Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mistä sait ensimmäisen " kipinän" parantua? Mitenkä sellainen henkilö, joka tuntee syyllisyyttä menneistä tapahtumista ja siksi (ainakin osasyynä) on masentunut, miten lähdetään hoitamaan masennusprosessia?

Ja kerro vielä lääkehoidosta, miten on tepsinyt siulla. Ja minkälainen terapia minkälaiseen vaivaan.

On se mukavaa, kun täällä voi ihan nimettömänä kirjoitella.. :)

Kiitos!

Kommentit (24)

Minusta masennuksesta ja mielenterveyden ongelmista ei puhuta

koskaan tarpeeksi. Niistä on todella mahdollista parantua.

Kaikista ei tule kroonikkoja mielisairaaloiden osastoille. Suuri osa

paranee ihan normaalikuntoiseksi.

Vierailija:

Lainaus:

Olen terapian kannalla, ja nimen omaan kaikkien muiden terapioiden kuin psykoterapioiden. Niitä on varottava kuin ruttoa. Masennuksessa ihminen ajattelee olevansa kaiken pahan alku ja juuri. Ajatukset pyörivät samaa noidankehää, ja psykoanalyysin kaltainen märehtiminen on masentuneelle vain pahaksi.

Voisin kuvitella, että huuhaahoitoina pitämistäni aromiterapioista olisi enemmän hyötyä kuin psykoterapiasta - niissä sentään pyritään positiivisuuteen hautomisen sijasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Psykoterapiasta on vain haittaa, ja Freud on 1900-luvun suurin satusetä. Luuletko että kaikki ongelmasi johtuvat halustasi naida vanhempiasi?

Psykoterapian muoto on tuhoisa masentuneelle, se on täydellisen väärää hoitoa. Psykoterapia antaa ajatusten laukata vapaasti, kun oleellista olisi pyrkiä katkaisemaan negativiiset ajatukskehät.

Jos sinulle on ollut hyötyä, hyvä niin. Itse olen sitä mieltä että psykoterapian käyttö masennustapauksissa tulisi kieltää. Tiesitkö kutonen, että tilastojen mukaan psykoterapiassa käyneiden masennusta sairastaneiden itsemurhaprosentti on suurempi kuin käymättömien?

Uskon itse kognitiiviseen, behavioristiseen ja ihan normaaliin ryhmä- ja keskusteluterapiaan, jota vetää psykiatri, ei mikään huuhaatiedon tohtori.

" Uskon itse kognitiiviseen, behavioristiseen ja ihan normaaliin ryhmä- ja keskusteluterapiaan, jota vetää psykiatri, ei mikään huuhaatiedon tohtori."

Eikä siis myöskään aromaterapian emiiri.

Kuusi vuotta sitten sairastuin vakavaan masennukseen. Aluksi sain lääkityksen ja myöhemmin pääsin dynaamiseen psykoterapiaan 3 krt / vk.

Toista vuotta käytin lääkitystä ( Cipramil, Efexor ). Kyllä minulle tuo psykoterapia oli hengenpelastus. Ensimmäistä kertaa elämässäni puhuin lapsuuteni karmivista kokemuksista.

Nyt voisin sanoa olleeni jo muutaman vuoden täysin parantunut. Jotain niin radikaalia minussa tapahtui, että en usko enää sairastuvani. Minä ainakin liputan psykoterapian puolesta !

Kävin psykoterapiassa kelan kunt.päätöksellä kaksi vuotta ja vielä puoli vuotta " omaan piikkiin" . Ekan vuoden 2x/viikko ja loput 1,5 v. x1/vk. En ole ollut masennuksesta vapaa senkään jälkeen, mutta jotenkin armollisempi itseäni kohtaa. Tää on nyt tätä, en tähän kuole. Teen vain välttämättömän, jos en enempää jaksa. Yritän olla vaatimatta itseltäni enempää kuin mihin pystyn. Väsymys lisää masentunutta mielialaa. Riittävä uni on ihan tosi tärkeää. Monta kertaa olen miettinyt terapia-ajan tilaamista ihan viime aikoina, kun villi 5vee vetää pinnaa tiukalle ja kotona yksinvastuu, kun mies paljon pois työnsä takia. En vaan saa soitettua. Pelkään, että jotenkin menetän omavoimaisuuteni? En tiedä. Tästä ei nyt sulle ap varmaan ollu apua. Tukinet ja ÄIMÄ on myös nettipalstoina olemassa, jos niistä löytyisi anonyymiä vertaistukea, jos ystäväsi tarvitsee sellaista. Siellä on kyllä niitä lisää masentavia tarinoita...

Olin pahasti masentunut. Hakeuduin lopulta lääkäriin kun elämä alkoi maistua totaaliselta p:ltä.

Kävin läpi muutaman huonon terapeutin mutta lopulta löysin onneksi sopivan! Söin mielialalääkkeitä noin vuoden ja kävin kerran viikossa terapiassa parin vuoden ajan. Auttoi todella paljon ja sain eväitä elämänhallintaan (omani siis nimenomaan!).

Nykyään (terapiasta vuosia) joskus masennus iskee, mutta minulla on työkaluja miten selvitä ja olenkin selvinnyt joka kerta!

Ahdistus alkoi vain hiljalleen helpottaa. Toki elämänarvojen muutos

oli paikallaan. Esim. omien rajojen löytäminen.

Kävin myös kolme vuotta terapiassa. Oli todella hyödyllinen kokemus

ja on vaikuttanut ajattelumallin kautta lopettamisen jälkeenkin.

Oletko itse kärsinyt masennuksesta pitkään?

selvitynyt terapian ja Seronilin avulla. Kyllä se silti väijyy tuolla takana ja mieli on aika herkkänä mutta en pelkää sitä koska tiedän että selviän siitä. Masennuksessa näkee kyllä sit niitä hyviäkin puolia kun siitä selviää,ainakin se auttaa ymmärtämään muita samassa tilanteessa olevia.

itse olen varmaankin maanis-depressiivinen kun luulen kaiken olevan hyvin kunnes taas jonain aamuna en pääse sängystä ylös... siitäkin huolimatta että tiedostan asiat joista masennun ja normaalitilassa tiedän ihan turhaan niitä edelleen pyöritteleväni päässäni.

Kävin psykoterapiassa 2 vuotta ja söin vuoden verran fluoksetiinia. Terapia auttoi löytämään yhteyden omiin tunteisiin. En usko että enää kovin pahasti masennun, tai ehkä joitain pieniä masennuksia voikin tulla, mutta pääsen niistä ajattelemalla yli. Ja jos en pääse, uskallan aloittaa lääkkeet tai terapian tilanteesta riippuen. Terapiasta aikaa 8 vuotta.

oma mieheni masentui ja sai samalla pahoja paniikki häiriökohtauksia. sain onneksi hänet yli puhuttua hoitoihin. Psykologille ja serotoniini hoidot. Auttoivat ja lääkitys jatkuu edelleen....nyt taas näyttäisi siltä että alkaisi uudelleen :(

Onneksi sain hakeuduttua hoitoon silloin kun tajusin, että vaihtoehtoina oli kuolema tai hoito. Kaikilla ei hoitokaan tehoa, mutta mitä aiemmin hakeutuu sitä parempi. Hyvä psykoterapeutti on myös kullan arvoinen!

Ap tässä hei vaan.

Olen minäkin kärsinyt masennuksesta, mutta lievästä sellaisesta, tällä kertaa kyse erittäin läheisestä ja tärkeästä ihmisestä.. Joka kyllä on psykologilla muutaman kerran käynyt, mutta saa nähdä, miten tämä jatkuu..

Onkohan mitään sellaisia keskustelupalstoja, joilla ei olisi lisää masentavia juttuja, vaan enemmänkin sellaisia kannustavia..?!

Vierailija:

[quote]

Mistä sait ensimmäisen " kipinän" parantua? Mitenkä sellainen henkilö, joka tuntee syyllisyyttä menneistä tapahtumista ja siksi (ainakin osasyynä) on masentunut, miten lähdetään hoitamaan masennusprosessia?

Ja kerro vielä lääkehoidosta, miten on tepsinyt siulla. Ja minkälainen terapia minkälaiseen vaivaan.

* * *

Eka kipinä oli raskaaksi tuleminen ja siitä se sitten pikkuhiljaa lähti. Toinen iso muutos oli lääkkeuden jääminen pois, kun vauva sitten oli jo muutaman kuukauden ikäinen.

Lääkehoitoa tarvitsin maksimiannoksen, myös raskausaikana. Vähentämiset ja yksi lopetuskokeilu johtivat katastrofeihin :(

Sitalopraami tepsi minulla (monia eri myyntinimiä, esim. Sepram, Citalopram).

Käyn tiiviissä psykoterapiassa kolmatta vuotta (kolme kertaa viikossa). Sen suomasta avusta en vielä osaa sanoa... ainakin omaa ajattelua ja itsetunttemusta lisännyt, ja osaan tarkkailla merkkejä mieleni muuttumisesta paremmin kuin ennen... kai :) Vaivani nimi oli siis keskivaikea vakava masennus ja persoonallisuushäiriö.

Voimia sinulle, ap!

Syvä oli monttu, mutta ylös pääsin silti. Tämä linkki on mielestäni hyvä.

http://www.clinical-depression.co.uk/learning_path.htm

En ole itse medikalisaation ystävä. Olen samaa mieltä tuon kirjoittajan kanssa siitä, että antidepressantit hoitavat oiretta (serotiniinin vähyyttä) eivätkä vaiva syytä. Syvässä kliinisessä depressiossa niilläkin on toki paikkansa, ja jos itse masentuisin syvästi uudestaan voisin harkitakin.

Olen terapian kannalla, ja nimen omaan kaikkien muiden terapioiden kuin psykoterapioiden. Niitä on varottava kuin ruttoa. Masennuksessa ihminen ajattelee olevansa kaiken pahan alku ja juuri. Ajatukset pyörivät samaa noidankehää, ja psykoanalyysin kaltainen märehtiminen on masentuneelle vain pahaksi.

Voisin kuvitella, että huuhaahoitoina pitämistäni aromiterapioista olisi enemmän hyötyä kuin psykoterapiasta - niissä sentään pyritään positiivisuuteen hautomisen sijasta.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat