Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tuli puheeksi pyykinpesu tutun kanssa ja hän kertoi pesevänsä kaikki vaatteet aina vähintään 60 asteessa, petivaatteet aina 90 asteessa.

Vähän jäin ihmettelemään, koska mielestäni esim. useimpia lasten paitoja ja housujakin saa pestä vain max 40 asteessa. Itse ainakin pesen melkein kaiken vain 40 asteessa ja ihan puhdasta tulee. Petivaatteita voin pestä 60 asteessa, joskus harvoin jotain petivaatteita vieläkin lämpimämmässä.

Eivätkö korkeat pesulämpötilat turhaan kuluta sekä vaatteita että sähköä?

Kommentit (14)

jonnekkin koneen osaan kertyy jotain sontaa joka sitten voi pistää koko koneen rikki jos aina vaan pesee 40 asteessa. lisäksi kokemuksesta tiedän että liian alhainen lämpö voi saada värit karkaamaan ainakin uudesta vaatteesta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

rasvatahrat jne eivät lähde hyvin alle 60 asteen pesussa, ja mä siirryin pesemään kaikki pyykit 60 asteessa, koska haluun et pyykit tuoksuu raikkaalle.Jos vertaa 90 asteessa ja 60 asteessa pestyjä pyykkejä, niin huomaa et 90 asteessa pestyt tuoksuu huomattavasti raikkaamalle kuin 60 asteessa pestyt, 40 asteessa pestyistä puhumattamattakaan..

Suurin syy minulla 40 asteessa pesemiseen on myös se, että useimmissa vaatteissa on kuitenkin tuo 40 astetta, enkä viitsi säästellä niitä muutamia 60 asteessa pestäviä vaatteita, vaan pesen ne sitten siinä samalla. Vajaita koneita en minäkään haluaisi pestä, vaikka meidän koneemme säätääkin itse veden määrän.

Ap

Ja miksi pitäisikään, eihän ne nyt niin vaarallisia ole, omat bakteerimme. Lika kyllä lähtee normaalisti alhaisemmassakin lämpötilassa.

Itse pesen aina vaatteet 40 asteen lämpötilassa ja petivaatteet+pyyhkeet kuudessakympissä. Noin 4krt vuodessa pyöritän koneen tyhjänä 90asteen lämpötilassa. Muulloin pyrin säästämään energiaa.

Äitini perustelee 60 asteessa pesemistään sillä, että heillä vaatteet alkavat haista, mikäli pesulämpötila on vain 40 astetta. En tiedä sitten miksi näin käy, tuskin sentään valehteleekaan :-)

Itse en ole huomannut moista. Pesen vaatteet siinä lämpötilassa, mikä lapussa lukee. Joskus pesen 60 asteen vaatteita 40 asteessa, jos sattuu olemaan sopivaa pyykkiä menossa koneeseen. En kuitenkaan vajaita koneita viitsi pyörittää.

valkoiset ja vaaleat 60 asteessa, koska siinä lähtevät mielestäni parhaiten esim. sukat puhtaaksi. Petivaatteet pesen yleensä värienmukaa em. asteissa, mutta joskus laitan esim. pyyhkeeitä ihan 90 asteeseen. Mutta tosi harvoin siis.

mummeli

Monissa vaatteissa on elastaania tai muuta materiaalia , ja ne eivät kestä 60 asteen pesua vaan vaatteet menevät pilalle.Sama kuin esim alushousuja , uimapukuja pestessä huuhteluainetta ei saa käyttää , koska sen jälkeen ovat kyllä  joustot pois ja vaate pilalla.

Itsekin tosin ihmettelen nykykoneita, jotka ovat energiaa säästäviä, että pesevät tuon 2,5 tuntia 60 asteen pyykkiä. Olin itseasiassa juuri nytkin etsimässä vastausta mikä aika riittää tappamaan haitalliset pöpöt 60 asteen vaativilla vaatteilla. Itse pesen liinavaatteet ,alushousut 60 asteessa ja joskus pyyhepyykin 95 asteessakin , mutta kaiken muun ohjeen mukaan.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat