Elämän pieniä iloja (yh:n)

Vierailija

Lapset isällään ja mulla vapaa viikonloppu. Tein mozzarellasalaattia ja paistoin ciapattaa, lasiin kaadan kuoharia ja nautin vapaudestani ja omasta ajasta, aaahhhh!!!

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Elämäni on tosi ihanaa ja helppoa, vaikkei lapsi ole koskaan isällään, vaan isä käy joskus meillä ja sitten teemme jotain yhdessä (ei osaa/halua olla lapsen kanssa täysin kahden ja koska meillä on hyvät välit, homma toimii).

Meidän arki toimii hyvin ja olemme onnellisiä ja luulen, että suurin syy on oma asenteeni. En jää valittamaan yksinäisyyttä vaan olen saanut kohtuuhyvän ystäväpiirin esim. päiväkodin vanhemmista ja lapsella on kavereita, joiden kanssa leikkiä ja välillä jopa on hetken kylässä, että voin käydä kaupassa tai urheilemassa yksin. Olen aktiivinen sisarusteni ja vanhempieni kanssa, eli meillä on aina viikonlopuiksi jotain kivaa tekemistä, jolloin en ole yksin. Olen itsenäinen taloudellisesti, minulla on aika hyvä palkka ja lisäksi olen pitänyt itsestäni fyysisesti hyvää huolta, joten ottajia minulla olisi, mutten halua esim. käydä baareissa. Tapaan ihmisiä tällä hetkellä ihan vaan viettääkseni aikaa heidän kanssaan, en kaipaa uutta suhdetta......jos sen aika sitten joskus tulee niin tulee, mutta siiheksi nautimme lapsen kanssa ihan tavallisista asioista ja teemme juttuja yhdessä. Ihan tavallisesta ulkoilusta lapsen kanssa voi nauttia, kun lähtee lapsen kanssa tutkimaan luontoa jne....opetelkaa kaikki (myös ydinperheelliset) nauttimaan normaalista arjesta ja elämästä. Ei se pyykinpesu ja töissäkäyminen nyt niin raskasta ole, jollei siihen ota sellaista asennetta.

Vierailija

että saan tulevan lapseni isältä surkeat minimielarit, kun itselläni palkka vajaat 4000 e ja lapsen isällä noin 2100-2500? Tosi törkeää, jos äidin tulot vaikuttaa, joudun kuitenkin hankkimaan isomman asunnon lapsen vuoksi ym. Totta kai elarit pitäisi suhteuttaa kunkin liksaan riippumatta, mitä lähi tienaa, huh.

Vierailija

johon kumpikin osapuoli suostuu. Saahan sitä sopia vaikka sen minimin, tai sitten 1000 kunhan kumpikin osapuoli suostuu.Vasta näistä näes olin neuvottelemassa ja sitä painotti monta kertaa sos hlö että on sopimuskysymys mihin summaan päädytään, hän katsoo että minimin alle ei mene eli pitää lapsen puolta.

Sitä en tiedä että miten jos sitten verissäpäin pitää asiasta tapella, onko sitten joku kiveenkirjotettu laskentakaavake pakkokäytössä. (Meilläkin nimellisesti laskentakaavalla haettiin luku, mutta ei mikään ehdoton totuus silläkään julkitullut, koska arvot joista laskettiin olivat useimmiten tuulesta temmattuja arvioita (joo mies ehkä saa palkankorotuksen kohta arvo xx € ym).

Vierailija

pakko tarkentaa! Elarithan on tarkoitettu lapselle ja ne on laskettu niin, että kattavat lapsen elämisen. Ja etävanhempi maksaa osuutensa lapsen elättämisestä. Käsittääkseni eivät ole tulosidonnaisia eli ei tuo miljonäärien kalastaminenkaan kannata ;)

Vierailija

joka kehuskelee juuri sillä, että saa vapaat viikonloput ja mies maksaa elarit eikä sotkeennu arkeen. On vieläpä tehnyt tämän tempun kaksi kertaa ja eri miehille. Enkä nyt yleistä, ei kaikki yh:t ole samanlaisia. En vaan voi sietää näitä jotka tavallaan siipeilee ja kehuu sillä (sana ei ole oikea mutta en tiedä parempaakaan).

Vierailija

Ostin vaan pienen pullon, eikä siitä riittänyt kun kaksi lasillista :) Siks toiseks käytän vielä hetken aikaa mielialalääkkeitä eikä niitten kanssa tee mieli hirveesti törpötellä. Että niin mukavaa se on tämä yh-elämä :(

Vierailija

Sama tilanne (pienin vielä kyllä tässä jaloissa, siksi vain virtuaalikuohari), tein myös extemporesalaatin ja rötväilen. Ymmärrän ilosi. (Itse en vielä ihan iloitse kun ero vielä niin tuore ja vielä surettaa tuo lasten reissaaminen, puhumattakaan että tätä pienintä eroahdistelijaa uskaltaisi matkaan lähettää.)

Vierailija

sait edes maistaa... johan se pelkkä ajatuskin on parempi ku ei mitään.... minuakin lohduttaa ajatus, nyt saisin syödä esim. pizzapalan ilman että kukaan tulee närkkimään sitä. no billy´siä ei ole, mutta ajatuksena jo hyvin lohduttava.

Vierailija

Kyllähän se reissaaminen on raskasta, välimatkaa meillä 160km. Minkä ikäisiä lapsesi ovat? -ap

Lainaus:

Sama tilanne (pienin vielä kyllä tässä jaloissa, siksi vain virtuaalikuohari), tein myös extemporesalaatin ja rötväilen. Ymmärrän ilosi. (Itse en vielä ihan iloitse kun ero vielä niin tuore ja vielä surettaa tuo lasten reissaaminen, puhumattakaan että tätä pienintä eroahdistelijaa uskaltaisi matkaan lähettää.)

Vierailija

Huvitti tuo 9:n kommentti kun yhdessä ollessakin se olin MINÄ joka juuri vaihtoi lamput, imuroi, hoiti pyykit yms. YKSIN! Mieluummin siis olen yksin yksin kuin kaksin yksin! Nautinpa siis vielä toisenkin kuoharilasin ja skoolaan ihan itselleni kun uskalsin lähteä epätoimivasta suhteesta ajoissa! Skål! ;)

Vierailija

Elarit ovat tosiaan tarkoittettu lapselle,mutta ei niillä todellakaan lapsen elämistä kateta! Ei edes puoliksi. Ja ne todellakin ovat tulosidonnaisia. Elarit riippuvat laskennallisista lapsen tarpeista ja vanhempien suhteellisesta elatuskyvystä, niitä määritellessä huomioidaan myös luonapidon suhde. Ja tuo suhteellinen elatuskyky on todella ratkaiseva. Mitä rikkaampi etä ja mitä köyhempi lähivanhempi, sitä isommat elarit. Miljonääri maksaa enemmän kuin perusduunari.

Lähellekään lapsen elämisen kulujen kattamista ei peruselareilla päästä. Elarit ovat normaalisti jotain 130-300 euron välillä per lapsi (tuo 300 e on jo todella hyvin). Ja kuten jo ylempänä sanottiin, tämä menee yleensä jo niihin isompiin asumiskustannuksiin, mitä lapsen takia lähivanhempi maksaa. Ainakin isoissa kaupungeissa. Kyllä se yleensä on lähivanhempi, joka kantaa niin taloudellisen kuin muunkin vastuun n. 100-60 % eroperheessä, luonapidon suhteesta riippuen.

Vierailija

Mistä nää katkerat YDINPERHEELLISET nyt tähän ketjuun pärähti? Millä muuten te kuoharinne ostatte? Ettette vaan miehenne palkalla?

Minimi elari on 129 euroa kuussa, harvat saavat yhdestä lapsesta enempää kuin 200 euroa kuussa. Että ihan siitä voitte lähteä laskemaan, kuinka paljon lapsen kuluihin kuussa menee ja kuinka pitkälle se elari riittää. Jos siis lähdetään ihan jo siitä, että lapsiperheen täytyy asua jonkun verran isommassa asunnossa kuin lapsettoman sinkun.

Minulla ainakin yh aikana elarit menivät jo siihen erotukseen, minkä asuminen vei enemmän kuussa, eivätkä edes riittäneet...Siis asuin lapseni kanssa PIENESSÄ kaksiossa, itse nukuin olkkarissa. Asumiskulut olivat n. 200-250 euroa enemmän kuussa kuin yksiön vuokra olisi. Asumme pk-seudulla. Elatusmaksua sain 130 euroa. Että se niistä ex:n sponsaamista kuohareista. Kaiken lopun lapsen menoista; lapsen vaatteet, ruuat, harrastukset, laskut, kaiken, maksoin kyllä ihan omasta palkastani. Kuten myös ne viinit, joita silloin join, kun lapsi oli isällään. (n. yhtenä iltana kahdessa kuussa).

Kyllä oli loistokkaita aikoja. Ihan näin uusperheellisenä, hyvin tienaavan mieheni kanssa asumiskulut ja lapsen kulut, kotityöt ja lapsenhoidon päivittäin puoliksi jakaessa sitä käy mielessä, että pitäisikö erota. Saishan siinä sen leppoisen yh:n elämän vapaine viikonloppuineen ja sponsattuine kuplivineen...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat