Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

On se luojan onni, että oikeusministeriö on viimein herännyt pohtimaan tätä käsittämätöntä elatusapuasiaa. Itse asian parissa töitä tehneenä ja omaa uusperhettä kasvattavana voi aika monen vuoden kokemuksella sanoa, että naisia vaivaa aivan käsittämätön ahneus, kun elareista aletaan puhua.

Ja saman on kyllä monesti huomannut tälläkin palstalla. Hanakasti kysellään, kuinka paljon joku toinen saa, jotta voidaan sitten vedota tähän summaan omalla kohdalla. Ei paljon paina, millaiset taustat sillä enemmän saavalla on.

Aika hurjasti lapset kuluttavat, varsinkin allekouluikäiset, jos elatusapua ollaan vaatimassa 300-400 euroa kuussa. Varsinkin kun ottaa huomioon, että elatusavun pitäisi olla puolet lapsen kulutuksesta. Tälläisen 400 euron vaateen mukaan, lapsen menothan olisivat yli 800 e/kk. Ja laskettu siis niin, että isän elari 400 + äidin vastaava 400, ja bonuksena vielä lapsilisä.

Mitä muuta se on kuin ahneutta, jos jokainen entisen puolison saama penni syynätään läpi siinä toivossa, että saisi sen itselleen. Anteeksi vain vaatijat, mutta ihan oikeasti sillä teidän exällännekin on oikeus elää, harrastaa ja maksaa mahdollisesti jopa hienommasta talosta kuin missä itse asut. Itse hän varmaan sen työn tekee, josta hyvän palkankin saa, ja itse on siihen kouluttautunut. (Ihan vaan kuriositeettina, hyväpalkkaiset naiset harvemmin raivoavat elareista, sen sijaan ne, jotka ovat vähällä koulutuksella pienipalkkaisessa työssä, haluavat kaiken mahdollisen.) Eli voisipa ilkeillen sanoa, hanki itsellesi parempi työ, niin ei tarvitse itkeä.

Uskokaapa vaan, kuinka paljon tiedän äitejä, jotka maksattavat suoraan omat menonsa (meikit, vaatteet, yh:lle niin tärkeät ravintolaillat) exällään elareiden muodossa. Ja sitten ollaan vielä vinkumassa ylimääräistä rahaa lapsen harrastuksiin, vaatteisiin jne.

En ymmärrä miten lastenvalvojat ja muut sossut voivat olla näin käsittämättömän höveleitä äitien vaatimuksia kohtaan. Kohtuullista olisi kerätä edes parin kuukauden ajalta ostos- ja muut kuitit talteen, ja sen perusteella näyttää toteen, paljonko lapsi ihan oikeasti kuluttaa. Veikkaampa, että monelta äidiltä menee sormi suuhun, kun pitäisi ryhtyä tälläistä tekemään, koska vaatimuksille ei ole muuta pohjaa, kuin loputon ahneus ja kateus entisen puolison palkkatuloja kohtaan.

Ja lopuksi, suuri anteeksipyyntö kaikille jotka nyt suuresti loukkaantuivat. Tai enpä tiedä, toivottavasti moni menee itseensä.

Sivut

Kommentit (33)

Saan lasten isältä kahdesta lapsesta yhteensä 315¿/kk - isä maksaa kun jaksaa eli usein maksut tulevat myöhässä.

Meille tämä raha on todella tärkeä tuloerä ja menee kyllä ihan muuhun kuin meikkeihin ja kapakkaan. Tuo summa riittää päiväkotimaksujen lisäksi (240¿/kk) reilun viikon ruokiin.

Omasta puolestani huomasin kun juuri olimme lastenvalvojalla tekemässä uutta sopimusta että kaikessa ollaan maksajan puolella. Hänellä otetaan huomioon kuinka paljon on vuokra, velat ym ym. Miksi minulta ei oteta huomioon esim. autolainan lyhennystä (100¿) vaikka auto oli ostettava jotta saan lapset säässä kuin säässä päiväkotiin? Ex-mies oli aivan holtiton rahan käytön kanssa, maksan yhteistä velkaa minkä hän jätti minulle maksettavaksi 200¿/kk - ei tätäkään huomioida. Tai miksi ei huomioda minun vuokraani - totta kai joudin asumaan isomassa asunnossa koska minulla on kaksi pientä lasta. Vuokraan menee lähes 700¿ kuussa. Tai työmatkakuluja, 80¿/kk?

Minulla jää rahaa lainojen,asumiskustannusten ja päiväkotimaksujen jälkeen rahaa muihin laskuihin, ruokaan ym ym noin 500¿/kk. Kun tulee kuukausi jolloin laatikosta tippuu tv-lupaa, sähkölaskua ym isompaa niin ollaan aika pulassa.

Kysyin lastenvalvojaltakin että kuinka te päättelette mitä lapsi kuluttaa. Ei se ole vain se ruoka, vaate ja päiväkotimaksut. Yleensä lähihuoltaja asuu isommassa ja kalliimmassa asunnossa lasten kanssa, maksaa vesimaksut, sähkön... Miten se osuus lasketaan lapsille? Entäs ne harrastukset? Meillä on auto jonka kustannukset lainoineen, vakuutikset, bensat noin 200¿/kk on ostettu vain lasten takia, onko tämä lasten kulutukseen laskettavaa?

Itse hankin keskipalkkaa paremmin mutta eipä siitä iloa ole koska menen kaikkein rajojen yli ja mitään tukia en saa. Jos isältä nousee palkka niin so what, eipä sitä juuri elatustukia tarkastella. Meille tuo elatusapu on todella tärkeä ja en sitä ahneuttani halua vaan siksi ihan että kyllä ne kustannukset isällekkin kuuluvat. Ja mielelläni todistan kaikki lapsiiin menevät kulut kuiteilla any day!

Meillä ei isät osallistu mitenkään lapsien muihin kustannuksiin. Ei edes käy säännöllisesti viikonloppuisin isänsä luona. Esikoisen isä ois halunnut täs jossain vaiheessa yhteishuoltajuuden jälkeen koska luuli ettei hänen tarvitse maksaa elareita sitten. mieli muuttui kun kuuli et joutuu silti. Vaikka nyt ei omasta pussista maksa vaan ulosotetaan aina silloin kun pystytään. Kuopuksen isä ei taas ole edes nähnyt tytärtään. Ja hänenkin elarit saan kunnalta. Ja Hyvin ollaan pärjätty näinkin!!!!!! Että on niitä erilaisiakin yksinhuoltajia. Tiedän kyl tapauksen jossa poika isänsä luona aika paljon enemmän kuin sovittu siis joka viikonloppu ja välillä enemmänkin ja isä ostelee vielä lisäksi kaikenlaista kallista tavaraa ja ym. Mut ei silti tartte yleistää. Niin ja tämän pojan äiti heti huutamassa jos elarit vaik vaan päivän myöhässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En ottanut itseeni. Mut ei kaikki äidit tommoisia ole.

Itse oon kahden lapsen yh ja kummankaan isä ei maksa itse elareitaan. Toisen isän tiedän että perustanut oman firman. Toisen isä varmaankin työtön ja kummankin kanssa ihan väleissä joskin ei oikeen tekemisissä. Mä saan sen 118 euroa per lapsi ja se kyllä mulle riittää! Kun sillä rahallakaan ei onnelliseks tule!!!!

Se riittää et toimeen tulee. Ja mulle pääasia on että lasten kanssa oleminen kuin se rahan kerjääminen ex:ltä!

se on epäreilua, että vain raha kelpaa mutta ei sitten mitään vastineeksi. Eli isä = lompakko, joka ei lastaan kuitenkaan tapaa.

Mä tosiaan tiedän myös perheitä, joissa isä vuosien jälkeen on vihdoin paljastanut, ettei hän olisi halunnut isäksi lainkaan. Että lapset olivat hänen mielestään vain vaimon projekti (ja muutenkin vähän kuin vaimon ulokkeita), joista hän ei haluaisia " maksaa" lainkaan. On se kyllä tosi omituista. Varsinaista tossukkana olemista :/

Toki tiedän myös tapauksia, joissa nainen on purjehtinut tiehensä lasten kanssa jättäen miehen elatusmaksuvelvollisuuksineen varsinaiseen taloudelliseen ahdinkoon. Pienituloisen mutta työssä käyvän voi olla tosi vaikea äkkiä saada jostain kaikkien muiden maksuvelvollisuuksien lisäksi kasaan esim 3kk vuokratakuuta.

Vaikeita juttuja. Oikeudenmukaistahan olisi, jos " moraali" aina pääsisi vaikuttamaan tilanteisiin, mutta kuka sen sitten määrittelisi...

Lapsen isä ei halunnut lastaan (bailuvahinko). Maksaa kuitenkin kiltisti 150 euroa kuussa. Kolme vuotta kituutin Kelan rahoilla, eikä harmita yhtään. Nyt olen hyväpalkkaisessa duunissa, ja ilolla maksan lapseni tarpeet. Toki on helpompaa kun lapsia on yksi ja kävi uskomaton pulla työpaikan saamisessa. Silti olen hyvin ylpeä itsestäni ja siitä, että olen nykyään itsellinen kohtuullisen hyvätuloinen nainen.

itse oon sivusta seurannut kanssa asiaa, kun mieheni maksaa exälleen elareita, monest ollu sellaista vinkumista ja vonkumista, ettei elarit riitä mihinkää, ei mun tietääksein miehen velvollisuus ole elättää koko exän perhettä, elatus pitäisi mennä pojan tarpeisiin, mutta eipä se aina näin ole...ei ex ajattele että miehellä on jo kaksi uuttakin lasta, eikä pelkästään se yksi lapsi sen exän kanssa, kaikki liikenevät sentit vaan pitäisi antaa sinne, mutta eipä se mieskään kaikkeen suostu :) ja tosiaan kun tää ex vaan oleillut kotona, niin onhan sen pakko vinkua lisää elareita, jos ei itse ihmeempiä tienaile, silloin pitää tyytyä vähempiin ostamisiin, jos ei ole itsellä laittaa samansuuruista summaa lapseen, kun mies maksaa elatuksia...kyllä se miehelläkin saa olla muutakin elämää, kuin elareiden maksu exälle...turha näistä kommenteista on suuttua, mutta miehen ex on todellinen käärme!!

Ei exän tarvitse millään tavalla osallistua entisen elättämiseen vaan ja ainoastaan lapsen/lapsien!!!

Siihen pitäisi saada muutos, että kun elareita maksetaan, ne myös menee lapsen elatukseen!! Täälläkin jotkut eivät ole näyttäneet ymmärtäneen sitä, että etävanhemman maksama elari ei tartte riittää vaan oma osuus lasketaan siihen päälle/kk. Joka kuussa lapsi ei kuluta sitä koko rahaa varmastikkaan!!

Meilläkin puolisoni exä kinusi vaaterahaa lapsille elareitten lisäksi kun lapset ovat jo niin isoja niin vaatteet maksaa niin paljon!!!! Haloo 5,8 ja 9v silloin lapset!!!

Kiltti rakkaani maksoi isohkon summan exälleen mutta vaatteita ei koskaan näkynyt!!!

Nyt lapset asuvat meillä ja eletään täysin puolisoni rahoillani(itse työtön) on meillä rahat riitänyt, lapsilisät ja elarit 3x118. Ja vaatteita on todella jouduttu ostamaan ihan urakalla kun se exä siis käytti elarit ihan johku muuhun kun lapsiin.Vaatteita ei juurikaan ollut ja niin laihojakin olivat ettei se raha ruonkaankaan mennyt!!

Exän asuntolainaan ja uuden puolison kaljotteluun!!

annika73:

Lainaus:

" Ja lapsi oli vain isän tyhmyyttä, josta joutui vielä maksamaan" . Aika ikävää ajatella noin, vaikka kyse on elävästä ihmisestä.

Niin,mutta kun se lapsi on yleensä myös äidin tyhmyyttä,josta vain mies joutuu maksamaan,jos lasta ei olisi halunnut.

Inhottaavaa puhua rahasta,mutta niin vain jotkut fiksut ovat keksineet elatusmaksut,jotta lapsi voitaisiin unohtaa ja vain tapella siitä,että " sinä maksat kun olet sen siittänytkin" ...surullista.

Jos teema ei ole miehen paha ex joka elää niin niin ihanaa elämää kasvattaen lapsia ilman että isä on kotona, niin sitten se on se hirvio mies joka on niin vastuuton ja elää yltäkylläisyyden keskellä kun oma lapsi nääntyy nälkään.

Pitääko kaikessa olla niin tuomitseva.

Lähivanhemmalle kuuluu elatusmaksut.

Jos lapsi on vieraanasi niin maksat sen ruoan mitä hänelle tarjoat.

Ja naiset (lutkat) kuulemma innolla haluavat lapsia sellaiselta mieheltä joka ei heistä välitä.

tuet oli muutenkin olemattomia. Mä en voisi vain ikinä sanoa, että mun lapseni olisi osoitus tyhmyydestä. Sen kyllä uskon, että moni olisi ilomielin valmis kauhistelemaan, että voi kaameaa, sekin Annika on TYHMYYDESTÄÄN näin kärsinyt. Olisi vain abortin tehnyt, niin ei olisi sitä kehitysvammaista lasta saanut riippakivekseen. On se vaan kamalaa ja niin saa tyhmyydestä kärsiä.

Sitten jos tekisi sen abortin (ja vaikka olisi tullut hedelmättömäksi komplikaation seurauksena), niin sitten " voi voi, ei olis sitä aborttia tehnyt, näin sitä saa itsekkyydestä ja lapsenmurhasta kärsiä" .

Mutta onhan myös tapauksia, joissa jopa aviottoman lapsen isä on ollut sitä mieltä, että lapsi on " jumalan lahja" (tms), eikä tyhmyyttä tai seuraus tyhmyydestä. Ranskan ex presidentin Mitterrandinkin hautajaisiin saapui avioton tytär.

Toisaalta sitä voi ajatella, että jos suojaamattoman panemisen seuraus miehelle on vain avioton lapsi, siitä " pääsee" rahalla - usein vieläkin vähemmällä (paitsi se henkinen puoli, yleensä taitaa stressata). Jos seurauksena olisi HIV, siitä ei pääsisi sillä lailla edes eroon.

Jos nyt vähän pitää selventää omaa tilannetta, niin lapseni oli seurausta lyhyehköstä seurustelusuhteesta. Lapsen isä ei ole halunnut tunnustaa isyyttä, joten elatusmaksuja häneltä ei mene. Lastenvalvojaa taas ei kiinnosta asian vieminen eteenpäin, eikä se nyt minua niin hirveästi haittaa. Lapseni taas on sillä lailla kehitysvammainen, ettei hän välttämättä edes tiedä sellaisia asioita kuin " isä" tai " äiti" - tai siitä ei ole mitään takeita että tietäisi.

Avioliitosta lähteminen on aika eri asia...tuskinpa kukaan mies kuin nainenkaan on niin " tyhmä" ,ettei ensimmäisen lapsen jälkeen tajua miten ehkäisystä huolehditaan.

Kyllä kolme lasta täytyy olla jo miehenkin puolelta ihan toivottuja ja silloin myös kuuluisi kantaa vastuu. Ei kukaan voi haluta kolmea lasta ja sitten jättää heidät oman onnensa nojaan...tai tietenkin näitäkin löytyy...

Mutta kyllä mun mielestä elareiden maksuperusteet vois tarkistaa. Oikeudenmukaisuutta kehiin jo siinä vaiheessa kun päätetään pidetäänkö lapsi...ja juu abortti ei varmasti ole helppo naiselle,mutta ei varmasti monelle miehelle ole helppoa tulla isäksi,jos ei sitä halua. Tähän kohtaan haluaisin oikeudenmukaisuutta,ettei se menisi vaan niin että sinä siitit niin itket ja maksat =(. Ja sit kun mies haluaa olla lapselleen muutakin kuin maksaja niin ei enää kelpaakaan äidille...eli sit ilmaistaan varsin suoraan,että ei me sitä isää kaivata elämään,et hyvin pärjätään ilmankin,mutta raha kyllä kelpaa...Ei tietenkään voi yleistää,että kaikkien kohdalla menis noin,mut aika paljon on noita tapauksia,joissa yritetään isä savustaa lapsen elämästä ulos,kun sitä ei tarvita muuhun kun elareiden maksajaksi.

tuo että lähivanhempi joutuu asumaan isommassa asunnossa koska hänelle jää lapset asumaan, eikös isällä olekaan sitten mahdollisuutta asua isommassa??? vaan pitäisi olla joku rähjäinen yksiö, jotta jäisi varaa enemmän maksa elatuksia, ja kai sillä isälläkin elämä jatkuu vaikka ero tullutkin...ja tapaa uuden ihmisen, ja tekee tämän kanssa lapsia, on siinä nekin otettava huomioon, eikä vaan sitä, että maksellaan exälle elatuksia, eikä muut uudet lapset saisi mitää, yhtä tärkeitä varmasti nämä lapset ovat varmasti isälle, mutta eihän ex ajattele enää sellaista, että mies tapaakin uuden ja tekee niitä lapsia hänen kanssaan, vaan kuvittelee, että kaiken ylimääräisen minkä mies tienaa, niin mies antaa exälleen, että voi ostaa lapselle jotain, kyllä tässä elatuksessa molempia vanhempia tarvitaan, vaikka yleensä isä on se, joka joutuu maksajaksi, joka kustantaa osan lapsen kustannuksista ja äiti sitten osan. Ja tosiaan vähemmälläkin tavaramäärällä pärjää, ei sitä kaikkea merkkivaatetta tarvii lapselle hommata, halvemmallakin haalarilla selviää, joka ajaa kuitenkin sen íhan saman asian, minkä talvessa tarvii.

Meillä mies maksaa sen 150e/kk elatuksia exälleen, se saa riittää sinne suuntaan meiltä, koska meillä on nyt miehen kanssa 2 yhteistä lasta, heihinkin rahaa menee, yleensä vaatehankinnat olen tehnyt minä, joten ei ex voi vaatia maksamaan enempää, ei ne miehet tulot ole silleen muuttuneet, että ex tarvisi kaiken extran, hänen on pystyttävä hoitamaan se toinen puoli hankinnoista, mies kuitenkin maksanut aina elatuksen ajoissa, koskaan ei ole mennyt edes päivääkään myöhäiseksi.

Meillä vaan ei tapaamiset oikein suju, niinkuin kuuluisi....yhden yön jälkee poika haluaakin jo kotiin, kun ei täällä viihdykään....tätä jatkunut jo monta kuukautta, mutta minkäs teet...

Eli toisinsanoen, jos olet yksinhuoltaja, olet lapsesi viekkaudella ja vääryydellä maailmaan tehtaillut pyrkyri, joka pitää lasten isää kukkarona, ja lastensa kautta pyrkii helppoon elämään tukien varassa elämisen kautta... Ihmiset jotka täällä näitä kommentteja laukovat osoittavat vain oman tyhmyytensä/ maailmankuvansa rajallisuuden.

Miksi luulette yksinhuoltajaäidin opiskelevan korkeakoulututkintoa minimiäitiyspäivärahalla, tai opintotuella lastaan elättäen, jos tarkoituksena olisi pummeilla koko elämä sossun rahalla?

Todella surullista muutenkin tämä koko ketju, ihan kuin lasten arvoa tai elämää yleensäkään voisi rahalla mitata. Tuntuupahan taas amiksen papereilla tai kaupankassalla leipänsä tienaavien elämäänsä kyllästyneiden ahdasmielisten ihmisten huutelulta, jotka itse miettivät miten helppoa olisi olla yh, kun sitä rahaa tosiaan sataa yhteiskunnan taholta sisään ovista ja ikkunoista. Täällä unohdetaan juuri se tämänkin yhteiskunnan kerma, perheet jotka huijaavat kelalta yh lisiä siten, että isä esim. ei ole samassa taloudessa kirjoilla. Säälittävää...

Omalla alkuperäisellä viestilläni elatusapujen epäsuhtaisuudesta tarkoitin juuri sitä, että itse eron sattuessa jäin opiskelijana elättämään lastani, isä taas vapaana kasvatusvastuusta saa jopa elatusvelvollisuudestaan vapautuksen opintojensa ajaksi, jos tällainen tilanne on... kuka äidille antaa tämän vapauden vaippamaksuista ja vaateostoista?

Samaa opintotukea saman suuruisena nostavat kumpikin.

Olen äiti, lapsi 1,5 v. Miehelläni on edellisestä liitosta kaksi lasta. Hän maksaa mukisematta elatusapunsa ja joskus vähän extraakin. Rahaa ei meillä ole pajon, lainat painaa ja kuukausittaiset tulot ylittävät just ja just menot. Siis rahaa ei jää säästöön. Emme voi ostaa isompaa asuntoa (toinen yhteinen lapsi tulossa), rahaa ei yksinkertaisesti ole enempää. Vaikka realiansio kasvaa ei se todellakaan tarkoita sitä, että rahaa jäisi yhtään sen enempää käyttöön kuin ennekin. Kaikkihan sen tietävät, jos palkat kasvaa, kasvaa myös maitolitran hinta samassa suhteessa ja leipä ja voi. Tulos on parhaassa tapauksessa negatiivinen.

Yksinhuoltajat valittavat, ettei rahat riitä. Ydinperheillä on ihan sama juttu, niin myös uusioperheillä. Tarkoitan noin yleensä ihan tavallisilla duunariperheillä. Ei sitä rahaa puussa kasva, sen eteen on tehtävä niska limassa töitä ja maksettava verot. Velvoitteista on pidettävä huolta ja kannettava vastuu omista teoistaan, siis kaikista, ei yksistään kupeittensa hedelmistä.

Mielestäni kyllä isä ollessaan etävanhempi on velvollinen ottamaan osaa LASTEN elatukseen, samoin lähivanhempi omalta osaltaa. Lähivanhempi saa etävanhemmalta elatusavun, kelalta lapsilisän korotettuna ja pienituloisena on oikeutettu kunnan avustuksiin muutenkin. Miksi etävanhemman on kannettava koko elatusvastuu, sitä en ymmärää. Myös meidän perheessä on otettava huomioon nämä lapset, kun he tulevat joka toinen viikonloppu, joulu tai uusivuosi, hiihtoloma ja väh. 2 vk kesällä. Onhan meilläkin kuluja heistä. On meidänkin otettava huomioon se, että heille on tilaa laskea päänsä yöksi. Lattiamajoitus ei tule kuuloonkaan.

Ilmeisesti ihmiset yleensä ovat vain ahneita, kun rahasta tulee kyse ja on saavana osapuolena. Omilla valinnoillaan voi pienentää ja suurentaa menoja. Lapsi tottuu juuri sellaiseen kuluttamiseen, jonka vanhemmat heille opettavat. Jos käytetään kirpparivaatteita ja leluja, ruoka on perus ruokaa yms lapsi ei osaa vaatia merkkivaatteita, uutta kännykkää 2 kk:n välein jne. Se vanhempi, joka asuu lapsen kanssa, voi omilla valinnoillaan vaikuttaa kaikkeen, etävanhempi on aina vain maksaja, siltä vaikuttaa.

Minulla oli sen ikäisenä aina omaa rahaa koska olin toissä.

Vanhempani olivat vähävaraisia joten jouduin maksamaan osan opiskelukuluistani itse.

Onko nykyajan lapset niin avuttomia että eivät voi mitään itsensä vuoksi tehdä?

Kaikella kunnioituksella...elatusapu voidaan milloin tahansa teidän hakemuksesta " tarkistaa" oikeudessa ja saattaa oikeudenmukaiseksi jos perustelutkin täsmäävät, mutta kyllä nuo elatusapuja saavatkin osaavat ...tiedän kyllä!!

Mutta lasta ei koskaan saa syyttää...hän ei ole syypää siihen mitä on tapahtunut! Aikuisten pitää osata himojensa hekumassa se ehkäisy ja jos lapsi saa alkunsa, niin kantaa vastuunsa! Niinkuin miehesi nyt on tehnytkin! :)

Kiukkuista keskustelua eiheutti kommentti lapsen " osallisuudesta" mm. asumismenoihin, ja perusteluna näissä kommenteissa oli ettei miehen tarvitse elättää exää, vaan lasta.

Näinhän se on, mutta eikö hyvät asuinolosuhteet ole lapsen parasta?

Ja tästä on nyt turha ruveta saivartelemaan ja yrittää vääntää kirjoittamaani muotoon että exäni muka pitäisi ylläpitä jotain luksuskämppää meille minun mukavuudenhaluni takia.

Olen sitä mieltä että ainakaan meidän tapauksessamme tuo minimi 118¿ ei ollut riittävä avustus normaaliin elämiseen, ja normaalin elintason ylläpitämiseen (siis tarkoitan asianmukaisten ja oikeankokoisten talvivaatteiden ja kenkien hankintaa iässä jossa lapsi kasvaa, ja turha alkaa huudella, että osta kirppareilta, kaikki mikä irti lähti niiltä haettiin)

Mitään ylimääräistä en kuitenkaan mieheltä pyytänyt.

Lapsen syntymästä aina kaksivuotiaaksi elettiin kahdestaan, kaupungin vuokrakaksiossa, opiskelin, tulot siis opintotuki 235¿ (noin.) asumislisä 80¿ vuokrasta, joka meillä oli vesimaksuineen 450¿, lapsilisä 126¿ ja elatusmaksu 118¿. Lyhyellä matikalla laskettuna selviää, että vuokran jälkeen meille jäi käteen hiukan vajaa 400¿ , joka jaettuna 31 päivälle on elle minimi äitiyspäivärahan.

Ostele siitä sitten vaipat ja tuttelit ja vaatteet.

Pärjättiin, vaikka usein harmitti, kun mies ei tosiaan pitänyt lapseensa mitään yhteyttä, kuten ei myöskään heidän sukunsa (ja kyseessä oli toivottu ja suunniteltu lapsi)

kukaan ei koskaan soittanut ja kysynyt että tarvittaisiinko me vaikka jotain. Paras oli mielesteni se, kun yhtenä jouluna anoppi soitti ja kysyi lahjatoivetta, poika oli silloin vuoden, ja pulkkaa oli ihailtu kaupassa, vihjaisin tästä pulkasta (á 19¿), paketissa tuli muovilusikka ja haarukka.

Että silleen.

Kellään ei tainnut vielä olla tilannetta, kun lapsi täyttää 17 ja lapsilisä loppuu... ja sitten vuotta myöhemmin lapsi täyttää 18, niin loppuu se elarikin ja lapsi saa tilalle muutaman kympin opintotukea...

Meillä nyt se aika ja ikinä ennen ei ole näin huonosti mennyt. Aiemmin sain kahdesta minimin. Nyt enää toisesta ja elarit loppuivat siihen päivään, kun 18 tuli täyteen (ei edes kuun loppuun)!

Jostain kuulin, että isältä voisi vaatia koulutustukea. Yritimme, mutta siihen ei ole oikeutta, jos lapsi on ammatillisessa koulutuksessa, pitäisi olla lukiossa.

Onneksi uskon, että suurin osa läheistä on järkeviä ja haluavat lapselleen parasta, mutta toisiakin löytyy!

Meillä lähi saa elarit, mutta mitään ei lapselle osta. Ei mitään. Valittaa vaan miehelle, kuinka meidän pitäisi ostaa vaatetta yms. Mielestäni perusjutut tulevat elatusavun mukana. Erikseen voidaan sitten keskustella esimerkiksi kalliit harrastukset ja niiden kulujen jakaminen. Laskettiin just miehen kanssa, että kolmeen vuoteen ei ole edes parturiin raskinut viedän. Me viedään siinä vaiheessa, kun tukka on ollut leikkaamatta puoli vuotta ja lapsi näyttää peikolta. Samoin vaatteet on kaivettu varmaan roskiksesta. Kirppareiden kauheimmatkin esitykset ovat parempia. Rispaantuneet hihat paidassa ja piintynyt lika rinnuksilla, ja 10 cm liian lyhyet verkkarit on kouluasunakin ihan jees. Samoin kengät, takit, kaikki me ostetaan, sillä lapsihan noista vaatteista kärsii ja eksä on ottanut sen linjan, ettei periaatteesta osta. Mä en usko, että lapseen menee sitä elaria+ lapsilisää kuussa, saati eksän oma elatusosuus päälle. Lomat ja vkl:t pidetään enimmäkseen me eli ei mene silloin edes ruokaan. Ottaa päähän.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat