Seuraa 

Ei saatu oikein tolkkua kysymyksiimme. Eli laitan ensin oman viestimme ja sitten Kelan vastauksen.

Olemme aikaisemmin kysyneet aiheesta, josta olemme nyt saaneet erilaista tietoa. Kyse on oikeudesta jäädä hoitovapaalle ja saada siihen tukea.

Olemme naispari rekisteröidyssä parisuhteessa. Puolisoni synnytti 2.8.

esikoisemme. Itse jään äitiyslomalle 4.1.2006. Aiemmin kesällä

tiedustellessani asiaa toimistostanne (kirjallisesti, alunperin XX:ltä), sain vastaukseksi, että puolisollani ei ole mahdollisuutta

jäädä hoitovapaalle ja saada siihen tukea minun ollessani vanhempain

vapailla. Pitääkö tämä todella paikkansa?

Löysimme erilaisen tiedon mm. http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/perhe/prvap/hoitovapaa.htx

Entä mikä tilanne mahtaa olla minun vanhempain etuuksien päätyttyä:

voimmeko olla yhtä aikaa kotihoidontuella itse synnyttämillemme lapsille?

Vastaus:

Rekisteröity parisuhde rinnastetaan avioliittoon.

Puolisolla on mahdollisuus jäädä hoitovapaalle ja hakea kotihoidontukea mutta se yhteensovitetaan teidän

äitiys- ja vanhempainpäivärahan kanssa.

Kotihoidontuki myönnetään perheelle, tässä äidit ja lapset, siis kotihoidontukea ei makseta yhtäaikaa molemmille

vain toinen Teistä voi olla hakija.

Eli siis mitä? Voiko toinen vakituisessa työsuhteessa oleva jäädä hoitovapaalle vai ei? Mitä tarkoittaa yhteensovittaminen tässä tapauksessa?

Sivut

Kommentit (24)

Kotihoidontukea saa vain toinen vanhempi. Äitiyspäivärahaa saa vain " äiti" ja " isyysraha" sovitetaan vanhempainrahakaudelle. Jos olet sen lakisääteisen parin viikon jakson lisäksi hoitovapaalla, et saa mitään lisätukia, saatte silloin vain yhden vanhempainetuuden. Kun vanhempainrahakausi sitten päättyy, alkaa kotihoidontuki ja se on perhekohtainen.

ollen kuitenkin ihan hakoteillä.

Äidin ollessa äitiyslomalla voi isä jäädä lain mukaan hoitovapaalle, JOS LAPSIA on ENEMMÄN kuin yksi.

Meillähän ei todellakaan olla jäämässä toinen äitiyslomalle ja toinen hoitovapaalle samaa lasta hoitamaan, vaan lapsia on kaksi (toinen syntyy vasta keväällä, äitiyslomat menevät osittain päällekäin).

Mitään " isyysetuuksia" emme todellakaan saa.

Kuinkahan moni perhe elää tälläkin hetkellä päin honkia tehtyjen päätösten mukaan, kun Kelassakaan ei aina tiedetä säännöistä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En vastaa nyt suoraan kysymykseesi, mutta tulipa tuosta Kelan vastauksesta vain mieleen, että olen lähettänyt Kelalle palautetta heidän kielestään kirjeissä, päätöksissä ja hakulomakkeissa. Jotenkin huvittaa, että olen suorittanut akateemisen loppututkinnon, mutta minulle kertakaikkiaan tuottaa vaikeuksia ymmärtää Kelan tekstiä:) Kela vastasi palautteeseeni yhtä vaikeasti ja kapulakielellä, kuin asia mistä olin juuri valittanut.

että te olette vain oman lapsenne vanhempia (huoltajia), ette toistenne lasten. Vai onko näin? Ajattelin, että se ainakin sekoittaisi pakkaa Kelalle päin.

heteroperheessä ainakin näin:

-äiti vanhempainvapaalla, isä ei voi olla samanaikaisesti vanhempainvapaalla tai hoitovapaalla.

-isä vanhempainvapaalla, äiti ei voi olla samanaikaisesti vanhempainvapaalla tai hoitovapaalla.

-molemmat vanhemmat voivat olla osittaisella hoitovapaalla samanaikaisesti.

-molemmat vanhemmat eivät voi olla samaan aikaan täydellä hoitovapaalla.

-jos vanhempi lapsi on kotona, saa hänestä jomman kumman vanhemman ollessa vanhempainvapaalla, sen kotihoidontuen toisen lapsen osuuden eli noin 50 e/kk.

samasta (teillä ensimmäisestä) lapsesta sekä vanhempainrahaa että kotihidontukea.

Tilanteissa joissa em. tukia on molemmille vanhemmille maksettu yhtäaikaa on perheessä ollut vähintään kaksi lasta.

Lapsenne ovat ilmeisesti biologisesti sukua keskenään (siittiöiden luovuttajan kautta siis), mutta ovatko he sitä juridisesti?

Siitähän tulee aika omituisia tilanteita jos sisarukset eivät lain silmissä olekaan sisaruksia mm. perintökaaren osalta.

ei ymmärtänyt kuinka mulle (yksitynen pph) lasketaan äitiyspäivärahaa. Soitin eri tyypeille, kävin ja kysyin. Aina tuli jotain ympäripyöreetä ja sekavaa. Kerran vaan varasin riittävästi aikaa ja sanoin etten -anteeksi vaan- aio poistua täältä tänää, enneku saan siitä tiedon. Ja kirjallisena.

Siinä sitten haettiin esimiestä ja naista paikalle, kunnes lopulta sanoivat... Voisinko millään käydä vakuutusyhtiössä kysymässä sitä asiaa, ku on heille niin vieras. (prkl!!)

Joo, ei nyt liittyny tohon kysymykseen, mutta aina sieppaa noi Kelan pompottelut.

Joskus muinoin tein valituksen asumistuen takaisin perinnästäkin... Tuli vaan valitus PÄIVÄN myöhässä, siitä tuli sitten puolentoista vuoden kuluttua lausunto, etteivät voineet käsitellä ko valitusta, koska se tuli myöhässä.

GRRR!!

Iloitsen maailmassa olevien lasten epätasa-arvoisuudesta ja ongelmista? Painu suolle, aivokääpiö!

Siis hoitovapaalle pitäisi mun voida jäädä Alliisan äitiysloman aikanakin, niinhän tuossa sanotaan. Ja aiemmin Kela sanoi, etten voi, mutta nyt kun lähetimme sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta tuon linkin (jossa sanotaan " useampilapsisessa perheessä toinen vanhemmista voi jäädä hoitovapaalle toisen ollessa äitiyslomalla" ), niin vastaus olikin tuollainen.

Eli OK, jos tulot suuret, emme saisi sitä kotihoidontukea tms. mutta saisin kuitenkin jäädä virallisesti hoitovapaalle? Kyllä Kela ainakin väittää, että on olemassa jotkut selkeät säädökset, joihin tässä tapauksessa vedotaan. Kuitenkaan ne eivät ole kovin selkeät..

" vanhemmista" ja " huoltajista" . Hölmö juttu on se, että Alliisa katsotaan tässä kohden minun synnyttämäni lapsen vanhemmaksi, vaikkei hän ole lapsen huoltaja eikä missään muissa juridisissa yhteyksissä tämän vanhempikaan eli ei tyyliin saisi allekirjoittaa edes poissaololappua lapsen kouluun.

Lapset ovat biologisesti toistensa sisaruspuolia, mutta juridisesti eivät ns. mitään sukua keskenään. Perheen sisäistä adoptio-oikeutta odotellaan.. eiköhän se tule elinaikanamme kuitenkin.

äitiyslomalla. Kun toisenkin äitiysloma loppuu, ette voi kumpikin olla hoitovapaalla, vaan ainoastaan toinen. Ei heteroparienkaanperheissä voi olla kaksi vanhempaa yhtä aikaa hoitovapalla.

Perheen sisäinen adoptio pitäisi ehdottomasti sallia ja pian sittenkin.

eli äitiyslomat on äidille ja ne te tietty voitte molemmat pitää, mutta vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla voi perheestä olla vain YKSI vanhempi kerrallaan, ei molemmat yhtäaikaa, vaikka lapset olisivatkin molemmat " oikeutettuja" vanhempainvapaaseen (= alle 10kk vanhoja).

Eli jos vaan asuisitte samassa osoitteessa, tod.näk kumpikin vois pitää vapaitaan omien tulojensa ja omien oikeuksiensa mukaan, mutta nyt kun ootte pari, toisen teistä on mentävä töihin, kun toisen vanhempainvapaakausi alkaa.

Oisko esim. SETAssa juristia, joka tuntis noita hommia, kannattais varmaan jutella hänen kanssaan...

Pääpiirteissään en koskaan ymmärrä Kelan lähettämien lappusten sisältöä, joten ihan sama olisi, jotta eivät lähettelisikään mitään. Paljonkohan maksavat turhaan postituskuluja vuosittain, kun ihmiset joutuvat kuitenkin soittamaan ja kysymään, mitä tarkoittavat?

Aiemmin kesällä kun kysyimme samaa asiaa saimme myös ihan oudon vastauksen. Pyysimme selvennystä ja saimmekin selvemmän vastauksen, jossa sanottiin, että ei ole oikeutta hoitovapaaseen. Nyt sitten vastaus onkin, että on oikeus.. mutta millä ehdoilla? ota noista nyt selvää!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat