Raskauden laukaisemat syömishäiriöt

Vierailija

Kysyisin teiltä arvon kanssasisarilta raskauden laukaisemasta syömishäiriöstä. Josko joku tietäisi mistä löytyis tietoa tuosta, tai olisiko jollakin omakohtaista kokemusta.

Mulle on vajaa 2 viikkoa sitten iskenyt todella ikävä ongelma. Mä syön vaikka ei ois nälkä, ja vaikka maha ois ihan täynnä.Tulee paha olo, mut ei pysty lopettamaan, ja sit tekee mieli mennä oksentamaan vaikka väkisin. Inhottaa tää ahmiminen,mutten vaan pysty lopettamaan. :(

Määitte & Mini08 21+4

Kommentit (10)

Vierailija

Hei Määitte,

Oletko varma, ettei sinulla ole jo ennen raskautta ollut taipumusta syömishäiriöihin? Oletko esim ennen raskautta ollut tosi tarkka mitä syöt ja paljonko painat? Oletko mahdollisesti ollut tosi niukalla kalorimäärällä?

Entä syötkö / söitkö alkuraskaudesta tarpeeksi? Mieleeni tuli vain, että ehkä kroppasi on alkanut kertomaan, ettei saa tarpeeksi polttoainetta, ja sen takia retkahdat? Yleensähän monet syömishäiriöt alkavat sillä että ensin ollaan siellä liiallisen laihduttamisen/kituuttamisen puolella, ja sitten kun kroppa ei enään sitä jaksa, alkaa häiriö mennä toiseen suuntaan.

Tällainen tuli vain mieleen, ei tietenkään välttämättä pidä sinun kohdallasi paikkaa.

Vierailija

määitte, mulla on tuollaisia ahmimispäiviä paljonkin.. ja syöpöttelen salaa koska töissä ja kotona olen sanonut, että paino on noussut liikaa. Nyt tuntuu, että kaikki kyttäävät, että syön terveellisesti :( ja kyllä syönkin, varmasti kilon hedelmiä ja kasviksia päivässä, mutta lisäksi en voi vastustaa juustovoileipiä ja suklaata..

Joku mietiskeli, että voisi johtua siitä kun on laihduttanut paljon ennen raskautta ja ollut tarkka syömisistä. Olenkin ollut ikuinen laihduttaja ja viime syksynä onnistuin pudottamaan 10kg.. Ja raskaaksi tultuani tuo määrä tuli takaisin lyhyessä ajassa ja alussa annoinkin itselleni luvan herkutella. Nyt on riistäytyny käsistä :( ei tämä jokapäiväistä ole enkä vietä päiviä aamusta iltaan sisällä syöden, mutta tiedän, ettei nämä kalorimäärät normaalia ole. Oksentanut en ole eikä se ole käynyt mielessäkään.

Sovitaanko kuitenkin määitte, että otetaan itseämme niskasta kiinni ja käsketään miehenkin puuttua asiaan, jos huomaa mässäilyn. Kuitenkin niin, että välillä mekin saadaan herkutella. Olisiko kaksi herkkupäivää viikossa hyvä? Muina päivinä syödään kaikkien ohjeiden mukaan ja aina kun tekee mieli jotain hyvää, niin lyödään nyrkkiä seinään ja tyydytään tuorekurkkuun :) helpommin sanottu kuin tehty.

fanny 21

laitan tämän viestin tännekin, koska lokakuissa vaihtuu viikko ja viesti jää kuitenkin lukemattomaksi :)

samaa mieltä siitä, että syyllistäminen ei auta yhtään.. helppo niillä on moralisoida ja kauhistella, joilla ei samanlaisia ongelmia.

Vierailija

Ajattelin huomenna soittaa neuvolaan, ettei tarvi torstain neuvola-aikaan asti odottaa ja pähkäillä.

Onhan tässä tekemistä kotona,kun pitkälti kaksin pojan kanssa päivät. Sit kun on noita kaikkia muitakin ihania vaivoja raskauden myötä tullut: hirveät lonkkasäryt joihin ei auta oikein mikään, närästys, pahentuneet pukamat yms... Onneksi ne aiemmat megavuodot on jääneet historiaan. Meen rv 28 ylimääräiseen ultraan jossa tarkastetaan istukan tilanne sen hematooman jäljiltä.Se kun näkyi selkeästi vielä rakenneultrassakin. Mut sitä en enää pelkää.

Kertoilen sitten kyllä mitä mulle sanovat, josko joku muukin samojen asioiden kanssa painava saisi vinkkiä/voimia yms asian suhteen.

T:Määitte & Mini08

Vierailija

Laihdutin noin 20kg/8kk:ssa 3 vuotta sitten, jonka jälkeen ei ole ollut ongelmia (mitat oli ennen raskautta 166cm/70kg). Tuon jälkeen sain pidettyä elintavat terveellisinä, sillä laihdutustapa oli kuitenkin terveellinen,eli en syönyt pelkkää kaalikeittoa tms. Koskaan en ole mikään tikkulaiha ollut, enkä sellaiseksi ole halunnutkaan, minkä vuoksi olin noihin raskautta edeltäviin mittoihini erittäin tyytyväinen.

Alkuraskauskin meni näillä opituilla uusilla elintavoilla, kunnes alkoi ensin oksentelu, ja nyt ahmiminen. Oksentelu jäi taakse muiden paitsi kylmien maitotuotteiden osalta. Olen syönyt vihanneksia ja hedelmiä, mutta se kaikki muu... Mikä tahansa menee paitsi makeat, ne tulevat samantien ylös.

Nyt siis tuo pakonomainen ahmiminen on mennyt sellaiseksi, että olen huolestunut itsekin. Vaikka olisin kuinka kylläinen pahaan oloon asti, jokin pakottaa syömään lisää. Olen yrittänyt syödä useampia pieniä aterioita parin tunnin välein, mutta mikään ei nyt vain tunnu toimivan. :_|

Kiitos kuitenkin että osasit ottaa nämäkin huomioon. Moni on vain kommentoinut (ei tosin tällä foorumilla) että miksi joku haluaa pahaa vauvalle eikä syö terveellisesti... Eipä nuo kommentit ainakaan lohduta/auta. :( Söisin toisella tavalla, vai pitäisikö sanoe EN söisi, jos siihen pystyisin. Tuntuu vain että nyt on joku "suurempi voima" valloillaan.

Määitte & Mini08

Vierailija

Täytyy vilkaista tuota lehteä. Netistä tuntuu kyllä löytyvän tietoa vaikka millä mitalla miten erilaiset syömishäiriöt vaikuttaa raskaaksi tulemiseen yms yms, mutta ei sitä miten raskauden aikana tulleisiin syömishäiriöihin pitäis suhtautua, miten niitä hoitaa tai onko kuinka yleisiä yms. Ja just sen puolen olisin halunnut tietää. ?:|

Määitte & Mini08 21+4

Vierailija

Itse en osaa sanoa mitään tuohon syömishäiriö asiaan, mutta oli pakko kirjoittaa silti... Itselläni on nimittäin aivan valtaisaa tämä mässäily välillä (lue: lähes koko ajan)!!! Nälkä ei ole, mutta koko ajan tekee mieli syödä ja herkutella. Itselläni ei tule tosin tuota oksentamisen tarvetta mässäilyn jälkeen, mutta ikävä ja ähky olo kylläkin!! Ja mitä muista kirjoituksista ymmärsin, tämä on varsin yleinen "oire" - tekee vaan mieli syödä ja syödä!

Toivottavasti löydät ongelmaan "ratkaisun" ja pääset tuosta oksentamisen pakosta eroon! Jaksamista sulle ja hyvää loppuodotusta!!

Naksu 20+4

Vierailija

Kirjoitan nyt tännekin, jos et lokakuisista huomaa.

Ei tulisi mieleenikään laittaa mitään syyllistävää ääliökommenttia, sitä lajia olet varmaan saanut jo ihan tarpeeksi muualta. Mutta kyllä viestisi silti huolestuttaa mua kovasti.

Entä jos soittaisit pikaisesti neuvolaan ja pyytäisit päästä keskustelemaan asiasta? Miten muuten voit (viestistäsi luin rivien välistä että arkesi on ehkä paljon töissä olevan miehen ja pienen lapsen kanssa aika rankkaa)? Onko raskaus muuten huolestuttanut sinua?

Apua varmasti on saatavilla, me täällä palstalla kyllä kompataan sua mutta paras olisi ottaa yhteyttä myös ammatti-ihmiseen, sen verran kinkkisiä sairauksia syömishäiriöt ovat (paino sanalla sairaus = et itse kontrolloi asiaa, ellet saa hoitoa).

Hyviä vointeja toivottava ja rohkaisuhaleja lähettävä Cerise :-)

Vierailija

Voih,kun olisikin niin helppoa miltä kuulostaa,kuten itsekin kirjoitit... :| Mutta kun isäntä tekee 12 -tuntisia työpäiviä ja lisäksi on tuo kasvuiässä oleva (kohta 9v) poika talossa,niin on pakko olla tukevampaakin syömistä talossa. Jos yksikseni olisin, pystyisin kaikki makkarat, vaalean leivän yms jättämään helposti kauppaan. Sit kun mua oksettaa kaikki makea (mikä sinänsä on erittäin hyvä), mut suolaista himoitsen senkin edestä. Sit on turvotusta ihan kivasti. :(

Mä todella kiitän ja kumarran syvään kaikkia teitä ihania ihmisiä jotka olette vastailleet mulle, ja olette olleet ns hengessä mukana. Noi negatiiviset kommentit kun yleensä vaan pahentaa tilannetta... Ootte te niin ihania kaikki. :x

Määitte + Mini08 (nimikin valittu:Sasu) :)

Vierailija

Hei,

tietoa en tiedä mistä osaisi etsiä tai löytyisi, mutta itselläni on ihan tisalleen sama ongelma kuin sinulla. On päiviä jolloin pystyn hillitsemään syömiseni iltaan asti mutta auta armias kun pääsen töistä kotiin ja ennen nukkumaan menoa niin olo on niin ähky ja ällöttävä ettei uni tule.

Skap1983

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat