Vierailija

Miten homma on toiminut sitten, kun on tullut lapsi/lapsia ja toinen (yleensä tietysti nainen) joutuu olla jonkin aikaa pois töistä tienaamasta?

Kyselen sen takia, että meillä on miehen kanssa omat rahat (molempien tahdosta) ja hyvin on toiminut, koskaan ei olla rahasta riidelty, molemmilla suht samansuuruinen palkka. Mitään todella tiukkaa jakoa tyyliin " tuo on minun ostama omena ja tuo on sinun maitopurkki" ei harrasteta, lainanlyhennykset ja laskut ollaan hoidettu omilta tileiltä suurinpiirtein puoliksi.

Mikä on kokemuksenne, tuleeko omista rahoista ongelma lasten myötä, kun toinen ei enää pystykään tienaamaan rahaa samoin kuin toinen?

Sivut

Kommentit (86)

Me ollaan yksikkönä perhe ja meillä on yhdet rahat joilla lähinnä minä maksan kaikki laskut ja teen kaikki hankinnat. Ja minä siis olen kotona ja mies töissä. En voisi kuvitella eläväni miehen kanssa joka vielä naimisiin menon (?) ja lasten saannin jälkeen lajittelisi rahoja sen mukaan kuka ne on tienannut. Meillä oli lähestulkoon yhteiset rahat heti seurustelun alusta ja kun muutettiin yhteen rahoista tuli täysin yhteisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Myös mieheni veli on tuollainen, eli koska hän maksaa enemmän kun on töissä ja nainen " vain kotona vauvan kanssa" , niin hän olettaa että se kotonaoleva sitten tekee kaikki kotityöt. Minusta ei ole oikein oikein sekään. Tottakai kotonaoleva tekee automaattisesti enemmän, mutta ei ole oikein sekään ettei sen työssäkäyvän tarvii tehdä yhtään mitään kotitöitä...

Eihän äitiysvapaa mikään kodinhoitovapaa ole!

tiukkaa tekee vaikka säästöjä onkin, mies ei ymmärrä etten voi samalla tavalla enää huolehtia itsestäni kuin ennen:( ei ole varaa jatkuviin kampaamo ja kosmetologikäynteihin, punttisaliin ja uusiin vaatteisiin:( lapseen uppoaa lähes kaikki " ylimääräinen" . lisäksi tietenkin maksan puolet kaikesta. harmittaa, kun mies olettaa että se lapsilisä riittää lapsen kaikkiin tarpeisiin.

tosin tinkimään on joutunut, oman autoni jouduin laittamaan seisontaan ja esim. lehtitilauksia lopettamaan samoin harrastukset ovat saaneet jäädä. mutta kyllä se tilanne siitä korjaantuu kun taas menen töihin:) mies kyllä toivoo että jäisin kotiin ainakin siihen asti kun lapsi on 3v mutta luulen kyllä että palaan aiemmin, nyt ovat aikuiskontaktit jääneet vähiin kun kaikki aika menee kotitöihin ja vauvaan.

Ihanko oikeasti on perheitä, joissa äiti elättää itsensä ja lapset äitiysrahalla/kotihoidontuella ja mies elää leveästi omalla palkallaan? Oletteko te naiset koskaan miettineet, että miksi näin on?

Rakastaako mies enemmän tilipussiaan kuin lapsiaan? Onko hänelle omat harratukset/muut kuluerät tärkeämpiä kuin esim. lasten vaatettaminen?

Äitikö niin lapsia yksinään tekee, kun joutuu A)hoitamaan heidät B)maksamaan heidän kulunsa?

Mistä te noita itsekkäitä paskoja oikein löydätte?

pitkään työttömänä, toki välillä kursseilla. Minä maksoin kiltisti enemmän laskuista ja asumisesta, mies toki kävi paljon ruokaostoksilla rahoillaan ja hoiti lapsemme. En ois kyllä hyväksynyt sitä että oisin vienyt lapsen hoitoon ja maksanut vielä siitä kun kerran isä oli kotona. Nyt mies sai onneksi työpaikan vaikkakin määräaikaisen ja tulevaisuudesta ei tiedetä mutta hyvä näin. Kyllä omat tienestit ja rahat ovat minusta aika tärkeitä aikuiselle ihmiselle, oishan voinut käydä niinkin että mies ois saanut 0e jos ois pudonnut työmarkkinatuelle. Sekin tilanne ois vaan pitänyt kestää.

Naiset on vain usein niin hellämielisiä, että tuossa tilanteessa tulevat kuitenkin vastaan ja maksavat miehelle lomat ym. Miehet sen sijaan on ihan kevyesti itsekkäitä.

Omassa ystäväpiirissäni ainakin kaikki yhtä pariskuntaa lukuun ottamatta elää yhteisillä tuloilla huolimatta siitä, kuka " oikeasti" tienaa ja mitä. Ainoa poikkeus on eräs lapseton pariskunta. Enkä usko, että hekään vrojen erillisyyttä jatkavat, jos lapsia tulee.

joka maksoi 10 000¿ maksoin siitä puolet (mies takasi mulle lainan). Olen siis hoitovapaalla ja remontti oli miehen mielestä tarpeellinen ja pakko. Osallistun siis KAIKKEEN, paitsi talon lainan lyhennykseen (on hänen nimissään).

Olet varmaan kokeillut? ;) Niin,mieheni haluaa jäädä hoitovapaalle ja

haluan antaa hänelle sen mahdollisuuden vaikka tienaakin

enemmän kuin minä :)

Hän kuvittelee että asunto on yksin hänen ja maksaa sitä mielellään. Muistaakin mainita (riitojen yhteydessä) että jos tulisi esim ero on hänellä sentää oma talo (omat rahani mennyt perheen elättämiseen, ruuat, bensat autoon, vaatteet, lapsen KAIKKI tarvikkeet yms). Itse olen nyt siis hoitovapaalla ja rahoitan kaikki säästöilläni (en todellakaan pystyisi maksamaan muuten kaikkea).

Täytyy vielä sanoa että kyllä sapettaa monesti tämä äärimmäisen tarkka jako (miehen puolelta... Itse kannan hänelle kotiin mm. hiustuotteetkin kampaajalta näin esimerkkinä. Eli en todellakaan jaksa alkaa pilkun n**jaksi).

Kun otettiin asuntolaina otimme yhteisen tilin jonne kummankin rahat menee. Olen ollut kotona 3v., kaksi kertaa äitiyslomalla ja loput ajat hoitovapaalla. Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki kulut ja koskaan ei ole riidelty rahojen takia. Kumpikaan ei olla mitään tuhlareita, vaan ostetaan vaan sitä mitä tarvii. Meillä mies on ainakin todella onnellinen ja ylpeä, että hoidan lapsia kotona! Kyllä perheessä pitäis olla yhteiset rahat!

ja miehen ei tarvitse eväänsä nostaa minkään asian hyväksi. ei nämä tuet muutenkaan niin mahtavia ole, saan noin 500 euroa kuukaudessa ja huom, ostan myös lasten vaatteet siitä. mielestäni se, että satsaan itseeni noin 300 euroa kuukaudessa ei todellakaan ole liikaa vaan täysin ansaittua. miksi minun pitäisi unohtaa itseni kokonaan vain siksi että olen äiti??!

Vierailija:

</p> <p> <br /> Vierailija:</p> <p>[quote kirjoitti:

Mihin ihmeen logiikkaan perustuen naisen kuuluu maksaa kaikki ruuat? Tosi monella tuntuu ilmeisesti olevan näin?!

No jos mies maksaa KAIKEN MUUN ELÄMISEN ja nainen pelkät ruoat, mitä ihmeellistä siinä on? Jäähän miehelle kuitenkin suurin osa maksettavaksi!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat