Seuraa 

Tänään meni kyllä hermot totaalisesti näihin Helsingin busseihin!Seistiin nälkäisen lapsen kanssa bussipysäkillä kaatosateessa (olimme tulossa jumpasta) ja minä raskaana maha pystyssä.Odottamamme bussi tuli (ainoa joka meille menee ja jossa vuoroväli vähintään 30min) ja se oli täynnä koululaisia ja mummoja.Bussi olikin korkealattia mallia ja pyysin ovelta että joku auttaisi.KUKAAN ei halunnut auttaa!Kun vain seisoin oven välissä että jonkun on nyt autettava niin yksi mummo rupesi isoon ääneen huutamaan minulle, että " miksi et käytä matalalattiabusseja, minä en ainakaan nosta mitään" .Hohhoijaa...Kun aikataulussa ei edes lukenut mikä on matalalattia ja mikä ei!Minulta meni hermot ihan totaalisesti ja tiuskasi mummolle josta hän innostui entistä enemmän.Tämä oli jo nyt ties mones kerta kun törmään vastaavaan:(

Kommentit (12)

Täällä ollaan enimmäkseen avuliaita. En ole ikinä joutunut noin pahan liemeen täällä, kun mitä alkuperäinen kirjoittaja kuvaili.

Kaipa tuo on käytöskysymys. Mulle äiti on opettanut, että pitää tarjota apua ja teen sen ihan automaattisesti. (Samoin paikan tarjoamisen vanhukselle tms.) Opetetaan me lapsillemme käytöstapoja :-) Ja kaikki opet, osallistukaa kampanjaan..

Itsekin nimittäin juoksen kovaa karkuun, jos joku sitkeästi tarjoaa vaunuja väärinpäin ;)

Eli matalalattiabussiin ja ratikkaan mennään pyörät edellä ja peruutetaan takaisin. Sen sijaan korkealattiaiseen (/sesta) nostettaessa työntöaisan tulee olla ylämäen puolella, muuten ylämäen puolelta nostaminen on täysin mahdotonta ja siinä rikkoo selkänsä sekä likaa vaatteensa.

Itse olen yleensä tarjonnut aisaa bussissa / ratikassa seisovalle nostajalle ja laiturilla olevaa nostajaa olen pyytänyt nortamaan pyöräpuolelta kertoen samalla, mistä toivon nostettavan (kun rattaita on niin monenlaisia, eikä niistä välttämättä ensivilkaisulla selviä, mistä kannattaa nostaa). Nostaja on siis saanut seistä siellä, missä on jo valmiiksi ja olen itse sukkuloinut paikasta toiseen.

Niin - ja jos nostajaa ei ole heti kuulunut, niin olen kuuluvalla ja kantavalla äänellä kailottanut: " ANTEEKSI, VOISIKOHAN JOKU NOSTAA?" - tarvittaessa useampaan kertaan. Aina on lopulta joku nostaja löytynyt. Tuossa henkilökohtaisessa pyytämisessä on minusta se ongelma, että jollakulla voi olla joku ihan todellinen syy nostamattomuuteen (esim. selkä-/jalka-/käsivaivat, raskaus, heikko olo sairauden vuoksi) jota hän ei kuitenkaan halua kaikille raportoida - tämä tulee ihan kokemuksesta, koska itse en ole aina ollut sellaisessa kunnossa, että olisin voinut vaunuja nostella ja minusta on noloa ruveta selittelemään vaivojani tuiki tuntemattomille. Sama koskee muuten myöskin istuinpaikan pyytämistä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla

EllaBoo:

Lainaus:

Tämä ei ole mikään provotyyppinen kirjoitus,mutta jos oikeasti asettuu niiden kanssamatkustajien osaan,niin ehkä hiukka voi ymmärtää heidänkin fiiliksiään esim. raskaan duunipäivän jälkeen nostella muiden vaunuja...

Tän kirjoituksen jälkeen mä en yhtään ihmettele, että on ihmisiä, jotka eivät halua auttaa... Vedota nyt siihen, että ei jaksa rankan duunipäivän jälkeen.

Kyllä nyt hyviin tapoihin kuuluu auttaa jos vaan voi. Miten se nyt voi olla niin vaikeaa auttaa äitiä, jolla on lastenvaunut? Ei se nyt rankan duunipäivän jälkeenkään ihan kauhea urakka ole... Yksi nosto ja saa äidin hyvälle mielelle, että joku auttoi : ) Täytyy ihmisten päästä liikkumaan ja jos kohdalle ei nyt matalalattiabussia satu niin sitten ei.

sen verran iso,mutta jo raskausaikana päätin,että en ruinaa ketään nostelemaan vaunuja,ja sen pystyin hyvin pitämäänkin puolentoista vuoden vaunuiluaikani ajan.Vaikka olen pienen lapsen äiti itsekin,en mitenkään moiti niitä jotka eivät auta -vaikka se on kääntynyt itseänikin vastaan-,koska ei se ole kenenkään velvollisuus,eri asia sitten jos siihen on halua.

Tampereella vaunujen kanssa kulkeminen on ilmaista,ja oh boy sen on mammat huomanneet.Keskustan alueella kuljetaan väliä Keskustori-Koskikeskus (eli noin 500m) bussilla,ja muita vastaavia esimerkkejä on pilvin pimein.Ostetaan ne ihan kaikkein isoimmat yhdistelmät ja kun sellaisia on parhaina(pahimpina)päivinä kahdet,onkin bussin keskiosa kätevästi maksavilta matkaustajilta tukossa.Ruuhka-aikana erityisen kivaa.

Joskus kuljettajan silmän ohi pääsee tunkemaan vielä kolmannet vaunut ja se on jo vauvallekin niissä vaaralllista.

Minä käytin kyllä bussia vauva-aikana,ja ilomielin olisin maksanut siitä lystistä.Kuljin aamuisin ja aamupäivisin,joskus illalla,mutta en ruuhka-aikana enkä alle 5km:n matkoja.Meillä oli käytössä kevyet ja kapoisat kuomurattaat,joita oli helppo nostaa ihan yksinkin ja helppo myös laittaa kasaan.Kaksi kertaa jouduin pyytäämään apua ja se oli kamalaa,ei vaan sovi minun luonteelleni ruinata mitään:)

Tämä ei ole mikään provotyyppinen kirjoitus,mutta jos oikeasti asettuu niiden kanssamatkustajien osaan,niin ehkä hiukka voi ymmärtää heidänkin fiiliksiään esim. raskaan duunipäivän jälkeen nostella muiden vaunuja...

Piti mainita vielä yksi ihan sairaan ärsyttävä ihmisryhmä:Jotain 4-6 vuotiaita vaunuissa/rattaissa kuljettavat äidit!Kyllä sen ikäinen jo kävelee jos terve on,erityisesti maahanmuuttajat käyttävät tätä keinoa ilmaisten matkojen tarpeessa.Mutta kaikennäköistä äitiä on nähty.-

Mikään ei sapeta itseäkään enempää kuin ihmiset, jotka vaan istuu eikä tee elettäkään auttaakseen. Itseasiassa monikaan ei edes vahingossakaan katso edes ovelle päin. Kävin Oulussa pari viikkoa sitten ja mulle kävi just noin. Yritin tupista ääneen, että voisko joku auttaa. Sitten mua auttoi samaan bussiin tulossa oleva mummo. Yritin kyllä sanoa, että eikö kukaan muu voi auttaa. Mummokin sanoi, että minä voin kyllä nostaa jos vain jaksan:/

Sapetti niin, että tupisin vielä linja-autossakin pojalleni, että onpas täällä avuliasta väkeä... Joo, tosi aikuistamaista:) En kovin isolla äänellä tuota todennut kylläkään.

Itse olen jo koululaisena ollut aina auttamassa, jos joku on tullut vaunujen kanssa. Ennenhän linja-autot oli juuri niitä korkeita. Nykyään onneksi useinmiten matalalattiaisia...

Mä olen varmaan pikkuhiljaa tasoissa tuossa nostelussa. Siis jos laskisi ne kerrat kun olen nostanut muiden rattaita ennen omien lasten syntymää ja vertaisi niitä kertoihin, mitä omien lasten rattaita on 3 vuoden aikana joku muu nostanut. En minä kyllä kokenut tuota nostelua yhtään raskaaksi, vaikka matalalattiabusseja ei edes ollut tuolloin. Jos 12-vuotias lapsi jaksaa nostaa rattaita (silloin lienen " urani" aloittanut) niin kyllä takuulla työn raskauttama aikuinenkin!

Aika uskomatonta käytöstä kyllä!

Itselläni on ilmeisesti käynyt hyvä tuuri, sillä silloin kun olen apua tarvinnut nostamisessa olen sitä kyllä aina saanut. Usein juuri nuoret miehet ovat olleet avuliaimpia, he ovat monesti suorastaan rynnänneet pyytämättä nostamaan rattaita. Ja minäkin asun pk-seudulla, Vantaalla, ja sekä bussilla että junalla on kuljettu.

Toivottavasti vastaisuudessa kohdallesi osuu ystävällisempiä ihmisiä.. Hurjalta tuntuu ettei edes pyynnöstä tulla auttamaan!

Bussit voi tosiaan olla hankalia, itsellä on kokemusta enemmän paikallisjunista. Mutta tämän olen huomannut tepsivän: otan katsekontaktin johonkuhun tiettyyn henkilöön (mielellään nuori raamikas mies ;) ) ja pyydän nimenomaan häntä auttamaan, hymyillen ja kohteliaasti. Yleisestä avunpyynnöstä on helpompi kieltäytyä ja varsinkin bussissa kaikki eivät edes huomaa avun tarvitsijaa. Vaan kun katsoo suoraan jotakuta tai napauttaa olkapäähän ja pyytää, niin harva kehtaa kieltäytyä tai ainakin silloin on hyvä syy. Ja rattaat tarjoan aina vieraalle nostajalle työntöaisa edellä ettei tarvitse kuraiseen aisaan tarttua. Joskus kysyn jo pysäkillä etukäteen nostajan jos tiedän että tulee ei-matalalattiainen.

Minkä ikäisiä nuo koululaiset olivat? Moni heistäkin varmaan auttaisi mielellään jos suoraan pyytää, eivät vain kehtaa tarjoutua itse. Pieni kehu palkaksi (" löytyipäs sulta voimaa" ).

Meillä auttamishaluihin vaikuttaa kyllä se, että kyseessä on kaksoset ja kaikki varmasti tajuavat ettei heitä yksin nosta. Monesti joku on tarjonnut vapaaehtoisesti apua jo ennen kuin olen ehtinyt pyytää.

Monta kertaa kun olen kiittänyt nostajaa on jäänyt sellainen tunne, että hänelle on jäänyt avunannosta hyvä mieli vielä pitemmäksi aikaa. Uskoisin että useimmat auttavat mielellään. JOnkun kerran olen myös rullaportaissa (kyllä, kuljen joskus myös rullaportaita lastenrattaiden kanssa, mäkättäkää turvallisuudesta jos haluatte) pyytänyt vierasta viemään rullaportaita vähän pelkäävän esikoisen kädestä pitäen alas, ja aina on autettu mielellään, myös ne usein haukutut vanhat tädit ovat mielissään kun saavat auttaa.

Sulla oli nyt epäonnea moninkertaisesti. Hiljattainhan oli kissanhännänvetoa siitä, että äidit saa lastenrattaiden kanssa kulkea ilmaiseksi mikä kismittää joitain eläkeläisiä (" ei meidän aikana vaan" ). Olisko sulle osunut semmoinen mummo.

niin tuttua!! pääsitkö siihen bussiin sitten ollenkaan?? mulle on kerran käynyt niin kun kotiin ruoholahesta olin tulossa ett' 65a oli täynnä tai siis ratas paikka ja sit perässä tuli haitari mallinen 66 ja kuski joutu tulla nostaa koska kukaan ei liikahtanutkaan penkeiltä ja kuskin kanssa kovaan äänee ihmeteltiin miten ihmiset on väliin pitämättömiä! :o muistan kun odotin poikaani niin sillonkin aina auttelin ja loppu peleissä mun oli pakko vaan sanoo että en enään uskalla nostaa ja kiskasin jotain muuta siihen auttaa vierasta äitiä... jotkut taas on liian yli innokaita auttamaan kun välillä muo on joku pappa auttanut matala bussista ilman että apua pyytää. :)

-mamma ja mico1v2kk

ElloBoo: kyllä meillä kaikilla on oikeus käyttää busseja, oli ruuhka-aika tai ei, riippumatta siitä liikummeko isojen tai pienten lastenrattaiden kanssa, ja myös, usko tai älä, ihan ihonväristäkin riippumatta!

Joka tavalla vastenmielinen ja rasistinen arvomaailma sinulla.

Itse pyydän auliisti apua sitä tarvitessani ja autan muita jos he apua tarvitsevat. Siinä on kysymys arvomaailmasta - toisten huomioon ottamisesta - ei ruinaamisesta. Mieluusti elän maailmassa jossa ihmiset auttavat toisiaan ja tällaisen kulttuurin aijon lapsillenikin opettaa.

ää kun joutuu bussiin kuikuilemaan, että " olisikohan joku niin kiltti että auttaisi" , mutta sillä tavalla olen kyllä aina saanut nostajan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat