Seuraa 

Löysin sattumalta loistavan ohjeen. Taikinasta tulee melkoista " liisteriä" , mutta hyvin lättypannulla paistettuna on lopputulos lähes saman lainen kuin tavallisetkin lätyt. Makueroa ei juurikaan huomaa :)

Luontaisesti gluteenittomat ohukaiset

1 dl tattarijauhoja tai hirssijauhoja

1/2 dl perunajauhoja

1/2 dl riisijauhoja

1 rkl fariinisokeria

1/4 tl suolaa

2 dl vettä tai vichyä

2 rkl öljyä

Mittaa kuivat aineet keskenään ja lisää vesi ja öljy. Sekoita taikina tasaiseksi. Anna taikinan turvota noin 30 minuuttia. Laita ohukaispannulle maidotonta margariinia ja anna ruskistua kevyesti. Kaada taikinaa pannulle ja paista molemmilta puolilta kauniin ruskeiksi. Peittele ohukaiset.

(Allergia- ja astmaliiton sivuilta poimittu)

Kommentit (4)

Perästä päin löytyi ohjeita myös pannukakkuun erään linkin kautta. Mutta laitan ohjeen myös tähän:

Riisipannukakku (gluteeniton, maidoton, munaton)

[Tulostusversio]

1 keskikokoinen keitetty peruna

1 dl keitettyä riisiä

3 rkl Maizenaa

1/2 dl vettä

1/2 rkl siirappia

öljyä paistamiseen

Survo peruna soseeksi. Lisää riisi ja vesitilkkaan sekoitettu Maizena sekä siirappi. Paista taikinasta paistinpannulla molemmin puolin rasvassa joko 4-5 pientä pannukakkua tai yksi isompi. Riisipannukaku sopii mm. keliaakikoille, vilja-allergisille ja maitoallergisille.

Lähde: Paganus ja Palva-Alhola: Allergia ja keliakia.

Tämä tosin paistetaan pannulla, ei uunissa kuten olisin toivonut. Mutta ehkäpä teen viikonloppuna tällaista. Vähän kuulostaa aineet omituisilta pannukakkuun, mutta ehkä tuosta joku kakku syntyy...

itse olen tehnyt gluteenittomia, maidottomia ja munattomia lettuja tytöllemme Farinan valmiista lettujauheesta. Kun veden sijaan laittaa vichyä tulee letuista todella " aidon" näköisiä ja makuisia. Olen itsekin vedellyt noita lettuja ja ei juuri erottanut että olivat niinkin karsittu versio. Tosin en tiedä onko Farinan lettujauho luontaisesti gluteeniton. Meillä ei tarvitse olla luontaisesti gluteenitonta, niin se asia on mulle vähän hämärän peitossa. Muuten kyllä allergisoivien ruoka-aineiden lista on loputtoman pitkä.

Olisiko kellään pannukakun ohjetta vastaavilla rajoitteilla? Pannukakku olisi niin helppo valmistaa lettuihin verrattuna...

Alona ja tyttö 1v8kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat