Vierailija

Kaikki ystävät ja tutut ja sukulaiset asuvat täällä. Mies sai aivan upean tarjouksen tuolta Rovanimeltä,millaistahan siellä on? Lunta ainaskin,pitäisi päättää ja laittaa koti myyntiin jos lähdetään,Työ alkaisi joulun jälkeen,lasten koulujutut ja kerhot &harrastukset,toisaalta kiinnostaa toisaalta hirvittää.Onko kokemuksia lähteä ja jättää kaikki jo tuttu turvallinen ympäristö.

Sivut

Kommentit (72)

Olet 2 vuotta asunut Rovaniemellä ja koko sen ajan hakenut töitä? Sitten kirjoitat, että olet ollut tänä aikana raskaana? Aika harva palkkaa raskaana olevan ja etkö sitten raskauden jälkeen ole ollut äitiyslomalla? Aika harva palkkaa äitiyslomalla olevan! Todellisuudessa et ole montaa kuukautta voinut olla potentiaalinen uusi työntekijä. Rovaniemellä on useampi kuin yksi neuvola. Itse kävin raskauteni aikana 10 krt. neuvolassa terveydenhoitajan luona ja lapseni syntyi jo viikolla 36 ja tähän päälle vielä lääkärikäynnit, kertaakaan ei ole ollut ongelmaa saada aikoja, sijainen on ollut ainoastaan kun vakituinen on ollut sairaana tai vuosilomalla, kuten on varmasti kaikilla muillakin paikkakunnilla vai onko Tampereelle käytäntö että neuvolan terveydenhoitajat eivät voi olla sairas-tai vuosilomalla?

Eiköhän joka paikkakunnalla joudu jonottamaan terveyskeskukseen? Päivystykseen olit kuitenkin menossa!

Sinulla on aika huono käsitys Rovaniemen ja Tampereen asuntojen hinnoista! Vertasin huvikseni kerrostalokolmioiden hintaa Tampereella vastaava asunto maksoi 78.000¿ enemmän kuin Rovaniemellä, minusta hintaero on aika huikea! Tampereella asuva ystäväni arvioitutti talonsa hinnan ja se oli lähes tuplasti sen mitä Rovaniemellä vastaava maksaisi.

Jos olet todellinen, et ole edes yrittänyt viihtyä uudessa kotikaupungissasi. Haet vain negatiivisia asioita, joita ei todellisuudessa edes ole.

Vierailija:

Lainaus:

ja töitä olen etsinyt KOKO sen ajan, enkä ole mitään löytänyt. Töitä siis ei ole, ja jos on, ne tarjotaan ensin paikallisille/lappilaisille. Itse en ole viihtynyt Rovaniemellä ollenkaan (meillä kaksi alle5v lasta) eikä lapsille ole löytynyt tarpeeksi harrastusmahdollisuuksia, lisäksi suurin osa palveluista (terveyspalvelut, päiväkodit, neuvolat...) on todella huonosti järjestetty ja selkeästi säästölinja on iskenyt moneen kohtaan.

Esim. nuorimman kanssa sain käydä KOKO raskauden aikana vain 6 krt neuvolassa - kun ei ollut aikoja! Omaa neuvolantätiä olemme nähneet noin joka kolmannella kerralla (aina on sijainen, tai kiirettä ja siksi joudumme jollekin toiselle jne.), terveyskeskuksessa olen odottanut etukäteen varattua lääkärinaikaani useasti yli 1,5h, ja siis sairaan lapsen kanssa. Olen ollut todella pettynyt jo ihan peruspalveluihin.

Ei Tamperekaan mikään iso kaupunki ole, mutta esim. lastenvaatteita (saati sitten omia) sieltä löytään sentään useammasta liikkeestä - Rovaniemellä lastenvaateliikkeitä on yksi, lisäksi on Lindex ja H&M. Täällä kengät, haalarit jne pitäisi ostaa joko Prismasta tai Citymarketista, joita siis on tasan nuo yhdet. Palvelutarjonta on luonnollisesti todella vähäistä.

Yksinäiselle/lapsettomalle täällä olisi varmasti tekemistä vaikka kuinka, mutta lapsiperheenä en tänne muuttaisi. Piirit ovat pienet ja sisäänpäinlämpiävät, ainoat ystävät olenkin saanut muista tänne kaukaa muuttaneista.

Lisäksi esim. asuntojen hintataso on aivan samaa luokkaa kuin Tampereella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tule vai tänne, tk:n jonoja lukuuunottamatta täällä asiat toimivat ja tervejärkisiä ihmisiä löytyy joka paikasta. Tulin vanhempien mukana 1980 10 vuotiaana ja en pois enää lähitis

Vuokratkaa kerrostalohuoneisto, jos ette uskalla vielä lopullista päätöstä tehdä. Tututstukaa ja ihmetelkää. On varmasti erilaista kuin siellä etelässä.

Mä laittaisin kodin vuokralle, ottaisin virkavapaata ja lähtisin mielelläni. Mikäli lapset ovat sen ikäisiä, että joutuvat muuttaa koulua, ja ovat jo joskus joutuneet, kuullostelisin kyllä heidän mielipiteitä. Luulen, että meidän perheessä asia jäisi siihen. Toinen vaihtoehto on, että miehesi asuisi siellä viikot, ja kyläilisitte vuorotellen. Saisit parhaat päältä molemmista (rankkaa kyllä). En muista oliko teillä lapsia, joten se riippuu paljon siitä ja lasten iästä. Mä oonkin joskus itse haaveillut, että pääsisi johonkin toiseen kaupunkiin muuttamaan vuodeksi, esimerkiksi Ouluun, Kuopioon tai Jyväskylään. Jyväskylä on ainoa tosin, jossa olen käynyt, mutta nämä tuntuvat minusta ihanilta paikoilta. Tosin asun itse pienessä kaupungissa Etelä-Suomessa, joten " kulttuurishokki" olisi pienempi.

Ettei kuitenkin olisi Porvoon suunnalta tämä ap ;)?

Joka tapauksessa, Rovaniemi on niin ankea pikkukaupunki etten sinne lähtisi ja jättäisi koko elämääni tänne.

T: Espoolainen itsekin

Me oltiin reilu vuosi ulkomailla miehen työn takia. Aika meni loppujen lopuksi nopeaa ja nyt ollaan yhtä kokemusta rikkaampia.

Ota se seikkailuna. Ja ainahan sieltä pois pääsee jos rupeaa ahdistamaan. Voihan käydä niinkin että rakastutte niihin maisemiin pysyvästi.

Täällä ei ole vieläkään lunta ja mittari on reilusti plussan puolella. Keväällä lumien sulaminen kestää kyllä hiukan kauemmin kuin teillä siellä etelässä, mutta kyllä se pimeä talvi on nimen omaan siellä etelässä! Täällä on talvet runsas lumisia ja voin kertoa että valkoisuus ympärillä valaisee. On omat hiihtokeskukset, kaksi kylpylätason uimahallia cms-kuntoklubeineen, hiihtolatuja niin paljon kuin jaksaa suihkia, ihanaa kävellä joella kevät auringon paistaessa (on suosittua puuhaa täällä asuville keväisin), eikä täältä kyllä puutu kauppojakaan ... En ymmärrä mitä pirun väliä sillä on, onko cittareita ja prismoja ne yhdet niin kuin täällä, vai useammat? samaa kampettahan ne myy samoilla hinnoilla. Lapsille löytyy harrastus mahdollisuuksia siinä missä aikuisillekin mm. balettia, disco ja showtanssia, voimistelua, painia, uintia, muskaria, taidekoulua, musiikkiopistoa, kirjastoa useampikin, jne. Aikuisten harrastuksista puhumattakaan!

Ainoan miinus puolen teidän tilanteessa koen olevan sen läheisten ja sukulaisten puuttumisen sitten, mikäli teillä ei täällä pohjoisessa asu tuttuja. Ystäviä saa kyllä nopeasti meistä täältä, rollossa ollaan välittömiä ja mukaan ottavia jos vain itsekin avaat suusi. Kukaan ei tule kotoa hakemaan, mutta hyvä paikka saada ystäviä on esim. juuri lasten harrastusten kautta taikka jos vielä käytätte mannerheimin palveluita, tai ihan vain vaikka puistossa, täällä aletaan helposti juttelemaan vieraidenkin ihmisten kanssa . Tervetuloa!

roissa on myös hyvä yliopisto, joten ei kun opiskelemaan jotain uutta jos et heti saa töitä. Jaloissa ei kasva juuret, joten onnea matkaan, toivottaa rovaniemeltä keravalle muuttanut ja sinne takaisin haluava.

Jos taas arvostatte sitä, että lapsillanne on pysyvyyttä ja turvaverkko, älkää muuttako.

Jos et ole koskaan asunut yksin ilman minkäänlaista hoitoapua, kannattaisi tehdä mielikuvamatka sellaiseen. Voin kertoa, että se on epämieluinen matka.

Ja kenenkään on turha sossottää mll:n hoitopalvelusta. Käytäntö ei ole kovin ruusuinen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat