Seuraa 

Tää on nyt vähän tyhmä kysymys, mutta kun mä oon niin onnettoman huono tekemään päätöksiä... Mitä te tekisitte?

Mulla on seuraavanlainen tilanne: ilman ehkäisyä kesästä 2004, saldona muutama kemiallinen raskaus. Itse epäilen endometrioosia, jonka oireita mulla on paljon ja ne tuntuvat pahenevan.

Tk-lääkäri on kirjoittanut mulle lähetteen tutkimuksiin, jotta selviää, miksi nuo kemialliset. Koska kuitenkin epäilen endoa, olen todella kypsänä niihin oireisiin ja pelkään lisäksi että viivyttely vain pahentaa tilannetta, olen varannut ajan yksityiselle endometrioosiyhdistyksen sivuilla kehutulle spesialistille.

Kysymys kuuluu mennäkö nyt tuolla spesialistille vai odotellako kutsua julkisen tutkimuksiin? Toisaalta haluaisin saada pian selvyyden tilanteeseen ja päästä mahdollisimman nopeasti laparoskopiaan, mikäli se on tarpeen. Toisaalta tuntuu tyhmältä tuhlata rahaa (jota on vähän) yksityiseen, jos julkisellakin asia selviää, joskin hitaammin. Vaan kun en tiedä kuinka paljon hitaammin. Ja vielä: entä jos olen väärässä eikä kyse ole endosta? Tietääkö joku kuinka pitkään joutuu ylipäätään jonottamaan laparoskopiaan?

Koska olen tällainen jahkailija, olisin tosi kiitollinen teidän mielipiteistä.

Kommentit (8)

Kiitos vaan teille avusta. Sain paljon uutta mietittävää. Mutta kävipä niin, että eksyin illalla vielä tonne endometrioosiyhdistyksen keskustelupalstalle, ja pelästyin niin paljon kaikkea mitä sieltä luin, että päätin nyt mennä kuitenkin sinne yksityisellekin. Ehkäpä sitä on omasta mielenrauhastaan valmis jonkin verran maksamaan... Ja silti menen myös julkiselle, koska siellä tutkitaan yhtä sun toista muutakin. Eikä sitten mee kaikki aika siihen, että minä vaadin endotutkimuksia:) Mutta tosiaan, kiitos kun jahkailitte kanssani.

Se on varmaan tässä yksi avainasia. Jos osa kierrosta menee jo nyt sängyssä maaten ja itkua vääntäen kipujen ollessa kovat niin ei varmaan kannata tuon endoasian kanssa odottaa enää hetkeäkään. Toisaalta jos sinulla on vain jonkinlainen fiilis tuosta endosta niin sitten menisin varmaan sitä hitaampaa reittiä.

Itselläni oli todettu toistuva agressiivinen endo jo ennen lapsettomuushoitoja ja näin ollen painostin lääkärini (yksityisellä ollaan) suoraan IVF:ään ilman mitään lisätutkimuksia vaikka endohan ei kaikilla edes aiheuta lapsettomuutta. Olin suoraansanoen todella varma asiastani ja vakuutin lääkärinikin siitä. Noh...tässä nyt matkan varrella (lue=vuosien ja 4 IVF:n jälkeen) on todettu kaikenlaisia muitakin minuun liittyviä ongelmia jotka olisi voitu kenties todeta jo ihan alussa jos vaan en olisi itse painanut niin hirveästi päälle tuossa endojutussa. Mutta kun oli (muka) niin hirveän kiire päästä eteenpäin etten jaksanut edes muutamia kuukausia odottaa... Nyt kun ajattelen tuota alkuaikaa niin toivon todella paljon että olisimme lähteneet liikkeelle paljon hitaammin ja samalla perusteellisemmin emmekä olisi keskittyneet vain endooni...josta olin ihan 100% varma että lapsettomuutemme vain ja ainoastaan johtuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

voisin sanoa, ettei endon kanssa kannata jahkailla; sen verran pirullinen sairaus se on. Itse tein aikanaan sen virheen, että vitkutin hoitoon menoa, vaikka mulla oli vahva tunne endosta. Kovista menkkakivuista huolimatta uskoin omaa gyneä, joka vakuutteli, ettei endosta ole kysymys. Lopputuloksena laparoskopia ja laparotomia, ja molemmat munanjohtimet jouduttiin poistamaan. Sen jälkeen sitä miettikin, että mitä JOS olisin mennyt aikaisemmin hoitoon...

Loppu hyvin, kaikki hyvin, sain IVF:llä ihanan pojan ja lisää lapsia on toiveissa. Uuden IVF:n jarruhoito juuri aloitettu!

Millä paikkakunnalla asut? Ajattelin vain, että ehkä joku palstailijoista asuisi samalla paikkakunnalla ja voisit saada tietoa kauanko on mennyt ennen kuin on päässyt julkiselle puolelle tutkimuksiin.

Itse asun Espoossa ja sain v. 2003 loppupuolella lähetteen julkiselle puolelle, Jorviin, tutkimuksiin. Pääsin tutkimuksiin jo kuukauden kuluttua lähetteen kirjoittamisesta.

sainpas lisää ajattelemisen aihetta. Tota en ois tullut ajatelleeksikaan: ei tosiaankaan oo sanottua, että meidän lapsettomuus johtuu vain (olettamastani) endosta. Totta puhuen kivut ei oo niin kovat, ettenkö niiden takia voisi odottaa. Mutta pelko on aikamoinen, että viivyttely pahentaa tilannetta.

Olin eri paikkakunnalla julkisella ja varmaan pari vuotta puhuin lääkäreille endosta, sitten nekin heräs yht äkkiä kaikki huomaamaan että minulla on melko varmasti endo. Oli menossa kevät ja ne meinas että saan ajan syksyllä. Mutta sanoin että en voi odottaa vaan haluan ajan heti ja sainkin peruutusajan vajaan kuukauden päästä. (Ehkä siihen vaikutti se että oli kesä ja kaikki ei silloin halua mennä sairaalaan, mutta minusta se oli hyvä aika, ei tarvinnut kesälomalla jännittää että mitä sieltä löytyy.)

Ja nyt elämä on todella paljon valoisampaa, endoa oli ja paljon, mutta sitä poistettiin ja oireet on vähentynyt huomattavasti.

Tosin minun kanssa yht aikaa sairaalassa oli ainakin yksi jolle tehtiin myös laparoskopia ja sillä ei ollut yhtään endoa. Minusta ne lapan jäljet ei oo yhtään kivan näköisiä, eli niitä ei välttämättä kannata hommata jos ei oo pakko.

Toivottavasti löydät oikean ratkaisun!

" Tunnetaanko" me muuten jostain? Sun nikki vaikuttaa tutulta. Ehkä ollaan kuumeiltu samaan aikaan? Saanko kysyä, miten sait lääkärit vakuuttuun siitä, että sulla tosiaan on endo ja että sun täytyy päästä lapaan saman tien?

Olis se tosiaan ikävää mennä turhaan sinne lapaan, jälkien takiakin mutta myös muuten. Sikäli ois ehkä fiksua mennä tolle endospesialistille, että sehän varmaan osais jotain kantaa ko. toimenpiteen tarpeellisuuteen ottaa, etten sitten sitä julkisella turhaan vaadi. Vai kirjoittaakohan yksityiset helpommin lähetteitä, että asiakkaat ois tyytyväisiä? (Teenkö mä tästä jotenkin vaikeampaa kuin tää onkaan...?)

Voiskohan sitä tehdä molemmat? Käydä kuuntelemassa yksityislääkärin mielipiteen (ja mahdollisesti hakemassa sen lähetteen) ja silti tutkituttaa itseään muiltakin osin julkisella, sitten kun sinne sattuu pääsemään? Ääh.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat