Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kuinkas moni on joutunut alottaan äidinmaitokorvikkeen 6kk iässä? Meillä tyttö syö 1-2 kertaa yössä tissiä ja tissi ei kelpaa päivisin millään. Ollaan annettu päivisn velliä n. 2-3 desiä. Neuvolassa nyt sanoivat, että pitäisi alkaa antamaan korviketta, että tyttö saa tarpeeksi maitoa ja sitten lopettaa öisin tissuttelu. Tuntuu niin haikealta ja oudolta alkaa nyt sitten länträän korvikkeiden kanssa, kun tähän asti on selvitty ilman niitä...onkos tää kovinkin yleistä tässä iässä aloittaa noi korvikkeet?

Kommentit (9)

vaikka haikealta se varmasti tutuu joka tapauksessa edes vähentää imetystä saati sitten lopettaa kokonaan.. meillä tyttö sai vain rintaa 3kk kunnes se vaihtui kokonaan korvikkeeseen vähitellen. nyt 4kk ikäinen vasta. en olisi halunnut luopua imetyksestä vielä

taitolajiksi (jos teillä siis kyse siitä, että ympäristö kiinnostaa enemmän kuin tissillä oleminen?). Tällöin kannattaa yrittää imettää mahdollisimman rauhallisessa ympäristössä.

Ja se velli on tosiaan ihan tavallista korviketta johon on vähän lisätty jotain jauhetta tuomaan sitä makua ja tekemään siitä paksumpaa kamaa.

Terkkako kehoitti lopettamaan yöimetyksen? Tiesithän ettei sitä tarvitse lopettaa jos itse et sitä koe mitenkään raskaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

viveca-83:

Lainaus:

viveca-83:

Lainaus:

Velliä alettiin antamaan imetyksen lisäksi iltaisin ennen nukkumaan menoa, kun neiti oli 4kk...se auttoi yöuniin silloin ja nyt se on tapa josta neiti tykkää. En ole sanonut, että korvikkeet on pahasta, mutta silti haikeaa, kun pitää alkaa antamaan sitä niin paljon, että neiti saa tarpeeksi maitoa.

Muoks. Toi viimeinen lause ei ollut tarkoitettu ihan noin :) Siis hyvähän se on, että neiti saa tarpeeksi maitoa...mutta silti haikeaa, kun imetys loppuu kohta kokonaan.

Ja tunnelmat ovat minulla olleet ihan samat kuin sinulla Viveca. Kun vauva sai jo vähän korviketta ja sitten alkoi rintalakkoilu, olin välillä melkoisen surullinen. Pelkäsin että ei kai tämä imetys nyt vielä lopu. Eihän vauvani hylkää minua kokonaan ja vaihda nokkamukiin....

Sitkeä rinnan tarjoaminen (ja en siis missään vaiheessa suostunut lisäämään korviketta yli desin päivässä) tuotti tulosta ja lakkoilu meni ohi muutamassa viikossa.

MInä aloin antaa korviketta iltaisin kun vauva oli 4,5kk. Määrä oli noin desi. Nyt vauva 6,5kk ja syö jo kiinteitä, joten korviketta annan enää ehkä joka toinen päivä ettei taito katoa ja että mieskin voi tarvittaessa syöttää. Vauva saa maitoa joka tapauksessa esim puuroissa jne. Muuten pääasiassa saa maitonsa rinnasta.

Meillä oli tuota rintalakkoilua myös 5,5kuisesta ehkä noin kolmisen viikkoa. Öisin söi tiheään, 4krt usein ja päivisin olisi kelvannut vain vesi ja kiinteät. Rinta kelpasi tosi huonosti, mutta silti tarjosin ja tarjosin tosi usein ja yleensä kiinteiden välissä, en samaan aikaan. Nyt vauva syö taas rinnasta normaalisti.

Kysymykseni kuuluu. Syökö vauvasi päivällä ollenkaan rintamaitoa, vai saako edes vähän? Miten usein tarjoat? Eikö maitoa tule (herumisongelma?) vai raivoaako vauva rinnalla vai eikö se muuten kiinnosta? Miten kauan jatkunut?

Jos kuitenkin tarjoat usein ja vauva edelleen jonkinverran syö päivällä niin uskoisin että pystyt imetystä jatkamaan. Useilla vauvoilla on tässä puolen vuoden iässä rintalakkoilua (olen lukenut josatain imetyssivuiilta) joka menee useinmiten sitten ohi itsestään. Jos haluat jatkaa imetystä niin älä ihmeessä lopeta yösyöttöjä kokonaan!

Tietysti on eri juttu jos neuvolasta on käsketty lopettaa imetys kokonaan vauvan terveydellisistä syistä, mutta jos vauva kasvaa hyvin jaon terve niin....???? Käsittääkseni puolivuotias tarvitsee maitoa noin 600ml/vrk (korjatkaa jos olen väärässä). Jos syötät yöllä 2krt a 1dl plus päivisin velliä 2-3dl niin siitä tulee jo 4-5dl. Luulisi että terve vauva nyt ainakin vähän aikaan tuolla määrällä pärjäisi ettei kokonaan tarvitse siirtyä korvikkeeseen. Ja tosiaan imetätkö päivisin yhtään?

Tsemppiä!

viveca-83:

Lainaus:

Velliä alettiin antamaan imetyksen lisäksi iltaisin ennen nukkumaan menoa, kun neiti oli 4kk...se auttoi yöuniin silloin ja nyt se on tapa josta neiti tykkää. En ole sanonut, että korvikkeet on pahasta, mutta silti haikeaa, kun pitää alkaa antamaan sitä niin paljon, että neiti saa tarpeeksi maitoa.

Muoks. Toi viimeinen lause ei ollut tarkoitettu ihan noin :) Siis hyvähän se on, että neiti saa tarpeeksi maitoa...mutta silti haikeaa, kun imetys loppuu kohta kokonaan.

Aika monelle kai käy näin. Maitosi siis periaatteessa riittäisi... Yrittäisin silloin kyllä kaikkeni jatkaa imetystä. Imetystukisivuilta voisi taas löytyä jotakin apua. :)

Hassua, että olette vellejä alkaneet syöttää ettekä suoraan sitä korviketta. Ja niinikään hassua, että vellit sinulle ihan ok, mutta korvike ei? Samaa kamaahan ne on.

Itse jouduin antamaan korviketta jo kuukauden vanhana kun omaa maitoa ei tullut tarpeeksi lapsen ollessa tehohoidossa syntymän jälkeen. Sen jälkeen ruokahalu kasvoikin valtavaksi kun parannuttiin ja korvike sekä maissivelli oli kovassa käytössä jo 2-3 kuisena.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat