Vierailija

Poika on puhunut jo 2-vuotiaasta lähtien aivan täysin lauseita, osaa sanoa S ja R kirjaimet. Mutta nyt on alkanut matkimaan leikkikavereitaan jotka on 3- ja 5- vuotiaita. Eli nämä lapset eivät vieläkään osaa puhua kunnolla ei sanoa S ja R kirjaimia ja muutenki puhe on epäselvää sönkötystä. Ja tämä meidän poika matkii niitä... on matkinut jo kuukausia. Olen antanut asian olla ja vain tyynesti korjannut sanat oiken... mutta eilen meni totaalisesti hermot ja huusin pojalle tästä asiasta kurkku suorana. Puhui taas niin ettei mistään saanut selvää... myös muut ihmiset on ihmetelleet tätä puheen alaspäin menoa. Mutta mutta... vaivuin kyllä niin alas että uhkasin poikaa ettei puhe muutu niin ei voi tehä enään mitään isojen poikien juttuja vaan vaivutaan takas vauva tasolle. Eri asia olisi jos poika ei oikeasti osaisi puhua mutta kun hän lässyttää TAHALLAAN. :(

Kommentit (4)

Annamme kyllä lapselle huomiota sekä isä että äiti... leikimme, piirrämme, ulkoilemme yms. tavallista. ja ajattelinkin että se on huomion kerjäämistä, mutta kun poika saa aina huomiota ja aikaa sitä tarvitsee. Tiedän että huutaminen ja uhkaus ei auta, mutta välillä oon tään asian kanssa niin voimaton. Tuntuu ettei mikään riitä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tosin sen varmaan tiedät itsekin:)

Meillä poika kanssa välillä alkaa sössöttämään, ja mä sanon suoraan, että en saa mitään selvää ja en pysty sun kanssa juttelemaan ennenkun puhut kunnolla. Oon tässä myös ihan rehellienn, en tosiaan SAA siitä mitään selvää. Mutta kyllä poika myös korjaa puhettaan heti kun huomaa, ettei sa viestiään läpi.

Kokemuksesta tiedän että se pahentaa tilanetta..Jos lapsille usein sanoo tyyliin: " olet ISO poika/tyttö, ja silloin tulee käyttäytyä niin tai näin" tai " älä ole vauva" niin lapselle kehittyy huono omatunto..Pitäisi mielummin sanoa tyyliin " olet aikaisemmin osannut puhua hyvin, tiedän että osaat" tai " oletko unohtanut miten hyvin olet osannut sitä tai tätä.." samalla kerrot lapselle että hän on hyvä, ja että hän osaa..

Voi myös olla että lapsesi hakee sun huomiota puhumalla noin, ja silloin hän saa mitä haluaa kun huudat hänelle...vaikka onkin negatiivista huomiota. Jos et ollenkaan sano asiasta vähän aikaan, niin poika ei ehkä jaksa enää..

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat