Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Hyvällä ystävälläni oli paha elämäntilanne joku aika sitten. Silloin hän lainasi minulta ekan kerran rahaa. Suostuin empimättä kun siihen kerran oli varaa ja ystävä ilman omaa syytään lirissä.

Rahan lainaaminen vaan ei loppunut siihen. Nykyisin annan ehkä parin kuukauden välein vippejä, summat liikkuu satasessa tai parissa. Kaveri maksaa yleensä sovitusti takaisin, joskus voi tulla " luvan kanssa" parin viikon viive. Yleensä vipin syy on sellainen että omatunto kolkuttaisi jos en vippaisi: lapsi tarvii kengät kun entiset on puhki, koiran pitää päästä lääkäriin jne. jne.

Kaverin talouden tulot ovat suunnilleen samaa luokkaa kuin meillä ja talous on saman kokoinen. Ilmeisesti kulutustottumukset vaan ovat kovin erilaiset, sillä kaveri on jatkuvasti p.a. ja mulla on yleensä kuun lopussa suurempi saldo kuin edellisessä kuussa...

Tiedän myös, että jos minulla olisi tavalla tai toisella hankalaa, kaveri kyllä auttaisi parhaansa mukaan. Toistaiseksi vaan olen ollut niin onnellisessa asemassa etten ole tarvinnut minkäänlaista tukea... (kop kop)

Sinänsä tässä ei siis ole muuta ongelmaa kuin se, että kaverini ei saisi ajatella voivansa jatkuvasti elää siksi yli varojensa kun tietää joka tapauksessa saavansa rahaa minulta. Hänen pitäisi oppia kuluttamaan sen mukaan mitä on käytettävissä.

On kuitenkin hirveän vaikeaa pistää kierteelle stoppi kun kyseessä on kuitenkin paras ystävä ja olen myös hänen poikansa kummi.

Mitä tekisitte tilanteessani?

Kommentit (15)

Ongelmahan tässä on nyt se, että minä en ymmärrä mikä tässä on se ONGELMA! Onko lompakon avaaminen niin vaikeaa puuhaa vai miksi se on niin kauheaa? Ja ainahan AP voi sanoa ystävällensä, että hänellä ei ole rahaa, jos hän ei halua lainata. Eiköhän se paras ystävä ymmärrä, että AP:llakin voi joskus rahat loppua kuten hänellä?

Eri asia jos kyseessä olisi joku puolituttu, jonka takaisinmaksusta ei voisi olla varma.

-6

Sisältö jatkuu mainoksen alla

itse en viitsisi opettaa toista huonoille tavoille - kaverisi ihan selvästi käyttää sinua vippikonttorina, ei kuluja, ei huolta. Mutta hieno asia on että on maksanut takaisin.

Silti lopettaisin, näyttää siltä että asia on alkanut sinua vaivaamaan ja kohta siitä tulee ystävyyden este.

Sanot että rahaa ei enää ole teilläkään entiseen malliin, siitä se lähtee.

Kaverillesi tekisi kyllä hyvää ottaa vastuuta omasta rahankäytöstään itse. Höh, ei muka ole todellakaan arvannut, että lapsi tarttee uudet talvikengät. Ja pöh.

Minulle on annettu neuvoja, että yhdessä mieheni kanssa tekisimme listan tuloista ja menoista. Minulla on vain sellainen ongelma, etten osaa suunnitella mitään etukäteen. Olen joskus epäillyt, että minulla on jonkinasteinen ADHD ja tuokin taitaa olla yksi sen oireista. Niinpä olen tuupannut nykyään raha-asiat miehelleni ja sanonut, että hän saa suunnitella yksin.

Käytännössä siis joko molemmat tai se tarkempi ottaa kynän ja paperia käteen ja alkaa kirjoittaa tulojen ja menojen listaa. Lisäksi jos kulutusluotto menee perintään, ei se tapa. Kerro hänelle, että hänen on silloin helpompi tehdä maksusopimus, vaikka maksu kaksinkertaistuukin. Mutta jos kuukausi maksu pienenee puoleen, niin silloin menköön se suurempi kokonaismaksu sitten rangaistuksena ja opetuksena siitä, että ei ole osannut hoitaa raha-asioitaan hyvin.

" Miten sä voit puhua ittes tollaseen pussiin. Et ymmärrä miks ei lainaa Ja sulle olis pikku juttu jos pyydettäs. Samaan hengenvetoon toteat ettet lainais mistään hinnasta. Sulla ei oo nyt hirveesti mitään fiksua sanottavaa tähän asiaan. Sorry vaan."

Sori, mutta tuo meni vähän yli ymmärrykseni. En sanonut, että en lainaisi rahaa mistään hinnasta?! Sanoin, että olen pihi, joten minun ei tarvitse lainata rahaa muilta, mutta jos paras ystäväni kaipaa " vippiä" niin rahavarastoni ovat kyllä käytettävissä, koska luotan häneen. Puolitutuille en lainaa koskaan.

Eli miten sen lukemisenymmärtämisen kanssa olikaan?

-6

jos ystävän lapsi kulkee risoissa kengissä, mutta miksei hän voisi lainata? Miten se häntä haittaa? Mitä ongelmia siitä hänelle tulee? Minun mielessäni se on ainakin ihan pikku juttu ja jos paras ystäväni vippaisi minulta parin kuukauden välein vähän rahaa, niin elämäni ei todellakaan hetkahtaisi siitä mihinkään.

Mutta minulle paras ystäväni onkin " kaikki kaikessa" , koska olemme tunteneet ala-asteelta asti. Hänessä on virheitä, mutta minä hyväksyn ne enkä minä yritä kasvattaa häntä toisenlaiseksi rahankuluttajaksi tai miksikään muuksikaan.

-6

p.s. Itse olen pihi enkä koskaan vippaa keneltäkään rahaa.

Jos sinulla on ylimääräistä rahaa ja ystäväsi joka kerta maksaa lainansa takaisin, niin MIKSI et voisi lainata? Ystäväsi nyt vain sattuu olemaan erilainen rahankuluttaja kuin sinä etkä sinä sitä voi muuttaa, vaikka alkaisitkin pimittämään rahojasi. (sitten hän lainaisi joltain muulta tai antaisi lapsensa kulkea palkkapäivään asti niissä risoissa kengissä)

Hyväksy paras ystäväsi sellaisena kuin hän on. Hänhän maksaa aina takaisin, joten et sinä jää mitenkään miinukselle.

Muutenkaan en ymmärrä ajattelutapaa että olisi ap:n vika jos ystävän lapsi kulkee risoissa kengissä...eiköhän se kuitenkin ole ihan sen lapsen äidin vika.

Vierailija:

Lainaus:

Hyväksy paras ystäväsi sellaisena kuin hän on. Hänhän maksaa aina takaisin, joten et sinä jää mitenkään miinukselle.

Vierailija:

Lainaus:

jos ystävän lapsi kulkee risoissa kengissä, mutta miksei hän voisi lainata? Miten se häntä haittaa? Mitä ongelmia siitä hänelle tulee? Minun mielessäni se on ainakin ihan pikku juttu ja jos paras ystäväni vippaisi minulta parin kuukauden välein vähän rahaa, niin elämäni ei todellakaan hetkahtaisi siitä mihinkään.

Mutta minulle paras ystäväni onkin " kaikki kaikessa" , koska olemme tunteneet ala-asteelta asti. Hänessä on virheitä, mutta minä hyväksyn ne enkä minä yritä kasvattaa häntä toisenlaiseksi rahankuluttajaksi tai miksikään muuksikaan.

-6

p.s. Itse olen pihi enkä koskaan vippaa keneltäkään rahaa.

Miten sä voit puhua ittes tollaseen pussiin. Et ymmärrä miks ei lainaa Ja sulle olis pikku juttu jos pyydettäs. Samaan hengenvetoon toteat ettet lainais mistään hinnasta. Sulla ei oo nyt hirveesti mitään fiksua sanottavaa tähän asiaan. Sorry vaan.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat