Vierailija

Uusi keskenmeno olis kauheaa!!!!

Onko siitä disperiinistä mitään haittaa? Kuinka suuri se annos olis?

Kommentit (14)

Olen varma, että lääkäri vähättelis keskenmenopelkoani tyyliin "eihän se että on ollut yksi keskenmeno tarkoita sitä, että tulee toinenkin". Luulen nimittäin, että mulla oli yksi aikainen keskenmeno ennen tätä varsinaista keskeytynyttä keskenmenoa. En tosin testannut, joten en ole ihan varma.

Tiedän, että jotkut syö disperiiniä. Miilaisilla annoksilla ja mitä heille on sanottu siitä?

Ihan oikeasti ap, älä ole noin malttamaton! Hiljaa hyvä tulee. ASAa ei suositella raskausaikana käytettäväksi, eikä sitä varsinkaan omin päin pidä mennä käyttämään. Omatoiminen lääkitys voi johtaa ojasta allikkoon.

Suurella osalla naisista, joilla on lapsia, on myös keskenmenoja. Ne vähän kuin kuuluvat kuvioon. Älä ota liian raskaasti. Usein etenkin alkuraskauden keskenmenon syynä ovat sikiöperäiset syyt, ts. sikiö ei ollut alunperinkään kovin elinkelpoinen. ASAlla se ei sen kummemmaksi olisi muuttunut.

Jos haluat jotain asialle tehdä, laihduta liikakilosi, lopeta tupakointi, alkoholin juominen ja aloita foolihapon syöminen. Näillä lienee yhdessä enemmän vaikutusta kuin jollain ASAlla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

minulla on takana neljä perättäistä keskenmenoa, tutkimuksissa keskenmenoille ei syytä löytynyt. Nyt takana myös yksi onnistunut raskaus.

Disperiiniä en alkaisi popsimaan tuosta vaan, mutta kokeilepa vaikka jotain vitamiinilisää, joka sisältää myös sitä foolihappoa (niinkuin joku muukin jo ehdotti).

En kyllä vielä yhden km:n jälkeen alkaisi varsinkaan ominpäin ASA:a syömään, sillä yksi km on NIIN yleinen ja yleisimmät syyt tosiaan on tuulimuna/häiriintynyt hedelmöitys tai alkion jakaantuminen jne. eikä hyytymishäiriöt.

3. keskenmenon jälkeen pääsee automaattisesti niin halutessaan julkiselle puolella tutkimuksiin. Jo kahden km:n jälkeen kannattaa pyyttää lääkärissä esim. kilpirauhasarvojen ja joidenkin muiden perusjuttujen tarkastusta. Itse söin raskauden ajan viikolle 36 disperiniä, olikohan 50 vai 100 mg, sillä takana oli 3 km:a. Vaikkei syytutkimuksia ehdittykään tehdä, niin uskon vahvasti, että tyttäremme syntyi disperinin ja/tai alkuraskauden lugesteronien ansiosta!

Foolihappoa olen alkanut syömään =)

Tää keskeytynyt keskenmeno oli siis ehkä toinen keskenmenoni. Siitä ekasta en ole ihan varma, kun en ehtinyt testata. Tuli sellaiset "syöksymenkat", että veri hulahti yllättäen (tiputtelun jälkeen) housuihin niin, että tuli siteestä huolimatta läpi. Ei muuta kuin äkkiä pöntölle lorottelemaan.

Malttamattomuuteni johtuu kaiketi siitä, että on jo loppukesästä asti yritetty ja ikää on jo 37. Vaan eipä tälle juuri mitään voi.

Kolmen keskenmenon jälkeen tehtiin tutkimukset eikä mitään löytynyt, joten jos vielä tulen raskaaksi niin mitään ylimääräisiä toimenpiteitä tai lääkityksiä ei tule. Muuten, vain harvoille löytyy tutkimuksista syy keskenmenoihin, joten tutkimusten vaatiminen on oikeastaan aivan sama. Julkinen puoli tarjoaa tutkimukset kolmen jälkeen (ainakin Helsingissä). Yksityiseltä saisit vaikka heti ja mahdollisesti lääkitystäkin, mutta se taas maksaa satoja euroja.

Ja lopuksi vielä. Vaikka keskenmeno onkin suuri menetys ja rankka kokemus, niin ne ovat valitettavan yleisiä, vaikkei mitään varsinaista syytä olisikaan.

Tuntuu niin turhalta, että ensin olis kolme tai useampikin keskenmeno ja sitten todettais, että esim. disperiinillä oltais saatu ne estettyä. Alkioparat! Sitäpaitsi mulla meni niin kauan (3kk) ennen kuin keho toipui keskenmenosta. Siihen päälle tietysti se alkuraskausaika. Jos nyt tulee taas uus, niin seuraavan kerran olen kai mahdollisesti raskaana puolen vuoden päästä. Alkaa aika loppuun kesken!

Jos se disperiini on niin myrkkyä, niin miksi sitä joillekin määrätään? En nyt kuitenkaan taida sitä uskaltaa ominpäin aloittaa.

t. ap

nro 10:llä raskauden jatkumiseen auttoi ennemminkin se lugesteron kuin disperiini. ASA:n käyttöhän perustuu sen verta ohentavaan vaikutukseen ja (oletukseen), että siten kohdun verenkierto vilkastuu ja alkion kiinnittyminen (ja kiinni pysyminen) on helpompaa. En alkaisi yhden km ja yhden itse diagnosoidun km:n jälkeen syömään ainakaan omin päin.

Varsinkin kun ekaa km ei ole vahvistettu verikokein. Menkat kun saattavat joskus "käyttäytyä oudostikin" ilman sen suurempaa syytä.

Mulle sanottiin vielä 3.keskenmenon jälkeen että ei tässä mitään, huonoa tuuria vaan on ollut. Mitään tutkimuksia eivät suostuneet tehdä.

Silti, mitään lääkkeitä en sinuna alkaisi syödä koska jotkut sitä syö km riskin takia. Syy miksi voi tulla km voi olla sinulla ihan eri, ja lääkkeestä voi olla juuri SINULLE enemminkin haittaa.

Koita saada lääkärin ymmärtämään että haluat tutkimuksiin että miksi tuli km. En kyllä tiedä milloin lääkärin saa ymmärtämään tämän että tässä nyt oikeasti on jotain vikaa.

Prostaglandiinisynteesin inhibitiolla voi olla haitallisia vaikutuksia raskauteen ja/tai sikiön kehitykseen. Epidemiologisten tutkimusten perusteella on viitettä siitä, että prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käyttö alkuraskauden aikana lisää keskenmenon, sikiön sydämen epämuodostumien sekä gastroskiisin riskiä. Sydän- ja verisuoniepämuodostumien absoluuttinen riski lisääntyi alle 1 %:sta noin 1,5 %:iin. Riskin uskotaan kasvavan lääkkeen annoksen suurenemisen ja käytön pitkittymisen myötä.

Eläinkokeissa prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käytön on osoitettu johtavan lisääntyneeseen munasolujen tuhoutumiseen (sekä ennen implantaatiota että sen jälkeen) ja sikiökuolleisuuden kasvuun. Lisäksi eläinkokeiden perusteella erilaisten (mm. sydän- ja verenkiertoelimistön) epämuodostumien ilmaantuvuuden on raportoitu lisääntyvän kun prostaglandiinisynteesi-inhibiittoria on annettu organogeneesin aikana.

Raskauden ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana asetyylisalisyylihappoa ei pitäisi käyttää ellei ehdottoman välttämätöntä. Jos raskautta yrittävä tai ensimmäisellä/toisella raskauskolmanneksella oleva nainen käyttää asetyylisalisyylihappoa, tulisi käyttää mahdollisimman pientä annosta ja mahdollisimman lyhytkestoisesti.

Prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käyttö viimeisen raskauskolmanneksen aikana altistaa sikiön:

sydän ja hengityselimistöön kohdistuvalle toksisuudelle (ennenaikainen valtimotiehyen sulkeutuminen ja keuhkovaltimopaineen nousu)

munuaisten toimintahäiriölle, joka voi johtaa munuaisten vajaatoimintaan ja lapsiveden määrän vähenemiseen.

Prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käyttö raskauden loppuvaiheessa altistaa äidin ja vastasyntyneen:

verihiutaleiden aggregaation estoon ja mahdollisesti vuotoajan pitenemiseen, mikä voi liittyä pieniinkin annoksiin

kohdun supistusten heikentymiseen, mikä voi johtaa viivästyneeseen tai pitkittyneeseen synnytykseen.

Tämän vuoksi yli 100 mg/vrk suuremmat asetyylisalisyylihappoannokset ovat vasta-aiheisia raskauden viimeisen kolmanneksen aikana.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat