Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Aloitus ja pian jatkoa.

Sivut

Kommentit (35)

Tervehdys harmaasta ja sateisesta Keski-Suomesta!

Kylläpä ärsytti herätä, kun huomasi tuon sateen. Ei toivoakaan, että olisi voinut lähteä vaunuttelemaan. Tai olisihan sitä voinut vetää sateenkestävät vaatteet itselle ja sadesuojan vaunuihin, mutta.... sosiaalijohtaja asustelee tuossa napurissa; tekee varmaan kohta ilmoituksen meikäläisestä, kun aina vauvaa pihalla pidän!!! Jätin siis väliin, kun täällä sataa kaatamalla. Tein siis kotihommia, yllätys yllätys.

Eilinen päivä, yö ja aamu menivät ihan normaalisti. Pikkuinen touhuaa kovasti ja nyt seisomaan nousu on siis in, mutta kaikkein mieluiten minun jalkaa vasten. On kai turvallisin paikka vielä. Ja konttaaminen sujuu koko ajan paremmin, joten " vierivä kivi ei sammaloidu" ainakaan täällä.

Imetyksen vaikutuksesta. Painoin ennen raskautta 54 ja kiloja tuli 11. Parin viikon päästä synnytyksestä painoin 56 ja siihen jäätiin, vaikka täysimetin 6 kk tosi tiheäimuista kaveria. Imetän edelleen. Kesällä sain olla tarkka, ettei painoa tule lisää, kun oli juhlia jos mitä. Syö tosi terveellisesti, urheilen kunnolla, vältän herkkuja jne. Mutta nuo 2 kg ovat ja ovat. Jännä juttu. Liekö joku hormonihommeli, koska menkatkaan eivät ole vielä tulleet. En siis kuihtunut, onneksi. Olisin mennyt liian pieneksi, mutta kyllä tohon samaan painoon pitäisi päästä, ihan periaatteesta!

Meillä Aleksanteri ei ole saanut aikuisten ruokaa, paitsi ruisleipää. Siitä kyllä tykkää tosi paljon. Pitänee jossain vaiheessa muutakin tarjota.

Kyllä tänä aamuna huvitti, että äiti ja poika olivat ihan samalla tuulella. Yleensä syön aina aamulla puuroa, mutta nyt parina aamuna en ole saanut sitä alas. Eilen meinasin yökätä! On vissiin liian harmaata ruokaa harmaassa marraskuussa. Ja pikkuinen oli samanlainen tänään (aika usein aamulla), ettei syönyt puuroa yhtään. No, maito tuntuu aamuun riittävän. Kohta maistuu unien jälkeen lounas hyvin.

Puheesta: TEL05; sama täällä, puheen kehitys kiinnostaa tosi paljon, sekä oman vauvan että teoriatieto vauvan puheesta yleensä. Samoin kyllä motoriikan kehitys. Noita molempia puolia on pitänyt / saanut työssä opettaa ja kuntouttaa erityislasten kanssa niin paljon, että on ihana seurata, mistä kaikki alkaa.

Meillä ajatukset painaa matkalaukkujen pakkaamisessa. Loma odottaa ensi viikon maanantaista alkaen. Kyllä sitä pitääkin kaikenlaista pikkuiselle muistaa ottaa. Ollaan kyllä listaa tehty, mutta pakkaaminen on aina sellaista, että sitten kerralla edellisenä päivänä. Ei oikein osata vähitellen laitella. Olisi sekin taito hyvä, varsinkin nyt, kun on yksi jaloissa pyörimässä ja kaikkea tutkimassa. Tyhjentänee laukut kun me täytetään! Pitänee pakata pikku-ukon nukkuessa

Huomenna on meillä vauvateatteri (" vauvani käärin silkkiliinaan" tai joku sen tyyppinen nimi sillä on). Onko joku ollut tuossa esityksessä? Ainakin täällä Jyväskylän kulmilla sitä esitetään. Niin, ja Aleksanterin kummi tulee sitten iltapäivällä kahville, joten pitänee tänään puuhata näitä kotijuttuja. Menee huominen muissa merkeissä näköjään. Hyvä!

Ei muutakuin mukavaa tiistaita kaikille!

T: Mini ja Mini-Aksu 25.3.

Hetken tauko, kun kummatkin lapset nukkuu. Tosin remppamies jotain sirkkelöi ja mekastaa keittiössä, että kaipa nuo kohta heräävät. Masennus, kun keittiöremppa venyy ensi viikolle, koska kivitasot eivät ole tulleet. Grrrr... Kun tietäisin ketä tästä saa syyttää.....

Santerilla oli tumma tukka syntyessään, nyt se on vähän vaalentunut, mutta ruskea vieläkin. Vain osa tukasta on lähtenyt, kun esikosen tumma syntymätukka lähti miltein kokonaan. Nyt esikoisella on ihan vaalea kikkura tukka. Kyllä meille paljon vitsailtiin Santun tukan väristä ja ihon väristä. Keltainen kun vähän oli, niin näytti rusoposkiselta. Miehen kanssa ollaan kummatkin ihan kalkkilaivan kapteeneita ja kumallakin on aika väritön tukka. Monikin kyseli, että missäs sitä on oltu 9 kk sitten matkoilla, kun on tuon värinen vauva tuliaisena. Äitini kutsui vauvaa alkuun nimellä Eros ja serkkuni kutsui Ridgeksi. No miehellä onneksi huumorintaju kesti. Ja olihan esikoinenkin syntyessään ihan tummanruskea hiuksiltaan.

Mulla imetys ei ole vienyt kiloja yhtään ja aikas tiuhaan olen imetellyt. No kyllä mä olen herkkujakin syönyt. Harmittavaa kuitenkin! Vielä pitäisi 10 kg johonkin sulattaa, että olisin tyytyväinen. Onhan mulla se vuoden kuntosalikortti, mutta kortti lompakossa ei paljon laihduta. Kunhan vaan kerkiäis sinne salille. Ehkä elämä rauhoittuu,kun saadaan tämä kämppä kondikseen.

Santeri nukkuu yleensä aika hyvin yöllä, mutta nyt on ollut ihmeen rauhaton. Saan hyssytyllä kaveria monta kertaa yössä. Pikkanen nukkuu vielä " sivuvaunussa" , joten ei se mikään suuri homma ole. Silti harmittaa levottomat yöt. Kahden viikon päästä lapset menee mummilaan yöhoitoon ja ikävä jos Santtu valvottaa mummia ja vaaria puoli yötä.

Me ei miehen kanssa yleensä ostella keskenään mitään lahjoja, mutta nyt aion yllättää hänet isänpäivänä. Saa itse valita minireissun kylpylään, Tallinnaan tai Helsingin yöhön ihan kahden vaan. Enhän mä juurikaan tässä itseäni ajattele, että ihan vaan kahden yksi vuorokausi jossain, ei lastenhoitoa, ei ruuanlaittoa, ei aikaista heräämistä.... Niin hyvää isänpäivää vaan!! Jippiii

Taidanpa vähän käydä alakertaa siivoilemassa, kun lapset nukkuvat.

T. lappu & Santtu 22.3.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pikaisesti pinoudun sillä täällä riittää hommia ja Henri on vielä nukkumassa. No heti kun tuon kirjoitin, kuului makuuhuoneesta rääkäisy : ) Ei välttämättä vielä herännyt, joskus karjuu unissaan.

Mulla on sit tänään ensimmäinen koulupäivä ja menen uuteen luokkaan, jossa kaikki muut tuntee jo toisensa. Kyllä nyt hieman jännittää. Koulu alkaa 12.30 ja pappa tulee hoitamaan Henriä. Hieman jännittää sekin kun hän ei ole koskaan hoitanut yksin poikaa ja poika on vielä päiväunilla kun hän tulee. Siis monta " ongelmaa" kerralla tänään. Ennen koulun alkua mennään vielä 8 kk neuvolakäynnille. On vielä oikein lääkärineuvola. Jänskä nähdä, paljonko poika on kasvanut.

Joku kyseli eilen siitä imetyksen laihduttavasta vaikutuksesta. Mä olin ennen raskautta 64 kg ja imetyksen aikana paino oli parhaimmillaan 57 kg. Nyt kun lopetin imetyksen, vaaka näyttää jo 59 kg. Kovin haluaisin että painoa ei tulisi paljoa lisää. Oon ollu niin tyytyväinen uuteen. hoikempaan minääni. (Oon 172 cm pitkä). Mutta imetys oli kyllä hyvä keino karistaa kaikki raskauskilot pois : )

Joku kyseli myös viikonloppuna koulusta. Anteeksi etten muista enää nimimerkkejä (pitäisi kirjoittaa ylös samalla kun miettii jollekin vastaavansa). Jos haluaa hoitoalalle, siis sairaanhoitajaksi, terkkariksi, kätilöksi...pitää olla joko yo-tutkinto tai alan tutkinto (lähihoitaja). Itse olen tradenomi mutta tähän kouluun (terveydenhoitaja) hain yo-papereilla. Toivottavasti selvensi asiaa. En oo muuten varma, riittääkö siihen mikä tahansa ns. keskiasteen tutkinto...juttelit olevasi merkonomi. Nyt tarvitaan jonkun viisaamman mielipidettä!

Mut mä meen nyt siivoamaan. Muutettiin sunnuntaina Henri omaan huoneeseen. Jouduttiin tyhjentämään kaikki hyllyt ym. ja tavaraa on nyt jokapuolella ja se pappa tosiaan tulee tänään.

Kalamami ja Henri 2.3

Kiva lukea teidän elämästänne ja vertailla sitä omaani pikkuisen kanssa. Emma täyttää tänään 8kk ja huomenna olisi neuvolalääkäri. Itse en nyt taida päästäkään häntä sinne viemään, kun olen flunssassa johon kuuluu lämmön nousu, karmea kurkkukipu, kaularauhaset turvonneet ja korvat tukossa. Toivon vain niin kovasti, että Emma ei saisi tätä. Se on ollut nyt jo nelisen viikkoa nuhassa. :(

Meillä unirytmit ovat ihan sekaisin. Iltaisin kun käydään nukkumaan 9:n maissa, ne ovatkin tytölle päiväunet ja herää tunnin päästä. Hän käy yöunille vasta tuossa 24-01. Ollaan oltu ihan rikki tästä, varsinkin mieheni. Eilen sitten kokeiltiin, että kun tyttö yritti herätä " päiväunilta" , käytiinkin miehen kanssa myös nukkumaan ja saatiin sillä tyttö jatkamaan unia aamuun asti. Paitsi minä heräilin koko yön, kun paleli, vapisutti, kurkkuun sattui. Kahden tunnin välein otin bafucinejä, että helpottaisi.

Näistä gallupeista. Läskiä tuli lisää ja yhtään ainutta kiloa ei ole lähtenyt vaikka täysimetin 4kk asti ja vieläkin koko ajan kiinteän ohella. Raskauden aikana tuli mahtavat 30 kg painoa lisää joista jäi 15 kg laitokselle (viikko tiputuksessa sairaalassa). Olisivat pitäneet kuukauden tiputuksessa jos sillä olisi paino lähtenyt!! ;( Kotona oleminen on yhtä syömistä, yhden kerran jaksaa käydä vaunulenkillä, mutta muuten sitä löhöilee eikä kuluta yhtään. Yritän kyllä nyt katsella syömisiäni ja olenkin viikon verran pitänyt syömiskirjaa ja katsellut mitä sitä oikein laitetaan suuhun. Mutta olen kateellinen niille, joilla imetys vie kilot, miksei se vie kaikilta????

Ruoka. Emma on syönyt vain kaupan purkkiruokia, joista nyt sitten jo 8kk purkkeja. Hedelmäsoseita ei suostu syömään, eikä edes muussattua banaania. Vellitkään eivät enää maistu. Välillä tuntuu, että ei syö kuin ruokia, ei mitään välipalaa tai maitoa pullosta. Tissi tai ruoka, näin meillä.

Menkat. Minulla alkoivat menkat heti sektion jälkeen normaalisti reilun kuukauden päästä. Sektiollahan Emma syntyi maaliskuussa, ja huhtikuun lopussa oli jo kiva kiva menkat. Mutta epäilen menkkojen alkamisen syyksi sitä, että Emmaa ei ole tarvinnut yösyöttää 1kk iän jälkeen vaan on nukkunut yöt läpeensä. Johtuen ehkä syntymäpainostaan, lähes 5kg. Jostain luin että yli 4 tunnin imettämistauot voivat aloittaa kuukautiset?? No, näin kuitenkin mulla, menkkoja ollut koko ajan. Niin ja jopa uusi raskauskin lähti käyntiin viime heinäkuussa (ei ollut suunniteltu). Elokuussa se vasta huomattiin kun olikin lähtenyt kasvamaan munajohtimeen. Oli ehtinyt sen verran isoksi, että toinen munajohdin poistettiin (2x3 senttiä) tähystysleikkauksella. Ja jälleen kipeä maha, kuten sektionkin jälkeen. :(

Eli toinen leikkaus alle puolen vuoden sisällä. Mä en ollut ollut koskaan aikaisemmin missään leikkauksessa ja voin sanoa, että nyt on kammo päällä. Leikkaukset ovat kivuliaita ja pelottavia. :(

Olen ollut raskauden jälkeisessä masennuksessa ja ehkäpä se on vieläkin päällä, kun en saa itsestäni muuta irti kuin juuri ja juuri jaksan vauvan hoitaa, mutta itseni olen jättänyt hoitamatta kokonaan. Kampaajallakaan en ole käynyt kohta 3:een kuukauteen. :( Olin niin ajatellut, että menen vauvan kanssa vauvajumppiin, uintiin ja muskareihin, mutta kaikki on jäänyt. Yksin olen ollut neljän seinän sisällä ja odotellut miestä kotiin tulevaksi. Olisi ollut kiva jos olisi ollut joku toinen pienen vauvan äiti kaverina. :(

Onpas masentavaa, ääh. No, ehkä se piristää, että olemme lähdössä lomamatkalle mieheni ja vauvan kanssa parin viikon päästä, kun miehellä alkaa vanhempainloma + jatkettu isyysloma. Kiva olla yhdessä vauvaa hoitamassa kuukauden päivät kun mies ei ole töissä. Lähdemme Itävaltaan...ja ensimmäinen lentokin on jo Emman kanssa lennetty kotimaassa syyskuussa, joten ei sillä tavalla lentokaan pelota hänen kanssaan. Kun juottaa/imettää nousut ja laskut, hyvin selviää, ainakin me selvittiin.

Hyvää päivänjatkoa kaikille..

Äiti-05 ja Emma 8.3.

Elämäni on tylsää, kun on näin paljon aikaa roikkua koneella...

LAPPU: Koitas palauttaa se kuntosalikortti sen Pirkka-mainoksen tyyliin, vetoamalla siihen, että se on varmastikin viallinen, koska kiloakaan ei ole lähtenyt pois eikä paikat ole kiinteytyneet yhtään. Mitähän sanoisivat?

Menkat: Mulla alkoi 4 kk synnytyksestä. Imetys loppui 2 kk kamppailun jälkeen. Kahet menkat kerkis tulla, ennekuin aloitin e-pillerit. Tosin, niitä on tullut syötyä vähän miten sattuu ja viimeksi vuoto alkoikin ihan väärään aikaa. Että suattaapi olla vähän hyödyttömiät nuo pillerit tästä eteenpäin. Syönpähän nyt kuitenkin. Eikä sen väliä, vaikka raskautuisinkin, koska kakkonen on kuitenkin suunnitelmissa. Tosin tällä iltajumppamäärällä tuskin kovin helposti hedelmöittymistä tapahtuu. Ellei sitten ole aivan järjetöntä säkää matkassa.

lehtovi & Helmutti 28.3.

Meillä yökukkumiset näyttää tulleen tavaksi, eiemmin siis yöt nukuttiin heräämättä, mutta flunssan aiikana heräilyt alkoivat. Tissillä taintuu, mutta siihen en enää haluaisi opettaa..

Voihan ehkä olla myös nälkää, sillä typy on tosi huono syömään kiinteitä. Täysimetin lähes 6 kk ja nyt päivässä menee ehkä purkki kiinteitä yhteensä. Neuvolassa vaan sanoivat, että se riittää neidillä kun painoa on reilusti.

Omasta painosta, ei vaan lähde vaikka ahkeraan imetänkin. Raskaudesta sain melkein 30 kiloa, enkä kokenut edes mässääväni.. Minulla taisi olla raskausdiabetes, tyttökin oli kohtalaisen iso syntyessään 4500 g. Nyt olisi vielä reippaat 10 kiloa tiputettavana ja vaikeaa on. Olen miettinyt, että voisko mua jotenkin hormonitoiminta lihottaa ja elättelen toiveita että imetyksen jälkeen olisi helpompaa saada kilot pois? Ennen raskautta olen ollut aina hoikka ja saanut syödä lähes mitä vaan lihoamatta. Nyt jokainen suupala jää taatusti kiinni..

ajankuva ja tyttö 26.3

Kalamamille hyvää ekaa koulupäivää!

Ja Minille puheen kehityksestä: Minusta on juuri hauska seurata sitä, miten oman lapsen puheen kehitys menee verrattuna teoriatietoon. Ja sitten toisaalta esikoisen osalta olen seurannut sitä, miten esim. joistakin muodoista tulevat esiin vanhat, " esihistorialliset" muodot, joita siis ei enää suomen kielessä käytetä mutta joita on joskus ammoisina aikoina käytetty ennen kuin nykyiset muodot ovat tulleet peliin. No joo, nyt meni vähän syvälliseksi. Mutta siis hauskaa seurattavaa, joka tapauksessa.

Terhitaas

Emilia meni eilen nukkuu 8.30 ja heräs tänä aamusti 9.40. Päiväunet meni sen vuoksi varmaan sekaisin nukkui noin reilu puol tuntia koko päivänä päikkäreitä. Yritin saada toisille unille mut ei suostunut vaikka mun mielestä oli väsynyt. Ja nyt meni yö unille 19.45. Saas nähdä kui aikasin herätään.

Jos muuten haluatte nähdä emiliasta kuvan niis se löytyy www.syntyneet.fi sivulta satakunnan keskussairaassa syntyneistä. Syntymä aikahan oli se 27.3 ja tekonimellä vaavi.

Ootteko te muut pistänyt kuvia sinne?

gallupeihin paino mulla on suurinpiirtein samassa kuin lähtöpainokin mut sais tippuu vielä 5-10 kiloa. Mut ei ristorantte pizzat iltapalaks varmaan edes auta sitä laihtumista painoa 60 ja pituutta 160.

Hiuksia Emilialla ei kauheasti oo mut pitkiä haiveniakin löytyy.

Ehkäsystä piti sanomani mulla oli ehkäsypiikki käytössä mut en hakenut uutta kun ajattelin etten tarvi kun ei sitä miestäkään ole. Siinäkään ei oikeen tuu kuukautisia. Mul ei kyl vieläkään oo tullu vaikka imetin vain kaksi kuukautta. En tie sit onko vaihdevuodet sit alkanut tai jotai :)

T. satu, pahassa murrosiässä oleva Ville ja Emilia 27.3

Tulinpa vielä kerran kirjoittelemaan... Päikkärit on nukuttu, ekat oli ruhtinaalliset 2 h, toiset 45 minuuttia. Mutta ihan hyvin, siis. Morkkiksien morkkis tuli äsken, kun syytin esikoista, että huudatti pikkusiskoa (sillä kun on tapana ottaa leluja välillä kädestä ja muuta pientä), mutta olikin tällä kertaa ihan syytön... Raukka pillahti surkeaan itkuun ja minä pyytelin anteeksi... Kyllä ottaa päähän, kun piti toisen mieli pahoittaa ihan turhan takia. Nyyh.

Kohta lähdetään vähän ulkoilemaan, täällä sisällä hajoaa pää... Onneksi isäntä on jo tulossa kotiin, kerrankin näin ajoissa.

Mutta oikeasti piti vastata menkkagallupiin: ei oo näkynt eikä kuulunt. Enkä ole kaivannut... Minipillerit vei edelliselläkin kerralla menkat (alkutiputtelun jälkeen, nyt ei ollut edes sitä), mikä sopii kyllä mulle. En sitten tiedä, mikä rooli on sillä, että imetän edelleen tiheästi, yölläkin ;-)

Jahas, ja pihalle!

terhi&lapset

Hanna on päiväunosillaan, niin äipällä on hetki aikaa kirjoitella...

Hannalla oli syntyessään ihan tumma tukka, nyt on vähän vaalentunut, mutta hiuksia on kuiteskin niin, että pää on niiden peitossa, pkasu tukka näyttää tytölle tulevan, niin on meillä muillakin lapsilla.

Kiloja tuli raskauden aikana 7kg ja samantein ne hävisivätkin.

Kuukautiset mulla alkoi normaalisti synnytyksen jälkeen, jälkivuoto kun loppui niin oli pari päivää väliä kun jo alkoikin kuukautiset, en kyllä olisi niitä vielä kaivannut, mulla oli edellistenkin raskauksien jälkeen sama juttu, n.26pv synnytyksestä alkoi kuukautiset.

Meidän viikonlopun reissu meni hyvin, neiti nukkui tosin menomatkalla vain 20min. ja ajomatka kestää kolme tuntia, yhden kerran pysähdyttiin, tullessa neiti nukkui 1½h ja loppuajan leikki ja söi maissi naksuja. Isovanhemmat olivat onnessaan kun käytiin, eivät ole nähneet tyttöä kolmeen kuukauteen, joko meillä on ollut jotain menoja ja sitten he olivat molemmat aika isoissa leikkauksissa, jolloin ei viitsitty sinne mennä eivätkä he päässeet meille päin.

Nyt lähden kahvin keittoon ja lueskelemaan...

hanneliini & Hanna 7kk3vk

Kaisa on nukkumassa päivän toisia uniaan, ensimmäiset kestivät ennätykselliset 1h 45min. Johtuen tosin lyhyehköstä yöstä 20.30-7, josta selvittiin tosin ilman suurempia heräilyjä. Aamu olikin sitten melkoista känkkäilyä, kun väsyttänyt olisi vielä sekä äitiä että vauvaa.. Itkua ja hammastenkiristelyä oli erityisesti ilmassa aamupuuron aikaan, jota ei suostuttu syömään lusikallistakaan. Nooh, siitä selvittiin ja muuten päivä on ollutkin mukava, vaikka kotona vaan ollaan oltukin.

Päivän aiheisiin.

HIUKSET - Kaisalla oli syntyessään tumma tukka, joka lähti melkein kokonaan pois. Jossain vaiheessa tukka vaikutti punertavalta (?), mutta nyttemmin ne vähäiset haivenet ovat kyllä vaaleita. Pikkuisen tukka on alkanut kasvaa, mutta mitään enkelinkiharoita ei ole odotettavissa vielä pariin vuoteen, mikäli äitiinsä tulee.

KILOT - lähtivät karisemaan pikkuhiljaa, kun aloitin painon pudotuksen. Pelkkä imetys ei mua kyllä sulattanut grammaakaan, ehkä se tosin esti mahdottoman lihoamisen kesän aikana. Tuli nimittäin herkuteltua aivan tolkuttomasti. Tänään olen taas menossa katsastamaan tilanteen painonvartijoihin. Olen vähän lusmuillut viime aikoina, saas nähdä miten vaaka reagoi. Nyt painan jo vähemmän kuin ennen raskautta, mutta 5-6 kg pitäisi vielä karistaa.

KUUKAUTISET - eivät ole saapuneet minua vihastuttamaan. Kierto tosin oli ihan sekaisin koko sen 2 vuotta, kun oltiin ilman ehkäisyä. En siis ole ihmeissäni, että menkat eivät ole alkaneet, vaikka en enää imetä kuin 5 krt/vrk. Kierukka pitäisi laitattaa, toivon että sen myötä kuukautiset jäisivät pois kokonaan. Mä en niitä kaipaa!

Nyt menen kaunistautumaan. Viikonlopun herkuttelu illanviettoineen näkyy todellakin naamasta. Plääh.

kua ja Kaisa 25.3

Viime yö oli niin levoton, että ei pahemmasta väliä. Poika nukkui kohtuullisesti, mutta itse en sitten saanutkaan unta. Ärsyttävää! Ja nyt ei " muka" nukuta.

Sitten gallupeihin

HIUKSET: Aksulla oli vähän hiuksia, vaaleita ja edelleenkin on hyvin hentohiuksinen.

Tästä saankin aiheen kysyä, muuttuiko kenelläkään muulla raskauden myötä hiukset? Mulla nimittäin vaaleat, aika ohuet hiukset muuttuivat todella tummiksi ja karkeiksi. Muutos on oikeasti suuri.

MENKAT: Ei ole näkynyt eikä kuulunut. Ei kyllä niin väliksikään :D

PAINO: Äh, on sitä ihan riittävästi. Raskausaikana tuli painoa lisää noin 10 kg ja nyt sitä on ehkä jäljellä kilo tai kaksi - tai on siis tullut uudestaan takaisin. Ei tuo paino niinkään haittaisi, mutta tämä löysyys vähän nyppii.

Mutta nyt lukemaan kirjaa ja nukkumaan

Siis heipparallaa....

Johan oli eilen päivä, vaaveli ei suostunut menemään päikkäreille. Ekat päikkärit siis meillä yleensä 10-11 välillä sen puolituntia tai yli mutta eilen vasta vajaa puoli yksi suostui nukkumaan hätäisesti puoltoista tuntia ja nekin katkonaisesti. Iltasella sitten vajaasta kuudesta puol seitsemään toiset unet ja arvata saattoi ettei mene ajoissa nukkumaan. Vasta kymmeneltä illalla väsähti, siihen mennessä oltiin kyllä monet huudot kuultu, kuten myös ennen päikkäreitä. Huh huh sanon. Tänään taitaa olla ihan samaa touhua, koitin äsken että alkaisko nukkumaan kun on ihan väsyneen näköinen mutta huutohan siitä tuli, hirveä=) Hampaita taitaa pukata, ainakin tuossa alhaalla alakulmahampaan viereen(siis siihen mihin sen kuuluisi tulla) aika takana tuntuu jo kohouma ja jos ei ole hammas niin mikähän lienee sitten. Kamalasti kuitenkin kaikkea yrittää purra ja järsiä, mä olen jo monta kertaa saanut osani noista neljästä hampaasta=)

Olen tässä miettinyt että saakohan Emma tarpeeksi maitoa, mä en siis enää imetä päivisin ja en saa emmaa juomaan maitoa paljon mitään, ehkä jonkun 400milliä menee. Öisin syö parikertaa ja illalla yhdenkerran imetän viellä. Tänään en ole saanut maitoa tippumaan viellä muutamaa huikkaa enempää, eikä tuo tissiäkään huoli vaikka yritin sitäkin epätoivoissani tarjota=) Onko muita joilla sama ongelma tai joku jolla olisi ratkaisu mun ongelmaani=)

Eilen oli galluppia AIKUISTEN ruoan antamisesta: MEillä on saanut spagettia, makaronia, jauhelihaa, pullaa pikkupalan, jätskiä niin että kastoin lusikan vääränpään jäätelöön ja annoin, suklaatakin niin että palaseen jäi vain hampaan jäljet, mitähän muuta viellä=) ai niin mehua josta näemmä tykkäisi ihan kamalasti, ylläri ylläri=) Niin ja tietty kaikenlaista leipää mitä sattuu olemaan.

Nyt menen kokeilemaan josko suostuisi päikkäreille ettei taas tarvitse sitten yötä myöten valvoa=)

Pump@: Kyselit siitä opiskelusta...Aloitan kokopäiväisenä opiskelijana taas tammikuussa. Nyt olen läsnäolevana mutta suoritan vain yhtä 6 ov kurssia ja olen edelleen äitiyspäivärahalla (joulukuussa kodinhoitotuella). Itse en aikuisopintorahaa voi saada kun siinä on nykyään niin tiukat vaatimukset (oliskohan niin et pitää olla 10 v ensin töissä jne.). En päässyt myöskään aikuiskoulutuksen puolelle kun edellinen tutkintoni (=tradenomi) ei liity tähän nykyiseen mitenkään eli olen nuorisoasteella ja saan opintorahaa tammikuusta lähtien hurjat 259 e kuukaudessa! Oon tähän asti käynyt opintojen ohella töissä mutta nyt keväällä alkaa myös lääkäriluennot ja ne on iltaisin ja sit haluan olla myös pojan kanssa. Oon siis aikas pulassa töiden kanssa. Mietin et on varmaan pakko irtisanoutua työstäni ison marketin neuvonnassa ja yrittää saada hoitoalan keikkahommia esim. sunnuntaisin niin saan ees kahden päivän palkan...

Käytiin tänään tosiaan 8 kk neuvolassa. Henri on nyt 74,5 cm ja 8400g. Edelleen pitkä ja hoikka poika. Mutta se mikä oli ilouutinen on se et Henrillä ei kuulunut enää sivuääntä sydämestä ja hänet luokiteltiin nyt terveeksi. Hänellä kuului syntymän jälkeen sydämestä sivuääni. Se oli kuukauden iässä kontrollissa niin heikko se ääni et totesivat et seuraava kontrolli vuoden iässä sydänpolilla. Nyt lekuri kuitenkin kuunteli pitkään ja kirjoitti neuvolakorttiin " sydän normaali" . Että olen onnellinen!

Nyt pakertamaan koulutehtävien kimppuun. Mooooi!

Kalamami ja Henri 2.3

Sateista huomenta! Tämä aamu meni ihan harakoille. Vasta puolen kymmenen aikaan oltiin tytön kanssa syömässä aamupuuroa... Tytsy oli kyllä jo ennen yhdeksää hereillä, mutta kun en millään olisi halunnut nousta ylös... No, nyt on puurot syöty ja maidot juotu, ja tyttö leikkii tyytyväisenä lattialla =)

TEL ja muut " univajaiset" : Pitäsköhän meidän perustaa ihan oma pino jossa puretaan näitä huonoja öitä, ettei kaikkien tarvitse lukea joka päiväistä valitusta... =)

Tarvinneeko edes erikseen mainita että meillä ei viime(kään) yönä nukuttu. Yöunille klo 21.00, ensimmäinen herätys vähän ennen puolta yötä, siitä sitten tasaisesti parin tunnin välein aamuun asti. Mikä ihme siinä on että ei voi nukkua?! Huoh.

Painosta: Raskausaikana tuli +19kg, jäljellä vielä 3kg. Meilläkin täysimetystä 6kk ja imetys jatkuu edelleen, mutta kuihtumaan ei kyllä ole päässyt... 10kg sais hävitä ihan huoletta!

Ruuista: Tyttö ei ole maistanut mitään " aikuisten" ruokia. Sormiruuatkaan ei vielä kiinnosta. Eli ihan omiin soseisiin saa toistaiseksi tyytyä. Ihan senkään takia en anna tytölle mitään " ylimääräistä" , koska appivanhemmat alkaisivat heti tunkemaan tytölle suuhun kaikkea mahdollista jos kuulisivat/näkisivät että tyttö saa muutakin kuin omia ruokia. Tähän asti ovat tyytyneet vain kyselemään että " millonkas sitä ja sitä ja sitä ja tätä saa antaa?" Ja lisäksi pidän tarkasti kiinni siitä että mitään mikä on käynyt jonkun muun kuin tytön omassa suussa ei laiteta tytön suuhun! Appivanhemmilleni tämä ei ole itsestäänselvyys. Heidän on hieman vaikea ymmärtää että

a) kariesbakteeri tarttuu vain syljen välityksellä

b) huonot hampaat ei periydy!

Jaahas, tämmöistä tilitystä tänään. Täytyy uhmata ilmojen haltijaa, ja lähteä vaunutellen viemään kodinhoitotuen hakemus Kelaan =)

T.E. & Typsynen

niin tel, ihan samoja aatoksia täällä myös. meilläkin muuten tytön kanssa on tosi iisiä, viihtyy hyvin itekseenkin leluja tutkien, on sellainen ilopilleri, ruoka maistuu jne, mutta siis tää nukkuminen.

ja kun välillä meillä vaan kukutaan öisin ja saattaa mennä tunti tai kaksi yöllä hereillä kun koittaa nukuttaa häntä. näpsä vaan höpöttelee ja leikkii tutilla mut ei nuku. ja tästä kun valitan läheisille niin kaikkia tuntuu vaan naurattavan ja huvittavan vaikka siitä on oikeesti nauru kaukana kun itse on ihan tööt.

juup. nyt mennään koittaa jos uni tulis makkarissa... epäilempä vaan.

-miuqu ja pieni näpsä joka tässä haukottelee ja hymyilee-

Meillä alkoi päivä aamupalan jälkeisellä kylvyllä. Nimittäin, annoin Helmille ruisleivänpalasen imeskeltäväksi siksi aikaa, kun itse syön aamupalan, ja eikös tuo saanut siitä sitten palasen nyhdettyä irti. Ja kun ei nuita hampaita vielä ole kuin kaksi naskalia alhaalla, niin kokonaisena nielaisi sen palasen. Sehän tietty juuttui kurkkuun ja aiheutti oksennusreaktion. Siinä sitten juuri syöty kaurapuuro levisi viuhkana rinnuksille ja sitterille. Joten ei muutakuin tyttö kylpyyn ja vaatteet ja sitterinpäällinen pyykkiin. Ah, että oli ihana aamu!

Meidän Helmutilla oli syntyessään tummat säkkärt hiukset (siis märkänä kihartuivat) ja sellaset tosi hahtuvaiset. Nyt hiukset ovat jäykemmät, mutta hyvin vaaleat, ihon väriset, eikä niitä kovin kummoista määrää ole. Tuntuu kuitenkin jatkuvasti tulevan lisää. Mutta siis kauempaa katsottuna näyttää kaljulta. Ja kaikki tuntemattomat ihmiset luulevat häntä pojaksi, koska tytöllähän tietenkin pitää olla pitkät hiukset jo pienestä pitäen. Samanlaisia persikkapäitä ollaan oltu molemmat vanhemmat samanikäisenä, joten enpä muuta osannut odottaakaan. Monesti mietin, minkä nänköinen Helmi on sitten, kun hiukset alkavat olla jo vähän pidemmät. Siihen vain saattaa vierähtää tovi, koska itselläni ei vielä 2 v:kaan ollut kovin paljoa tukkaa.

Voih, ainainen keskustelu kiloista...Masentaa, koska vaikka kuinka yritän, niin meikäläisellä ei paino putoa. Harrastan liian vähän liikuntaa ja syön liian paljon. Tai ainakin vääränläistä ruokaa. Mä en kuitenkaan halua alkaa täysin porkkanalinjalle, joten pakko kai tässä on alkaa nuita annoskokoja pienentämään. Liikuntaa tuskin tulee lisättyä, koska enempää kuin kerran päivässä en jaksa lähteä vaunuttelemaan. Mihinkään jumppaan tms, en pääse, saatika kuntosalille, kun miehen työvuorot ovat niin epäsäännölliset. Kotona sen sijaan voisin jumppailla, mutta jos nyt saan suoraan sanoa, niin meikäläinen INHOAA sitä kuumaa ja hikistä oloa, mikä liikunnasta tulee. Ja se tulee tällä massalla jo pienimmästäkin ponnistuksesta.

Johan on taas synkkää. Pitäs kuitenkin varmaan ulos lähteä, että saisi happea ja hieman enemmän valoa kuin jos täällä sisällä koko päivä kökkäillään. Kävin muuten eilen Kelassa jättämässä hoitovapaapaperit ja mielenkiinnolla odottelen tietoa niistä suunnattomista rahamääristä, joita meikäläiselle myöntävät ensi kevääksi. Varmaan pitää myös verotoimistossa käydä, kun se hoitolisähän on verotettavaa tuloa ja jos samalla prosentilla mennään kuin nyt, niin meikäläinen ei saa mitään käteen. Myös tuo asuntolaina ilmeisesti hieman laskee prosenttia.

Noh, josko sitä sitten lopettelisi. Pakkaamaan pitänee taas alkaa ja vähän siivoilla. Pitäsköhän leipoakin jotain?

lehtovi ja Helmi 28.3.

Tulin vielä lukemaan viestit. Tuulialle piti kirjoittaa, että kauheata kohtelua olet lääkärillä saanut! Aiemmin piti jo sulle kirjoitella ystäväni miehestä, joka sai pitkän sairasloman, kun tyttönsä tökkäsi sormellä silmään. Ja lääkäri oli sanonut, ettei ihan kriittiseen paikkaan osunut, muuten olisi voinut käydä köpelömmin. Että on ne vauvat ennenkin silmään osuneet, ihme-epäilyjä teidän kohdalla!! Tärkeintä tietty, että silmäsi parantuu!!

Kiva päivä takana. Ja huominen pian koittaa, joten nukkumaan nyt.

Niin, TEL ja Mini kirjoittelivat kielen kehityksestä.. Samaa minäkin harrastan, tuon esikoisen kanssa. Omistusliitteet olivat jossain välissä pop, vaikka ei kotona tosiaan kovin usein puhekielessä niitä käytetä ;) Nykyään on noista " esihistoriallisista" muodoista usein verbeissä -pi (tuleepi, hakeepi). Meillä tosin kainuun murteessa vielä säilynyt tuo muoto jossain määrin, mutta itse yhdistelee verbeihin yleensäkin.

Näistä syvällisistä ajatuksista vapautuakseni täytyy töllöttää hetki telkkaa.

Öitä! Pippandii ja uinuva perhe

Voi kurjuus kun taas sataa.Eilenkin satoi ja toissapäivänä.Eipä siis olla vaunuiltu.Päikkärit poika kuitenkin ulkona nukkuu kun sen verta suojaava katos.

Meillä taitaa(toivottavasti,sormet ristissä) nuha pikkuhiljaa antautumaan vaikka vielä vähän tukkonen onkin.Yöllä heräilee jotakin kertoja mutta viime yönä ei tarvinnu nousta kuin kerran tuttia laittaan kun Juuso löysi yön pimeydessä itse tutin suuhun seuraavilla kerroilla kun ilmoitti itkullaan et tutti puuttuu.Itse kyllä nukuin huonosti sillä mulla oli todella kuuma nukkua,vaikka makkari onkin viilee.Siis tosi ahistavaa,liekkö jotain hormoonijuttuja...

G:Meillä oli Juusolla hiukset syntymästään asti.Alussa oli ihan tummanruskeat mutta nyt ne ovat vaalentuneet.Juusolta myös lähti osa vauva-ajan hiuksista pois mut ei kaikki ja tosiaan vaalenivat,ovat nyt vaaleanruskeat.

No joo,tänään pitäs kävästä työpaikalla ja varaan parturiaika.

Nyt ruokaa laittaan et saa poitsu ja itekin murua rinnan alle.

Suohomppeli81 ja Juuso 8.3

XO *leveä haukotus* Pääsinkös jo kehumasta, että olen saanu nukuttua hyvin?? No nyt ei sitten nukuttu, pieni neiti känkkäsi ja pyöri, tuti oli hukassa ja kiukutti muuten vaan. Pieniä pätkiä nukuttiin väliin. Kelloa en viitsiny katsoa, ei harmittanu sit ihan niin paljoa. Korvia käytiin eilen näyttämässä, kun pieni niitä niin kovasti haroi, ja lämpöä on ollu jo reilun viikon. Puhtaaksi väitti lääkäri, että lienee sitten " hammaskuume" . Katsotaan vielä miten menee ohi, saatiin kyllä lupa mennä takasin jos ei ala helpottua. Ja isosiskoa on käytetty ihan keskussairaalassa toteamassa korvatulehdus, kun lääkäri ei kehdannu myöntää ettei nähnyt pieniin korviin! Laittoi sinne että tutkitaan missä vika, ja molemmat korvat oli tulehtuneet.. Mutta toivottavasti ei nyt ole mitään sen kummempaa.

Auto pitäis viedä katsastettavaks, kyseltävä sukulaisia/kummeja lapsenvahdiks ettei neiti 3vee kyllästyessään pistä katsastuskonttoria matalaks.. Enkä kiukkuista pientäkään viitsis mukaan ottaa. Ja päädyn todennäköisesti kuitenkin molempien kanssa sinne lopulta, yleensä ei onnistu tälläset asiat niinkuin suunnittelee!

Pyykit olis pestävä, ne senkun lisääntyy heti, kun silmä välttää!! ;)Imurillekin töitä ja tavaroiden raivaus ennen sitä ja, ja...

Mikäs kiire tässä valmiissa maailmassa!! :) Jospa me väsyneet tyttöset otetaankin vaan rennosti?! Kun ruuat tulee ajallaan niin mikäs hätä tässä. :) Uloskaan kun ei tarvi kiirehtiä, vettä tulee kuin aisaa. Lunta, kiitos!! Liian synkkää ja harmaata näin..

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat