Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen tekemässä kotisivuja ja mulle on vähän epäselvää tuo tekijäinoikeuslaki..Saanko mä kirjottaa esim kirjasta tekstiä jos ilmoitan lähteen? Entä kuvat?

Yritin googlettaa mutta mä en vaan saa siitä lakitekstistä tolkkua!

Kommentit (18)

Teksti: Saat lainata pätkiä kunhan mainitset aina alkuperäisen kirjoittajan nimen.

Kuvat: Pitää olla aina lupa kuvaajalta.

Musiikki: Alle 10 sekuntia (jos nyt en ihan persiilleen muista) saa lainata ilman lupaa, sen jälkeen pitää olla lupa tekijältä.

Nimim. Kokemusta on, koska mun sivuilla on kaikkia noita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli älä laita valokuvia, piirroksia, runoja, karttoja ilma että sulla on niiden " tekijän" lupa. Esim. karttoihin ei edes riitä teemakartan tekijän lupa, vaan pohjakartalle tarvitaan vielä maanmittauslaitoksen lupa.

Referoida voit, esim. Kaisa Hämäläinen sanoo runossaan näin:" Kjhu jwjioqwj ökökdföl" (Ksdjlkasjdfkl kokoelmassa Kaksöolskdlk 2003) ja itse olen ihan samaa mieltä. Ja teoriassa kuvista voi tehdä kollaasin, jolloin sinä olet taas sen teoksen tekijä.

Mutta varminta on käyttää vaan itse otettuja valokuvia ja julkaista itse kirjoitettuja tekstejä.

terv. ei juristi mutta verkkotiedotuksen kanssa paljon tekemisissä oleva

Lienee sama juttu valmiin tekstin kanssa.

Eri asia on sitten, jos kirjoittaa itse jutun, vaikkapa arvostelun jostain kirjasta, ja lainaa siihen esimerkinomaisen pätkän arvostelun kohteesta.

Jos kirjoitan kirjoista TIETOA niin riittää että on kirjan kirjoittajan nimi+kirjan nimi?

Jos löydän internetistä kuvia, esim vanhoja postikorttikuvia, niin miten helvetissä mä kysyn luvan niiden kopioimiseen ja mistä?!

Kiitollinen tyhmä..

en nyt muista oliko se 50 vuotta teoksen syntymästä vai 50 vuotta tekijän kuolemasta tms.

se, ettei tiedä miten olisi selvittänyt on aika huono perustelu kun oikeudenomistaja perii korvauksia...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat