Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sivut

Kommentit (39)

On kuitenkin tärkeää tiedostaa ne vakavat riskit, joita sikiölle voi koitua, jos alkoholin tai huumeiden käyttö jatkuu. Sikiön elimistö alkaa erilaistua ja kehittyä heti kuukautisten jäätyä pois, joten alkoholin käyttö on hyvä lopettaa viimeistään silloin kun epäilee raskautta.

Koska turvallista rajaa alkoholin käytön suhteen ei tunneta, tulisi alkoholin käyttöä mieluiten välttää kokonaan raskauden aikana. Yleisesti ottaen alkoholin käyttöä olisi hyvä välttää jo raskauden suunnitteluvaiheessa, koska usein äiti ei vielä tiedä raskaudestaan ensimmäisten viikkojen aikana. Kohtuullinenkin alkoholinkäyttö voi vaikuttaa hedelmällisyyteen ja vaikeuttaa raskaaksi tuloa.

Alkoholi läpäisee helposti istukan ja siirtyy sikiöön. Sikiö ei kykene hajottamaan alkoholia samaa tahtia kuin aikuinen, ja siten alkoholipitoisuus sikiössä voi olla jopa korkeampi kuin äidissä. Runsas, toistuva alkoholin käyttö alkuraskaudessa lisää sikiön epämuodostuma- ja keskenmenoriskiä. Toistuva tai runsas ajoittainen alkoholinkäyttö raskauden aikana voi aiheuttaa sikiön alkoholisyndrooman, johon kuuluu poikkeavien ulkonäköpiirteiden, pienikasvuisuuden ja pienipäisyyden lisäksi keskushermoston kehityshäiriö. Keskushermostovaurion vaikeusasteesta riippuen ongelmat voivat lapsuusiässä tulla esiin oppimisvaikeuksina, käytöshäiriöinä tai kehitysvammaisuutena.

http://www.paihdelinkki.fi/faq/faq_tilanteita_04.htm

yksi lasillinen ei varaa aiheuta, mutta kännin vetäminen on jo vaarallisempaa.

Todennäköisyys vahingoille on pieni, mutta todellinen.

Kuten joku jo sanoi, jos raskaus etenee normaalisti, tuskin se yksi kerta on mitään vakavampaa aiheuttanut, mutta uudestaan ei kannata onneaan kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

että äiti ja vauva eivät kauhean intensiivisesti ole yhteydessä toisiinsa ennen syntymää. Toki on tärkeää syödä terveellisesti ja olla tupakoimatta yms. mutta mielestäni liikaa korostetaan ja samalla äitiä syyllistetään jollain ihme henkisellä yhteydellä...Tällä tavoin vain lisätään vaikkapa raskausajan masennuksesta kärsivän äidin taakkaa. Kyllä se lapsi siellä vatsassa elelee suht hyvää elämää, vaikka äiti olisi hiukka alakuloinenkin. Minun mielestäni ainakin.

Vierailija:

Lainaus:

Alkoholi voi siirtyä siis ilman sitäkin ja voi aiheuttaa alkuraskaudessa vakavia vaurioita, yleensä vaikutus näkyy keskenmenona. Tämän voit tarkistaa esim. Oys:in ylilääkärin A. Tekayn sivuilta http://www.tekay.fi

Voisi ajatella näin että on käynyt hyvä tuuri, jos on kännännyt ja saa terveen lapsen.

keuhkoamatta tyhmälle, että miten tämän asian laita on? Kun eri lähteissä sanotaan eri asioita, ja monille on lääkäri sanonut, että ei siitä ole haittaa jos on juonut ennen kuin tiesi olevansa raskaana. Minä ehdin juoda kun en tiennyt että olin raskaana (ehkäisy petti) ja minulla on epäsäännöllinen kierto muutenkin niin en osannut heti epäillä. Nyt olen juuri saanut plussan ja olen ihan hädissäni siitä että olen vaurioittanut alkiota pahasti. En halua tehdä aborttia, olen iloinen raskaudestani vaikka se yllästys olikin.

Vierailija:

Lainaus:

Tehän olette ihan kouluttamatonta porukkaa. Asutte varmaa äidin ja isän luona ja ette tiedä elämästä mitään? VAI? Toivottavasti, ette ainakaan ole teiniäitejä??? Mitähän lapistanne tuleekaan!! Sosiaalisesti syrjäytyneitä? Kenties?

T: ap (34 vuotta)

Jos nämä juopottelun vastustajat on teiniäitejä, niin nostan hattua heille ja sinä ap häpeä!

Tehän olette ihan kouluttamatonta porukkaa. Asutte varmaa äidin ja isän luona ja ette tiedä elämästä mitään? VAI? Toivottavasti, ette ainakaan ole teiniäitejä??? Mitähän lapistanne tuleekaan!! Sosiaalisesti syrjäytyneitä? Kenties?

T: ap (34 vuotta)

joku erikoislääkäri nimenomaa painotti, että koko raskausaikana ei saa juoda alkoholia. Alkoholiin tulisi laittaa pääkallon kuva!

Myrkkyä kehittymättömälle sikiölle.

Alkuraskaudessa saattaa tulla epämuodostumia.

Mä en myöskään voi ymmärtää, miksi joku haluaa juoda, jos tietää olevansa raskaana.

Luulis noin vanhan ämmän jo tajuavan, että raskaana ei ryypätä edes alussa. Lasi viiniä tms ei ole haitallista, mutta sinä puolustelet ryyppäämistä! Mikä eukko...

Jo kirjoitustyylisi (isot kirjaimet, sanojen muoto, sanavalinnat) kertoo, ettet taida olla ihan kypsä ihminen. Fiksu äiti ei juo itseään humalaan kun tietää olevansa raskaana. Yhteen viinilasilliseen silloin tällöin en ota kantaa.

Vierailija:

Lainaus:

pienen lasin valkoviiniä. olen tappanut lapseni!!

Järki käteen hyvät mammat!!

Kyse oli siitä että tietää olevansa raskaana ja juo silti.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat