Vierailija

" Itse teen sitä ja tätä" kuulostaa niin hölmöltä :)

Kommentit (20)

Eikös se ole kysymys muodossa ja lauseessasi ei kuitenkaan kysymysmerkkiä esiinny...

Mitähän vittua se sulle kuuluu miten ihmiset puhuu! Get a life!

nipotan ja palstakirjoittelussa teen TODELLA paljon kielivirheitä ITSEKIN. Jos rullaat vähän ylemmäs ja luet alkuperäisen viestini, huomaat että nimenomaan käskin lukea parempaa tekstiä, jos haluaa virheettömiä lauseita. Eka asia, mikä meille yliopistolla opetettiin oli, ettei ole olemassa " oikeaa" ja " väärää" kieltä; on vain tilanteeseen sopiva kieli. Tällaisilla palstoilla sen tuskin tulee olla kielivirheetöntä ja kirjakielellistä. Tartuin ap:n aloitukseen juuri siksi, että HÄN tuntui nipottavan kieliseikoista, mutta oli selkeästi väärässä.

Ja ap: Äidinkielen opettajasi oli ihan suoraan väärässä. " Itse" ja " minä" , eivät ole synonyymeja, mutta kummatkin kyllä pronomineja. Edellinen viittaava indefiniittinen pronomini ja toinen persoonapronomini. niitä käytetään vähän erilaisissa tarkoituksissa. Koitapa esim. korvata tuo " itseen" sisältyvä " puolestani" -merkitys lauseyhteydessä pelkällä " minällä" . Ei onnistu. Voit siis vaihtoehtoisesti sanoa " itse" tai " minä puolestani" ...

Hernettä en kuitenkaan nenääni ottanut missään vaiheessa. Ikävää, jos joku otti minun kirjoituksestani. Päivänjatkoja vaan minunkin puolestani!

-3

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Opettajani tarkoitti silloin nimenomaan, ettei itse-sanaa saa käyttää minä-sanan tilalta tarkoituksessa " minä teen" (" itse teen" ). Hän takoi tuon opin niin tehokkaasti selkäytimeen, että se aina pistää silmään kaikenlaisissa teksteissä... Olenko siis kaikki nämä vuodet elänyt ihan väärässä käsityksessä??

Niinhän se on eri tilanteissa käytetään eri kieltä, minäkään en tosiaan käytä lähellekään kirjakieltä täällä! (Tuli mieleen: onko oikein käyttää äskeisessä lauseessa " minäkään" -sanan tilalla " itsekään" tai " minä itsekään" ? Mun mielestä se kuuloistas vaan hassulta...)

Älkää ärsyyntykö kun jatkan näin tylsää aihetta :) Kiitos suomenopiskelijalle jos vielä valotat noita juttuja!

Tunnen besserwisser matemaatikon, joka olisi voinut latoa samaa litaniaa kuin sinä. Hänellä tuntuu olevan sanakirja aina vierellä kun irkataan. Tai sitten hän on nero, joka ei unohda lukemaansa. Valittaa mm. minun kielivirheistäni. Usein.

assasi merkityksessä. Ei-reflektiivisenä se saattaa olla myös ondefiniittinen adjektiivi, joka kyllä silloinkin yleisesti luettaisiin pronominiksi.

Tuossa nimenomaisessa yhteydessä se korvannee sanan " puolestani" . Ja esimerkiksi nykysuomen sanakirja kyllä tuntee tuon merkityksen itse sanan pronominisessa käytössä. Esimerkkilauseena siellä lukee: " Itse olen sitä mieltä, että..." Joten jos sen hyväksyy Nykysuomen sanakirja, eiköhän se käy tälle palstallekin.

Hankkikaahan kielipoliisit parempaa luettavaa, jos haluatte virheettömiä lauseita. Ja ainakin selvittäkää faktat ennen kuin alatte taittaa peistä!

Kunhan vaan purin tylsyyttäni rupeemalla pilkunnussijaks, ja vielä noin huonolla menestyksellä ;) Onneks täällä on muita jotka osaa kieliopin paremmin... Mulle on jääny vaan selkärankaan lukion äikänmaikan toitotus että itse-sanaa ei saa käyttää, se ei ole mikään pronomini... Ehkä olikin kyse persoonapronominista?

Joka tapauksessa, anteeksi jos nyt aiheutin joille kuille jotain närää näinkin viattomalla aiheella. Heh, hyvää päivänjatkoa! :)

12: Huoh! Enkö juuri sanonut, että itsekin teen paljon virheitä juuri tällaisessa palstakielessä. Kyse on nopeasta näpytyksestä, samanaikaisesta muiden asioiden tekemisestä ja huolimattomuudesta (lue: piittaamattomuudesta) kielen tyylipuhtauden ja virheettömyyden suhteen. Usein käytän tällaisissa yhteyksissä, kuten myös puhuessani, esimerkiksi sanoja tai lyhenteitä, joita ei edes ole olemassa ja välimerkit nyt ainakin tulee lyötyä tai jätettyä lyömättä miten sattuu. Mitä väliä? Kun kirjoitan tieteellistä tekstiä tai muuta asiatekstiä en tietenkään kirjoita samalla tavalla. Sijaisuuksia tehdessäni pyrin myös puhumaan kielisääntöjen mukaisesti ja suhteellisen yleispuhekielellisesti. Silloinkaan ei mielestäni kirjakielellistä ilmaisua tarvita.

No niin ja vielä " itse" -asiaan:

En oikein ymmärrä mitä ajat takaa kysymykselläsi, mutta tässä vielä selvennystä " itsen" käytöstä:

Itse voi siis ensinnäkin olla REFLEKSIIVIPRONOMINI kun sillä VIITATAAN lauseen tai lauseenvastikkeen subjektipersoonaan. Silloin sillä on aina possessiivisuffiksi. Siis esim. näin: " Kudoin itselleni hanskat" , " Hän miettii vain itseään" . Tällöin se ei tosiaankaan ole minän (tai muun personapronominin) korvike, vaan erillinen persoonapronominiin viittava pronomini. Ekassa lauseessa minä on jätetty pois vain koska se semanttisesti sisältyy verbin päätteeseen (vrt. minä kudoin -> kudoin).

Toiseksikin itse voi olla ei REFLEKSIIVIPRONOMINI, eli ei viittaava. Silloin se on oikeastaan indefiniittinen adjektiivi, mutta ainakin perinteisissä kieliopeissa nämä laskettiin pronomineiksi. Tällöin se on eräänlainen painotussana ja sen merkityksiä ovat mm. henkilökohtaisesti, omakohtaisesti, puolestaan. Esimerkkeinä " Hae itse takkisi" , " Itse menisin mieluummin kotiin" " Hyvin tehty, vaikka itse sanonkin" jne. Itse EI korvaa näissäkään lauseen persoonasubjektia, vaan painottaa sitä jollain tavalla. Eli siinä mielessä opettajasi oli oikeassa, ettei " itse" voi korvata subjektia tai sitä ilmaisevaa personapronominia.

Useissa suomen kielen lauseissa minä, tai joku muu persoonapronomini on kuitenkin " piilossa" , edustettuna joko päätteiden tai muuten vaan asia-/tekstiyhteyden kautta, niin ettei sitä tarvitse ilmaista lauseessa. Ja näin ollen ITSEllinen lause ilman MINÄÄ on ihan oikea ilmaus. -Kyllähän lauseessa " itse menisin mieluummin kotiin" on olemassa " minä" , jonka voi myös ilmaista -> " Minä itse menisin mieluummin kotiin" , mutta sitä ei tarvitse tuoda esiin.

Saikohan tästä nyt mitään selvää. Itsekin menin kyllä jo aika sekaisin. Täytynee myös tarkistaa, mitä Iso suomen kielioppi (eli uusin painettu kielemme kuvaus) näistä asioista sanoo. Itse olen kielioppini lukenut jo muutamia vuosia sitten. Ja nyt poistun tästä ketjusta, kuten myös palstalta ja koneelta.

Kiitos ja kumarrus,

3

sanottaisiin " Itse tykkää lihapullista" . Silloin se olisi köyhä pronominin korvike... ;) Mutta niin kuin tuossa jos tulikin esille, lauseessa " Itse tykkääN lihapullista" on takana pronomini MINÄ siellä N:ssä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat