Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko muita alkanut nyppimään se, että mahan kokoa arvostellaan/arvioidaan ns. hyvän päivän tuttujen puheissa?

Olen rv 29 tasan ja tällainen hoikka, hentorakenteinen ihminen.

Mielestäni minun mahani on kasvanut ihan hurjan paljon siitä, mitä se ennen raskautta on ollut. Vaatteitakin on tietty pitänyt vaihtaa suurempiin.

Neuvolassa sf mitta kulkee keskikäyrän yläpuolella ja vauvalla sekä äipällä kaikki hyvin.

Vaan, nyt on alkanut JURPPIA tuo ihmisten tapa arvoida mahani kokoa!

" Onpas sinulla iso maha!" ja enimmäkseen -" voi kuinka pieni maha sinulla on!"

Mitä ihmeen merkitystä sillä mahan koolla päälle päin on? Eikös se, että vauva on terve ja kaikki hyvin, ratkaise?

Olen yrittänyt ottaa asian " lunkisti" ja todennut, että ihan keskikäyrällä mennään. Kun vaan jotenkin rivien välistä on luettavissa, että toiset ajattelevat että " tuleeko noin aneemisen näköisen äidin lapsesta tervettäkään?"

Olenkohan hormonimyrskyssäni liian herkkänahkainen vai kokeeko kukaan muu mahan koon arvostelun ärsyttävänä?

Kommentit (11)

...varsinkin jos sanat on aseteltu huonosti.

Mä olen kuullut tälläisiä kommentteja:

- Kylläpä on iso maha, kuinka ISO vauva sieltä on oikein tulossa!?

- Ootpas sä taas paisunut!

- Sä sen kun turpoat vaan!

Mulla on OIKEASTI iso maha (vauvan arvioitu syntymäpaino vajaa 4kg), mutta noi kommentit ei tunnu kovin mukavilta. Varsinkin kun mulla ei oo turvotusta ollut lainkaan ja painonnousukaan ei näy muualla kuin mahassa! Tuntee itsensä aika norsuksi tollasta kuunnellessa...

violet ja masu-Aarre rv 37+4

Mulla vielä menee huumorilla tuo mahan koon arvostelu, mutta sitten kun muuta painonnousua ja lihomista arvostellaan, niin sitä en tahdo kestää. Ja kun naapurin mieskin muina miehinä kysyy, että paljonkos sä nykyään sitten painat? Koska muuten voisi naiselta tuollaisen kysymyksen kysyä?! Tai siis eihän nytkään voisi, mutta kysyvätpähän kumminkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ehkä siksi että olen sanonut aika ilkeästi takasin. Mulla on pitkään kauhisteltu et ku on iso maha, kaksosiako ootan?? mut minkäs mä sille voin että isoa vauvaa ootan ja myös turvotus ja tuo notkoselkä korostavat mahaa. ja todella, on ärsyttänyt se arvostelu ja olen muutamia kertoja aika vieraillekin ihmisille tiuskassut et mitä sitten, se on ihan normaalin kokonen maha. veljen yksi työntekijä kyllä kommentillaan lohdutti, ku itse valittelin kokoani niin totes et sulla on pieni masu verrattuna hänen vaimoonsa odotusaikana. ja tuo kyllä piristi :)

-neitoperhonen ja Toukka 38+6

Tuntemattomat eivät ole sanoneet mitään, vain tutut. Miehenikin sanoo aina jotain " ei niin kaunista" , tyyliin: " oot ihan ku pingviini villapaidassa" (mulla oli mustat jazz-housut ja neulepusero päällä). Mutta tosiaan, en ota pahalla noita sanomisia, olen niin tyytyväinen massustani ja ihana että se kasvaa!

vikli80 rv 30+0

- Onko siellä vain yksi?

-Oletko varma ettet odota kaksosia?

-Ei sinun tuota tarvitse kyllä la asti kantaa..

-jne.. Toinen tulossa ja koko edellisen raskauden ajan kuuntelin jo samaa.. Ja la yli meni viimeksikin 10 vrk:tta. Kaksosjutut jaksoi naurattaa kun ensimmäisen kerran kuuli, nyt se 30000000 kerta jo käy ketuttamaan...

Lila75 rv 24+5 ja Sini 13kk

Tällä kertaa onneksi osasin jo ennalta varautua kommentteihin, kun esikoisen odotusaikanakin masu oli oikeastikin tosi ISO ja näyttävä (juuri sellainen suippo " kaikki edessä" -rantapallo). Itse olen masusta oikeastaan vain ylpeä tälläkin kertaa. Ison masun plussa on se, ettei kellään ole epäselvyyttä olotilasta ja sen seurauksena saa julkisissa liikennevälineissä paikan jo aikaisilla raskausviikoilla ;) Pieni masu taas olisi mm. kevyempi selälle ja olokin olisi lopussa varmaan ketterämpi. Mutta kun eihän näihin itse voi vaikuttaa, niin turha pähkäillä. Jokainen on juuri sopivan kokoinen!

Välillä muakin silti häiritsee kommentointi - suuntaan tai toiseen. Esim. olen jälleen saanut kuulla ties kuinka monta kertaa, että joko olen pian menossa synnyttämään (nyt rv 32). Tai onkohan siellä kaksoset. Tai kuinka kummassa sulle VOI tulla NOIN iso maha. Ja toisaalta taas niinkin, että onpa maha vielä pieni, vaikka la jo häämöttää... Jotenkin olen ajatellut, että ei ne ihmiset ilkeyttään masun kokoa kommentoi. Ennemminkin ehkä huomaavaisuuttaan, vaikka siltä ei tuntuisikaan. Kai moni ajattelee, että on fiksua jotenkin huomioida näkyvä raskaus ja helpoin tapa on hämmästellä/ihastella/kauhistella masua.

Johtopäätökset masun koosta vedetään me odottajat yleensä siis ihan itse ;) Eli en oikein usko, että kukaan vakavissaan olisi huolissaan jonkun itselleen lähes vieraan ihmisen masun koosta. Se nyt vaan on sellaista " hyvää-päivää-kirvesvartta" -juttelua, koitetaan kestää! Ja jos/kun ei kestetä, niin kommentit saa vaikenemaan joko huumorilla tai tylyydellä. Itse yritän jaksaa jatkaa ennemmin tuota ensimmäistä linjaa loppuun asti, katsotaan nyt miten siinä lopulta onnistun ;P Välillä olen tosin sortunut myös vääntämään rautalangasta, mistä masun koko mm. johtuu: onko kohtu eteen- vai taaksepäin kallellaan, onko lyhyt vai pitkä selkä, onko paljon lapsivettä, missä istukka sijaitsee, mitenpäin vauva majailee jne.

Ollaan ylpeitä masuistamme, niitä tulee vielä ikävä :)

MC Koppa rv 32, ja sf-mitta huitelee taas yläkäyrän yläpuolella

veetuttaa, päivittäin sama asia. Ihmiset on julmia ja röyhkeitä uskaltaen kommentoida. Itse olen aina yrittänyt olla hillitty raskaita kohtaan. Eihän kaikista edes tiedä jos ne sattuvat olemaan vaikka omenaobeeseja... arvostelut ovat jopa tyrmääviä välistä.

t. kuulema plussamainokseen sopiva

Vielä ei ole kukaan kommentoinu, kun ei sitä vielä näe (rv 12+4). Mutta viimeksi kyllä sai kuunnella vähän väliä kommentointia. " No eipä sulle ole paljoa painoa tullu, NOIN pieni maha, onkohan se vauvakin pieni?" Olen pitkä ja tosi hoikka ja mulla oli aika pieni maha, sf mitta oli koko ajan käyrien alapuolella. Poika painoi kuitenkin melkein 4 kg syntyessään, joten eipä sen mahan perusteella voi paljoa vauvan koosta sanoa. Taitaa olla niin, että olipa se maha minkä kokoinen vaan, siitä tulee julkista riistaa heti kun se näkyy...

Kamilla74 rv 12+4

Heips!

Minunkin mahan kokoa ovat sekä ystävät että puolituntemattomat kommentoineet. Olen aika hoikka ja lihonnut nyt raskauden aikana lähes 20 kiloa. Siitä huolimatta useimmat sanovat, että vatsani on tosi pieni ja minä en varmaan ole saanut yhtään ylimääräistä kiloa. Naapuritkin huomauttelivat vatsan koosta, kun jäin supistelujen takia sairauslomalle rv 25. Aluksi otin ihan huumorilla, kun kommentoitiin vatsaa. Nyt loppuraskaudessa on alkanut enemmän ärsyttämään, kun tietää, ettei vatsa ole kovin pieni ja vauva on kasvanut ihan hyvin. sukulaismies kyllä totesi tässä pariin otteeseen, että näytän ihan plussapallolta, no se siitä sitten. Annoin tulla vähän palautetta takaisin ja pitänyt sen jälkeen suunsa melko supussa.

tuppis rv 38+6 ja mörriäinen

Mulla maha alkoi näkyä jo tosi aikaisin (eka raskaus kyseessä), viikolla 14 ensimmäiset ulkopuoliset huomasivat. Puolituttu työpaikan ruokalassa esim. kauhisteli kovaan ääneen, että onpa sulla ISO maha!! Vertailu on myös kurjaa, tyyliin tiedätkö sen Marikan, sillä on kolme viikkoa ennen sua laskettu aika ja se on tosi paljon pienempi kuin sinä.

Ja viimeksi kolme päivää sitten multa kyseltiin, että onko se nyt ihan varma, että vaan yksi sieltä on tulossa. Joo, heh heh. Ei kyllä jaksa naurattaa. Nykytekniikalla luulis tässä vaiheessa olevan varmaa, rv 35.

Odotan isoa vauvaa, vettä on reilusti ja sen lisäksi vatsani on kasvanut ihan pelkästään eteen. Takaa kun katsoo, niin ei näy mitään. Sf-mitta jatkuvasti yläkäyrän yläpuolella. Kyllähän tuo vatsa ihan oikeasti varmaan on iso ja ihan pallo tuossa edessä, mutta mun mielestä silti ei ole kiva kuunnella ihmisten mielipiteitä. Niin se vaan taitaa olla, että raskauden aikana ulkonäkö on julkista riistaa. Ei minulta ainakaan ole ennen raskautta kukaan tullut kysymään, että mitä sä painat / paljonko sun paino on noussut kun olet noin iso.

Täällä mennään jo raskausviikolla 37. Ja noin 10 viikkoa sitten aloin kuulemaan ihmisiltä juuri noita samoja kommentteja: ' on toi sun maha aika pieni' ' kyllä mulla oli isompi tuosssa vaiheessa' . Ei kivalta tunnu. Ja välillä, kun eri ihmisiltä tuli näitä kommentteja useita päivässä...

Tai samoin on painontarkkailu... ' ei sulle paljoa kyllä painoa ole tullut, kun maha niin pieni' . (sano siinä sitten, että 14kg tullut!). Tuntuu, että raskaanaolevan ulkomuotoa voi kommentoida kuka vaan vapaasti - eihän me muutenkaan kommentoida esim. sukulaisten tai työkavereiden painoa tms. ' Raskaanaolevat ovat ikään kuin yhteistä omaisuutta, joiden painoa tai mahan kokoa voi arvioida...' Ärsyttävää!!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat