Jos portti hälyttää, onko kaupan myyjällä oikeus ruveta kyselemään

Vierailija

onko vaatteisiin jäänyt lappua, ja kävelyttämään asiakasta portin kautta kerta toisen jälkeen?



Tänään urheiluliikkeen kassalla perhe, jossa mies maksoi ison kasan tuotteita, äiti ja tytäri menivät edeltä ulko-ovelle. Kuului hälytys, ja myyjä ryhtyi kävelyttämään äitiä eestaas siitä portista, ja lopulta pyysi äitiä menemään pukuhuoneeseen katsomaan, onko äidin omiin vaatteisiin jäänyt joku hälytystarra.



Tuo oli minusta niin nöyryyttävää sille äidille, että sanoin myyjälle että minä en ikinä suostuisi tuollaiseen, että heillä on laitteissa vikaa. Myyjä vastasi, että laitteissa ei ole vikaa, ja että hän on voiniut vaikka varastaa uimahousut (äidill'ä oli ohut t-paita ja farkkuhame päällä)



Ja sit se myyjä vaan tokaisi mínulle, että jos ei suostu, niin kutsutaan vartija paikalle. Harmi, etten keksinyt sanoa, että miesvartijako se riisuu sitten asiakkaan siinä portilla..?



Mutta siis jos hälytys kuuluu, kenellä on näyttövastuu? Ja mitä jos asiakas ei ole varastanut mitään, ja on esim. kello, kirjastokortti tai ihan joku muu syy jonka takia häläri käy syyttä?



Mitä oikeuksia kaupalla tuossa on?

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

et ole ikinä varastanut mitään etkä tule varastamaankaan? En ole itsekään koskaan varastanut mitään, mutta mieluummin minä siinä muiden nähden taskuni tyhjennän näytettäväksi kuin varkaan oloisesti talututan itseni sivuhuoneeseen.



Ja toiseksi, kytillä on oikeus tehdä sulle vaikka peräsuolen tarkastus siellä takahuoneessa.



Ja kolmanneksi kaupoista varastetaan ihan hirveillä summilla tavaraa viikossa. Siksi niistä ollaan tarkkoja että joka tapaus tutkitaan tarkoin.



Annan vielä neuvon kehittää hieman itsetuntoa. Jos elämä kaatuu siihen että portti hälyttää niin kauheata!!!

Vierailija

Lainaus:

Jos portti hälyttää, onko kaupan myyjällä oikeus ruveta kyselemään onko vaatteisiin jäänyt lappua, ja kävelyttämään asiakasta portin kautta kerta toisen jälkeen?




Ei tietenkään ole. Myyjän on tyydyttävä katselemaan, kun piippaava asiakas postuu takki pulleana ulos kaupasta. Höh.

Vierailija

21 puhuu asiaa, kyllä huomaa, että hän on vartija.

Itsellänikin on vartijan ammattitutkinto suoritettuna, vaikka en olekaan vartijan hommissa koskaan ollut.

Tosiaan, 99% porttien hälytyksistä on "vääriä", eli syynä on esim. kirjastokortti. Portin hälytys ei oikeuta kiinniottoon, ei vartijan eikä varsinkaan myyjän toimesta. Jos hälytyksen aiheuttanut henkilö ei halua jäädä paikalle odottamaan, häntä ei voi pidätellä tai syyllistyy vapaudenriistoon. Toki myyjä voi pyytää henkilöä odottamaan vartijan paikalle tuloa, mutta ei siis ole pakko totella. Vartija tai myyjä ei saa kopeloida asiakasta, vaatia riisuutumaan tai edes tutkia laukkua. Ainoastaan poliisi voi tämän tehdä, mutta silloinkin tarvitaan vahvempia perusteita kuin turvaportin hälytys.



Turvaporttien hyöty perustuu vain ja ainoastaan niiden ennaltaehkäisevään vaikutukseen.



Tuntekaa ihmiset paremmin oikeutenne!



Väärän hälytyksen sattuessa ei kaupan tarvitse antaa mitään hyvitystä, mutta kyllä melkeinpä joka paikassa tarjotaan kahvilipukkeita tms.

Yleensä kun väärä hälytys sattuu, sivistynyt henkilö kyllä jää myyjän tai vartijan kanssa selvittämään asian. Tosin joskus saattaa olla, että ei oikeasti ole aikaa jäädä setvimään asiaa. Itsellä kerran kävi niin, että menin yhen tyypin kanssa samaan aikaan ulos porteista ja hälytys pärähti soimaan. Mulla oli kärttyisä vauva kantorepussa, olin just menossa etsimään paikkaa, missä voisin imettää. No vartija juoksi mun perään ja oli TOSI töykeä, sanat meni jotenkin näin: "Alas laputtaa tonne takahuoneeseen vai haluutko että soitetaan poliisi paikalle?" Johon minä äimistyneenä vartijan tökeryydestä tokaisin, että laputahan poika takaisin vartijakurssille ja koita tällä kertaa oppia vähän enemmän asiakaspalvelusta ja vartijan oikeuksista. Sitten mä lähdin, ihme kyllä vartija ei estellyt. :)

Vierailija

Lainaus:


Mutta kysymykseni koskikin oikeastaan sitä, että miten kauppa hyvittää asiakkaalle sen, jos asiakas ei ole varastanut kaupasta mitään, mutta häntä kuitenkin kohdellaan mahdollisena varkaana? Eli jos naisella nyt olis ollut vaikka toisesta kaupasta joku vaate ja kuitti, miten tämä liike hyvittää hänelle sen että häntä on epäilty varkaaksi koko kassajonon edessä?



ap




Tyyliin "äskeinen tuotesuojahälytys oli aiheeton". Sen siis kassa nappiapainaen laittaa soimaan. Eipähän jää epäselväksi myös kaempaa tilannetta seuranneille. Muuta en tiedä.

Vierailija

ja palata kassalle tarkistamaan, jos vaatteisiin on jäänyt hälyttimiä. Useissa kaupoissa vartija tulee lähes automaattisesti & hän hoitaa kaikki nämä selvitykset. Kun asia on selvitetty, yleensä kuulutetaan asiattomasta hälytyksestä.

Varasta ei näe päällepäin... Esimerkiksi suloiset vanhat mummit varastavat yllättävän paljon...en tiedä tekevätkö sitä hajamielisyyttää vai mitä? Samoin on hyvin yleistä, että äideillä jää rattaisiin yhtä sun toista (veljeni on vartija marketissa opiskeluiden ohessa) ja kun varastetaan vaatteita, ne on yleensä puettu omien vaatteiden alle.

Varashälyttimen laukeaminen on tietenkin nolo tilanne niin varkaalle kuin sellaisellekin, jolla hälytin laukeaa syyttä, mutta pakko se on tarkistaa. Oman mieheni kohdalla soi kerran hälytin (tai itseasiassa kahdesti). Ensimmäisellä kerralla mies vietiin vartijan huoneeseen, eikä syytä löydetty. Toisella kerralla mies oli jo aika ärsyyntynyt & pyysi vartijaa etsimään hälytyksen syyn siinä kassalla (kovi ikäväksi tulla talutetuksi sinne takahuoneeseen - erityisesti kun on maahanmuuttaja & siksi ihmiset tuijottavat erityisen "tietäväisesti"). Vartijalla oli sellainen piippari, jota liikuteltiin miestä pitkin & miehen takataskun kohdalla laite piippasi! Selvisi, että hänen kukkarossaan oli pieni pala hintalappua jäljellä, jossa oli "hälytinnauhoja" ...

Vierailija

piippasi kirjaston kirja. Menin portin läpi pari kertaa ja selvisi, että kassi piippaa. Sitten katsottiin kassiin ja kirjaston kirjahan siellä oli ainoa mahdollinen syyllinen. Se pois, ja kassi meni läpi. Vartija sanoi sori ja ok ja jatkoin matkaani.



Miksi tuosta pitää nostaa elämää suurempi härdelli? mielummin minä selvitän asiaa turhaan muutaman vuoden välein kuin maksan ne puoliammattilaisten varkaiden uloskantamat tavarat kohonneina hintoina. Maksan minä niitä nytkin, mutta vähemmän.

Vierailija

Lähtökohtana ei ole se että mikäli portit soi, niin asiakas on automaattisesti varas, ei. Syy voi olla muukin kuin varkaus, joten jos on puhtain paperein liikkeellä niin ei silloin pitäisi olla mitään hätää (vaikka noloa tietysti kun kaikki tuijottavat). Tämä käytäntö tutkia tavarat ym. on todella hyvä, millä muulla keinoin saamme kitkettyä varkauksia pois? Tavaroita kun menee maksamatta kassojen läpi vaikka kuinka, varashälyttimistä ja porteista huolimatta.

Olen ollut töissä kassalla (tavaratalossa) ja täytyy kyllä sanoa että mikäli olisin uskonut asiakkaiden selityksiä ja päästänyt lähtemään porttien soidessa niin olisi monta varkautta jäänyt selvittämättä. Nimittäin useat varkaat osaavat olla niin vakuuttavia ja uskottavan kuuloisia. Parempi siis että kaikki tutkitaan kun portit soivat. Ulospäin kun se ei näy välttämättä mitenkään kuka on varas kuka ei.

Vierailija

Siksikö että hälyytyksen sattuessa myyjä vaan kohottaa olkapäitään ja tuumaa että varmaan vaan turhaan hälyyttää?



Myyjä tutkii ensin mahdollisuuksien ja asiakkaan yhteistyöhalukkuuden mukaan kävelyttämällä portista kassin kanssa ja ilman yms.



Tarvittaessa siirrytään takahuoneeseen tutkimaan vaatetusta, esim alusvaatteethan voi olla puettuna hyvinkin niukkojen vaatteiden alle varastettavaksi.



Jos ei asiakas suostu tutkittavaksi, soitetaan vartija tai tarvittaessa poliisi.

Vierailija

On aivan törkeätä että kaupat eivät ota luotettavampaa (ja kalliimpaa) teknologiaa käyttöön, vaan säästävät kyykyttämällä asiakkaita. AInoa tapa saada tähän muutosta on vaatia joka kerta poliisit paikalle. Syyttömänhän ei tarvitse pelätä poliisia.

Vierailija

olin lapseni kanssa Prismassa kaupassa, ja hälytys soi kun poistumme kassalta. Myyjä kutsui vartijan paikalle ja minun oli raahauduttava huutavan vauvan, kauppakassien ja rattaiden kanssa hurjaa vauhtia pinkovan turvamiehen perässä ihmisten katseiden saattelemana sivuhuoneeseen...miten nolona olin!! Takahuoneessa kävi ilmi sitten, että kengänpohjaani oli tarttunut hälytystarra kenkäosastolta, kun ostin lapselleni sieltä kengät. En saanut edes anteeksipyyntöä vartiljalta. Varmaan leimauduin varkaaksi monien silmien edessä...olipa nöyryytystä!!

Vierailija

jos asiakas kieltäytyy, kutsutaan paikalle vartija tai poliisit. Sitten siirrytäänkin takahuoneeseen selvittämään asiaa ja taatusti tulee varkaan maine...



Mutta sen sanoisin että kyllä ne portit hälyttää väärin varmaan puolet kaikista hälytyksistä, ellei enemmänkin.

Vierailija

Ensinnäkin, myyjä toimi aivan oikein reagoidessaan porttien soimiseen, mutta tökerösti ja väärin kommentoidessaan tapausta toiselle asiakkaalle eli siis sinulle. Mikäli hän nyt tosiaan sanoi sinulle että toinen on voinut varastaa uimahousut vaatteidensa alla ja että porteissa ei ole vikaa?



Myyjä saa PYYTÄÄ katsoa laukkuun, ja ohjata sivuun, (onko se sitä pompottamista?) mutta hän ei saa vaatia sinua riisuutumaan, saati kopeloida sinua. Myöskään laukulle ei ole asiaa, mikäli sinä sen kiellät.

Tässä tapauksessa vartija kutsutaan hätiin, hän saa katsoa laukkuusi. "kopeloida saa vain poliisi, joka tarvittaessa saapuu seuraavaksi luoksesi. Tämäkin vain siinä tapauksessa, että poliisi on samaa sukupuolta kanssasi, muuten lähdetään laitokselle.



Mikäli hälytys on aiheeton, tulee meillä kuulutus asiasta. Jossain olen kuullut asiakkaan saaneen kahvilipukkeen tms pientä.



Fiksu asiakas toimii henkilökunnan kanssa yhteistyössä ja helpottaa asian kulkua. Minullakin on portit soineet syyttä, toisella kertaa syy löytyi heti (tuotteeseen unohtunut hälytin) toisella kertaa vartija etsi ns. kauhan kanssa, ja silloinkin löytyi pikkuhälytin tosi huomaamattomasta paikasta, vaatteesta joka oli päälläni, eli edellisen shoppailureissujen ajalta.

Eläissäni en ole tohtinut varastaa, mutta ikävä kyllä muut tohtivat.

Ja me loput maksamme ne kustannukset kukkaroissamme, joten hyvä että portit joskus soivat.



Ap:lla taitaa vain olla huoli siitä, mitä muut ajattelevat ja jäävätkö väärään käsitykseen. Haluat olla lainkuuliainen ja olet ylpeä siitä, ei siinä ole mitään pahaa. Mutta tuo on niin arkipäiväistä, ettei siitä kannata stressiä itselleen ottaa, vaikka ainahan se on kieltämättä nolo paikka vähän kaikille osapuolille.

Vierailija

Kuten sanoin puolet hälytyksistä on aiheettomia. Siinä vasta tutkitaan että mikä se voisi olla joka hälyttää ja monesti ne on just niitä että toisen liikkeen tuotteeseen on jääny häly. Sitten kohdellaan varkaana kun kytät tulee hakemaan maijalla asemalle.



Jos annat tutkia laukkusi siinä kaikkien nähden ja pääset lähtemään pois niin kai muut asiakkaat näkee ettei se kääntänyt mitään. Saat myyjältä pahoittelut. Toinen vaihtoehto on kuuluttaa (isoissa marketeissa) Hälytys kassalla se ja se oli aiheeton. Mutta jos tosiaankin nostat kauhean metelin kassalle että mähän en laukkujani näytä etkä suostu tekemään mitään ja poliisit pitää kutsua paikalle, tulee mieleen että mitähän tuokin on yrittänyt varastaa kun noin pitää peitellä.



Lainaus:

Mutta kysymykseni koskikin oikeastaan sitä, että miten kauppa hyvittää asiakkaalle sen, jos asiakas ei ole varastanut kaupasta mitään, mutta häntä kuitenkin kohdellaan mahdollisena varkaana? Eli jos naisella nyt olis ollut vaikka toisesta kaupasta joku vaate ja kuitti, miten tämä liike hyvittää hänelle sen että häntä on epäilty varkaaksi koko kassajonon edessä?



ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat