Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen itse aloittamassa harrastusta ja mietin tässä minkä mukaan edetä?



Millaiset lenkkarit, vaatteet ovat hyvät lenkille eri vuodenaikoina? Milloin on paras lenkkeillä? MIten pitkiä lenkkejä ja kuinka usein?



Itse en nyt ihan rapakuntoinen ole, mutten kyllä kovin hyvässäkään kunnossa. Olisko sykemittarista motivaattoriksi ja avuksi?



Kerro myös miksi juokset eli juoksun yviä puolia, kiitos... Onko kiloja kadonnut ja lihaksia tullut lisää? kenties kiinteytystä?



Olen kiinnostunut kaikesta juoksuun liittyvästä joten sana on vapaa :)



Kiitän!

Kommentit (13)

Vierailija:

Lainaus:


Olen itse aloittamassa harrastusta ja mietin tässä minkä mukaan edetä?



Millaiset lenkkarit, vaatteet ovat hyvät lenkille eri vuodenaikoina? Milloin on paras lenkkeillä? MIten pitkiä lenkkejä ja kuinka usein?



Itse en nyt ihan rapakuntoinen ole, mutten kyllä kovin hyvässäkään kunnossa. Olisko sykemittarista motivaattoriksi ja avuksi?



Kerro myös miksi juokset eli juoksun yviä puolia, kiitos... Onko kiloja kadonnut ja lihaksia tullut lisää? kenties kiinteytystä?



Olen kiinnostunut kaikesta juoksuun liittyvästä joten sana on vapaa :)



Kiitän!




Sykemittarista on ainakin minulle ollut apua, mutta eihän se välttämätön ole. Itse juoksen oma mielenterveyteni takia. Saan raivon purettua lenkillä, ei tule kotona tapeltua niin paljon. Lisäksi nukun paremmin, selkäkivut ovat lähteneet. Lisäksi voin syödä melkein mitä haluan, koska kulutan niin paljon.



Itse juoksen 8 km:n lenkin 3-4 krt viikossa. Joskus saatan juosta 15 kilsaakin kerralla, ja olen juossut kolme maratoniakin :-) Puolimaratoneja juoksen muutaman kesässä.



Painosta en osaa sanoa... Olen aina juossut. Olen 167 cm pitkä ja painan 60 kiloa. Olen aika tiukassa kunnossa.



Juoksu pitää pään ja kehon kunnossa, suosittelen!



2/4

juoksen fiiliksen mukaan, alkuun ei kannata ottaa liian suuria tavoitteita.



Sellut lähtee ja paino putoaa ja kiinteytyy :) samalla toimii paremmin kuin mielenterveyslääkkeet. Suosittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Miulla on Reebokin Premier Road lite -tossut. Tuntuvat tosi hyviltä jalassa, mutta nyt olen alkanut miettiä, että minkäköhän tasoset kengät ne ovat. Ostin ne nimittäin aikoinaan kävelyä varten, kun tuntuivat niin hyviltä jaloissa.



Nyt olen jonkin verran hölkännytkin, 3 x 5 km viikossa. Soveltuukohan nää kengät asvaltille vai pitääkö pelätä polvien puolesta? Tietäiskö joku?

Ajattelin osallistua tähän ketjuun kun aihe on minulle ajankohtainen.

Aloitin itse keväällä juoksemisen.

Olin suht´hyvässä kunnossa ennen sitäkin sillä harrastin 3-4 x vkossa sauvakävelyä ja 1 x vko stepissä käyntiä sekä kuntopyörällä 3 x vko 10 km.

Keväällä sitten vaihdoin tuon sauvakävelyn hölkkään ja hyvin äkkiä pääsin sellaiseen kuntoon että jaksoin juosta koko lenkin.

En tee kuin n. puolen tunnin juoksulenkin kerrallaan (max 45 min) eli saman matkan kun sauvalenkillä mutta huomattavasti nopeammin.



Kuitenkin olen jo puoli vuotta hölkännyt 3 - 4 x vko tuon puoli tuntia, mutta läskit on ja tiukassa, sama selluliitti pyörii reisissä ja vatsassa.

Olen siis aina ollut liikunnallinen " läski" 165 cm ja 66 kg.

Samoin kunto ei ole noussut tuosta eli en kuitenkaan jaksa juosta sen pidempiä matkoja ja joka kerta alussa " puuduttaa" eli n. 10 min jälkeen tulee tunne, että pyyhe kehään. En osaa selittää tarkemmin, mutta ei vaan jaksaisi. Silti kun sitkeästi juoksee saa tuon matkan juostua.



Toki olen vauhtia pystynyt lisämään niin ettei sauvakävilijät ylämäissä huhki ohi:)

Mutta siis, olisikohan sykemittarista apua tuohon rasvanpolttoon? Juoksenko jotenkin väärin? Juuri siksi tuon juoksun aloitin, kun pelkkä kävely/sauvakävely ei reisiäni kiinteyttänyt, mutta ei tule tulosta nytkään:(

Please voisiko joku juoksija-asiantuntija neuvoa!


Tosiaan voisi olla sulle hyvä olla tuo sykemittari apuna.



Äkkiseltään tulee mieleen sellainen juttu, että olikos se suunnilleen niin että " rasva alkaa palaa" vasta kun suoritus on kestänyt tarpeeksi kauan eli pitäis muistaakseni olla lenkin lähempänä tuntia ennenkun rasva alkaa palaa kunnolla.

Eli sen takiahan just kävely/ sauvakävely voi olla parempikin kun vaikka menet saman matkan niin suorituksen kesto ja syke sopivampi.

Eli jos juokset niin sun kannattais pidentää matkaa huomattavasti.



Tuohon " puutumiseen" en osaa ottaa kantaa, mutta olen melko varma että kyl se sun kuntos on kuitenkin kasvanut.



Niin ja liikuntahan ei yksistään auta vaan se ruokavalio on tärkee kans!

ja vähemmän koko ikäni. Eli kausittain.



Nyt 5kk synnytyksestä ja olen pikkuhiljaa aloitellut uudelleen.

Syyt juoksuharrastukselleni:

-halpa harrastus ja voi harrastaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.

-en ole joukkuepelaaja vaan yksilöharrastaja, joten nautin kun saan olla " omien ajatusteni" kanssa hiljaisuudessa. Toisin sanoen lenkkeilen " latautuakseni" lapsiperheen arkeen ja juoksulenkin jälkeen olen energisempi ja jaksan taas.

-endorfiini-" humala" eli kun tarpeeksi pitkä lenkki ja sopiva vauhti niin tulee loistava fiilis.

-nopeasti tuloksia; vaikkei paino laskisi heti niin suht pian kyllä huomaa että kankut, massu ja reidet pienentyneet. Hyvin kiinteytyy.





Mitä sulle suosittelisin?

-Varusteiksi riittää kyllä ihan tavallinen tuulipuku ja säästä riippuen ohut pipo, hanskat ja kerrasto alle. Enemmän panostaisin niihin kenkiin.

Eli kerralla kunnon kengät. Urheiluliikkeessä osaavat katsoa sulle sopivat. Niin ja muista heijastin!!

- Sykemittari on tosihyvä ajatus aloittelijalle.

- Kilometreja en lähtisi sulle arpomaan, kun en tiedä sun kuntoa mutta alkuunsa olisi tuollainen 45-60 min lenkki ihan hyvä. Sit kun lenkki alkaa mennä nopeemmin tai tuntua lyhyeltä niin matkaa vaan pidentämään. Tässä tosiaan se sykemittari hyvänä apuna.

-Välipäivät tärkeitä, lihakset kasvaa levossa ja ei tule jalkavaivoja niin helposti.



Tässä nyt jotain mitä tuli nopsaan mieleen.

Tässä eräs plösö juoksija, joka on harrastanut juoksua likimain koko ikänsä. Nyt aloitin pari kuukautta sitten uudelleen ja huomaan kyllä liikakilojen ja liikkumattomuuden (n. 3 v.) vaikutuksen, MUTTA pystyn kuitenkin hyvällä mielin juoksemaan 7-10 km lenkkejä.



En tee tällä hetkellä mitään muuta kuin juoksen n. 3 krt/vko n. 30 min lenkkejä. Alussa tuli kyllä jalat kipeäksi ja sen takia yritän pitää välipäivistä tarkasti kiinni.



Varusteisiin kannattaa satsata, niistä ensimmäiseksi lenkkareihin ja sen jälkeen hyviin rintsikoihin ja urheilupaitaan. Minua auttaa lisäksi musa mp3-soittimessa.



Nyt toivotaan hyviä talvikelejä, jotta juokseminen onnistuisi silloinkin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat