Seuraa 

Minä täällä vieläkin pähkäilen istukkatutkimuksen tulosta odotellessa. Onko muilla ollut niskapoimu-ultrassa turvotusta yli hälyrajan ja minkälainen " tuomio" tuli? Pakko kysellä tälläkin viikolla kun ajatukset ei anna rauhaa....

Johanna

Kommentit (7)

Mieheni siskon keskimmäisellä pojalla oli niskaturvotusta " yli sallitun" . Poika on kuitenkin tällä hetkellä täysin terve ekaluokkalainen, kova jääkiekkoilija.

Niskaturvotusta viikolla 13 ja kävin istukkatutkimuksessa sekä perinnöllisyyslääkärin juttusilla, koska silloin annettiin 30%:n mahdollisuudet, että turvotuksessa sikiö olisi terve.

Istukkanäyte ei valmistunut luvatussa ajassa, ja kuten tiedät odottaminen oli piinaavan vaikeaa, jokainen päivä oli kamala odottaa uutisia niin toivotusta pikku kakkosestamme.

lopulta sain puhelimitse (soitin joka päivä) tiedon, että sikiöllä oli normaalit pojan kromosomit ja sillä onnella ei ollut kyllä silloin rajaa!!

Kävin vielä viikolla 18 tarkistuttamassa sikiön, vaikkeivät sitä kovin tarpeellisena pitäneetkään ja siitä päivästä elämäni muuttui täysin.

Vauvalla todettiin sydämen kehityshäiriö, erittäin vakava sellainen, leikkauksia olisi tulossa monta, eikä selviytymisestä takeita. Meille annettiin mahdollisuus abortoida raskaus niinkin myöhään, mutta päätimme jatkaa. Olin erikois seuranassa koko loppuraskauden, mieli oli maassa, mutta oli se toivon kipinä myös. Vauvani kuoli 11 tunnin ikäisenä. Tämän vauvan jälkeen olen synnyttänyt kolme tervettä lasta ja nyt raskaana viikolla 17+3.

Tarkoitukseni ei ole pelotella eikä masentaa, vaan kertoa oma kokemukseni niskaturvotuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sekä esikoisen, että kuopuksen niskaturvotus oli hieman yli rajan,

ja olin molempien raskauksien aikana lapsivesipunktiossa.

Esikoisen testitulosten odotus oli vieläkin piiiiiinavampi kuin sitten pari vuotta myöhemmin toisen lapsen.

Molemmilla todettiin norm. kromosomit, ja terveitä nuo ovatkin.

Nyt kolmannella kerralla turvotusta ei mainittavammin ollut, ja on tuntunut yleelliseltä alusta asti nauttia raskaudesta, kun taas 1. ja 2. kerralla " onnellinen odotus" alkoi vasta noiden tulosten kuulemisen ja rakenneultran jälkeen.

Peukkuja odotukseen! db db

On totta ettei np-ultrassakaan kaikkea saa selville ja ratkaisun tekeminen vaikeiden kromosomihäiriöiden löytyessä on varmasti vaikein tilanne, minkä eteen vanhemmat voivat joutua.

Omalla kohdallani ei kuitenkaan tullut mieleen jättää tutkimusta tekemättä. Tutkimus kertoo myös mahdollisista sydänvioista ja näiden löytyminen ennen syntymää parantaa useissa tilanteissa lapsen ennustetta oleellisesti. Lasta voidaan mm. jo lääkitä kohdussa ja synnytykseen varautua asianmukaisesti. Tässä siis pieni kannanotto tutkimusten puolesta. Ratkaisu voi tietenkin olla toinen toisen henkilön kohdalla ja silloin varmasti myös yhtä lailla oikea.

Tiedän kuinka piinaavia nuo viikot ovat. Me " jäätiin kiinni" nt-ultrassa ja mentiin siitä sitten kanssa istukkatutkimukseen.

Ensin olin huojentunut kun ei heti tullut soittoa (jos jotain vialla, se näkyy heti ja ne soittaa alle viikon kuluessa että jatkotutkimuksiin) mutta kun oli kulunut 3 vkoa eikä vieläkään mitään, aloin itse soitella sairaalaan tuloksista. Muutaman päivän jalkeen lääkäri kertoi, että näytettä ei ole saatu itämään. Soluja on kuulema saatu liian vähän ja tutkimus joudutaisiin ehkä uusimaan. Minä siihen sitten että eikö se lisää keskenmeno riskiä ja kun raskaus alkoi olemaan puolivälissä että kuinka kauan odotellaan...

No, tuloksissa meni yht.6vko:a ja tulos oli että ei kromosomihäiriötä, eli kaikki " hyvin" . Mitä nyt koko raskauden ajan epäiltiin vauvalla huulihalkiosta sydänvikaan kaikkea mahdollista ja stressasin ja itkin melkein koko odotuksen ja pelkäsin sairaaloisesti lapsen vammautumista synnytyksessä ym. mutta tuloksena terve ja kiltti tyttö.

Nimimerkistäsi päätellen olet nuori, oikeasti todennäköisyys että meillä sinun ikäisilläsi olisi lapsilla joku kromosomihäiriö on todella pieni. Ja vaikka koskaan ennen tuloksia ei voi 100% varmasti sanoa että ole huoletta, niin sanon silti. Odottavan aika on pitkä ja tieto mitä kaikkea voi mahdollisesti olla lisää vaan tuskaa mutta älä käytä voimiasi murehtimiseen.

Nyt odotetaan toista lasta ja täytyy kyllä myöntää että nyt mulla murehtiminen on taas alkanut, pelkään koko ajan että menee kesken ja pelkään että jäädään taas kiinni tuossa nt-ultrassa mutta onneksi tuo pieni tutkimusmatkailija vie niin paljon aikaa ettei paljon ehdi näitä asioita samanlailla miettimään.

Päivä kerrallaan ja kohta " piinaviikot" on ohi.

Lähetän sulle täältä bittiavaruuden kautta oikein paljon positiivisia ajatuksia, voimia ja haleja!!!

HP, tyttö 7kk ja " toukka 7+1!

Sen syytä kun ei aina saada selville. Kromosomien normaaliutta ei sataprosenttisesti saada selville. Useinhan lapsi on ihan " terve" vaikka np olis reilustikin yli " sallitun" . Tuo ultra on kehitelty down syndroman löytämistä varten. Tosiasiassa se mahdollisesti löytää vain ne downit joilla on sydänvika. Muista kromosomimuutoksista vain pienen osan.

Tässä raskaudessa niskaturvotusta ei ihan tolkuttomasti 2.4, mutta turvotuksen todettiin jatkuvan päälaelle saakka, mikä myös korreloi sydänvian ja kromosomihäiriöiden kanssa (riski saada kromosomihäiriöinen tai sydänvikainen lapsi 35%). Parin päivän päästä tästä tuomiosta päästiin sikiötutkimusyksikköön, jossa tehtiin istukkatutkimus. Olin aivan totaalisen maassa tulosten odotteluajan. Onneksi tätä kesti vain reilu 2 viikkoa, jonka jälkeen postissa tuli lappu, että normaalikromosominen tyttö on tulossa. Sitä onnen tunnetta on vaikea kuvailla. Tämän jälkeen vielä tutkittiin sydäntä viikolla 19 ja 22 ja myös se todettiin normaaliksi. Näiden piinan tunteiden jälkeen ei ole kyllä kertaakaan tullut valitetuksi raskauden " negatiivisia oireita" vaan joka päivästä on onnellinen! Toivottavasti teilläkin on kaikki hyvin.

Superb 25+3

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat