Seuraa 

odotan ensimmäistäni syntyväksi ensi kuussa ja mietinkin nyt, kuinka paljon vauvanvaatteita tarvitsee? kirpparilta olen siistejä ja nättejä potkareita ja bodyja ostanut jos on kohdalle osunut. äitiyspakkauksessakin on kaikkea kivasti. Mietin lähinnä, kun tutut lupailevat myydä vanhoja vauvanvaatteitaan, niin onko niitä järkeä haalia kuinka paljon. Pelkällä äitiyspakkauksella tuskin selviää, mutta mikä olisi sellainen riittävä, mutta käytännöllinen aloituspakkaus? En haluaisi mitään turhaa hommata.

Kommentit (10)

Ensinnäkin kaikki tutut ja tuntemattomat toi potkareita ja bodyjä lahjaksi eka visiitillä...... toisekseen niitä sai lainaksi kaverilta kauheen kasan jolla jo oli lapsia..... kolmanneks niitä oli siellä pakkauksessa ja neljänneks sit olin ostellu itekkin jotain söpöjä ja yleensä käyttökelvottomia =((

Esim. AIVAN turhia on mitkään kollegepuvut, farkut, kaulukselliset vaatteet, sellaset jossa kiinnitys takana...... ihan turhia koska olivat vaivalloisia. Kaulukset hiplas kokoajan poskea niin että raukka luuli saavansa tissiä ja hamuili koko ajan...... ja sit kaulukset oli puklussa sen jälkeen......

Mitään muuta 56-74cm vaatteita ei tullut käyttöön kun kietaisupaidat, puoli- ja kokopotkarit (ja tietty ulkovaatteet)

Mitä olisin toivonyt, että olisi ollut niin 2-3 tumppupaitaa ja niitä ei ollu yhtään. Mitkään irtotumput EI pysy käsissä ja sellanen tumppupaita josta saa hihat käännettyä pikkunyrkkien päälle olis ollu ihana ja helppo..... ei sit tullu ostaneekskaan mutta seuraavalle hankin varmasti =)))

Onnea odotukseen ja synnytykseen =))

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä en " oppinut" käyttämään kietaisupaitoja ja paitoja yleensäkään. Body on paras, kun vauvan selkä pysyy piilossa retuuttaessakin. Sellainen body, jossa napit kauluksessa. Potkuhousut olivat myös hankalat kestovaippailijalle. Helpompi on koittaa vaipan märkyys body+terälliset housut(sukkahousut) yhdistelmässä, vaatteiden " sivuraosta" . Usein oli lisäksi housut jalassa sukkahousujen päällä, että oli poika " pojan näköinen" . Tai sitten body+gollegehousut ja sukat.

Minut yllätti myös kuinka vähällä vaatetuksella vauva pärjää. Ensin laitoin ohjeiden mukaan kerroksen enemmän kuin itsellä, mutta en toista kertaa. Meidän poika on oikea patteri ja saman verran vaatetta kuin itselle on paras.

Meillä poika oli kova pulauttelemaan, joten vaihdoin bodya useammin, itselläni on käytössä bodyja ainakin 10kpl/koko. Enkä usko, että vähemmällä edes pärjäisin. Kun aloimme syömään kiinteitä tarvittiin vielä enemmän vaatteita, kun kaikki paikat olivat ruuassa (syöminen itsessään+pulauttelu jälkeen). ;-)

Kesävauva ei paljon vaatetta tarvinnut pienenä, usein vain nakuiltiin tai oltiin vaipassa melkein koko päivä. Kotioloissa kokopuvut ovat myös käteviä. Sellaiset joissa vetskari menee toiseen punttiin asti. Meillä niitä ei mielletä yöpuvuiksi, kun on unipussi ja yöpuku erikseen. Unipussi kannattaa hankkia.

hirveesti ihan tavallisista, vanhanaikaisista (?) potkareista + joku paita tai body sen kanssa. Sukat ei meinaa pysyä. Housut vaatii sen bodyn välttämättä, potkareiden kanssa käy paitakin. Ja kuten joku yläpuolella sanoi, sellainen tumppupaita olis kätevä. Meillä on tasan yhdet tumput, jotka pysyy kädessä, muut tippuu matkalla ja on aina hukassa.

Ja kaksi lakkia jos ei odoteta oikein paksutukkaista vauvaa. Tällä reseptillä olen pärjännyt ja loput vaatteet on jäänyt käyttämättä. Kietaisupaita on helpompi käyttää kuin body kun vauva tekee niitä superkakkoja alussa eikä vielä osaa liikkua niin että paita olisi koko ajan kainalossa. Myöhemmin bodyt on mahtavia, sekä haaroista avattavat hihalliset haalarit.

Lisäksi tietysti villahousut, villatakki (tai mieluummin yhdessä haalarina) ja villamyssy nauhoilla, sukat ja tumput ja ulkohaalari ja kypärämyssy villamyssyn alle. Aika yksinkertaisia noi vaatteet on alussa kun lapsi pysyy siellä mihin sen on laittanut ja on tyytyväinen kun saa olla lämpimässä jonkin peitteen suojassa... jos käytät vaunuja niin muista laittaa vauvan alle lämmintä myös, jotain villaa vauvan alle tai ohut solumuovi patjan alle (siis talvella.)

Meidän poikamme syntyi sen verran pienenä, että käytin hänellä alkuun 50/56 cm vaatteita. Niitä taisi olla kuusi vaatekertaa. Vähempikin olisi riittänyt. Kestovaippaillaan, joten koneellinen valkopyykkiä tulee pestyä päivässä. Vähänhän se lapsesta riippuu, miten paljon pulauttelee yms. Ja tietty siitä pyykinpesuvälistä. Luulisin, että viisi vaatekertaa on sellainen sopiva aloituspakkaus.

Menna+poika 6 kk 3 vko

Kuulostaa siltä, että sulla on jo perus jutut. Jos satut tarvitsemaan paljon niin saahan niitä hankittua sittten vauvan syntymän jälkeen lisää.

Meillä on vaatteita tarvittu paljon, koska lapset on olleet vauvoina kovia puklaamaan. Viidestä kymmeneen kertaan päivässä meni vauvan vaatteet uusiksi ja äidinkin aika usein ja lakanatkin tietty.

Pyykkiä pestiin yhdestä kolmeen koneellista joka ainut päivä ekat 10 kuukautta. Ja vauvalle hankittiin vaateitta niin paljon, että taatusti riitti. Ei kenenkään kuitenkaan kannata hankki sellaista määrää vaatteita valmiiksi, että tuossa pyörityksessä pärjää saa niitä sitten hankittua jos oma vauve onkin puklailevaa sorttia.

Jos kestovaippailet, tulee vaippa&vaatepyykkiä pestyä noin joka toinen päivä. Vauva likaa ehkä noin 1-2 vaatekertaa (on varmaan yksilöllistä!) päivässä. Näin siis tarvitaan noin 4-6 perusvaatekertaa?

Perusvaatteiden on hyvä olla potkareita/puolipotkareita ja bodyja, söpöilyvaatteet (farkut, mekot jne) on sitten erikseen ja niitä meillä puettiin esim. jos tulee vieraita tai lähdetään jonnekin.

Pari vaatekertaa on hyvä olla pienempää kokoa, kuin äp:n vaatteet, mutta ainakin meillä osa kelpasi käyttöön alusta, vauva oli keskikokoinen. Froteisella, löysällä, hiuslenkillä voi lyhentää potkareiden lahkeet vauvan nilkan kohdalta, jos ne on liian pitkät.

nimittäin olen juuri mietiskellyt samoja asioita. minun toistaiseksi ainoa lapseni on nyt 6kk ikäinen ja alan nyt tosissaan hahmottaa meille parhaat ja fiksuimmat systeemit vaatetuksen ja vaippojen suhteen (voi voi tulisipa meille toinenkin vauva! nyt mä tietäisin niiiin hyvin miten hommat skulaa!)

itse tykkään että paras asu pikkulapselle (0-6kk) on body-potkarit-yhdistelmä. molemmat saa olla ihan kunnon napakkaa trikoota, ja bodyssa ehdottomasti napit olkapäällä (semmoisesta kirjekuorikauluksesta tulee helposti koko vauva pihalle). näitä yhdistelmiä hankkisin meille ehkä 6/koko. riippuu tietysti kunkin talouden pyykinpesuväleistä.

yövaatteita pari-kolme settiä omien mieltymysten mukaan. itse tykkäsin ihan pikkuisella haalareista (haarasta avoin malli helpottaa HUOMATTAVASTI vaipanvaihtoa), nyt olen hankkinut paita-housu-yhdistelmiä.

pakkauksessa onkin aika hyviä ulkoiluvaatteita, lisäksi saisi minusta olla villapaitaa sekä -housua taikka esim. ruskovillan välihaalari (loistohankinta!). päähineitä pari, parit villasukat sekä tumput. pihalle lähtö on helppoa liinan kanssa, ei tarvi lasta niin topata, kunhan itsensä pukee lämpimästi (ja tietty suojaa lapsen liinasta ulos sojottavat osat).

ja vaippoja alusta asti TARPEEKSI (ellei halua hankkia kertakäyttöisiä). saattaahan toki tuntua ettei ennen vauvan syntymää mitenkään voi tietää mikä vaippa on hyvä, mutta esim ruskovillan (tms laadukkaat) harsot on niin kertakaikkisen pomminvarmat ja muunneltavat ettei voi hävitä jos niihin sijoittaa. ja käsityötaitoinen neuloo parit hahtuvahousut, joille tulee hintaa pari euroa/housu. (jos olisin tämän tajunnut alussa niin olisin säästänyt vaipoissa noin miljardi dollaria. ..paitsi etten olisi kun ne on niin iik ihania ja kaikkee pitää kokeilla..)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat