun on jotain " tärkeää" kesken.

Eli pisulle meillä mennään vähintään eli siis patistan, jollei itse mene

aamulla herättyä (menee aina itse, kunhan ehtii - ei ole aamullakaan kiirettä)

ennen ulos menoa

ulkoa sisään tultua

ennen päiväunia

päiväunien jälkeen (menee aina itse, jahka ehtii)

ulkoa sisään tultua

ja loppuillan jaksaakin sitten itse muistaa pissaamiset, vielä juuri ennen nukkumaan menoa kuitenkin patistan

mutta jossen muista muistuttaa useampaa kertaa päivässä, lirahtaa kyllä välillä housuun.

Helpoimmaksi olen huomannut, että näistä pissalla käymisistä ei edes keskustella, vaan vastaus on: Tietysti käyt pissalla ennen ulos menoa tai kaikki lapset käyvät varmuuden vuoksi pissalla ennen ulos menoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Luulen että meillekin potalle opettelu olisi ollut minun puoleltani enemmän stressaavaa, jos olisin asettanut " tavoitteita" . Meillä pidin lapsilla vaipat siihen asti että olivat olleet yli 2vkoa kuivia ilman vahinkoja. Tämä säästi varmaan eniten minun hermojani, kun en olettanut lasten osaavan vielä olevan kuivia ja vahinkoja ei tarvinut siivota.

Esikoiselle tuo potalla käynti piti opettaa, mutta riitti että istui potalla sekunninkin ja pissa tuli jos tuli (ja usein se tulikin heti siihen istuttua tai ei tullut ollenkaan, vaikka joskus olisi pidemmänkin aikaa potalla jostain syystä istunutkin). Ja vaikka vakioaikoja meillä käytettiinkin, niin en hirveän tiheästi lasta potalle laittanut. Mitään hirveitä tahtojen taistoja meillä ei käyty, koska poika ei ole kovin kovaluonteinen. " Potatus" aloitettiin kun huomasin pojan osaavan pidättää ja päästää sitten pottaan. Potatusta ei sitten tarvinnut kuin kuukauden-kaksi ja homma toimi. Sen jälkeen vastaavalla lailla kuin " potatuksessa" nykyään vielä pojan ollessa vajaa 6v muistutan vielä että vessassa käydään ennen nukkumaan menoa ja ulos lähtöä! Näin ei iske sitten vessahätä " väärään" aikaan nukkuessa tai liikenteessä ollessa.

Toiselle potalla käyntiä ei opetettu, vaan meni esikoisen perässä. Ihmettelin kun näytti osaavan homman jo niin pienenä. Sitten kun osasi, niin kävi samoihin aikoihin kuin veljensäkin (eli taas ennen nukkumaan menoa, ulos lähtöä ja herättyä) ja homma meni ihan kuin itsestään. Toisella kun oli esikoinen esimerkkinä.

ollaan oltu vaipatta kesän alusta lähtien (tyttö nyt 2v7kk) ja pissavahinkoja tuli alussa tuon tuosta, saattoi jopa puolen tunnin välein pissata suuren määrän...

meillä oli käytössä " vakiopissa-ajat" , eli aamulla ekana vessaan, ulos lähtiessä vessaan, sisälle tultaessa, päiväunien jälkeen jne. ja ajattelin, että muistutan lasta vessasta ja käytän siellä säännöllisin välein. tietysti tämä voimakastahtoinen pikkuneiti päätti tämä vessa-asiankin suhteen, että EI-EI-EI. Satuin lukemaan erästä hyvää kasvatuskirjaa ja sieltä sitten päätin, että en pakota lasta vessaan, enkä muistuta. Otin tytön syliin ja sanoin hänelle " minä uskon, että sinä olet riittävän iso tyttö käymään itse vessassa, minä en pakota sinua enää vessaan, käyt itse vessassa, kun pissattaa" . Tämän jälkeen meillä muuttui kuvio täysin. nyt on ollut monen monta päivää ilman mitään pikkupissan liritystä ja olen huomannut, että hän oikeasti pystyy olemaan pissaamatta paljon kauemmin kuin minä luulin. olisiko syy tähän pikkupissailuun ollut sitten liian tiheä vessassa käyttäminen?! minä täällä itseäni soimaan, kun en lastani riittävästi kuunnellut... siispä lapset ovat yksilöitä ja toiset oppii nämäkin jutut ihan omalla tavallaan :-) (esikoistyttö oli yökuiva alle kaksivuotiaana, ilman että häntä mitenkään vessassa käytettiin tai tähän vessailuun hoputettiin, kaikki lähti hänestä itsestään...)

viimeksi esim lähdettiin illalla mummolasta uniaikaan pyjama ja villapuku päällä...mummolassa oli nautittu runsaasti mm maitoa

mummon kanssa käytiin iltapesulla mutta pissaaminen unohtu molemmilta...joten sitte oli aamulla lammikko sängyssä

Tuskin teillä lapsi tahallaan noita vahinkoja tekee? Eli olisiko pieni kypsymättömyys vielä tuossa rakon hallinnassa? Meilläkin kavereilla ollut muutama lapsi joilla pissalirauksia on tullut vielä yli vuodenkin jälkeen vaipan poisjätöstä, ovat kyllä sitten jääneet nämä lirahduksetkin pois kun lapset ovat kasvaneet. Näiden lasten äidit ovat sanoneet että lapset ovat liian keskittyneitä leikkeihinsä ja menevät liian myöhään vessaan. Itse epäilisin että enemmän on kyse hädän tunnistamisesta ja pidättämisestä, eli siitä ettei lapsi hallitse rakkoaan vielä ihan täydellisesti.

Luulisi että vahingot vähenisivät säännöllisellä pissattamisella, eli juuri kuten edellinen ehdotti (ennen ulkoilua, ennen nukkumista, herättyä, ruoan jälkeen jne.). Tällä tavalla meillä opittiin kuivaksi. Meillä tosin kuivaksi oppimisen jälkeen (täysin kuiva ja vaipaton 2v4kk) pojalle tuli vahinkoja muutama parin ekan viikon aikana, sen jälkeen ei ollenkaan. Tytölle vahinkoja ei tullut koskaan (täysin kuiva ja vaipaton 1v8kk). Luulisi että vahingot lopullisesti loppuvat sitten kun lapsi on kypsä siihen.

Kiitos tosiaan edellisille vinkeistä! Helpotti kuulla ettei kaikilla muillakaan tämä asia ole mennyt mutkattomasti. Luulen että meillä on tytöllä (2v11kk) myös kysymys siitä rakon hallinnasta. Mutta hermoja raastava lisäongelma on, että kun vien häntä potalle, niin häneltä ei tule pissa. Eli hän ei aina malta keskittyä pissalauluista, kirjoista loruista jne huolimatta asiaan, vaan ilmoittaa että pissa ei nyt tule ja sitten mennään. Ja arvaatte varmaan että seuraavan 10 min aikana se sitten lorautellaan lattialle, sohvalle tai matolle. Huoh. Ja voitta arvata, että joskus äidiltä palaa touhuun totaalisesti pinna.

Mutta jatkokysymys: Meillä tämä pissaaminen jonkin verran helpotti siitä, kun ensimmäisen kerran ilmoitin hänelle, että kyllä se kuule sittenkin äitiä hermostuttaa kun sinä pissaat lattialle. Eli siihen asti olin pyhimysmäisesti niellyt kiukkuni ja siivonnut sotkut. Sitten hän tosiaan vasta ehkä tajusi että lattialle pissaaminen ei ole mikään hauska juttu. Onko teillä muilla lapset sitten ihan vain itse tajunnut että pissat kuuluu hoitaa pottaan? Olenkohan liikaa kuitenkin kiirehtinyt ja toivonut sitä kuivaksi oppimista...

Kiitos jo etukäteen!

milloin siirtyi kokonaan vaipattomaksi ( vaippaa ei siis edes yolla ). Tytto paivakuiva 1v6kk asti ja yokuiva 2v4kk asti ja typy nyt sitten melki 3v ( tayttaa lauantaina ) ja vielakin lirahtelee silloin talloin ( ainakin 1krt viikossa ) kun on olevinaan liian kiireinen menemaan vessaan.

Mina vaihdan vaatteet ilman mitaan kummempia ihmettelyja juuri sen takia ettei vaan tajua/luule etta saa huomiota talla pissaamisella mutta kylla se vaan niin joskus pistaa sapettaan......

Mama-Njogu

Kolmivuotiaalla taitaa olla niin kiire, ettei aina malta käydä pisulla. Ja toki se vahinko voi joskus olla sitäkin, että sillä takuuvarmasti saa väsyneenkin (?) äidin huomion.. Varsinaisesti tahallaan tuskin vahinkoja tulee, mutta kyllä se voi toimia myös huomionhaku' keinona' , luulisin.

Kiukuntunnekin tuntuu tutulta, vaikka suuttuahan noista vahingoista ei tosiaan saisi. Piiiiiiiiitkää pinnaa vaan sinnekin! :)

(sekä yö että päivä) ja kakkakuivaksi 2v11kk vanhana (sekä yö että päivä). Vahinkoja on tainnut tulla tuon 2v11kk jälkeen joitakin kertoja (yöllä ei yhtään). Nyt ei vahinkoja ole sattunut enää puoleen vuoteen. Lapsi on päivähoidossa.

T. Emmakaisa ja lapsi 3v10kk

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat