Seuraa 

Lapseni on jo 19 kk, eikä vieläkään kävele ilman tukea. Pystyy kävelemään muutaman askeleen, mutta ei tunnu olevan kiinnostunut asiasta. Mielestäni hän " vetää" vas jalkaansa , kun häntä taluttaa.

Terveydenhoitaja ei ollut vielä huolissaan, mutta minä olen. Varasin ajan yksit.lastenlääkärille, koska asia vaivaa minua.

Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia ?

Kommentit (9)

Mistä sinun tietosi lonkkaluksaation yleisyydestä ovat peräisin???

Itse selvittelin tuota yleisyyttä, kun omalla pojallani todettiin 2pv ikäisenä lonkkaluksaatio. Esiintyvyys on 0,7% vastasyntyneistä ja näistä 80% on tyttöjä.

AP: Joissain tapauksissa lonkkaluksaatio on todettu vasta lapsen opetellessa kävelemään, mutta tämä on tosi harvinaista. Tuossa iässä todettu lonkkaluksaatio vaatii usein kuitenkin pitkällisen ja vaikean hoidon. Asia kannattaa tutkituttaa lääkärillä, mutta tuon lonkkaluksaation todennäköisyys on kuitenkin tosi pieni, onhan vauvan lonkkia jo monta kertaa tutkittu.

siis meijan kaksospoika 1v4kk ei vieläkään kävele, tai no nyt viimepäivinä on seisonu omin avuin ilman tukee ja pari askelta yrittäny, konttaa kylläkin oikein mallikkaasti ja kauniisti ja kävelee tukea vasten hyvin. Fysioterapeutilla on käyny 9 kuisesta ja juuri viimeksi sanoi että kauniit liikemallit on pojalla että hän ei ymmärrä miksei kävele kun kaikki valmiudet siihen löytyy... oiskohan fyssari nähnyt jalan asennoista, jos olis lonkkaluksaatiota..? Lasten lääkäri tutki synnärillä, toinen lastenlääkäri tutki kun olin huolissani motorisesta kehityksestä, neuvolalääkärit on tutkineet, joten lonkkia on kyllä väännelty... mut oisko viel jääny huomaamatta...hui! Jalat menevät kävellessä hieman niin että sisäsyrjä jalasta ottaa enemmän lattiaan kiinni... poika on luonteeltaan hyvin varovainen ja arka, päibvastoin kuin kaksosveljensä... että eikö vain ole uskaltanut kävelemistä, vasta nyt alkaa rohkeus riittää... raskausaikana oli kylläkin se alimmainen vauva ja koko raskausajan raivotarjonnassa. Että se rupesi pelottamaan kun tuolla oli juttua että jos vauva on samassa asennossa koko raskausajan tai että tilaa on vähän... no tilaa tietty vähän kun oli 2 vauvaa... voi että... nyt on miettimistä kerrakseen! Sairaalaan en pientä ressua haluaisi, nyyh! Joutui olemaan 5kk:na 3 päivää sairaalassa virtsatietulehduksen takia ja sydän meinasi jo siitäkin särkyä. Voi kumpa jaloissa ei olisi mitään vikaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lastenklinikan lääkäri sanoi näin kun olimme siellä lapseni kanssa tutkimuksessa että joka 100:lla lapsella on lonkkaluksaatio ja se on yleisempää tytöillä kuin pojilla ja yleensä yliaikaisilla ja sellaisilla jotka ovat kääntyneet raivotarjontaan myöhään. Syytä miksi sitä ilmenee useimmin tytöillä ei tiedetä mutta saattaa johtua hormonaalisista tekijöistä. Myös perintätekijöillä on osuutta asiaan.

Hyvä kun korjasit väärän tietoni ja laitoit oman oikean tietosi. Ehkä tietoja on yhtä monta kuin kysyjää:)

satu74: Lonkkaluksaatio huomataan yleensä jo sairaalassa lähtötarkastuksessa. (siksi vääntelevät vauvan jalkoja). Myös neuvolan lääkäri tutkii aina vauvan lonkat. Lonkkaluksaatio on aika yleistä tytöillä ja noin joka 100:lla vastasyntyneellä. Se paranee lonkkalastalla/valjailla jota pidetään n. 6 vkoa. On todella harvinaista että se huomataan vasta kävelemään lähtiessä.

joten varsinaisesti en osaa vastata alkuperäiseen kysymykseen. Olen myös kuullut melko rankoista hoidoista jos todetaan vasta esim. 1-vuotiaana. Toivottavasti teillä ei ole kyse luksaatiosta! En silti usko että on; monella kävelemäänopettelu-vaiheessa kävely on pitkään horjuvaa ja toispuolista.

Kyllä he olisivat huomanneet ja varmaan ovatkin sen asian tutkineet kunnolla. Luulen, että poikasi on vaan niin varovainen ja siihen menee tovi kun lähtevät kävelemään kunnolla vaikka ottavatkin muutamia askeleita ensin.

Oma tyttöni lähti kävelemään vuoden ikäisenä ja työnsi työntökärryjä jo 9 kk ikäisestä ja nykyisinkin juoksee ja hyppii vaikka se lonkka ei ole kunnolla maljassa. Eli hänellä se hoito ei tuottanut 100% tulosta ja seuraava tarkastus onkin vuoden päästä. Ei ole siis haitannut liikkumista mutta voi ruveta vanhempana särkemään.

Älä pelkää, uskon että poikasi lähtee kävelemään kun on siihen itse täysin valmis:)

...rupesi kiinnostamaan, että mikä se on? Meillä poika 1v 4kk, eikä kävele, jos oikein houkuttaa niin sellaisen 3m kävelee horjuen ja eikä sitä oikein kiinnostakkaan tuo touhu. Toinen jalka kääntyy mielestäni vähän sivulle???

se todettiin jo laitoksella loppu tarkastuksessa, ja hoito oli juuri ed. mainittu 6vk lastahoitoa. Ja molemmilla lonkat nyt kunnossa, joten en osaa vastata sun kysymykseen. Mutta käyppä näillä sivuilla, niissä on tietoa ja vanhempien omia kertomuksia lastasta la luksaatiosta.

http://www.geocities.com/lonkkalasta/

Toivottavasti kaikki kunnossa silti teillä, koska jos luksaatio todetaan myöhemmällä iällä se joudutaan usein hoitaa leikkauksella ja kipsauksella sekä veto-hoidolla.

Axeliina ja lonkka pojat

Huoh

Hmm.. niin yleensähän lonkkaluksaatio huomataa synnärillä tai nvlassa mutta meillä huomattiin asta kun tyttö oli täyttämässä 4w. Synnynnäinen lonkkaluksaatio. Eipä huomattu nvlassa eikä synnärillä tätä. Tuosta kun asia paljastu on 3isia leikkausta tehty eikä lonkka ole edelleenkään siellä missä pitäisi kun ei pysy. Nyt vasta on tyttöä alkanut lonkka vaivaamaan. Tyttö käveli niinkuin jaloissa olisi pituusero mistä syystä päästiin sitte röngteniin... että näin.. leikkauksien jälkeen tyttö ollut 2x12vkoa lantio alaraajakipsissä ja 6vkoa lantio alaraajakipsissä..

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat