Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Moi! Tässä sitä nyt ollaan, IVF-jonossa Helsingin NKL:lle, kun ei kevyemmät hoidot ole tepsineet. Naikkarihan on ilmoittanut ostavansa IVF-hoitoja (en tiedä ostavatko muitakin hoitoja) Väestöliitolta. Onko kukaan vielä päässyt Naikkarin jonosta Väestöliitolle jononpurkuhoitoihin?

Lääkäri sanoi, että kannattaa vielä varautua vuoden jonotukseen ja se tuntuu kyllä aika karulta. Eli ymmärsin, että ei ole jono oikein lähtenyt vetämään ja hoitotakuun mukainen 6kk jonotus ei ole realistista. Risoo ja pahasti. Täällä palstalla roikun jatkuvasti, mutta yritän pysyä taka-alalla, ettei enempää jäisi tähän palstailuun koukkuun.

Sivut

Kommentit (22)

Hei sonjaemma! Kerrohan vähän tarkemmin, mitä teille on tehty ennen kuin pääsitte NKL:lle IVF-jonoon? Onko siis inssejä kokeiltu ennen jonottamista?

Meillä on tilanne tämä: alkututkimukset on nyt tehty YTHS:llä, eivät jostain syystä antaneet kuitenkaan lähetettä julkiselle eteenpäin, vaan " suosittelivat" yksityistä. No olimmekin ajatelleet kokeilla ensin yksityistä. Väestöliittoon on ensikäynti varattu joulukuun puolivälissä. Siellä varmaan lähdetään liikkeelle insseistä, epäilen (mikäli mun tuubit on auki).

Eli missä vaiheessa ja miten pääsee julkiselle jonoon? Voisinko siis mennä esim. terveyskeskuslääkärille ja sanoa, ettei meille ole tehty mitään hoitoja ja että laittaa meidät eteenpäin? Vai laittavatko meidät vasta sitten sieltä Väestöliitosta julkisen jonoon jos inssit eivät tuo toivottua tulosta? Alkaa vain tässä ihmetyttää, kun kukaan ei ole NKL:lle jonossa inssiin...

Kiitos jos jaksat (tai joku muu jaksaa) vastata!

Meille on tehty nyt 4 inssiä ja ollaan NKLllä ivf jonossa. Mutta lampsittiin yksityiselle tässä odottellessa...NKLltä vain pyydettiin omista (myös miehen) papereista kopiot, ei sinne erillistä lähetettä tarvittu. En ole kertonut NKLlle että mennään yksityiselle odotellessa. Sitten kun joskus viimein hoitoihin päästään niin kerrotaan mitä tehty (jos kerrotaan...). En tiedä tiputtavatko jonosta, mutta varmuus parempi joten ei kerrottu. yksityisen mukaan moni toimii näin eli tekevät ivfän tai pari yksityisellä kun odottavat julkisen jonon etenemistä...

Meidät muuten pantiin naikkarin jonoon lokakuussa ja suunnittelu/infokäynti on helmikuussa. Tietääkö kukaan miten nopeasti tuosta suunnittelukäynnistä/infokäynnistä hoidot yleensä alkaa? Vai onko tuo jonotuksen alku se mikä määrää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä olen yhtä vainoharhainen kuin Zincin, joten kirjauduin toisella nicillä.

Me olemme olleet IVF-jonossa tammikuusta 2005. Lokakuun lopulla olisi ollut ensikäyntiaika ja tammikuussa 2006 olisimme saaneet ilmoittautua hoitoihin (jos tilaa oisi ollut). Syyskuun lopulla Naikkarilta soitettiin ja kerrottiin ostopalvelusta. Kysyivät haluammeko Väestöliittoon hoitoon. Tietenkin halusimme.

Joten pääsimme aloittamaan hoidot Väestöliitossa samaan aikaan kuin meillä oisi ollut ensikäyntiaika Naikkarille. :O)

Jonossa roikuimme siis 8 kk ja ostopalveluun valittiin pareja, jotka olivat jonottaneet yli 6 kk. Meillä kävi nyt tuuri.

Mutta en ole uskaltanut sitä täällä hehkuttaa, sanoohan vanha runokin " kell onni on se onnen kätkeköön"

voiskohan sieltä saada lähetettä yksityiselle? vai tippuukohan pois?

Meillä vielä yksi pakollinen inssi tekemättä, joten jonoonkaan ei vielä päästä. Niitä kuulema 3 tehtävä ennekuin pääsee IVF jonoon.

vuos on tosi pitkä aika varsinkin kun ikääkin on jo yli 35 vuotta :-(

Hei!

Tuo jonottaminen lapsettomuushoitoihin kuuluu asiaan kuten missä muissa tahansa hoidoissa odottaminen. Meille perustutkimukset tehtiin kunnallisella puolella molemmille ja ne kestivät todella kauan, minulle sanottiin kun asian hitautta ihmettelin, että lapsettomuus tutkimukset/ hoidot ja niihin pääsy eivät ole " kunnallisella" puolella kiireellisyys luokkaa 1 vaan sijoittuvat sinne luokka 3:een eli odotus ajat voivat olla yli sen 1 vuodenkin hoitotakuusta huolimatta. Hoidothan vaativat erikoislääkärin ja heidän työnsä on kuormittunutta muutoinkin, varsinkin etelä-suomen alueella.

Näin loppuvuodesta voisi kuvitella ettei kaupungeilla ja kunnilla ole edes rahaa ostaa ostopalveluina toimenpiteitä yksityisiltä,ja miten sitten on näiden lapsettomuus hoitojen kanssa, varmaan monet asiat ajavat tärkeydessään niiden ohi, niin surullista kun se meidän kannalta onkin...

Me emme hoitoon ei edes yritettäneet jonottaa kunnalliselle vaan menimme suoraan VL:toon ja hoidot alkoivat heti. Meille tuli IVF-hoito ja KELA-korvausten jälkeen hoidolle+lääkkeille+pakastusopimukselle(3v)tuli hintaa n.2300E, jonka rahoitimme pankkilainalla ja nyt makselemme sitä sitten kuukausittain pois.

Rahaa kului,mutta stressiä hoitoon pääsemisestä ei tarvinnut kantaa ja kun ensimmäinen hoito vielä toi toivotun tuloksen, ei voi olla muuta kuin tyytyväinen ettei jäänyt jonoon...

Tuah

Minulle sanottiin Kättärillä, että 6kk päästä pääsemme ivf-ään, kun vielä oikein erikseen kysyin, että mites tuo hoitotakuu ja jonot. Eli meidät laitettiin sielltä NKL:lle jonoon, ja mun laskujen mukaan pitäis siis olla huhtikuussa. Tosin mitään ei ole kuulunut, ja olo on kieltämättä hieman pessimistinen...josko sitä hyppäis yksityitselle siinä välissä. Pää ei nimittäin enää kestä tätä iänikuista jonottelua. Mitään vuoden jonotusta en rehellisesti sanottuna enää kestä.

oinas70:

Lainaus:

me ollaan ja mulle sanottiin, että IVF jono olisi puoli vuotta?! Toivon ettei tuo ole totta :-(

Joo, olemme jo hoidoissa, ensikäynnistä naikkarilla tuli juuri vuosi täyteen. On kokeiltu clomit kasvavilla annoksilla ja pistoshoitoja, joista yhteen lisätty inssi. Kahdelta lääkäriltä olen kysynyt IVF-jonon pituutta ja molemmat olivat sitä mieltä, että vuoden odotukseen kannattaa edelleen varautua siitä, kun on jonoon laitettu. Molemmat olivat sitä mieltä, että odotusaikaa on nyt juuri kuitenkin vähän vaikeaa arvioida. Jotenkin haluaisin uskoa, että jono lähtisikin vetämään VL:n ostopalveluiden ansiosta ja päästäisiinkin hoitoon ja ennen kesätaukoa. Kiva kuulla, että joillekin on puhuttu myös vain puolen vuoden jonosta.

Eli edelleen kyselen, onko ketään vielä lähetetty Väestöliitolle " jononpurkuhoitoon" Helsingin naikkarilta?

Eipä ole kukaan ilmoittanut päässeensä NKL:ltä Väestöliittoon. Oisko sitten niin, ettei tuo jonon purku ole vielä käynnistynyt. Voihan hittolainen.

Tsemppiä kaikille muillekin jonottelijoille!

Ollaan oltu IVF-jonossa jo yli vuoden eikä NKL:lta ole kuulunut mitään, ei edes kutsua mihinkään hoidon suunnitteluun. Mitä siinä muuten käydään läpi ja miten pitkä aika sit vielä itse hoidon alkuun?

Taustasta sen verran että endo leikattu keväällä 2004 ja kaksi epäonnistunutta inssiä takana.

Olisi kiva tietää et millä perusteella joku pääsee nopeammin ja lyhyemmällä jonotuksella hoitoihin.

Täytyy kai soittaa ja kysyä et missä mennään, tuntuu niin turhalta vain odottaa kun mitään ei näy eikä kuulu.

minä tiedän yhden pariskunnan, joka on päässyt naikkarilta VL:lle jononpurkuhoitoon. Sitä en tiedä, kuinka monelle tätä mahdollisuutta ovat tarjonneet/tarjoavat.

Rizzalle: kummallista, että ette saaneet yhts:ltä lähetettä julkiselle puolelle. Tietenkin se olisi ollut mahdollista ja juuri se loogisin tapa edetä asiassa. Teille varmaan osui kohdalle käytännöistä täysin pihalla oleva lekuri. Naikkarille on muutaman kuukauden jono ensikäynnille, mutta inssejä ei sen kummemmin tarvitse jonotella vaan ne aloitetaan heti kun tutkimukset on tehtynä. Ja jos ne on teillä tehty jo yths:llä, niin pääsisitte suoraan insseihin. Eli sen takia inssien jonoista ei kirjoitella, koska niitä ei ole. Ivf/icsi-jonot ovat sitten jo asia erikseen. Ainahan inssejä ei suinkaan edes tehdä, vaan edetään suoraan esim. ivf:ään (siis jos inssien onnistumismahdollisuus olisi lähes nolla). Esim. meillä mentiin suoraan ivf:ään hankalan endoni takia. Jos päädytte ensin insseihin VL:ssa, niin saatte sieltä sitten halutessanne lähetteen julkiselle puolelle. Lähetteen saa myös esim. terveyskeskuksestanne tai omalta gynekologiltasi, jos ette haluaisikaan mennä ollenkaan VL:oon.

Olen vakkaripalstalainen ja rekisteröidyin toisella nimellä koska olen vähän " vainoharhainen" ja siksi en halua normaali-nicilläni kirjoittaa.

Kyllä sieltä NKL:ltä pääsee näköjään vieläkin Väestöliiton puolelle. En tiedä millä perusteella he kyseiset parit valitsevat. Olimme ivf:n suunnittelukäynnillä NKL:llä ja emme itse mitään ehdottaneet (vaikka tiesin kyllä tästä mahdollisuudesta,mutta kuvittelin että VL.lle valitut parit on valittu jo ajat sitten ja enää ei olisi mitään mahista päästä sinne) No yllätys oli suuri kun sitä meille ehdotettiin. Kerkisimme olla NKL.llä ivf-jonossa about 7kk:tta. Kaiken kaikkiaan olimme NKL.llä " sisällä" elo-syyskuusta 2004.

Koin suuren huojennuksen siitä että pääsimme aloittamaan hoidot VL.ssä. Ei enää niitä hermoja repiviä puhelinjonoja ja sitä itkua kun ei hoitoon pääsekkään just niistä menkoista mitä oli ajatellut.

Kannattaa varmaan kysäistä ivf:n suunnittelukäynnillä että 1. mites tämä hoitotakuu ja 2. että voisko sinne VL.lle vielä päästä kun olen kuullut sellaisesta mahdollisuudesta.

Saatiin itse päättää että mennäänkö VL.lle vai jäädäänkö NKL.lle. Jos oltaisiin jääty NKL.lle niin olisimme joutuneet odottamaan sitten täydet 12kk ennenkuin olis voinut ilmottautua ivf-hoitoon.

eli aina kannattaa yrittää.

Kiitos, Waw, tiedosta tuosta inssiasiasta! Meillä nyt on jo se aika sinne VL:oon joulukuulle eikä ne inssit nyt NIIN suolaisen hintaisia ole, joten kokeilemmepa ne ensin läpi siellä (jos siis sitä edes ehdotetaan) ja sit Naikkarille IVF-jonoon ellei muu auta. That' s the plan.

Onnea kaikille jonojen kanssa, on nää kuukaudet raskaita, huoh...

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat