Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Pieni välikysymys asiaan.

Kommentit (14)

ja tosiaan kyllä sieltä aina välillä pilkottaa se ylemmyydentunto. Jos suomenkieliset pärjäävät jossain matematiikan testissä paremmin, sen täytyy johtua käännösvirheestä tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen ollut ruotsin kielisten kanssa samassa koulussa. Minun lisäkseni koulussa oli vain yksi toinen suomenkielinen ja olimme kyllä sitä ihan alinta pohjasakkaa. Vieläkin on traumoja..... :)

Mulla on semmonen rakkaus viha suhde suomen ruotsalaisiin. On niissä jotain hauskoja puolia mutta osaa ne olla kyllä tosi ärsyttäviäkin.

Opeinpahan ruotsin kielen minäkin mutta

yritä siinä saada hyviä kavereita kun toisilla pappa betalar.

Jopa suomenruotsalaiset opettajat suhtautuivat alentavasti meihin suomen kielisiin. Olin koulukiusattu en vain oppilaiden taholta mutta myös opettajien.

Suurin osa on rannikon maanviljelijöiden ja kalastajien jälkeläisiä, vaikka tietysti viimeisen reilun 50 vuoden aikana on kaupungistuttu samaa tahtia muidenkin suomalaisten kanssa. Ei se ruotsinkielinen pyhtääläinen maanviljelijä tai kokkolalainen veneenrakentaja eroa millään tavalla suomenkielisistä vastineistaan.

Suomenruotsalainen isoäitini alkoi seurustelemaan köyhänpuoleisen, mutta ahkeran duunarin kanssa. Perhe ei katsonnut hyvällä ja yritti jopa erottaa nuorenparin toisistaan. Isoäitini piti päänsä ja meni naimisiin supisuomalaisen taviksensa kanssa. Vuosien mittaan perhekin asettui ja hyväksyi lopulta tapahtuneen. Alunperin perhe kun halusi tyttären naivan suomenruotsalaisen miehen "samoista piireistä".

Niitä ruotsinkielisiä duunareitakin kun on aina ollut pilvin pimein. Samoin itseään muita parempina pitäneitä suomenkielisiä sukuja. Minunkin suvussa muuten se suomenkielinen puoli on ollut hienompaa väkeä, ruotsinkielinen puoli suorastaan köyhälistöä.

Lainaus:

Suomenruotsalainen isoäitini alkoi seurustelemaan köyhänpuoleisen, mutta ahkeran duunarin kanssa. Perhe ei katsonnut hyvällä ja yritti jopa erottaa nuorenparin toisistaan. Isoäitini piti päänsä ja meni naimisiin supisuomalaisen taviksensa kanssa. Vuosien mittaan perhekin asettui ja hyväksyi lopulta tapahtuneen. Alunperin perhe kun halusi tyttären naivan suomenruotsalaisen miehen "samoista piireistä".

suomenruotsalaisen perheen kanssa aivan tyytyväisinä. Täälläkin on ruotsinkielisiä päiväkoteja, ala-asteita ja kulttuurikeskuksia. Hyvin olemme viihtyneet, joskin olemme ns. tavallinen, keskituloinen perhe.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat