Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

minulla oli tavoitteena 6 kk täysimetys ja siitä sitten olisin jatkanut osittaisimetyksellä niin pitkään kuin vauva olisi halunnut..

imetin kuitenkin sitten 3kk imetys ei loppunut omasta tahdostani.

Sivut

Kommentit (28)

Koska kyseessä oli ensimmäinen lapseni en oikeastaan ollut ajatellut itselleni mitään tavoitteita imetyksen suhteen. Että mennään niin pitkälle kun pystytään.

No täysimetystä kesti vajaa kaksi viikkoa. Lisämaitoon oli pakko siirtyä jo vauvan hengissä säilymisen vuoksi. Vauva ei kasvanut pelkällä tissimaidolla. Kokonaan imetys loppui noin 1 kuukauden iässä.

Näin jälkeen päin on hieman haikea olo(tyttö kohta 4kk), että imetys loppui jo noinkin aikaiseen, mutta tytön kasvun ja hengissä pysymisen vuoksi olen tyytyväinen että tarpeeksi ajoissa siirryttiin jo lisämaidon antamiseen.

Maikki

että monet kerrat kyllä pahoitin mieleni, muutenkin olen herkkä arvosteluille, saatikka sitten tuossa hormonimylläkässä :)

Kyllä ihmettelijöitä riitti kun 3kk vauvani saa pullosta ruokaa! Uimaankaan en voinut kesällä mennä ilman ihmetystä että miten voit uida kun imetät jne..

Kyllä sapetti välillä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uutta vauvaa ajattelin aluksi imettää vain kuukauden ja nyt jo kohta kolmatta kuukautta imetän. Hyvä mennä asenteella päivä kerrallaan.

mutta poika on saanut jo 4,5-kuukautisesta kiinteitä, kun on aikas iso kokoinen eikä pelkkä maito enää riitä. Nyt poika 5 kk ja tuntuu, että maidontuotanto hiipuu, vaikka yöllä tissitelläänkin edelleen 3-4 kertaa. Illalla joudutaan antamaan taas lisämaitoa kiinteistä huolimatta, kun vellistä tulee kaameita vatsanväänteitä. Aion kuitenkin jatkaa imetystä niin kauan kuin maitoa tulee ja pojalle tissi kelpaa.

Ennen synnytystä ei ollut mitään ihmeempiä tavoitteita, sitten ajattelin imettää vähintään suositusten verran ja lopulta päädyin siihen, että lapset saavat tissitellä niin kauan kuin haluavat. Niinpä esikoinen lopetti kokonaan 1v5kk ikäisenä, kun olin 8. kuulla raskaana, kuopus oli täysimetyksellä päälle 7kk ja imetys jatkuu, lapsukainen nyt 10kk. Olen myös asennoitunut siihen, että jos seuraavan kanssa menee päällekkäin, sitten menee :)

Esikoisen kanssa tavoite oli 4kk, imetin 2,5kk. Kuopuksen kanssa ajattelin tavoitteeksi ainakin 4kk, mielellään 6kk. Poika täytti lauantaina 6kk ja vielä mennään täysimetyksellä, ainkin pari viikkoa, eli taitaa 7kk olla lähempänä kuin 6kk.

Sekä synnyttämisen että imettämisen kohdalla ajattelin koko ajan, etten laadi itselleni minkäänlaisia tavoitteita tai suunnitelmia, vaan annan asioiden mennä omalla painollaan. Mietin, että totta kai annan lapselleni rintamaitoa, jos sitä tulee, jos ei, niin en aio ottaa stressiä, pääasia että poika on terve ja tyytyväinen! Imetin kokonaan 4 kk asti, poika vieroitti itsensä kahdeksankuisena. Kaikki meni mielestäni ihan hienosti, vaikka kai minä imetystä jatkaisin vuoden ikäiseksi, jos poika olisi niin halunnut.

Edelleen imetän, tyttö on nyt 1v7kk. Jatkan niin kauan kun molemmista hyvältä tuntuu, tosin pikkukakkosta toivotaan ja saattaahan olla että sitten imetys hyytyy raskauden edetessä. Jos niin ei käy niin ajattelen jo että saatan imettää vauvan lisäksi esikoistakin(Olen nyt yrittänyt vähän perehtyä tähän tandemimetykseen) muutamia kertoja päivässä jos siltä tuntuu, ilman syytä en ala vieroittamaan ainakaan kovin rajusti vaan toivoisin esikoisen luopuvan imetyksestä omasta tahdostaan.

päivä kerrassaan kuitenkin imetän, ja nyt reilun kuukauden jo täysimetyksellä. Ei ole mitään tavotteita, katsotaan miten sujuu, ja tähän asti on ylittänyt kaikki toivomukset vaikka suihkutissiongelmia onkin. Mutta jotenkin, asenne on ihan eri, ja maksimissaan voisin kuvitella vuoden verran jatkavani. Jos nyt yhtäkkiä tarvis alkaa korvikkeella ruokkimaankin, niin ei harmittaisi, kun kerta olen jo ylittänyt ekat tavoitteeni, että ylipäänsä aloin imettää ja maitoa tulee...

Oma kätilökin sanoi, että paras tapa onkin asennoitua päivä kerrassaan, jolloin ongelmatkin tuntuu vähäisemmille, koska ne yleensä meneekin ohi päivässä parissa tai parissa viikossa... ja ongelmatonta se ei ole välttämättä ollenkaan, mutta jos ei edes ajattele sitä, että olisi pakko imettää vielä pitkään, niin näinhän tämä sujuu...

en asettanut tavoitetta liian korkealle :) ja täysimetinkin 5kk, jonka jälkeen jouduin antamaan vähän lisämaitoa illalla ja sitten syötiin jo soseitakin. neiti itse valitsi siirtymisen kokonaan pulloon 7kk ikäisenä, huomasi varmaan että siitä tulee helpommin...

mutta yhden kuukauden vaavi sai tissiä maistella, nauttien kuitenkin korviketta pääruokavaliona. Maitoa ei ole tullut missään vaiheessa muutamaa milliä enempää... :`(

tämän ensimmäisen lapseni kanssa. Halusin kylläkin imettää kauemmin mutta tietyt tekijät teki suunnitelmasta toisen.

Lapsi oli syntymästään tehohoidossa vajaat pari viikkoa jossa yöt sai pullosta ruokaa. Joten huomasi kait aika aikaisessa vaiheessa että pullosta saa helpommin sen ruoan. Imetin 2kk jonka jälkeen neiti teki totaallisen kieltäytymisen. Jatkoin sitten jonkin aikaa lypsämällä mutta maidon tulo ehtyi.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat