Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mitä ihmettä teen..? Ei todellakaan ole kiva viedä pikkuista 10kk vauvaa hoitoon. Mutta miten me eletään? Eihän rahat riitä vaikka olisin kuinka säästäväinen.

Mies on yrittäjä, yritys on ihan uusi, ja palkka on tosi pieni ainakin aluksi. Suurin osa hänen tienesteistään menee yrityksen alkuinvestointilainaan, ja käteen jäävä summa vaihtelee joka kuukausi.Ei tosin ole koskaan kuin n. 900e korkeimmillaan. Kelassa tuloiksi lasketaan tietysti myös lainaan menevä raha, joten ei varmaan mitään lisäapua sieltä ole saatavissa.

Jos asuntolainasta maksaisimme vaan korkoja, niin niihin menee n. 380 e/kk. Lisäksi on muut asumiskulut omakotitalosta, sähkö, jätehuolto,vesi ym.

Käsittääkseni saan siis vain kotihoidontuen ja lapsilisän? Meillä ei makseta kuntalisää. Mitä siis tehdä? En keksi muuta ratkaisua kuin töihin meno - Neuvoja?

Sivut

Kommentit (21)

mutta pian helpottaa. Lapsi luultavasti on sopeutuvainen. Kyllä se siitä, toivottavasti saatte kivan hoitopaikan.

Meillä oli tosi mukava hoitopaikka, lapset viihtyivät ja minä painoin töitä. Itse koin vain niin, että minulla on pienet lapset kerran elämässä, ja tilanne meni siihen että näin noita pieniä lapsia n. 3h päivässä. Ei tuntunut hyvältä, ei todellakaan. Jäinkin uudelleen kotiin.

Mutta meillä se hyvä puoli että miehen tuloilla pärjäillään. Ilman niitä tilanne olisi aivan toinen, sen vuoksi en ryhdy ketään tuomitsemaan. Siihen meillä ei kenelläkään ole oikeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

No hoh hoi,sitten kärsiä kerrostalossa ja taas muuttaa omaan kun lapsi menee hoitoon. Meillä mies opiskelee ja minä kotona,kelasta saadaan vähän asumistukea mutta rahaa jää käyttöön alle 900e kuukaudessa ja ihan hyvin pärjätään. Kerrostalo loukossa kylläkin. Pitää vaan säästää kaikessa!!

Vierailija:

Lainaus:

Meillä on siommat asumiskulut, mies opiskelee + käy töissä, mutta tulot ei kuitenkaan ikinä tota luokkaa. Itse hoitovapaalla kahden lapsen kanssa. Huvitteluun ei rahaa jää, mutta ihan tavalliseen hyvään arkeen kuitenkin.

Täällä nipottavat ihmiset, jotka eivät ole eläessään riskiä ottaneet.

Sinä menet töihin ja koetat löytää lapsellesi sopivimman mahdollisimman hoitopaikan. Toivotaan, että miehesi firma nousee jaloilleen!

Eläkä sano ettei se käy kun ollaan juuri rakennettu ihana omakotitalo jne jne. Jo haluat hoitaa lapsesi kotona voit myydä tlon. Siitä saatte rahat elämiseen pariksi vuodeksi, kunnes lapsi on vanhempi.

oletko ajatellut että voisit jäädä työttömänä kotia. Itse olen tehnyt pätkä töitä koko työ historiani. Tällä hetkellä äitiyslomalla ja tulot on aika hyvät. Mutta sen jälkeen jos haluan jäädä kotia tulot tipuu neljännekseen. Ainut vaihtoehto jäädä kotia on heittäytyä työttömäksi, niin jää käteen muutama satanen enemmän.

Eli ymmärsinkö oikein, että teillä on tulot seuraavat:

-miehellä max 900 e kuussa käteen (onko siitä miinus lainakulut vai onko se sitten puhdasta tuloa?)

-sinulla kotihoidontuki plus lapsilisä, about 200 e kuussa?

Menot 380 e kuussa plus muut?

Ei kuulosta kovin tiukaltakaan, teillähän jäisi lainanhoitokulujen jälkeen kuutisen sataa. Jos olet kotona ja teet ruuan täysin itse, niin tuolla tulolla pitäisi voida elää suht hyvinkin. Ok, et ostele uusia vaatteita, mutta niin selviää hyvin vuoden, pari.

Mieti ja laske itse. Kirpparilta voi ostaa vaatteita, ruuan voi laittaa itse, lapselle voi ostaa kestovaippoja. Lehtitilauksista voi luopua, kulkemiseen voi käyttää julkisia välineitä mahdollisuuksien mukaan.

Jos päädyt siihen, ettette halua elää säästäväisesti, niin ei se lapsi nyt pilallekaan hoidossa mene. Yritä saada hänelle perhepäivähoitopaikka, se on noin pienelle parempi kuin hälyistä päiväkotiryhmä.

Minustakaan se ei ole oikeasti mikään varteenotettava vaihtoehto, mutta kyllä se siis MAHDOLLISTA olisi. Päättäkää itse.

Minusta teidän pitäisi tulla hyvinkin toimeen noillakin tuloilla, jos teille jää käteen 500-600 e kuussa. Mutta se tietysti riippuu siitä, miten halukas ja kykenevä olet venyttämään penniä.

(tuo vastaaja, joka kehotti sinua tekemään budjetin)

Jäi vähn epäselväksi tekstistäsi.

Ap kysyi mitä hän voi tehdä ettei tarvitse viedä lasta hoitoon. Talon myynti on ratkaisu siihen. Jos tulot pienenee ja haluaa tosissaan hoitaa lapsensa kotona, on valmis tekemään jotain asian eteen.

Täällä kerrostalon loukossa on muuten ihan mukavaa :)

No olen kyllä ajatellut myös tuota työttömäksi heittäytymistä. En taida uskaltaa.. Mulla on " hyvä" työpaikka, jossa olen ollut jo kuusi vuotta. Vaikea saada tällä alalla vakituista työtä.. En tiedä - harkitsen kyllä sitäkin.

Mukavaa nähdä, että on tullut paljon myös ymmärtäviä vastauksia.

Sitä vielä, että oikeastaan pelkään sitä, että koskaan ei tiedä mitä missäkin kuukaudessa rahaa tulee. Yritystoiminta on siinä mielessä p-stä, että tulot vaihtelevat. En oikein uskalla luottaa vielä mieheni yritykseen, vaikka itse kannustin häntä sen perustamisessa.

Olenkin tässä myös haaveillut toisesta vauvasta, vaikka tämä ensimmäinen on vasta 5kk. Se olisi yksi ratkaisu :) Muutama kuukausi kyllä pärjättäisiin vähän epävarmemminkin, niin ettei välissä tarvitsisi töihin mennä, jos raskaaksi tulisin.

Eihän niitä lapsia tosin noin vaan tehdä. Pitäisi kai myös lopettaa imettäminen, jotta alkaisi kuukautiset ja olisi mahkuja. Mitäköhän imetysihmiset tästä sanoisi.. No se on jo toinen juttu :) Joka tapauksessa toinenkin lapsi olisi tervetullut, ja sehän ratkaisisi taas vähäksi aikaa ongelman.

Päätellen siitä, että etsit tässä hyväksyntää lapsen hoitoonviemiselle ja jossain kohtaa imetyksen lopettamiselle 5 kk jälkeen. Tiedätkö, että sellainen ei koskaan onnistu? Kun yhdelle kumarrat, pyllistät toiselle.

Suomen lainsäätäjä on viisaudessaan katsonut, että lasten on hyvä olla kotona reippaan 9 kk ikään eli maksaa siihen asti vanhempainrahaa. Olisko siinä sinulle auktoriteettia päätöksesi tekoa varten? Jossain muissa maissa lainsäätäjän mielestä sopiva aika on pari kuukautta.

En laittanut tätä ketjua alulle tuosta syystä. Teen kyllä tämän ratkaisun ihan omassa sydämessäni. Halusin vain herättää keskustelua kertomalla ihan oikean tilanteeni rehellisesti. Täällä on nimittäin paljon puhuttu tästä aiheesta. Lähinnä syytellen ja syyllistäen tai sitten kovasti yksilön oikeutta puolustellen.

Totuus on että en halua töihin muutenkaan kuin lapsen takia. Kotona on ihanaa. Tämä taitaa olla elämäni parasta aikaa. Ja totuus on varmasti myös se että jotenkin me pärjäisimme, vaikka jäisin kotiin ja tulisi joku kuukausi ettei rahat riitä edes asumiskuluihin. Kyllä me varmaan apua saisimme jostakin tilapäisesti. Siinä olet oikeassa, että minun on vaikea tehdä tätä päätöstä. En tiedä vielä mitä teen. On hurjaa valita siten, että ei voi ollenkaan olla varma onko yhtään rahaa edes ruokaan jonakin kuukautena.

En siis varsinaisesti tarvitse hyväksyntääsi. Mutta nyt kun mainitsit niin kyllä tällä palstalla usein helpolla tuomitaankin asettumatta todella toisen tilanteeseen.

- Ja olen kyllä ilahtunut että sain näin fiksuja vastauksia. Ainoastaan ihan eka muistaakseni ja tuo sinun kirjoittamasi on vähän kilahtaneita.

ps. Ja tuo imetysjuttu nyt oli vaan typerä heitto, myönnän.

Vierailija:

Lainaus:

Päätellen siitä, että etsit tässä hyväksyntää lapsen hoitoonviemiselle ja jossain kohtaa imetyksen lopettamiselle 5 kk jälkeen. Tiedätkö, että sellainen ei koskaan onnistu? Kun yhdelle kumarrat, pyllistät toiselle.

Suomen lainsäätäjä on viisaudessaan katsonut, että lasten on hyvä olla kotona reippaan 9 kk ikään eli maksaa siihen asti vanhempainrahaa. Olisko siinä sinulle auktoriteettia päätöksesi tekoa varten? Jossain muissa maissa lainsäätäjän mielestä sopiva aika on pari kuukautta.

Niin, meillä tosiaan on tämä omakotitalo. Vanha puutalo maalla ja noin 2000 neliön tontti täynnä omena- ja kirsikkapuita. Talo ei ole mikään luksus-malli, vaan vanha mutta idyllinen. Mielestäni paras paikka lapsille elää ja kasvaa. Tässäkin on sellainen ristiriita, että lasten kannalta tämä ympäristö on niin hyvä, etten siitä ihan helpolla luovu. Se ei ole oikeastaan edes vaihtoehto. Emme muuta vuokralle johonkin osakkeeseen sen takia, että voisin jäädä kotiin. Tässähän nämä arvot taas punnitaan, mutta tämä ratkaisu on lapselle paras.

Todennäköisesti menen tosiaan töihin, vaikken haluaisi. Halusin vaan sanoa, että mielestäni meillä kaikilla ei ole vaihtoehtoja kuitenkaan. Raha ei välttämättä yksinkertaisesti riitä. Tuo 900e/kk on summa jonka mieheni on nyt parhaimmillaan tienannut, useimmin jää kyllä reilusti pienemmäksi kk-tulo.

En pidä siis talon myyntiä vaihtoehtona. Ja olisiko vuokra muka halvempi kuin tuo 380e/kk korkoihin?

Meillä on siommat asumiskulut, mies opiskelee + käy töissä, mutta tulot ei kuitenkaan ikinä tota luokkaa. Itse hoitovapaalla kahden lapsen kanssa. Huvitteluun ei rahaa jää, mutta ihan tavalliseen hyvään arkeen kuitenkin.

Mistäs snä tiedät kuinka kauan he ovat talossa asuneet? Itse teimme juuri kyseisen ratkaisun ja saan hoitaa lastamme kotona! Omakotitalosta on vähän muitakin kuluja kun lainanmaksu, kuten ap kertoikin, joten kyllä niillä sen vuokran maksaa. Itse muutimme omakotitalosta kolmioon, maksamme vuokraa 550 euroa kuussa, kyllä jää kuules ihan hyvin rahaa käyttöön vaikka olenkin hoitovapaalla ja miehen palkka keskitasoa.

Ensin pitäisi maksaa laina pois ja sitten tietysti mahdollinen luovutusvoiton vero, jos talossa asuttu alle 2 vuotta. Sitten heidän pitäisi muuttaa vuokralle ja MAKSAA sitä vuokraa. Joka todennäköisesti olisi isompi kuin pelkkien korkojen maksaminen lainasta... Eli miten tuossa saisi rahaa säästettyä? Ei mitenkään!!!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat