Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vauvan nimen vaihto

Vierailija

kuinka se käy? haluaisin muuttaa lapsen toisne nimen ensimmäiseksi, tuntuu kamalalta mutta näin on.

Kommentit (14)

Vierailija

muuten ttoimii ok, mutta virastoissa, terveyskeskuksessa, koulussa tulee sekaannusta kun esim esittelen itseni ja etsivät mun tetoja virallisen etunimen perusteella. Tai kerran kun olin penskana hammaslääkärissä ja kutsuivat pelkällä etunimellä huoneeseen niin meinasi jäädä hoitokerta väliin kun olin vaan istunut aulassa odottamassa kutsumanimeäni kutsuttavan. Mutta siis pääsääntöisesti toimii ihan ok.

Vierailija

Sen muistan, että helppoa se on - jossain tuli joskus eteen tuo tieto, mutta en muista tarkemmin.

Minäkin tunnen monta, monta, joilla kutsumanimi on toinen nimi! Mutta jos nimen annosta on vain vähän aikaa ja todella haluat vaihtaa, onnistuu helposti. Ja onnistuu kai se, vaikka olisi pitempikin aika. Kivempi ehkä olisi, jos kutsumanimi olisi eka, viralliset paperit tulevat heti oikealla kutsumanimellä, mutta varmasti ei mitään ongelmia tule muutenkaan.

Vierailija

tai pyydetään alleviivaamaan kutsumanimi. Tämä juuri siksi, että useilla ihmisillä käytetään kutsumanimenä jotain muuta kuin etunimeä.

Miksi haluat muuttaa vauvan nimen??

Vierailija

tietääkö kukaan, miltä sivuilta voisi katsoa asiaan liittyvät säädökset.

haluan muuttaa, koska toka nimi on kertakaikkiaan kauniimpi ja parempi lausua. mies ei kylläkään ole ihan samaa mieltä.

Vierailija

Isälläni, miehelläni, miehen kaikilla sisarilla (pojilla sama ensimmäinen nimi ja toisena nimenä kutsumanimi).

Alleviivausta yleensä pyydetään, että kutsumanimi tiedetään ja jos nyt jossain laitoksessa tai virastossa kutsutaan sillä ensimmäisellä nimellä niin so what!

Vierailija

Tunnen monta, joilla tokanimi puhuttelunimenä ja ihan hyvin toimii. Ainoa että viralliset paperit tulee aina sillä oikealla etunimellä

Vierailija

olen tosiaan aika epätoivoinen ja nyt tuli vähän parempi olo..voisko tosiaan jättää nimen vaihdot ja pitää 2. nimeä puhuttelunimenä? Kellään muulla kokemuksia, toimiiko!

Vierailija

ja mua alkoi harmittaa kun kaikki viralliset postit tulivat "väärällä" nimellä, uudessa päiväkodissa, lääkärissä ja neuvolassa kutsuivat "väärällä" nimellä jne...

Vaihdoimme kutsumanimen ekaksi ja toiseksi nimeksi ihan uuden, paremmin rimmaavan. Oli ihan ilmoitusasia: tulostin netistä lomakkeen ja postitin maistraattiin. Ei maksanut mitään.

Vierailija

Eli lapsellamme toinen nimi puhuttelunimenä ja on nyt lähdössä syksyllä kouluun, ei ongelmia tarhassa eikä kouluuntutstumisessa, lapsi kutsuttu aina toisella nimellä nimenhuudoissa. Myös lääkärissä käydessä kutsutaan aina tuolla toisella nimellä sisään. eli voitte aivan hyvin alkaa vaan kutsua lasta toisella nimellään ja kirjoittaa virallisiin papereihin kutsumanimeksi sen. Ja kutsumanimihän alleviivataan monissa virallisissa papereissa, joten helppoa on.

Vierailija

toinen etunimi kutsumanimenä ja ihan hyvin on mennyt. Aina kyllä lääkärissä, koulujen pääsykokeissa jne. olen tullut kutsutuksi ensimmäisen nimeni mukaan. Mutta kerron aina, että oikeastaan kutsumanimeni on x eikä ensimmäinen nimeni. En ole kokenut sitä ikinä vaivaksi tai haitaksi.

Uusimmat

Suosituimmat