Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kaikki vaan kallistuu, kuinkahan rahat saadaan riittämään normaaliin elämiseen..

Vierailija

Siinä mielessähän teillä tilanne on ihan ok, että tilille jää se pari kymppiä, joillain menee miinukselle joka kuukausi.

Sivut

Kommentit (69)

Vierailija

niin eiköhän se selviä mihin teillä rahat hupenee!

Montako autoa teillä on ja voisiko cruisailua vähän vähentää? Meillä ainakin voisi säästää autoilun lisäksi ruoka- ja vaatemenoissa.

Vierailija

maronilaatikkoa (laitan siihen niin vähän jauhelihaa kuin mahdollista, toisesta puolesta teen aina kastikkeen seuraavana päivänä)

Kaalilaatikkoa

Kalapuikkoa muusin kanssa

Tonnikalakastiketta spagetin kera

Paistettua perunoita ja makkaraa ja kananmunaa

Kanakastiketta ja riisiä

Lihapullia perunoiden kanssa

jne

Noi on ihan tavallisia ruokia, mut ,meillä syödään puuroa aina aamuisin ja laitan ainoastaan yhden kerran lämpimän ruuan mutta sitä on sitten niin runsaasti että sitä voi lämmitellä illalla, jos joku haluaa.

Ostan Liddlistä kaikki tarvikkeet mitkä vain suinkin voin.

Ja teen kaikki itse kotona paitsi maksalaatikon ostan valmiina, sitäkin me syödään muusin kanssa, että se 400g riittää kaikille.

Kasviksia ollaan nyt syöty kurkkua ja tomaattia ja omenat on aina melko halpoja.

ja leipää ostan usein edellisen päivän vanhoja joita saa tarjouksesta, laitan ne pakastimeen ja kun otan, hiukan lämmitän ja on kuin uusi leipä. Itse en leivo leipää. pullaa ja leivonnaisia kylläkin.

Me varmaan syödään tosi epäterveellisesti, mutta muuta ei voida, muuten ei riittäisi rahat ollenkaan. ja meillä tosiaan riittää toi 200 euroa kuussa ruokaan.

nelihenkisen koululaislapsiperheen äiti

Vierailija

Lainaus:

Mä olen laihtunut aivan älyttömästi kun olen alkanut syödä enemmän kasviksia ja hedelmiä, myös kalaa ja vähentänyt hiilareita ja kaikkea turhaa. Mutta kalliiksi tulee! Myös punaviinia juon ainakin pari kertaa viikossa.

Niinhän siinä laihtuu kun vähentää kaikkea turhaa, mutta punaviinistä ei tingitä, mutta harmi kun tulee kalliiksi äitin punkku illat pari kertaa viikossa. :D *repeää täysin*

Vierailija

Siis kolmihenkinen perhe tarkoitan...

Jos miettii paljonko rahaa esim. työtön, pienipalkkainen tai opiskelija perhe voi laittaa kuussa KAIKKEEN elämiseensä (ja tulla ihan ok toimeen), ja toinen perhe käyttää enemmän pelkkään ruokaan...

Mikäs siinä syödessä, jos rahaa on, mutta kiinnostaisi todella tietää mitä ko. perhe syö;)

Kun miettii, että paljon pienemmällä summalla saa ihan hyvää ruokaa, ja voi välillä ostaa kunnon pihvejä ja erikoisempia juustojakin aina välillä.

S-kortti on muuten siitä hyvä (jos asioi lähinnä S-kaupoissa) että näkee joka kuukausi paljonko rahaa ruokakauppaan menee. Kyllä olisin järkyttynyt jos tuollaisia summia joka kuukausi VAIN ruokaan menisi... Meillä ostetaan aika paljon hygienia tuotteita, pesuaineita ja vessapaperia muista (edullisimmista) kaupoista, mutta ei niihin paljoa kuussa rahaa menee, (ehkä 50e?) mitä ei ruokakauppalaskussa näy.

Vierailija

Olemme kasvissyöjiä ja jonkun verran ostamme kalliimpia erikoistuotteita. Tässä n. viikon raaka-aineet (syömme kaikki päivittäin yhden lämpimän muualla) juustoa kilo, maitoa n. 10 l, 12 munaa, kilo sipulia, kilo perunaa, pastaa, riisiä, 6 pkt. tofua, tosi paljon halvimpia juureksia/kasviksia, omenaa, banaania, muroja, jogurttia 3 l, pakaste pinaattia (tosi paljon), tomaattimurskaa (3-5 tlk), soijarouhetta... Sitten päälle vähän herkkuja. Kaiken ruoan pyrimme valmistamaan itse tuoreista raaka-aineista ja joitakin juttuja säästösyistä puolivalmisteista (pakastepinaatti, tomaattimurska jne.).

Mieheni ja minun ruokailut töissä/koulussa eivät ole tuossa 400 eurossa, joten menot todellisuudessa varmaan vähän yli 500.

Rahat on tosi tiukoilla (olen opiskelija) ja elämme alle kaikkien köyhyysrajojen reippaasti. Kai näin kuitenkin vielä hetken pärjää.

Vierailija

Ja vielä se, ovatko lapsenne hoidossa tai koulussa.

Ja onko tässä otettu huomioon vanhempien työpaikkaruokailun kustannukset?

Syöttekö 2 lämmintä ateriaa päivässä vai onko päivällinen pelkkää leipää tai puuroa?

Meillä menee viikossa noin 150€, siinä mukana koko perheen kaikki ruokailut ja perheessä 5 henkeä.

Lainaus:

Ja vielä kolmen hengen talous!!!

Meillä neljä henkeä syä noin 200 eurolla!!!

Vierailija

Mutta me esim. syömme terveellisesti ja suht edukkaasti.

Suosimme kotimaista, syömme kauden mukaan. Pakkanen syksyllä täyteen mustikkaa, puolukkaa, vadelmaa, kaikki ilmaiseksi metsästä. Meillä on kuivattuna ja pakastettuna kanttarelleja, suppiksia, torvisieniä. Ilmaisia nekin. Sukulaisilta saatu lisäksi herukoita ihan poimintapalkalla.

Salaatteja emme talvella syö, siis lehtisalaatteja, tomaatteja kurkkuja. Syömme itse idätettyjä ituja (erittäin tervellisiä ja halpoja), kaali-porkkana-lanttu- yms. raasteita, marjoja päivittäin täysjyväluomupuurossa ja sellaisenaan. Syömme puhtaita lisäaineettomia ruokia, voin voina, kerman kermana.

Paljon kasvisruokaa, kasvisproteiini on edullista ja terveellistä. Siis papuja, linssejä, itsetehtyä tofua, herneitä. Soijarouhetta jauheliharuoissa lihan asemesta. Kananmunia pari kolme kertaa viikossa, luomuna munakkaina, paistettuna tai keitettynä.

Lihaa ostamme suoraan hirviseuralta, teemme hirvestä lihapullat ja paistit. Kaupasta lähinnä ostamme kanaa. Kalaa mies kalastaa tai ostamme suoraan kalastajilta, muikkua, taimenta, kuhaa, ahventa, haukea. Kasvatettua kalaa emme syö lainkaan.

Maidon ostamme luomuna, todella kallista, liki 1.50€ litra. Juusto aina kilon pakettina, Oltermannia tai Edamia, herkkuina sitten välillä cherveä, gruyereä, homejuustoa tms.

Kasvissosekeitot on edullisia, proteiiniksi vaikka raejuustoa. Itsetehtynä alusta loppuun kotiruokaa, eksoottista intialaista syömme usein, eri curreja jne. Lapset eivät syö muroja, viiliä teen itse tai ostan tarjouksesta, jugurttia ostan hintavaa Turkkilaista kilon purkissa, mutta on hintansa väärti kun käy ruoanlaittoon ja on ihanan rasvaista ja maukasta :) Kevyttuotteita meillä ei ostella eikä rasvan määrässä tai laadussa kitsastella. Terveitä, solakoita olemme kaikki.

Kuukaudessa ruokaan menee 300-400€. Lisäksi punaviiniin ehkä 50€, noin pullo viikossa. Lapset 4 ja 5, kotihoidossa, minä kotiäitinä mies töissä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat