Vierailija

Olen aina luullut etta se on haltija, mutta eikohan Maikki Hrjanne tiea paremmin... Lainattiin Minttu ja haltia -niminen kirja.

Kommentit (11)

Itselläni ollut aina selvää, että ihminen, esim. auton omistaja ;) on haltija, mutta taru sormusten herrasta -tyyppinen taruolento haltia, ja haltijan miellän taruolentona juuri irlantilaistyyppisen leprichanin tapaiseksi (sori mahd. väärinkirjoitus). Nyt kun ajattelen, ne toisaalta yleensä, kuten suomen taruston maahiset ym ovatkin aarteen tms omaisuuden haltijoina että sinänsä ihan osuvaa niinkin.

Haltiatar -sanaa käyttäisin ennemmin tässä muodossa, haltiJatar kuulostaa jotenkin tökeröltä, ainakin minun korvaan.

Kun itse muinoin opiskelin suomen kieltä, opetettiin, että kirjoitetaan haltia, jos tarkoitetaan taruolentoa, mutta haltija, jos kyseessä on esim. auton haltija. Mutta aivan hiljattain luin jostain, että siis haltiakin kirjoitetaan nykyisin haltija-muotoon. Mitenkähän asia nyt oikein on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Niitä tulee helposti tällaiseen nopeasti näpytettyyn palstatekstiin, mutta ymmärrän hyvin, etten kuulostanut uskottavalta.

Asiaan: Otin nyt sitten haltija-sanasta selvää. Itse olen AINA kuullut ja nähnyt käytössä vain sanan " haltija" , joten " haltia" alkoi kiinnostaa. Selitys on seuraava:" Haltia" ja " haltija" ovat perinteisesti merkinneet samaa. Nykyisellään yleisessä käytössä on vain tuo " haltija" ja esimerkiksi Nykysuomen sanakirjaan ei todellakaan enää ole edes merkitty lekseemiä " haltia" . Fantasiakirjallisuudessa (jota en lue) ja esim. Taru sormusten herrasta trilogiassa (jota en myöskään ole lukenut) tätä vanhaa sanaa käytetään kuitenkin olennoista, jotka vastaavat lähinnä englannin sanaa " elf" . Kyse ei siis ole meidän satuperinteestämme tutuista keijunomaisista, yleensä hyvistä tai pahoista haltijoista, vaan tuollaisista tonttumaisemmista olioista. Nykyisellään " haltija" ja " haltia" ovat siis (ainakin osittain) erimerkityksellisiä.

Väärässä olin, mutta en olekaan kirjallisuuden tai etymologian opiskelija.

T:7

Haltia: tonttu tai keijuntapainen olento esim. kotitonttu, kotihaltia

Haltija: esim. tavaraa hallussa pitävä, mutta ei välttämättä omistaja vrt. auton haltija Matti Meikäläinen, auton omistaja Maija Meikäläinen tai puhelinliittymän haltija perheen lapsi, mutta omistaja (joka vastuussa laskuista) on perheen vanhempi.

Nykyisellään siis " haltiat" ihmisolentoihin verrattavia " haltijat" tonttumaisia. Alla Wikipediasta lainattua:

Haltia vs. haltija

Sanat haltia ja haltija ovat oikeastaan perinteisiä samaa tarkoittavia sanoja. Fantasiakirjallisuudessa puhutaan usein olennoista nimeltä haltia (ilman j:tä). Kyseessä on tavallisesti synonyymi englannin sanalle elf, fantasiakirjallisuudessa haltia ja haltija eivät siis välttämättä ole sama asia.

Nykyään fantasiakirjallisuuden ja -pelien lisääntyessä, eroksi voidaan katsoa syntyneen siinä, että haltiat ovat ihmisen kaltaisia olentoja (esim. Taru Sormusten Herrasta -trilogiassa) ja haltija taasen enemmän suomalaisen mytologian kaltainen paikan tms. henkiolento, pieni olento, tonttumainen hahmo.

T: vieläkin seiska

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat