Vierailija

Lapseni on syntymästä saakka ollut hyvin temperamenttinen. Nyt lapsen ollessa 1½vuotta olen ihan hukassa. Hänellä alkoi raivokohtaukset 1 vuotiaana, mutta ne sain jotenkuten vähentymään. NYkyään on vain kyse hänen tottelemattomuudestaan. Kun jonnekin mennään niin hän ei ollenkaan tottele minua. Jos sanon ei hän ei ota kuuleviin korviinsa koko sanaa. Loppujen lopuksi tilanne kärjistyy siihen että minä olen suuttunut niin paljon että laitan hänet omaan huoneeseen huutamaan ja itkemään (ovi on suljettu). En haluaisi käyttää tätä menetelmää, mutta lapsi ei jätä minulle muita vaihtoehtoja. NÄin pitämällä hänet omassa huoneessa huutamassa ja itkemässä minä voin ehkäistä sen että kävisin häneen kimppuun :' (. Olen joskus, pari kertaa jo menettänyt hillintäni ja epätoivoistunut niin paljon että olen läimäyttänyt häntä :' (

Miten saan tämän pahan kierteen pois sekä itsestäni että lapsestani? Tiedän että OMALLA käytökselläni voisin saada lapsen suht tottelevaksi, mutta itse en enään tiedä keinoja yhtään mihinkään.

Tämä on jo niin hermoja raastavaa että olen jo alkanut vihata aamuja...

Kommentit (18)

Voi ruveta kokeilemaan myös jo 1-2-3 tekniikkaa. Kun lapsi ei tottele sanot yksi, jos hetken kuluttuakaan tottele sanot kaksi ja lopuksi sitten kolme. Ja kun se kolme tapahtuu, lähtee ruoka esim. nenä alta pois, lempilelu kaappiin, lähdette puistosta kotiin jne. mikä tilanne on kulloinkin.

Mutta että lapsi oppii, että kun sanot kolme, niin jotain " ikävää" tapahtuu ja että sinä olet tosissasi ja todellakin " toteutat uhkauksen" .

Mutta tällä tekniikalla, sun ei tarvitse uhkailla niin paljon. Lapsi pian oppii, että se kolme on viimeinen pisara ja kohta huomaat, että totteleminen tapahtuu jo kakkosen kohdalla (joskus jopa ykkösellä!!!!).

Muista myös aina raivarin jälkeen jutella ja halitella lapsesi kanssa, että mikä meni vääri, mikä olisi ollut oikea tapa jne.

Myöhemmin voit ottaa vielä arestituolin käyttöön, siinä istutaan arestissa minuutti per ikävuosi.

Tsemppiä!

Tyttö nyt 1v10kk ja jos alkaa kiukuta " turhaa" huutoa, vien omaan sänkyynsä/huoneesensa ja sanon, että " saat huutaa ja kiukuta, mutta kiukkua täällä kaikessa rauhassa. Tule muiden joukkoon sitten, kiun olet rauhoittunut." En sulje ovea.

Nykyisin tyttö tulee itse huoneestaan muiden joukkoon, kun on rauhoittunut. Sanoo" no niin, selvä" ja lopettaa itkunsa. Kun alkaa kiukuta taas, näytän vaan sormella lastenhuonetta ja hän menee itse rauhoittumaan huoneeseensa.

En kyllä ihan noin radikaalisti sulkisi lasta yksin huoneeseen. Hän ei ymmärrä vielä, miksi sen teet.

Aika auttaa tässäkin asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minustakaan ei kuulosta kovin hyvälle, että tuon ikäisen laitat omaan huoneeseen. Meillä minä otan lapsen sekä kotona että kylässä tiukasti syliin, kun alkaa raivota. Kyllähän se siinä heiluu, potkii ja rimpuilee, mutta kyllä aikuinen vielä 1,5 -vuotiaan peittoaa ;)

Omat hermot on todellakin koetuksella, varsinkin jos huutoa jatkuu yli puoli tuntia (sitäkin kun tapahtuu)... Harmittaa kyllä aina tosi kovasti varsinkin jos ollaan kylässä. Kotona en aina otaan tiukasti syliin, vaan annan raivota ja huutaa lattialla ja kiukutella. Meillä kun ei lapsi onneksi ainakaan mitään riko, huutaa ja mesoaa vain. Saattaa kestää pitkäänkin, mutta mitä siitä. Hermoja se tietty vaatii itseltä...

Nyt alkaa tuntua, että puolen vuoden raivokohtauksien jälkeen lapsi on alkanut tajuta, ettei voita sillä huutamisella mitään. Aina kyllä saa raivokohtauksen, mutta " tokenee" siitä paljon nopeammin kuin ennen!

Eli ehkä teilläkin myös aika auttaa?

Nyt ikää mittarissa 1 v 9 kk. Tuotahan se elämä tämän ikäisen kanssa on. Mutta lapset eivät suinkaan ole tyhmiä, vaikka ovatkin pieniä. Meillä on aika mukavasti toiminut se, että kiellettäessä kerrotaan, miksi jotain ei saa tehdä (=tulee pipi, menee rikki jne.) Ja sitten vain pitkää pinnaa ja toistoa. Ajan mittaan kärsivällisyys tuottaa takuulla paremman tuloksen kuin lapseen hermostuminen.

Siinä psykologi auttaa lapsiperheitä, joilla on samantapaisia ongelmia.

Itse asiassa psykologin perusjutut näyttävät aika yksinkertaislta:

- lapseen kiinnitetään mahdollisimman paljon huomiota silloin, kun lapsi käyttäytyy toivotulla tavalla (kehutaan jne)

- jos lapsi kiukuttelee, häneen ei kiinnitetä lainkaan huomiota

- poikkeuksena edelliseen: jos lapsi lyö toisia ihmisiä, rikkoo tavaroita tms, lapsi laitetaan hetkeksi jäähylle yksin toiseen huoneeseen. Näin lapselle osoitetaan selvästi, että toisia ei saa lyödä tms. Jäähyn pituus on yhtä monta minuuttia kuin lapsella on ikävuosia, siis sinun lapsellasi tämä olisi yksi minuutti.

" Lapsi ei jätä muita vaihtoehtoja" ?! SINÄ olet aikuinen ja vastuussa siitä, kuinka käyttäydyt ja mitä rankaisumenetelmiä käytät!

1v ei ala " tottelemaan" ainakaan sillä, että suljet hänet yksin huoneeseen ja jätät hänet sinne itkemään; päinvastoin " tottelemattomuus" lisääntyy koska purkaa siten pelkoaan hylätyksi tulemisesta.

Kasva ap aikuiseksi ja hae apua jos et muuten jaksa. Lapset ovat lapsia ja tuo kuvailemasi lapsen käytös on normaalia rajojen hakemista ja taitojen opettelua.Jos lapsi vaan istuu paikallaan apaattisena ja liikkuu vain silloin, kun äiti käskee on jo kyse huolestuttavasta asiasta. Ole onnellinen terveestä lapsestasi, hänestä kasvaa itsenäinen nuori ja aikuinen aikanaan. Tsemppiä!

Ehkä 3-4v lapselta voisi alkaa odottaa jonkin verran " tottelemista" . Ja toisekseen alle 3v. lle on aivan turha yrittää pelkällä puheella saada menemään mitään perille. Jos tekee kiellettyä asiaa, sinun täytyy mennä hänen luokseen kyykkyyn kieltää, ja mahdollisesti lyhyesti perustella kieltosi ja ottaa hänet konkreettisesti syliisi ja pois kielletystä asiasta. Ei ton ikäiselle kannata hermostua koska hän ei todella ymmärrä ja säikähtää vaan ja perusluottamus sinuun kärsii.

Eli alle 3v. lasta ohjataan kädestä pitäen pois nostamalla kielletystä puuhasta tai estetään konkreettisesti pahan tekoon pääseminen samalla sanallisesti kieltäen. Tämä toistetaan niin monta kertaa että luovuttaa ja asia menee vähitellen perille. Pitää jaksaa laittaa kiellot kaytäntöön aina samoista asioista ja aina kun kieltää. Turha huutelu on tosiaan turhaa. Jos lapsi kovin villi, on häntä syytä väsyttää ulkoilemalla paljon ja rauhoittamalla sylissä esim. kirjaa katsellen (vaikka hiukan rimpuilisikin. Päivärytmistä on hyvä pitää kiinni samanlaisena päivittäin, sekin rauhoittaa.

Eipä nämä tosiaan ole nykyisin mitään itsestään selvyyksiä ja neuvolassakaan näitä asioita ei jaeta. Onnea!

meillä on menossa uhma, joka on saanut minut uupumaan. jaksoin vielä vuosi sitten kun jouduin opettamaan samoja sääntöjä sata kertaa päivässä. nyt sitten lapsi huutaa, karjuu, itkee hysteerisenä jne. ihan eri malliin kuin silloin. tämän takia minäkin olen menettänyt pari kertaa malttini ja suuttunut lapselle. silloin tilanne vaan kärjistyy, niinkuin sanoitkin. olen siis itsekin kerrannut asioita..

eli kiellä johdonmukaisesti. jaksa aina kieltää kun tekee jotakin, mitä ei saa. lapsella on norsunmuisti ja jo kertalipsuminen aiheuttaa ongelmia moneksi päiväksi eteenpäin.

älä kiellä turhaan. lapsi on tutkiva ja innostunut ympäristöstään, anna tutkia. kiellä vain ne asiat, jotka todella vaativat sitä. järjestä ympäristöä lapsiystävällisemmäksi.

älä hermostu. neuvo miten saa ja voi tehdä, ei vain miten ei saa. anna lapselle malli, mitä voi tehdä ja miten voi tehdä. selitä, miksei jotain saa tehdä. esim. on vaarallista tmv.

siinä jotain vihjeitä..

ja muista, lapsi kasvaa todella äkkiä. vaiheet menee nopeasti ohi, vaikka sillä hetkellä ottaakin päähän. mutta sitä kai se vanhemmuus on, elämän jakamista lapsen kanssa ja siihen kuuluu, että omat hommat häiriintyy =)

meillä kannetaan samanikäistä (pikkasen nuorempaa) kukkapurkeista ja portaista miljoona kertaa päivässä. toinen nauraa tai rimpuilee. ja menee uudestaan. joskus tuntuu toimivan sitten se että kädestäpitäen näyttää esim miten tavara laitetaan takaisin kaappiin, tullaan pois portaista ja valtavat kehut. alkaa kalastaa niitä.

mutta jos olet tosissaan noin poikki saisitko jostain apua?

että lapsi saa valita totteleeko hän vai laitetaanko leluja kaappiin ylähyllylle. Yleensä valitsee tottelemisen sillä haluaa leikkiä leiluillaan - uhkaus koskee aina hänen lempilelujaan.

Kerran on tosin käynyt niinkin että on pitänyt kaikki lelut laittaa kaappiin.

Meidän poika vasta 1 v 3 kk mutta samanlaista käytössä havaittavissa. Kauhulla odotan varsinaista uhmaikää. :) Poitsu on ollut vastasyntyneestä lähtien erittäin temperamenttinen ja voimakastahtoinen, nykyään suorastaan kovapäinen. :) Kokeilee rajojaan aika paljon, esimerkiksi ruokapöydässä: tietää, että maidon viruttaminen nokkamukista pitkin pöytää on kielletty, silti tekee sitä joka ruokailulla monta kertaa. Tapanani on aluksi kieltää pari kertaa tiukkaan sävyyn ja kertoa, että jos maidolla vielä sotketaan, äiti ottaa mukin pois. Niin myös teen seuraavalla kerralla. Tästä seuraa yleensä infernaalinen huuto ja kaiken käteen osuvan heittely-yritykset. Minkä jälkeen minä työnnän päättäväisesti syöttötuolin irti pöydästä niin ettei lapsi yllä mihinkään ja annan raivota. Seison itse ihan vieressä ja toistelen rauhallisesti, että ruokapöydässä pitää olla nätisti. Lopulta poika aina rauhoittuu, jolloin jatkamme ruokailua, yleensä ihan menestyksekkäästi. Jos ei rauhoitu, ruokailu on siltä kertaa ohi.

Olen itsekin äkkipikainen luonteeltani, joten aina en onnistu pysymään rauhallisena, pari kertaa on tullut korotettua ääntä kun lapsi alkaa singota ruokaa itään ja länteen, mutta yritän keskittyä toimimaan edellä kuvailemallani tavalla ja toivoa, että se kantaa hedelmää jonain päivänä. Vaikeissa tilanteissa toistelen itselleni että lapsenkasvatuksessa on kolme tärkeää asiaa: kärsivällisyys, kärsivällisyys ja kärsivällisyys. :)

Ap:lle kovasti tsemppiä ja voimia, koita muistaa, ettei lapsi tee kiusaa vaan on vain lapsi. Ja samanlaista se on melkein kaikilla muillakin..

että sitä tietysti pitää tehdä, sen vuoksi meilläkin lapsi saa raivokohtauksia, kun kielletään. Kiellon pitää olla riittävän tiukka. Ystäväni kieltää samanikäistä poikaansa nauraen, ja sanoo mulle että " kun ei hän osaa olla sille vihainen" , ja silti aina valittaa miten poikki on siihen kun poika ei tottele. Meidän tyttöä komennetaan yhtä tiukalla äänellä kuin koiraakin, ja tyttö uskoo, tosin saa niitä julmetun kamalia raivokohtauksia. Eli tiukka kielto, vihainen ilme, jos ei tottele, pidetään tiukasti sylissä niin kauan että rauhoittuu (ja siihen voi tosiaan mennä aikaa...) Kyllä se siitä oppii, mitä ei tarkoittaa.

kerro ihmeessä mitä teen väärin tai mitä minun pitäisi tehdä? En minä ainakaan halua että lapsi saa tehdä ihan mitä itse haluaa, olkoon sitten 1½ tai 11vuotias!!! jOskushan rajatkin on opittava ja minusta mitä aikasemmin sitä parempi.

mielestäni lasta ei pitäisi uhkailla vaan saada asia menemään perille ihan ilman uhkailuja. ei taida toimia enää yli 2v. kohdalla =)

mutta tosiaan ap. lapsesi on vasta 1.5v.

1. Ei kielleta jos ei ole ihan pakko (saastyy teho tarvittaviin kohtiin)

2. Jatetaan toilailu huomiotta. Menee maku, kun ei saa reaktiota

3. Harhautetaan, huomio muualle

4. Poistetaan mahdollisuuksien mukaan sellaiset jutut, jotka hajoavat tai joihin ei saa koskea.

5. Jos kielletaan, pidetaan huoli, etta kasky menee perille. Siis haetaan lapsi pois, ohjataan kadesta pitaen tekemaan haluttu asia jne. Ja lopuksi kehutaan.

6. annetaan paljon huomiota positiivisista jutuista, ettei sita tarvitse hakea uhmailemalla.

Puolitoista vuotta on hankala ika, mutta samalla hyvaa treenia varsinaista uhmaikaa varten... ;)

nro. 13 kertoi osuvasti, miten raivokohtaus syntyy.

minulla taktiikka on ollut tämä: kun lapsi on meinannut kaataa maitoa pöydälle, en kiellä vaan sanon, että kaada maitoa suuhun. yleensä tepsii. jos ei niin sitten kiellän. sitten toinen kikka: " pidetään muki pöydällä, maitolasi on juomista varten. otetaan sitten illalla kylpyyn toinen muki, jolla voit kaataa vettä sankkoon" tmv.

ja ainakaan meillä ei ole tullut ongelmaa siitä, että lapsi kaataisi maitoa pöydälle. hän " kaataa" sen suuhun =) nykyisin jo juo.. =)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat