Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

kun kotiin tulee uusi vauva? Ajatuksena se, että esikon päiväkoteillessa saisi siivottua, pyykättyä, tehtyä vauvanruokaa yms.

Esikko on ollut jo päiväkodissa kokopäiväisesti (minä siis töissä) ja on viihtynyt todella hyvin, tykkää leikkiä ja ulkoilla muiden kanssa, ruoka maistuu paremmin kuin kotona jne.. Tädit ovat ihania ja lapsella heihin luottamuksellinen suhde.

Sivut

Kommentit (43)

Lapsen paikka on kotona. minun mielipide.

Siis jos nyt oli kyse siivouksesta yms. niin PALKKAA SIIVOOJA!!

ja hoida itse lapset. Sehän on kuitenkin niin että koti ei oikesti välitä siitä kuka sitä siivoaa tai kuka tekee vauvalle ne soseet. SE SIIVOOJA VOI TEHDÄ VAUVAN SOSEET. Mutta pieni lapsi oikeasti välittää kuka häntä hoitaa. Ja vaikka tarhan tädit sanovat että hyvin mennyt, ei ole itkenyt ja hienosti on syönyt yms. todellisuus on usein jotain muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

niin että kun uusi vauva tulee niin toinen pois alta..mikset hyvä ihminen hoitaisi heitä kumpaakin kun kerran olet kotosalla.mä en koskaan ole ymmärtänyt tota käytäntöä..kyse ei ole mistään muusta,kun siittä,että äiti pääsee helpommalla.ajattele miltä esikoisesta tuntuu,kun viet hänet muualle ja jäät kotiin vauvaa hoitamaan??minä olen kotiäiti ja ollut jo 6-v..esikoinen sai olla vauvan hoidossa mukana ja näin tutustua uuteen sisarukseensa..yhdessä puuhailtiin ja kivoja muistoja jäännyt..lapset nyt 5 ja 2.5v.kotiäitiys jatkuu viellä..tuntuu mahtavalta kun on saannut hoitaa itse omat lapsensa,ovat niin pienen hetken pieniä.ymmärrän sen järjestelyn,jos kyse äidin terveydestä..turhamaisista syistä en!!hoitakaa hyvät ihmiset itse lapsenne ja nauttikaa heistä!!vai osaako kukaan joka viennyt esikoisen vauvan tulon jälkeen hoitoon, kertoa siihen järkevää syytä!!!??tuskin....

esikoinen vietäisiin hoitoon vauvan tieltä, vaan päinvastoin esikoisen päiväkodissa olo vähenee vauvan tulon myötä noin 30%:iin siitä, mitä se aikaisemmin oli. Lapsi on siis tottunut olemaan päiväkodissa ja viihtyy siellä erinomaisesti muiden lasten seurassa leikkien ja ulkoillen.

Omasta mielestänikin olisi toinen juttu, jos päiväkotiin meno tulisi lapselle jotenkin uutena asiana siinä vaiheessa, kun vauva tulee. Silloin lapsi voisi hyvinkin tuntea hylkäämisen tunteita. Mutta tässä meidän tapauksessamme siis vauvan tulot tarkoittaa, että lapsi viettää huomattavasti enemmän aikaa äidin kanssa kuin mitä sitä ennen.

Naapurustossamme ei ole muita lapsia, joten kotona oleminen merkitsisi sitten todellista kyhjöttämistä yksin hiekkalaatikolla äidin valvovan silmän alla ja yksinäistä leikkimistä/äidin helmassa roikkumista kotona. Kun olen sivusta seurannut lapseni touhuja päiväkodissa muiden kanssa ja nähnyt miten hän riemuitsee muiden seurasta, tuntuisi jotenkin väärältä riistää häneltä tuo ilo. Ei minusta ole leikkimään nukeilla, laulamaan, tanssimaan, askartelemaan, piirtelemään jne. 8 tuntia päivässä.

Asiantuntijatkin suosittelevat kotihoitoa alle 3-vuotiaalle.

Mutta itseäni ajatellen miettisin myös sitä, että nyt on ainutlaatuinen tilaisuus saada olla myös sen esikoisen kanssa. Todella VIETTÄÄ aikaa hänen kanssaan. Ei sitä ehdi jos hän on hoidossa. Ainakaan samalla tavalla. Tuonikäinen vielä on niin ihanakin, että haluaisin seurata hänen kehitystään ihan läheltä.

Toki 2 päivää viikossa on tosi vähän, joten ei kai siitä suurta haittaakaan ole. Ellet sitten koe viemistä ja hakemista rankaksi? sitä se voi olla alussa kun vauvasi on pieni.

Olet laiska ja välinpitämätön äiti, jos teet noin. Kyllä sinun pitäisi jaksaa hoitaa esikoisesi, vaikka vauva tulisikin taloon.

Tähän vastaavat tietysti hyökkäämällä taas ne äidit, jotka ovat toimineet samoin ja potevat siksi huonoa omaatuntoa, mutta minkäs tosiasialle mahtaa. On laiskuutta tyrkätä pieni esikoinen hoitoon muille, että saa itse " keskittyä" vauvaan ja kotitöihin.

Miksi tuollaiset ihmiset hankkivat lapsia, kun eivät jaksa sitten niitä hoitaa? Häpeäisit ja olisit miettinyt vähän tarkemmin ennen kuin rupesit sitä toista lykkäämään.

Koen tämän palstan ilmapiirin todella raskaaksi ja minun täytyy sanoa että eniten säälin näiden tuomitsija-mammojen lapsia kuin muiden, millaisessa ilmapiirissä heidän täytyykään kasvaa...

Ulkopuolisen on ihan mahdotonta mennä sanomaan, mikä on oikein ja mikä väärin tällaisissa tilanteissa.

Minusta (mutta tämäkin on vain oma terveeseen järjenkäyttöön ja kavereiden kokemuksiin perustuva mielipiteeni, ei mikään ihmeen faktatietoihin perustuva tieteellinen tutkimustulos ;)) jos lapsi on ollut ennestään päivähoidossa, voi hän siellä osa-aikaisena jatkaa ihan ikään katsomatta vauvan syntymän jälkeenkin. Etenkin JOS esikoinen ihan oikeasti tuntuu menevän hoitoon mielellään ja muutenkin siellä viihtyy. Sehän on vaan vaihtelua! Jos taas lapsi on ollut kotihoidossa, en lähtisi niin isoa muutosta tekemään samaan aikaan kun perheeseen tulee uusi pienokainen. Se saattaisi tuntua esikoisesta siltä, että hänet sysätään uuden tulokkaan alta pois :( Tutussa hoitopaikassa parina päviänä viikossa jatkaminen tuskin moista tunnetta aiheuttaa pienemmässäkään esikoisessa, koska hoidossa käymisestä on tullut lapselle jo " oma juttu" ja tuttu rutiini.

Eli rutiinien jatkuvuus on tärkeää, ja teillähän rutiineihin kuuluu jo nyt tuo hoidossa käyminen. Ensisijaisesti suosittelisin osa-aikahoitoa toki vasta n. 2,5-3-vuotiaille (tai sitä vanhemmille) sisaruksille, kun vauva syntyy. Mutta itse tunnet oman esikoisesi parhaiten ja varmasti osaat miehesi kanssa tehdä oikean ratkaisun. Ja ainahan sitä päätöstä voi muuttaa! Kannattaakin aidosti kuunnella sydämellään lasta ja hänen reaktioitaan sitten, kun pikkusisko/veli on jo perheessä ja hoitoon pitäisi mennä/päästä parina päivänä viikossa.

Miksi teette lisää lapsia jos että nitten kanssa pärjää?

Kyllä yhden ihmisen nyt kahden kanss apitäisi pärjätä, varsinkin kun 2vuotias on jo aika helppo hoitoinen ja vauva vielä helpompi!

on ihan hyväkin pitää tarhapaikkaa " varalla" . Näin lapsesi pääsee takaisin tuttuun päiväkotiin. 2 päivää viikossa ei kuulosta pahalta, mutta 6 tuntia on jo pitkä aika. Vähempikin varmasti riittää siivoukseen ja soseiden sotkemiseen. Teet niinkuin teet. Älä päätä vielä mitään, katso sitten miten alkaa arki sujua.

Minä jätin 4 vuotiaan päiväkotiin puolipäiväiseksi pitämään tarhapaikkaa " varalla" . Opiskelin koko äitiysloman ajan. Vauvan kanssa se on vielä helppoa, mutta 4 vuotiaan kanssa ei. Lapsi piti vapaata aina kun tahtoi, sitten vain siirrettiin opinnot seuraavaan päivään. Äitiysloman jälkeen kun vauvan kanssa opiskelusta ei tullut mitään, päätin siirtää opintoja puolella vuodella ja pitää hoitovapaata. Silloin otin melkein 5 vuotiaan hoidosta pois. Tarhapaikkaakaan ei tarvinnut enää varata, kun hoitopaikka tuli kuitenkin muuttumaan opintojen jatkuessa.

Mutta tietysti päiväkodin ja kodin sijainti ja kyydit vaikuttavat myös.

2xviikossa tutussa ryhmässä ei kuulosta pahalta, lähinnä tosiaan vaihtelua lapselle. Enempää " harrastuksia" ei noin pieni sitten mielestäni tarvitsekaan, kotona olo riittää.

sitä tämä palsta on pullollaan. Säälin syvästi lapsianne, te " täydelliset äidit" , pelkään heidän mieleterveytensä puolesta heidän joutuessaan kasvamaan tuomitsevan ja ahdasmielisen ilmapiirin keskellä. He tulevat imemään tuomitsevan elämänasenteenne, ja siitä ei voi kasvaa terveitä lapsia. Olette tuomioissanne pelottavia, ja lapsenne pitäisi teiltä ottaa pois, saada heidät kasvamaan terveempään maaperään.

Minusta on ihan ok jos kerran lapsi on ennenkin ollut siellä tarhassa. Jos olisi ollut kotihoidossa niin vastaisin toisin.

Ton ikäinen on vähän hankala tapaus just, kun kerhoihin on vielä liian pieni.

Olisikohan minunkin pitänyt kiikuttaa 15 minuuttia vanhempi A-vauva hoitoon, että olisin voinut keskittyä B-vauvan hoitamiseen? Vauvan nukkuessa olisin sitten levännyt ja tehnyt kotitöitä.

Pääsääntöisesti sen ikäinen leikkii omia leikkejään, muiden keskellä. Vasta noin 3-vuotias leikkii toisten lasten kanssa. (Just käytiin tänään kuuntelemassa luento neuvolassa ja samaa sanottiin meillä hoidossakin. Ja omatkin havainnot tukevat tätä.)

Jos siis kyseessä olisi vanhempi lapsi, niin sanoisin, että siitä vaan. Mutta jos kyseessä on alle 2v, niin pitäisin kotona. Alle 2 v ei todellakaan tarvitse 8 tunnin ohjelmaa leikkineen lauluineen. Hän jaksaa kerralla keskittyä noin 20 min. Joten sellainen rako sinulta varmasti vauvan hoidolta löytyy.

Kukin tekee kuitenkin omien voimiensa mukaan.

Sitähän tämä on. Ei saisi kritisoida niitä äitejä, jotka asettavat oman etunsa lastensa edun edelle! Ehei, nykyäänhän pitää saada tehdä just niin kuin tykkää, ilman kritiikkiä!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat