Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Mä alotin tänää 6 päivän seurannan. äitipolilta sanottiin että neuvolasta saan mittarin ja ohjeet. No hain aamulla.. Sain ohjeeksi mitata 4krt/pvä. Eli ennen aamupalaa ja tunti sen jälkeen. Ja ennen PÄIVÄRUOKAA ja tunti sen jälkeen.

Nyt kysyisin vaan, että mitä tää päiväruoka tarkoittaa? Tai ohjeessa luki " päivän pääruoka" . Mä olen tässä syönyt 2 lämmintä ruokaa per päivä. Eli mittaanko lounaalla vai päivällisellä? En tiä kumpi näistä on niin sanottu PÄÄRUOKA. Joskus korvaan jommankumman aterian salaatilla.

Mutta ilmeisesti ois ainakin hyvä mitata aina samalla ruualla...? että ei välillä lounaalla ja välillä päivällisellä.

Mä oisin luullut että ois tarvinnut mitata joka ruualla..mutta kai tää sit riittää?

narnia 35+2

Kommentit (8)

Minä mittaan aina aamulla paastoarvon, 1½h aamupalan jälkeen, 1½h lounaan jälkeen ja jos syön toisen tukevamman aterian illemmalla niin vielä 1½ h sen jälkeen. Usein tuo toinen ateria jää väliin ja syö leipää tms tai sitten siirtyy niin myöhään ettei ole järkeä mitata enää.

Mutta toistaiseksi on arvot näyttäneet nin hyviltä mulla ettei syytä huoleen (vähän epäilen koko raskausdiabetesdiagnoosia...). Soittelen tänään diabeteshoitajalle että miten tehdään jatkossa, luultavasti mittailen muutamana päivänä viikossa kanssa samoja arvoja.

Kunpa mäkin olisin saanut tarvittavat välineet kotiin ja saisin mittailla itse...

Mulla oli 2 viikkoa sitten sokerirasitustesti, jossa kaikki arvot olivat piirun verran koholla. Mut laitettiin heti ruokavaliolle ja koska ohjeistus oli vähän huono, olin nälissäni koko ajan... Viikko sitten olin NKL:lla sokerin vuorokausikäyrän mittauksessa. Kaikki sokeriarvot siellä oli OK (alle " sairaan" rajan). Sain paremmat ohjeet ruokavalion suhteen sekä opastuksen, että nälissään ei saa olla (paino oli mulla tippunut viikossa kilon).

Nyt olen syönyt sitten ohjeiden mukaan muuten, mutta olen syönyt enemmän kuin ohjeistettiin ja silti on aika usein nälkä.

Verensokereita seurataan siten, että käyn 2 viikon välein labrassa, jossa otetaan verensokerin paastoarvo.

Vähän on epävarma olo, kun ei tiedä yhtään missä sokeriarvot huitelee ja ei oikein tiedä, että mitä sitä uskaltaa loppujen lopuksi syödä. Ja epäilyttää toimiiko tää ollenkaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja ei tee pahaa vaikka mittais sekä lounaalla ja päivällisellä, ellei terveyskeskus ole laskenut mittarin liuskoja niin tarkasti että loppuvat kesken. Mitä enemmän tuloksia mittauksista, sitä paremman kuvan antaa siitä missä mennään. =)

Jaksamia mittausten kanssa!

-J ja Röllimaha- 29+0 (mitannut viimeiset 22 vuotta, viimeiset kuukaudet 9-10 kertaa päivässä)

Tänää olen mitannut nyt sitten aamupalaa ennen ja jälkeen (oli 5.3 ja 4.9) ja ennen lounasta (4.0) ja sitten reilun puolen tunnin päästä mittaan uudelleen, jälkeen arvon.

Mä ajattelin että mitaan sillain joka toinen päivä lounaalla ja jokatoinen päivä päivällisellä.

En usko että mun arvoissa kauheesti on vikaa. Sain koko diabetes-leiman ihan vaan vauvan koon perusteella. Sokerirasituksessakaan viikolla 26 ei mikään arvo ollut yli, keskimmäinen oli vähän alle sen mitä saa olla, eli oli ns raja-arvo.

Mutta seurataan nyt, eipä tästä haittaakaan ole...

Mulle raskausdiabetesdiagnoosi tehtiin sokerirasituksen perusteella (painoindeksin takia) ekassa raskaudessa. Arvot oli 4,7 11,8 ja 5,7 joista kaksi ekaa oli korkeat (tosin jossain muussa kunnassa on eri raja-arvot ja olisin jäänyt niiden alle...). Ekassa raskaudessa hoidettiin ruokavaliolla, sokerivrk käyrällä kaikki muut arvot oli ok, paitsi aamun paastoarvo. Poika oli syntyessään 3915g ja 53cm, eli olihan sitä painoa vähän reilusti, mutta pituutta kuitenkin niin paljon että ei oikeasti olisi voinut hoikempi ollakaan.

Nyt tokassa pitkäaikaissokeri oli 5,5% ja sen raja-arvot on kuulemma 4-6. Nyt olen viikon ajan mittaillut kotona mittarilla arvoja kun töissä tulee syönnin jälkeen huono olo. Mun arvot on olleet suunnilleen:

aamun paastoarvot 4,1-4,3, aamupalan jälkeen 4,6-5,8 (alin arvo ohrarieskan ja ylin ruisleivän jälkeen, pitäis kai olla toisin päin..), lämpimän ruuan jälkeen 3,8-4,4 eli ei todellakaan kovin korkeat. Kaksi päivää mittailin useammin, 15min, 30min, 1h ja 1½h ruuan jälkeen että saisin selville mistä huono olo johtuu. Se näköjään juhtuu siitä kun sokeri menee ylös ja palaa alas. Silti, korkeimmillaan arvo oli 30min ruuan jälkeen 5,6 ja silloin olin kyllä syönyt ihan hyvän annoksen kanaa ja riisiä.

Saa nähdä mitä sanoo tänään kun soitan että tällaiset on arvot, kunhan vielä hetken odotan että saan myös lounaan arvon mukaan. Mutta en kyllä kovin isoa stressiä nyt ota :)

Mulla juuri sanoivat että vois ottaa vaihtelevia arvoja ennen ruokailua ja ruoan jälkeen, siis vaikka ns lounaan tai päivällisen, ei taida suurta väliä olla ajankohdalla. Kummastelen tuota kun mun täytyy vaan 2 krt/päivässä mitata eri arvoja, tosin olen ollut seurannassa viikoista 26 lähtien...

32+3 tällä hetkellä.

Eli toisena päivänä lounaalla ja sitten taas seuraava mittaus päivällisellä. Näin minä ainakin olen tehnyt.

Minäkin mittaan 2krt/vko ja niinä päivinä 4 krt. Olen tehnyt tätä 15 vkolta lähtien.

Tsemppiä!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat