Seuraa 

Olen ollut jo tunnin hereillä ja yrittänyt tainnuttaa poitsua vielä unille, tissillä ja ilman. Ei toivottavaa tulosta, ja nyt taas tuolla tekee aamukakkiaan. Tästä siis valkenee päivä uus!

Eilisillan visiitin aikana unohdin kirjoittaa erittäin tärkeän kommentin KALAMAMILLE: upeaa, hienoa ja mahtavaa! Siis se, että Henrinne sydänjutskat on kunnossa! Vanhemmille tuollaiset uutiset ovat varmasti musiikkia korville!

Nyt ähkintä loppui ja pinniksestä kuuluu " eh eh" joka tarkoittaa: tule ja pelasta minut tästä tunteesta ja hajusta... ;) Menen siis.

Ai niin, laruska kysyi omista hiuksista. Minulla ihan sama ilmiö, ohut hius muuttuu karkeaksi. Lisäksi luonnonkiharani kaikkoavat ja hiukset ovat aikasta suorat. Ekassa palautui, saas nähdä mitä nyt luvassa.

Palaan joskus, Pippandii

Sivut

Kommentit (23)

ädälle emppa oli nimimerkki. Oon iltavirkku ja aamun torkku. ja saisin Emilian puolesta nukkuu ainakin yli kahdeksaan mut joka arki aamu joudun pistää herätys kellon päälle kun ville täytyy men joka aamu kahdeksaks kouluun.

Huomenna ville ei mene kouluun kun ensin mennään musiikkiterapeutille ja sen jälkeen lääkäriin kun tarvii taas hakea uusiks sairaanlapsen hoitotuki. Lisäksi opettajt ja muut ajatttelivat että josko ville saisi jonkin lääkityksen joka rauhottaisi häntä. Oli jo kerran semmonen lääkitys jota käytetään myös alkoholisteilla ja epilepsia potilailla. T.Satu ja nukkumassa olevat lapset.

PS. Emilia nukkui tänään kahdet puolen tunnin päikkärit ja meni yö unil 19.30. Eilen meni 19.45 ja heräs tänään 8.30.

Toivoisin silti että vaik nukkuu yöt heräämäti et nukkuis päivällä paremmin kun aika raskasta kun lapsi kitisee koko ajan ja ei suostu nukkuu vaik väsyny on. Tarttis vaan ol koko ajan jota meininkiin meneillään. varsinkin näistä kaksi vuotiaista tykkää ja on kovin kiinnostunu katselemaan heidän menoaan. Siihen asti kun hermo menee ettei pääse itse peräs.

Onpas pimiää jo tähän aikaan! Kuinka ton tulevan talven taas kestää... No ostimme isomummin velipojalle(92v) tohon naapuriin lahjaksi kirkasvalo-lampun, joten pitänee alkaa kohta ottaa valohoitoja :) Joo ja sittekö vielä koittas uskotella itteleen, että se tehoaa... ;)))

Sanni on jo paremmassa kunnossa, mutta nuo antibiootit pisti sitten vatsan ruikulle. Ja kai niitä mahakipujakin on. Joo ja kova jano- ainakin se yön viihty tississä kiinni. Annoin tietysti olla ja nukkuessa imetin. En olis kyllä aikasemmin uskonu, että tuossa voi noin rennosti syöttää toista. Ukko sanoi, että kuorsasin ihan, mutta onpa tuota univelkaa kertynyt semmonen määrä, ettei ihme...enkä näköjään taas muista yhtään, oliko jotain galluppiikaa.

*vilkaisee pinoa uudestaan*

No nyt se jäi ainakin mieleen, että Marjua täytyy tsempata ja Empan esikoiselle toivottaa hyviä synttäreitä! Niin ja TEL:iä kiittää syöttövinkistä. Kamalaa hyörinää tuo syöminen meilläkin, sekä vaipan vaihto ja pukeminen järkyn hankalaa. Toivottavasti Pippandiin avaimet löytyy!

Päivärytmi:

5-6 herätys

n.klo7 riisipuuroa jemmattuna peruna-parsakaalisoseen sekaan

8-9 tisua ja puolen tunnin tirsat

9-11 lenkille/kauppaan/kylään

11 lihaa ja tisua ja tirsat

12.30-13.30 mummulle/leikitään kotona

14 kasvissose/lihasose

15 tisua ja tirsat

17 kasvissose ja tisua

Ja sitte meneekin ihan miten sattuu loppuilta. Joskus suostuu vielä hetken nokoset vetäsemään. Ja nukkumaan käy klo 19-22... Yleensä koitan vielä syöttää iltapalaksi puuroa jemmattuna johonkin kasvissoseeseen. Tyttö kun ei kertakaikkiaan suostu syömään mitään makeita soseita, eikä puuroa. Muutaman päivän sain marjaisaa luomuviljapuuroa uppoamaan, mutta nyt se taas yököttää sekin.

Tjaha, nyt herättiin, joten ruvetaan katsomaan, mitä ukkelille sapuskaksi tänään tarjottais. Sillä on pitkä vapaa, joten se hoiti eilen Sannia ja minä sain edes hetken lukea rauhassa.

Sola

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Piti tulla kertomaan, että luovuin sitten ajatuksesta saada neiti syömään syöttötuolissa nätisti. Hän kun nousee koko ajan seisomaan tuolissa, ja se on sitten vähän turhan vaarallista. Jos köyttää valjailla, alkaa sellainen huuto, että sitä ei kenenkään korvat kestä... Niinpä menin tänään lattialle istumaan polvet eteeni koukkuun, Saana seisoskeli polvia vasten ja hyvin saatiin iso lautasellinen uppoamaan ilman huutoja... Jospa sitä koittais nyt niin, että ensin tuolissa niin kauan kuin pysyy istumassa ja sitten lattialle syömään... Kunnes tuo seisomisen viehätys vähän vähenee.

Meillä muuten pikkuneiti koettaa kovalla itseluottamuksella nousta seisomaan ilman tukea. Keskellä lattiaa nousee ensin polviseisontaan, sitten toinen jalkapohja lattiaan, sitten yritetään ponnistaa ja lennetään naamalleen (tai siis käsien varaan). ja ei kun uudestaan... Vähän hirvittää seurata, mutta kai sitä toisen pitää antaa yrittää...

Ja Empan pojalle piti vielä hyvää synttäriä toivottaa! Ja äidille jaksamista murkun kanssa! Kyllä sitä aina välillä miettii, että taitaa se tuon 3v-uhmiksen kanssa olla kuitenkin aika helppoa verrattuna murkun äitinä olemiseen...

Ai niin, niistä hiuksista vielä: Mulla on kyllä samanlaista hienoista soiroa kuin aina ennenkin, en ole huomannut muutosta hiuslaadussa. Mutta niitä hiuksia kyllä edelleenkin lähtee-lähtee-lähtee...

Nyt menen tekemään itselleni ruokaa, kun lapset on ruokittu...

Terhi&muruset

Eiliseen pinoon tulikin paljon asiaa saas nähdä miten vilkas päivä tänään. Pitäisi ruveta tiskaileen ynnä muuta Esikoisella tänään synttärit ja vieraita tulossa. Mut kaupasta haen valmista tarjottavaa kun en oo mikään jauhopeukalo.

Emilia tos heräs 8.30 et saas nähdä miten tänään päikkärit menee kun eilen tosiaan nukkui ne yhdet reilun puolen tunnin unet.

Kuinka kauan teidän joiden pikkuiset jo konttaavat kesti siitä kun oppivat nousemaan konttausasentoon että lähtivät liikkeelle siitä. Tulipas taas sekavasti.

Mut tarttee lähtee touhuileen.

T.Satu ja 14.v Ville ja Emilia 27.3

Onpa taasen viikko vierähtäny, enkä ole ehtinyt kirjoittaa. Lukemassa sentään olen käynyt aina silloin tällöin.

Meillä menee ihan jees, neiti on oppinut ryömimään tossa reilu viikko sitten ja nytkyttelee paikallaan myös konttausasennossa. Vaunuissa istutaan yhä terhakkaammin - eilen ei meinannut nukkumisesta tulla mitään, kun pää pyöri kuin väkkärä. Lattialla neitokainen ei vielä istu, eikä nouse itse ylös. Yöt ovat vähän parantuneet - meillä kun heräiltiin tossa pari viikkoa sitten n. 5-x kertaa yössä... toissa yönä neiti söi vain 2 kertaa ja viime yönä 3 kertaa. Voin kertoa, että tuntuu aika juhlalliselta. Tsemppiä siis muillekin yökukkujien vanhemmille!

Joku kyseli eilen maidoista - meillä on sama ongelma, eli tytsy ei malta MILLÄÄN päivällä syödä rintaa. Joudun tuputtamaan monta kertaa päivässä, mut tytsy vaan kääntää päänsä pois, joskus höräsee muutaman imun. Jos pieninkin risahdus kuuluu, niin pää kääntyy sinne välittömästi. Komennan aina miestä olemaan hiirenhiljaa imetyksen aikana, jotta sais ees jotain masuun asti. Illalla ennen nukkumaan menoa sit maistuu ja yöllä tietysti äidin iloksi!!

Mietin vaan tässä, pitäskö alkaa tarjoamaan putelia päivällä: joko pumpattua maitoa tai sitte korviketta, vai saakohan neito tarvitsemansa maidon noina imetyskertoina? Malttaako tyttö pulloakaan imasta yhtään sen kauempaa kuin rintaakaan? Puurot ja soseet maistuu meillä tosi hyvin, eli niitä neiti malttaa syödä, kun äiti lappoo suuhun sopivalla tahdilla. Välillä tosin haaveillaan ja kieputaan tuolissa soseidenkin aikaan. Kun tää maailma vaan on niin kiinnostava paikka just nyt!

Pitikin kysymäni, miten ehditte antaa lapsukaiselle 5 ateriaa päivässä? Mä en päikkäreiden yms. lomassa ehdi antaa kuin 4 ateriaa, jos ruokaväli on 3-4 h. Eilen sitten annoin hedelmäsoseen jälkiruokana lounaalla ja päivällisellä, siis puoli purkkia/kerta. Ois taas kiinnostava kattella muiden päivärytmejä, meillä tällainen:

7 Maija herää

8 aamupuuro

10 lähdetään vaunuilemaan ja neiti nukkuu ekat päikkärit

12 neiti herää, liha-kasvissose klo 12-13 maissa.

n. 16 toiset päikkärit, hedelmäsose tai kasvissose joko ennen tai jälkeen riippuen siitä, milloin olen saanut tytön unille

19.30 iltapuuro

20-20.30 neiti nukkumaan

No nyt yks pikkuvaanija vaanii täällä tietsikkapöydän alla ja on menossa kovaa kyytiä kohti paperiroskista, joten moro!

Jospa minäkin taas... On se kumma ettei saa itse kirjotettua mitään, kun ensin lukee muiden jutut. No eipä meillä kyllä paljon ole viime aikoina tapahtunukkaan.

Minä vietän 3-4 iltaa viikossa hevosten parissa ja sillon kun minä en ole tallilla, niin ukko on jossain omissa menoissa, joten eipä oo tullu viime aikoina montaa sanaa vaihdettua. Minä itse olen kuin uudesti syntynyt, ei tarvi joka päivä olla vaan kotosalla, ja katsella samoja seiniä. Pääsee pilkkopimeään metsään purkamaan ajatuksia. Ja jennankin kanssa jaksaa paljon paremmin.

Käytiin viimeviikon perjantaina oyssin kontrollissa jennan jäykkyyden takia, ja nyt meillä on terve tyttö. Enää ei jäykkyyttä huomaa kun satunnaisesti. Fysioterapiaa jatketaan kuitenkin satunnaisesti, ennen sitä oli 3krt/viikko. Nyt n.kerran viikossa. Vuoden ikään asti.

Meillä on alkanut rytmit menemään taas sekasin, koska illalla jenna on tosi vaikea saada nukkumaan. Ennen meni aina tasan klo 20 ja nukahti itse omaan sänkyyn. Mutta nyt 5 iltaa on ollut vaikeita. Heti kun laskee sänkyyn alkaa huuto. Eikä mikään kelpaa, joten olen ottanut pois sängystä ja leikittänyt hetken lattialla, kunnes taas väsähtää ja vienyt uudestaan nukkumaan, ja jos ei vieläkään rauhotu niin uudestaan olohuoneeseen. Supon olen antanut kahtena iltana, kun herää n. puolentunnin välein huutamaan. Sitten nukutaan aamuun asti.

Rytmistä:

7-8 ylös (140ml maitoa)

8-9 puuro

n.10. eka päikkärit

n.12 lihasose

n.15 hedelmäsose

toiset päikkärit

n.17 lihasose

n.19.30 puuro.

Kutakuinkin näin. Jos päiväunet pitkittyy niin sitten jätetään hedelmäsose välistä. Jokapäivä päikkärit on erin mittasia. Joskus nukutaan vaan puolituntia, kun taas toisena päivänä menee kolmekkin tuntia.

Neiti nukahti eka päikkäreille vasta nyt, koska ilta meni itkiessä ja nukkumaan päästiin vasta yhdeksän jälkeen ja siitä sitten herätiin itkemään puolen tunnin välein aina yhteen asti jollon annoin supon. Tartteis itse lähtä siivoilemaan, mutta kun tähän koneelle on aina niin kiva jumittua....

mä ja jenna s.7.3

joten täällä ollaan. Kaisa on sängyssään hankkimassa unta, kai se nukkumatti voiton vie jossain vaiheessa. Eilen tytsy oli ryöminyt pois makuupussistaan ja oli vatsallaan tutti suussa pää väärään suuntaan.. ja nukahtanut siihen! Meillä Kaisa nukkuu tällä hetkellä makuupussissa, kun peitto ei pysy päällä kolmea sekuntia ja unipussista on vetoketju rikki. Ja pelkässä yöpuvussa tulee kylmä. Taidankin tämän viestin jälkeen surffata unipussin ostoon. Uutta vetoketjua mä en nimittäin osaa ommella, enkä onnistunut korjaamaan vanhaa, vaikka kuinka yritin.

Tsemppiä painonpudotukseen Marjulle. Mulla paino ei ole pudonnut viime aikoina juurikaan, mutta mä en ole kyllä kovin ahkerasti jaksanut ohjeita noudattaa. Kannattaa varata sieltä painonvartijoilta henk.koht aika, jos paino ei ala pudota. Niiden pitää osata auttaa, siitähän niille maksetaan!

Lopetan tältä erää. Palataan taas huomenna!

kua ja Kaisa 25.3

meidän tyty taitaanyt kyhitellä ekaa flunssaansa. nokka on koko päivän vuotanut ja likka tuntuu muutenkin tukkoiselta ja hieman kiukkuiselta. Viime yökin oli taas ihan suoraan perseestä, ekalla syötöllä(vajaa 2) ei edes lähtenyt maito herumaan joten itkevän muksun kanssa keittiöön vain maitoa hakemaan, puoltoista tuntia meni siinäkin ruljanssissa ennekuin vaaveli taas nukkui, siitä sitten aamun välillä itkeskeli ja kerran söi, ainakin imeskeli en tiedä tuliko silloinkaan mitään kun nukahdin kai saman tien. Ennen kasia oli herätys ja sekin kauhean itkun saattelemana, ei hyvä aloitus päivälle.

Jotai kivaakin kuitenkin tänään tapahtui kun Emma ensimmäisen kerran käveli ihan itse tukea pitkin=) mukavaa oli sitä katsella, hieman kyllä hirvittikin että nytkö jo juoksut alkaa=)

Mutta eipä tässä kait muuta..........

Niin paitsi että: Onnittelut synttäri sankarille ja hyvä että avaimetkin löytyivät!!!

Sain juuri Laurin yöunille... Meillä taitaa olla talossa melkoinen yökukkuja, kun menee unille vasta puoli kahdeltatoista illalla. Onneksi nukkuu kuitenkin yöt hyvin, niin eiköhän tämän kestä =)

Päivän pinossa oli puhetta ainakin konttaamisesta ja puhumisesta. Meillä konttaaminen alkoi 2-3 viikkoa sen jälkeen, kun konttausasento oli löytynyt (7,5 kk iässä). Ja ensimmäisen kerran Lauri konttasi uimahallin pukuhuoneen " ritilämatolla" . Sanoista ei ole vielä tietoakaan ja luinkin aivan ihmeissäni toisten maalisvauvojen ensimmäisistä sanoista! Päivärytmeistäkin kirjoiteltiin, mutta nyt ei energia riitä siitä kirjoittamiseen.

Joku kirjoitteli kirkasvalolampusta. Olinkin jo unohtanut sen olemassaolon! Täytyy kaivaa lamppu varastosta heti huomenna. Voin kyllä suositella! Aamulla on ihana herätä, kun voi nauttia aamukahvit " aurongonpaisteessa" . Muuten ollaan päätetty ratkaista tämän vuoden harmaudesta selviäminen niin, että paetaan pimeyttä ja lumettomuutta Saariselälle. Kahden viikon päästä lähdetään ja viivytään siellä kokonaiset 3 viikkoa. Tällä hetkellä lumitilanne on tosin sielläkin heikko, mutta eiköhän se talvi ehdi sinne ennen meitä. Sitten alkaakin totaalinen nettipimento, kamalaa!!

Nyt taitaa olla syytä hiippailla makuuhuoneeseen nukkumaan. Meillä Lauri nukkuu edelleen samassa huoneessa enkä osaa vielä edes kuvitella, että meidän tuhisija pitäisi siirtää omaan huoneeseen. Maltankohan siirtää sitä vielä kouluikään mennessäkään.

Öitä kaikille!

...joten kirjoittelenpa minäkin, että saadaan pinoa pidemmäksi :) Tänään on kyllä ollut oikein Suomen syksy ankeimmillaan ja pimeimmillään, räntäsade vain on puuttunut. Päivä on mennytkin tytön kanssa " hummaillessa" , kun isoveli oli tänään hoidossa (on pph:lla 1-2 pvä/vko). Tänäänhän mun siis olisi pitänyt keskittyä noihin kouluhommiin, mutta jotenkin ei vaan jaksanut. Pyörittiin siis kirppareilla ja käytiin isomummaa katsomassa terveyskeskuksessa. Mumma meni ja mursi olkaluunsa viime viikolla - parantelee sitä nyt sitten levossa. Oli kyllä ihan pirtsakkana :)

Meillä on unet pitkittyneet sekä yöllä että päivällä ihan viime aikoina. Onkohan sitten joku kasvuun liittyvä juttu, vai ihan vaan tämän pimeyden ja ankeuden vaikutusta. En kyllä valita tipan tippaa! Myötätuntoisia ajatuksia kaikille yövalvojien äideille.

Me käytiin maanantaina 8kk neuvola-lääkärissä. Kaikki ihan hyvin. Pituus 75,5 cm ja paino 10800. Kuulo toimi, mutta pinsettiote ei (mikä oli kyllä tiedossa :)) Sitkeästi peukku pysyy nyrkin sisällä, ja siitä sitten muilla sormilla yritetään tarttua. Kummasti vaan silläkin tekniikalla kaiken maailman paperisilput ja roskat saadaan suuhun :) Yksi ikävämpi uutinen oli se, että nähtävästi se kyynelkanava joudutaan avaamaan. Vasen silmä on siis vetistänyt / rähminyt syntymästä saakka, mutta mä jotenkin toivoin että yksivuotiaaksi asti odotettaisiin. Se kuitenkin yleensä kuulemma aukeaa puoleen vuoteen mennessä itsestään, jos on auetakseen. Ei se tietty ihme olisi vaikka vieläkin aukeaisi ennen kuin saadaan aika sinne silmäpolille. Inhottavinta ja vähän pelottavaakin jutussa on se, että avauksen ajaksi pitää tietty nukuttaa. Eikös siinä nukutuksessa aina ole omat riskinsä...

Meidän rytmi

8-9 herätys

puuro+hedelmäsose ja maitoa lähitunteina

11 tirsat n 30-45 min

12 lihasose + maitoa jos menee

14-14.30 maitoa ja päiväunille

17.30-18.00 liha/kasvissose + hedelmäsose

19-19.30 maitoa jos menee

20.30-21 puuro+hed.sose

22 maitoa ja nukkumaan

Siinäpä kai tärkeimmät... En taaskaan muista mitä on kyselty...

femama, Maisa ja Matias

Avaimet löytyivät justiinsa, kello 17.10. Oli pakko saada yliväsy Topsanteri vielä tirsoille ja jäi aikaa etsiä avaimia kunnolla. Yritin koko päivän rauhoittaa mieltäni, että kotona ne ovat, pakko olla kun eilen postin hain, enkä kirjastoon niitä mielestäni roudannut... Miehen kanssa sitten kaikki nurkat syynättiin, eikä mitään. Sitten jo meinasi itku tulla. Kävin vielä eilistä päivää mielessä läpi ja sitten hokasin, että esikoinen leikki kaverinsa kanssa meidän makkarissa (salapoliisin työtä :). Lopulta avaimet löytyivät pinnasängyn ja hoitopöydän välistä. Hienoa hienoa!!

Tämä seikkaperäinen kuvaus turhanpäiväisten avainten katoamisesta kertonee sen, ettei kummempaa tekemistä ja että tulin vain kasvattamaan päivän pinoa. ;) Esikoisen kanssa kävimme muskarissa, oli kivaa, ja nyt jotain heitän suuhuni. Pojat tarttee tänään kylvettää ja jos vaikka imurinkin esille nostaisin kunhan kuopus herää.

Tältä päivältä jännitysnäytelmä on päättynyt,

P

Onpa täällä tänään hiljaista (eiliseen verrattuna...). Pitää siis kasvattaa pinoa, kun taas koneelle pääsin...

Empan tilanne ei kuulosta kadehdittavalta. Kummallista, jos ongelmista ei voida puhua suoraan vaan peitellään. Toivottavasti saat nyt kodinhoidonohjaajalta (menikö oikein?) apua asian selvittämisessä ja muutenkin murkun kanssa selviämisestä. Ei voi kuin ihailla, että yksinhuoltajana selviät vaativan murkun ja pienen vauvan kanssa! Tulee taas mieleen, että mitähän minäkin täällä aina valitan ;-)

Ja Pippandii: toivottavasti avaimet löytyvät!!! Nimimerkki " Lompakkonsa vähän aikaa sitten hukannut" tietää kyllä tunteen...

Eipä taas muuta. Pitäisi siivota, mutta en jaksa... Huomenna tulee vieraita - mutta onhan mulla toisaalta koko huominen päivä aikaa siivoilla ;-) Ei vaan, pistän miehen tänään imurointihommiin, kunhan joskus sieltä töistä saapuu kotiin...

Terhitaas

kiitoksia pojan puolesta synttäri onnitteluista. Joo ei tunnu kauhean helppoa olla murkkuikäisen kanssa ja muutenkin vähän ristiriitaista kun kehitysvammainen. viimeksi testeissä sosiaalisilta taidoiltaan alle 6 vuotiaan tasolla. Pitäisi suhtautua kuin murkkuikäiseen mut kuitenkin muistaa nämä taustalla olevat asiat. Helpommin sanottu kuin tehty. Neuvoja otan vastaan jos erkkaopettajilla olisi. Koulussa ollut ongelmia aika isojakin mut mul ei sanottu tilanteen varsinaista tilaa kuin vasta toissapäivänä. Mun mielest kyl ois kuulunu sanoa muutakin kuin että ongelmia. Kodinhoidonohjaaja samaa mieltä ja meinaa tän asian tiimoilta ottaa rehtoriin yhteyttä.

JA nyt hihat heiluun ennen ku vieraat tulee.

TSatu 14v Ville ja Emilia 27.3

Täälläkin uuteen päivään herättiin klo 6.30.Nyt väsyneenä neiti natisee ja lukee kirjaa.Yöllä taidettiin herätä pari kolme kertaa..ja koirat läähätti,vaihto paikkaa..tai muuten vain kolusivat.Olin jo aika kiukkunen klo 4!!

Meille tulee tänään vieraita.Kaksi ystävääni,joiden lapset on syntyneet huhti ja toukokuussa.Ajattelin ihan tehdä ruoan,sen Ruokalan fetajauhelijapastavuoan.Saa nähdä minkä makuinen on..

Ei tästä kirjoittamisesta tänäänkää tule mitään.Pitää mennä laittamaan tuo kitinälissu kuistille nukkumaan..

Palaamisiin!

Tuulia,Mimmi 30.3 ja sykerö rv7

Tänään ajattelin soittaa neuvolaan tuosta Eelin kukkumisesta. Se siis menee ihan nätisti kasin aikoihin nukkumaan, mutta siitä tunnin kahden päästä herää hihhuloimaan moneksi tunniksi.. Toissa yönäkin meni yli kahteentoista ennen kuin nukahti.

Eilen illalla annoin varmuuden vuoksi särkylääkkeen ja koko yö meni hienosti, joskin Eeli nukkui vieressä. Mutta kun se ei mun mielestä vaikuta kipeältä.. Hankalia juttuja nämä..

Eeli sanoo äiti, voi olla et vaan toistelee mitä mä sanon.

En muista enää muita galluppeja.

Rosa, Eeli 7kk 3vk ja pörpylä rv10+5

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat