Seuraa 

Sivut

Kommentit (36)

Terve kaikille!

Kovasti onnea nyytin saaneille! Täällä sitä kärvistellään rv:lla 37+2, eli vielä aikaa on vaikkakin välillä tuntuu että laitokselle lähtö olisi kovinkin lähellä. Viime viikolla jouduin polille raskausmyrkytysepäilyn vuoksi. Sitä ei kuitenkaan ollut, vaan puristava tunne rintakehällä liittyi ilmeisesti voimakkaisiin suppareihin ja kätilökin ihmetteli käyrälle piirtyneitä voimakkaita jatiheästi tulevia supistuksia. Nyt muutama yö on tullut nukuttua tosi huonosti, vessassa ravaamista yms. Viime yönä parin tunnin ajan oli voimakasta menkkamaista kipua alavatsassa ja selässä, meni sitten kyllä ohi koska aamuyön nukuin. Tänään kävin sitten vähän kauppoja kieretämässä kun aamusta pystyn vielä joten kuten liikkumaan, suppareita tuli muutama melko kivuliaskin. Laskettu aika alku-ultran mukaan olisi vasta 27.11, mutta omien laskelmien mukaan olisi kyllä jo tuossa puolen kuun paikkeilla, koska hedelmöitysajankohdan tiedän (ollut 24.2), onkohan vain toiveajattelua että syntyisi aiemmin....Tosin viikko sitten polilla ultrassa painoarvio oli 3100 g, eli jos laskettuun päivään menee niin ei odotettavissa kovin hentoista vauvaa vaan varmasti yli 4 kilon menee. Polille taas kontrolliaika torstaina.

Ihanaa tosiaan kun joulu lähestyy, taidankin laittaa jo noita " joulu" valoja ikkunoihin kun on niin pimiää. Nyt vaavi myllää kaameesti masussa ja taitaa lihakeitto kiehua yli joten hyvää vointia kaikille ja palataan!!!

Täällä oli jännä yö..Mul meni sydän sekaisin! Se alko yksinään jytkyttää 120-130krt/min ja tuntui et tulee kurkusta ylös. Tätä kesti toista tuntia. Liekö johtunut nenäsuihkeesta jonka sain lääkäriltä tähän räkikseen? On jottain resepti tavaraa. Meinasin lähteä ensiapuun, mut sit sydän rauhoittui.

(.) on ollut hiljaista, liekö pieni pelästynyt mun tykyttelyjä? Synnytystä odotan jo, mutta saan varmaan ootella ihan rauhassa.

Täällä pääsee äippiksellä käymään kun on 10pvää yli, siihen olen tähdännyt!;o) Toivon että Himpula aikaisemmin syntyisi.

Nyt päivän hommiin, HAUSKAA PÄIVÄÄ JA SUPPAREITA KAIKILLE!

Hormoonihirivö ja Himpula rv 37+

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Huomenta!

Nyt jo kolmas peräkkäinen yö, että aamuyönä herään toisen kerran vessaan enkä saa sitten unta pariin tuntiin. Eilenkin nukuin sitten onneksi aamupäivällä jo heti tirsat, kun esikoinen (5v.) meni tarhaan puoleksi päiväksi. Mistähän tuo yökukkuminen voi johtua? Tuleva synnytys kyllä mietityttää muttei pelota. Esikoinen tulee joka tapauksessa välillä aina viereen ja sekin tietty haittaa, olen yrittänyt nyt aina palauttaa omaan sänkyyn, josta kuitenkin kömpii takaisin, kun näkee välillä pahaa unta. Saa nähdä, kun vauva syntyy...

Vatsa on vähän huonona, sain uutta lääkettä suolistosairauteen. Onneksi ei niin huono, kun esikoista odottaessa. Onko täällä muita marrasmassuja, joilla myös suolistosairaus?

Nyt täytyy lähteä vihdoin suihkuun. Kamala makean nälkä ja illalla sitten turvotus, kun tulee herkuteltua :( Laskin tuossa yksi päivä, että en ole vuoteen syönyt koskaan niin paljon suklaata, kun nyt on mennyt parissa kuukaudessa...

Oikein hyvää vointia kaikille ja tsuppareita odottaville tsemppiä, mutta ne ovat lähes kadonneet, nyt kun niitä vihdoin alkaa jo odottamaan :)

Tuppis rv 37+6 ja mörriäinen

Tässä jo mietin et kyselen tätiltä millos meillä päin on se yliaikaiskontrolli. Tuskinpa tääkään neiti tajuaa ittekseen tulla kun ei siskonsakaan tulleet. Tippa-avusteisesti sitten ovat tosi nopeesti syntyneet, mutta kunhan ensin sinne asti päästäs.

Kypsyttää h*****tisti kun ei tuolla kohdunsuulla tapahdu mitään. Edellisessä raskaudessa olin täsä vaiheessa jo 4 cm auki ja kanava miltei hävinnyt =/. Sanoin eilen illalla miehelle et tää jää varmaan suutariks... No, mietin jo vyöhyketerapeuttiakin tilailla jos vaiks menis sinne. Auttaakohan tuohon kohdunkaulan avautumiseen ken tietää ?

Yöt nukun erittäin hyvin mitä nyt vessassa ramppaan. Illalla tuli saunottuukin, tuloksetta. Aattelin et meillä ei varmaan pääse viikonloppuna ya-kontrolliin et se ois sit ens viikon perjantaina, kai. Sillo ois täys 41+2. Voi kökkö !!! Alkaa tääkin mamma olee valmis vapautumaan tästä massusta ja tökköolosta....

Tänään siis neuvolaan ja torstaina äitipolille verenpainekontrolliin ja ne kirotut paineetkin tasaantu lääkkeillä, joten miks käynnistäisivät. Tosin ois kiva kokea yks ihan normaalisti alkanut synnytyskin. No mutta palailen kertoilee illalla neuvolakuulumiset ja TSUPPAREITA mammoille ja vauvoille häätymisiä sieltä yksiöistä !

Rapuäiti ja neiti-Töppönen 39+6

...ja hermot riekaleina!!! Äh, mistä mä nyt alottaisin purkamaan tätä mun vyyhtiä... no.

Siis. Soitin eilen sit neuvolantätiin ja kaikkeen muuhunkin suivaantuneena suoraan äitipolille. Keskusteltiin mun tilanteesta, ja siellä oli oikein mukava täti langan toisessa päässä. Kerroin meidän " synnytysreissusta" että kun eka klö lupas et puhkotaan kalvot ja vuoron vaihduttua seuraava klö ei siihen suostunutkaan, piti lähteä HETKEKSI kotiin huilaamaan jne. ja kotona ollaan vieläkin. Tää täti kysy paljonko paikat auki, kerroin, ja meinas et riittää, eiku vaan kalvot puhki jos nää supparit ei kerran avaa paikkoja!! Et sinne vaan, jos vaik käynnisteltäis, mut pitää napata lähete neuvolasta, ilman sitä kun eivät voi ketään polille ottaa.

NOH. Soitinpas neuvolalääkärin puhaikaan tänään aamusta, en päässy edes jonoon sen puolen tunnin aikana!!!! Ei auttanu kuin soittaa neuvolantädille... voi shit että se osaa pilata mun päivän!!! Siis en jaksa edes kaikkea tässä nyt selittää mitä se sanoi, mutta tyyliin " noin ne sanoo kaikille jotka soittaa sinne polille, ja jokaisesta tuntuu tolta raskauden loppuvaiheessa, ja että ei oo aiheellista mennä kun ei kerran silloin SYNNÄRILTÄ annettu aikaa polille!!!!" No ei kait ne mitään poliaikaa salista antaneet kun kuvittelivat että tuun pian takas SYNNYTTÄMÄÄN!!! Sain kuitenkin sen edes laittaan koneelle et lääkäri soittaa mulle... heh heh. Että näin, tällaista palvelua. V..tuttaa kun pitää yleistää, se neuvolantäti ei oo ees hetkeen nähny mua eikä pätkääkään kiinnostunu mun tilanteesta ja voinnista, hermoo vaan kun yritän aiheuttaa sille lisähommia. Vitsit, kirjottais vaan sen lähetteen nii pääsisi musta eroon!!! Eipä ole lääkäri soittanut... en taida päästä koko polille...

Sit kilahtaa nupissa ihan kertakaikkisesti, kun kaikki psyykkaa ja kysyy että jokojokojokojoko. Jos se oiskin niin yksinkertaista ja mun tahdosta kiinni, NIIN EN OLISI ENÄÄ RASKAANA VAAN ONNELLISESTI VAUVAN KANSSA KOTONA!!! Yks " kaveri" soitti eilen ja kysyi: Koska se vauva oikein syntyy?!?! Ei hitto, ymmärrän ton kysymyksen lapsen suusta, mutta että aikuinen ihminen... mistä hitosta mä voin tietää koska tää syntyy!!!!! Päivän aikana kuulee varmaan kymmenen kertaa " onko mitään uutta?" On joo, tehtiinkin vauvan kanssa sopimus että nähdään vasta tammikuussa, helv... Sorry, mä sekoon pian!! Meen pian johonkin mettään kökkimään tän mahani kans niin kauan että vauvalta pää näkyy, ei tarvi kuunnella tyhmiä... MURRRRR!!!!:-/ Paitsi etten pysty enää kävellä kun sattuu niin vietävästi, eli pitäisköhän vaan linnottautua loppuajaksi vessaan...;D

Lapsetkin lähti taas isälleen, nyyh... ovat olleet siellä nyt tosi paljon, kun tytöllä tuo koulu ja meillä ei oo sellaista hoitajaa joka vois sinne kuskata jos me ollaan sairaalassa. Senkin takia veettää niin järkyttävästi, kun täytyy olla lapsista niin paljon nyt erossa, kun ei tiedä koska lähtö tulee ja hoitajaongelma painaa... iso huoh...

Hikoilusta: Täällä kans, ei tarvi välillä kuin suunnitella tekevänsä jotakin niin johan tulee kuuma!:D

Pökkelö: Täällä kans tuota laukomista esiintyy, en oo ainut tässä talossa jolla on kiire päästä synnyttään. Taidetaan saada vielä mehevä riita aikaiseks mun hiton synnyttämättömyydestä.... ihan kypsinä tilanteeseen molemmat.

Rapuäiti: Mulla kanssa silloin 1,5v sitten se km kaksosraskaus n.16vkolla käynnistettiin C:llä alakertaan. Oli mulle aika raju kokemus, hurjat supparit sain niistä. Ja muistaakseni jopa ketorinia sain kipuun ja suppareihin kun alkoi ponnistuttaa.. että eivät ilm. sairalaassa tajunneet että ihan tosissaan " synnytin" ? Eli mulla ainakin se alakertaan laitettava tabu toimi silloin, kesti kyllä ennekuin alkoi vaikuttaa, oisko kolme laitettu yhteensä. Sen ottaisin nytkin jos ei puhkota kalvoja heti, ja siis saisin mennä käynnistelyyn.

Hormoonihirviö: Mä oon saanut ehkäpä just vastaavanlaisia tykyttelyitä esim, joistakin yskänlääkkeistä joskus. Sillai et lepopulssi pompannut yhtäkkiä kattoon, ja pari tuntia ollut tilanne päällä. Joku ventoline ainakin teki mulle tollaset temput.

Oksettaa... en oo muuta syöny tänään kuin kaks joulutorttua ja vähän jugurttia. Ei laske enää mikään alas ja kaikki ällöttää... plääh...

Juuh, nyt on ehkä parasta siirtyä koneelta kera näiden tummien pilvien, etten muidenkin päivää pilaa! Jakseluja ja toimivia suppareita ja PAREMPAA päivänjatkoa!

-neiti pylleröisen äippä 40 täynnä, eikä vois enempää tuokaan tieto masentaa...

...palailen mikäli lääkäri soittaa.

Heippa täältäkin, en olekaan muutamaan päivään kirjoitellut mutta palstat lukenut kyllä!

Hyvin on samanlaisia tuntemukset kaikilla; itse olen alistunut siihen että mun tuntemukset ja kroppa ei kerro mitään ja että tämä vauva syntyy käynnistyksellä. Olin aivan varma (supistukset, epämäär huono olo, pahat liitoskivut yms) että vauva syntyy viime viikonloppuna, mutta täälläpä ollaan maha pystyssä. Ärsyttävää on myös se että mun " alakerran" tilanne on kuulemma hyvä, mutta se ei tarkoita gynejen ja kätilö-tuttujen mukaan silti välttämättä mitään; voi syntyä nyt tai käynnistyksellä.

Niin, ja onko ketään joka pistäisi paremmaksi vauvan painoarviossa? rv40+0 päivänä 4kiloa (ultran mukaan) ja näin varmaan onkin koska 37+2 päivänä oli 3760g. Että " pikkuista" pukkaa. Olen vielä ns. ensisynnyttäjä (1. oli suunn. sektio) ja mies pilaileekin että taitaakin laittaa vauvasta kertomis-tekstiviestiin vain tikkien määrän ja sukupuolen.. (mä olen kyllä varoittanut noista vitseistä sitten kun action on päällä..!!)

Neitoperhonen; mustakin tuntuu välillä että on " masis" , tai olen itse analysoinut sen niin että olo on " kypsä" . Mä en ole ihminen joka rakastaa olla raskaana ja tällainen ylimeno koettelee vieläkin enemmän. Kaikki on niin raskasta ja on niin kauan siitä " normaalista" elämästä mihin kuului urheilu ja välillä pullo pari viiniä ja seksikin oli kivaa ja vaakalukemiin pystyi itse vaikuttamaan..! Mutta kyllä se mieli taas normalisoituu kun on vauva sylissä!

Joku ensikertalainen kaipaili positiivisia synnytyskertomuksia; mulla on siis sektio ja se oli positiivinen kokemus mulle, mutta kertoisin positiivista vauva-ajasta. Se ei ollut yhtään niin raskasta kuin " kaikki" kertoi vaan ihanaa. Toki yöllä on heräämiset mutta varsinkin yhden lapsen kanssa voit ottaa univelkoja päivisin takaisin ja meillä mies hoisi n. yhdet yösyötöt/viikko ja sain nukuttua 6-8h putkeen. Se auttoi hyvin.

Se rakkaus sitä vauvaa kohtaan yllättää ja lyö yli ja tuntuu välillä että kylläpä olin hullu että olen hankkinut elämääni asian joka tekee minusta niin haavoittuvan.. Oman lapsen saamiseen asti olen ollut varma että selviän mistä vain jos on pakko, mutta oman lapsen menettämisestä en selviäisi ikinä.. ja se on pelottavaakin. Mutta kertoo siitä mitä olet tulossa kokemaan; suurimman tunteen mitä olla saattaa!

Mutta olipa ihanaa kun yksi päivä joku täällä palstalla oli käynyt heinäkuisten pinossa ja muistutti meitä siitä miten pitkällä me ollaan..!!

Yritetään muistaa se; tää on meidän kuukausi ja varmaa on että joulukuusta koristellaan nyytit sylissä vaikka menisi maratonmaisesti yli laskettujen aikojen!!! Ja jouluhan on ihan kohta.. Pitäisikö tytöt ottaa kisa kenellä menee eniten yli lasketun ajan?? Laitettais jollekin tilille mukaanhaluavat vaikka 5e ja voittaja saa koko potin? Eiköhän alkaisi vauvoja tupsahdella kun olisi syytä pitää se sisällä?!

Silja74, rv40+4

Minäkinpä pinoudun. Aluksi heti onnea Näpiskälle poikavaavista.

Nyt on sitten eka supistus koettu =) Kyllä sitä voi olla pikkuisesta iloinen. Koko eilinen ilta meni menkkamaisten kipujen kanssa, varsinkin alaselän osalta ja kun nukkumaan mentiin, niin uni ei vain tullut, sitten neljän aikaan tuli supistus ja ajattelin jo, että tästäkö se alkaa, mutta ei. Jopa menkkamaiset kivut hävisivät kuin tuhka tuuleen. Vauva kyllä myllersi siihen malliin, että luulin sen tulevan ihan omin avuin pois. Pojalla taitaa olla hinku päästä jo ahtaudesta, hyvä hyvä jos näin on. No siinä sitten nukuttiin klo 12 saakka todella sikeästi. Nyt aamulla ei ole sitten niin yhtikäs mitään, imuroin jopa yläkerran ja ei tuntunut missään.

Pylleröiselle tsemppiä, että viimeinkin pääsisit synnyttämään =)

Le Cheile + Babóg 39+4

Miten voi ihminen olla näin jäykkä?! Mulla on lonkat ihan jumissa ja sormet, varpaat jne..aivan tönkkönä turvotuksesta!! Tänään neuvolaan ja saan aivan taatusti jo 2 plussaa turvotuksesta, ellen sit jopa jo kolmea!! Huhu huh, onpa tosiaan kumma olo:)

Hikoilusta tais kittykatti kysellä..No mä hikoilen, mut ei nyt ihan vettä valu. Kuuma on koko ajan, makuuhuone täytyy pitää ihan viileenä että voin nukkua. Nytkin on mielettömän kuuma. Ja ulkona kuljen tosi vähissä vaatteissa. Hormooni höyryjä nää vissiin on.

Eilen illalla oli sellanen kumma tunne masussa. Ihan kuin vauva olis jotenkin asettautunu erilailla, liekö pää sit kiinni jo..? Suppailikin jonkinverran ja mies jo masulle puheli että nyt ei passaa syntyä!! On nimittäin pari kiirepäivää töissä miehellä. Mä taas tuohon viikonloppuun tähtäisin mieluusti:)

käynnistämisestä mullakin on kokemusta toisesta synnytyksestä. Kalvot puhkaistiin rv 39+1 mun lonkkakipujen vuoksi. Auki olin 2 cm. Vesien meno ei aiheuttanu yhtään ainutta supistusta ja tippaakin jouduttiin suurentamaan varmaan pari-kolme kertaa ennenkuin mitään alkoi tapahtua. Mut sit kun tapahtui, niin se oli menoa sit!!! Ne supistukset on kyllä aika rajuja, mut mulla kaikki oli valmista sit vajaassa 4 tunnissa. Mitään kammoa mulle ei jäänyt , mut mieluiten tietysti ottaisin ihan omia luontaisia supistuksia:)

Iltapäivällä tosiaan neuvolaan ja illalla oliskin appivanhempien hääpäivä illallinen. No appivanhempien hääpäivä ei juuri kiinosta, mut kyllä aina hyvä ruoka kellpaa:) Palailen jos ehdin kertomaan neuvola kuulumiset.

Voikaapa hyvin Ja Kunnon Suppareita niitä kaipaaville!!!

äitykkä ja poikanen virallisesti täysiaikaisena tänään rv 38+0!!!

Eli tuli jakauduttua vauhdilla perjantai aamuna klo 6. Supistukset alkoivat tulla epäsäännöllisin välein yöllä klo 4 ja 5 aikaan oltiin sairaalassa. Poika syntyi sitten klo 6.06 tähän maailmaan. Nyt sitten opetellaan taas uutta elämää!!

Paljon onnea myös nyyttinsä jakaneille ja onnea muille loppu odotuksiin!!

Kipe ja pikku-ukko

Yö meni todella hyvin, nukuin kun tukki. yhden ainoan vessa reissun tein ja senkin puoliksi nukuksissa. Isäntä se laukoo nykyään aivan pöhköjä juttuja suustaan, ettei vaan jännittäis tuleva synnytys! Eilen illalla sanoin sille ettei saa syödä suklaalevyä joka on jääkaapissa kun aattelin ottaa sen sen laitokselle mukaan energiaa antamaan jos sattuu synnytys pitkittymään. Siihen tää tokasee että miks sitä pitäis pitkittää eikös sitä voi hoitaa sujuvan nopeesti sitten. Voi kiesus kun meinas taas hermo mennä!! Onneksi sain pidettyä hermon kasassa ja sain sanottua että voi rakkaani kun se ei ole kiinni minusta, synnytys kun etenee ihan omaa vauhtiaan ei sitä pysty hidastaan tarkotuksella. Että tämmöstä tällä kertaa, saas nähdä mitä sitten tapahtuu kun pitää oikeesti lähtee laitokselle, raukka varmaan sekoo sukkiinsa;-)

Napaan ei kuulu ihmeitä, ruhallisia töytäisyjä eikä merkkiäkään mahdollisesta jakautumisesta jos ei lasketa mieletöntä paineen tunnetta alapäässä kun lähtee käveleen.

Perjantaina taas neuvola, sit on viikkoja JO 40+3. Yli menee taas niin että kolina käy, ja olin ihan varma että syntyy ennen laskettua ja paskat tää mihkään synny. Ensviikolla todennäkösesti käynnistellään tai seuraavalla viikolla kattoo nyt mitä mieltä ovat taysissa kun saavat yliaikaisuus paperit käteensä. Eilen neuvolan tätin piti ainakin pistää paperit eteenpäin. Tahtoo pihalle tän kaverin jo!!!!!!

päivänjatkoja kaikille pökkelö69 ja masukki TASAN 40

Näin ihan sekä synnyttäjänä että kätilönä : 4 x siis on avustettu tipalla ja supistukset ovat olleet helvetillisiä ! Joka kerta olen tarvinnut / saanut epiduraalin ja sitten on taasen jouduttu laittamaan lisää tippaa. Siinä joutuu tavallaan sellaiseen oravanpyörään.... Kerran on laitettu cytotecit kohdunsuulle, siitä on kohta 2 v aikaa kun edellinen vauvamme menehtyi kohtuun rv 16. Tarvitsin yhden tabletin ja sanonpa että kipuja ei ollut laisinkaan. Tunsin vain supistukset masun kovettumisena, en yhtään mitään muuta. En tarvinnut kipulääkettä ja " synnytys" sujui niin helposti kuin se oli mahdollista näin teknisesti....

Tuota tippaa olen tarvinnut synnytystä edistämään kun paikat ovat olleet 2-4 cm auki ja kanava kadonnut kokonaan / melkein kokonaan. Cytoteciahan käytetään nimenomaan kypsyttämään paikkoja niin kuin UKULE mainitsikin. Mutta nyt hörppimään teetä ja sen kuitenkin haluun sanoa että jos joudutte käynnistykseen tai synnytyksessä kätetään avustavia toimenpiteitä niin ne ovat kyllä hoitohlökunnan tarkoin harkitsemia ja perusteetta niitä ei tehdä. Luottamusta siskot kehiin ja jokainen synnytys on omanlaisensa, jos täällä on ollut kipeetä niin toinen taas kokee omat kipunsa itse ehkäpä vähemmän kivuliaina.

Minuukin pelottaa, mutta tulta päin ! Onnea synnyttämään meneville.

Rapuäiti

marraskuuta porskutellaan. Pitäisi taas alkaa nuo kyökkihommat eli ruuan kokkailu, mutta ei niin yhtään kiinnosta koko ruoka. Joulutorttuja olen kyllä ahminut.

Neuvolassa oli taas joku sijainen. Nyt sf-mitta oli pompahtanut 35, mutta en oikein tiedä uskoako, kun edellinen oman " tädin" mittaus oli 31,5 ja pari viikkoa väliä. Viime viikolla lääkäri arveli n. 31. Ei ollut vielä kiinnittynyt tänään. Syke n.130-140.

Mä olen jotenkin ihan haavemaailmassa. Toisaalta täytyy näitä välipäiviäkin olla. Eilen touhusin senkin edestä.

rv 37+5

Täällä masennuksen keskellä eletään. kirjottelutkin on mitä sattuu.. neuvolassa eivät asiaan pahemmin reagoineet, terkka vaan toivotti voimia. juu, ihan ku se nyt auttais. supistelee mutta nähtävästi tuloksetta. tosin, äskettäin tais se limatulppa irrota. pelkkä sen ajattelukin oksettaa. yök. oli niin ällöä. peukalonpään kokonen löntti höllyvää ja sitkeetä. sit tuli sellasia roippeita viel paperiin ku uuestaan pyyhki. kuhan ny ei pariin päivään synny, jotta mieskin kykenee tulemaan synnytykseen. joo, eipä täs taas tällä erää muuta.

-neitoperhonen ja Toukka 37+6

Hyvin nukutun yön jälkeen vielä sain aamupäivällä tirsat otettua. Nyt illemmalla äityi tuo issiaskipu oikeaan pakaraan niin ettei oikein liikkeelle pääse. Liitoskivuista on tässä muutenkin kärsitty niin että sekaan vaan.

(.) hiljaista on. Pitänee koittaa saada jotain eloa masuun ettei tarvitse huolestua.

Meillä meni auto huoltoon ja saamme sen kuulemma vasta perjantaina joten nyt olisi vaavilla otollinen aika kun joutuu taksin soittamaan mikäli tulee yöllä lähtö synnärille.

Jaksamisia pallomahoille !

katzuska&bebe, 39+6

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat