Seuraa 

Neiti 6kk menee nukkumaan yöunille noin klo 21.30-22.00 ja herää 7.00-7.30. Yöt ovat vaihtelevan levottomia, toisinaan joutuu antamaan tuttia 2-3 krt yössä toisinaan useammin. Viime yö oli taas aika rumbaa, koska neidillä on joku kumma tapa herätä keskellä yötä juttelemaan. Vähän aikaa päästiin yhdellä juttelutuokiolla, mutta nyt kerrat on taas lisääntyneet, viime yönä 3 krt! Tähän ei oikein ole löytynyt apua ajasta, tätä kestänyt noin 2kk, joten alkaa äidin silmäluomet jo olla aika painavat...! Oisko kellään vinkkejä tähän???

Heti herättyään, (silloin 7.00-7.30), annan vellipullon ja koitan laittaa takaisin nukkumaan, mutta harvoja kertoja lukuunottamatta alkaa samainen höpötys vain kuulua ja yö oli siis siinä vaikka kuinka yrittäisi hyssyttää. Saatatte nyt ajatella, että kyllähän tuo nyt on jo ihan hyvä aika nousta, mutta myöhäisen nukkumaan menoajan ja levottomien öiden takia olisi suotavaa, että yö jatkuisi edes tunnilla, kiitos!!!

Kysymys kuuluukin nyt, että jos joku osaisi sanoa uskaltaako neidin päiväunien pituuteen mennä kajoamaan? Tarkoitan sillä sitä, että neiti nukkuu kahdet unet päivässä, ekat unet jo heti kahden tunnin päästä aamuheräämisestä, (korkeintaan noin 3 tuntia on jaksanut valvoa, jos oikein yritetty). Ekat unet on noin 3-3,5h ja iltapäivällä noin klo 16-17 1-1,5h verran. Iltapäivä unetkin on monesti meinannut venyä vielä pidemmiksi, mutta olen ehkä joidenkin mielestä vähän ilkeästikin herättänyt neidin, että jäisi unta yöhönkin...

Neidin päiväunien pituus on siis yhteensä noin 4-5h, josta voisi mielestäni sen tunnin verran vaikka napsasta sinne yöhön. Ruokailujen sovittaminenkin näiden unien kanssa, (varsinkin pidempien) on jotenkin hankalaa, koska ei suostu syömään kuin sen vellin ennen uusia unia ja niiden jälkeen on sitten mennytkin jo aika monta tuntia edellisestä ruokailusta...

Onkohan tää nyt jotenkin kumman hankalaa vain tän väsyneen äidin mielestä vai oisko näihin jollain jotain ratkaisuvinkkejä?

Koittakaahan saada jotain tolkkua ja KIITOS jos joku jaksaa laitella jotain vinkkejä/vertaistukea!!!

Kommentit (6)

joku tuossa edellä kirjoitti, että jos alkaa olla 3 h päikkärit yli puolivuotiaalla, niin se voi jo verottaa yöunia. Ainakin hänen mielestään. Ei kukaan siis mistään säännöstä kirjoittanut. Tai niin minä tulkitsin tekstin. Ja olen aika samaa mieltä.

Toki on poikkeuspäiviä, mutta ketjussa ensimmäisenä kirjoittanut kertoi, että hänen vauvansa nukkuu yleensä aina 3-3,5h päiväunet. Ne ovat pitkät.

Ja olen myös sitä mieltä, että vuorokaudessa nukuttu unimäärä on aika tärkeä kun miettii yöunen pituutta. Jos on takana 5-6h päiväunia niin ei voi odottaa 12h yöunia.

... mutta taitaa olla tuossa tilanteessa olevalle aika laiha lohtu. 6kk on ns. hihhuli ikä jolloin vauvan elämässä tapahtuu paljon ja ympäristö alkaa tulla muutenkin entistä konkreettisemmaksi. Aikaisemmin hyvin nukkuneet alkavat heräilemään, tyytyväiset kitisemään ja hyvin syöneet paastoamaan. Kaikki vauvat käyvät tuon vaiheen läpi jonkin asteisena, mutta luvassa on kuitenkin helpotusta.

Rauhallista joulua jo toivotellen,

Pirpaliina ja kaksi lasta *joista molemmat hihhuloineet puolen vuoden iässä*

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poikamme (6 kk) nukkuu yöunensa klo. 20-05.30 välillä. Yritin lyhentää hänen päiväuniaan (yht. 4-5 tuntia/vrk), jotta hän heräisi myöhemmin aamulla. Huomasin kuitenkin, että mitä paremmin hän nukkui päiväunia päivällä, niin sitä pitempään hän nukkui aamulla. Myöskään ruuan määrää lisäämällä en saanut yöunia pidemmiksi.

Eli jos vauva nukkuu 5 h päivällä ei yöunet voi olla juuri 9-10 h pidempiä - ja sekin on jo ihan reilusti, siis 15 h / vrk. Moni 6 kk vauva nukkuu 13-14 h / vrk.

Ekan kirjoittajan vauva menee yllättävän myöhään nukkumaan. Sekin voi vaikuttaa. Minä olen huomannut, että meidän poika herää aamulla klo 7 meni hän nukkumaan klo 20 tai klo 21. Eli sillä tavoin yöunet pitenee illan puolelta, aamu-unet ei kuitenkaan (harmi vaan...).

Ja jos päiväunipätkä lähenee 3 h tai jopa ylittää sen, niin minä jo herättelisin, kyseessä ei kuitenkaan ole enää vastasyntynyt :)

Pointti: minusta 5 h päiväunia on aika paljon, tai ainakin aika ylärajoilla.

Meillä ainakin poika, 5 kk, voi ihan satunnaisesti nukkua vetäistä aamulla unensa puoleenpäivään (viikko sitten maanantaina, pistin sen viikonlopun pitkän kylämatkan tiliin) ja silti mennä ihan tavalliseen tapaan iltapäiväunilleen ja nukahtaa normaaliaikaan yöunilleen. Joskus hän taas venyttää iltapäiväunensa viiteen tuntiin (tehnyt pari kertaa) ja silti menee yöunilleen normaalisti. Ei tulisi mieleenkään alkaa herätellä vain siksi, että on joku yleinen sääntö enimmäispituudesta. Eihän nykyisin imetetäkään kellon mukaan, vaan lapsen yksilöllisten tarpeiden mukaan. Jotkut nukkuu alusta asti pitkiä yöunia, toisille yöunet ovat lyhyempiä, eikä vuorokauden kokonaisannoskaan ole kaikille sama, sillä ovathan he yksilöitä. Meillä poika nukahtaa 22-23 (olen yrittänyt aikaistaa, sillä olen iltatorkku, muttei se onnistu) ja nukkuu vaihtelevasti 07-08 asti. On siis lyhyet unet joidenkin mittapuiden mukaan. Heräämisiä on siinä välissä kolme kertaa syömään ja sitten muita tohinoita vaihdellen, viime yönä onneksi vain kerran " ylimääräinen" herääminen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat