Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Esim. Jani-Petteri tai Anna-Maija?

Kertokaa miksi lapsenne nimi kirjoitetaan väliviivalla?

Älkää loukkaantuko, mutta kun minusta tuo väliviiva vaan aiheuttaa epäselvyyksiä.

Aina saa mainita, että nimeni on sitten väliviivalla.

Tunnen muutaman jo aikuisen jolla tuollainen nimi. Juha-Pekka=J-P ja Anna-Maija=Maiju. Eli harvoin käytetään koko nimeä kun se on pitkä.

Kommentit (6)

Sitten tiedän kaksi Siniä, joista toista kutsutaan aina Sintuksi. eli kyllä niitä lyhyitäkin nimiä muutetaan. Jos ei lyhennetä, niin sitten pidennetään.

Itse en niin kovasti ole innostunut yhdysnimistä, mutta ymmärrän, että joskus sellainen on tarpeen, esim. jos haluaa lasta kutsuttavan Sini-Maariaksi, eikä pelkästään Siniksi. Yhteen aikaan oli ihan muotia kirjoittaa yhdysnimet ilman väliviivaa (Sinimaaria, Annamaija, Ullaleena). Makuasia tietenkin on tuo kirjoitustapa. Joihinkin nimiin yhteen kirjoittaminen sopii hyvinkin.

Tosin itse en tuota perinnettä ole täydellisesti jatkanut, koska en ole ko. nimeen niin ihastunut, mutta oma nimeni on tästä johtuen harvinainen. Olen myös ylpeä siitä, että minulla on vain yksi etunimi, vaikka väliviivalla onkin! Nimen loppuosa ei ole minulla käytössä, mutta äidilläni ja mummillani on. Lempinimiä on kai aivan yksiosaisiakin nimiä saaneilla lapsosilla. Itse voisin nimetä lapseni vaikka Annaliinaksi:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siis tytölle. Mutta kerran tulin ihan kunnolla miettineeksi nimiyhdistelmää (siis etu- ja sukunimeä) ja huomasinkin harmikseni että siitä tuleekin erään firman nimi mieleen, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Enkä tietenkään halua lapseni olevan mikään kävelevä mainos, jota koulussa pilkataan nimensä takia. Joten seuraavaksi piti miettiä, että mitä vaihtoehtoja on; joko vaihtaa suosikkia tai keksiä jotain muuta. Ja sitten keksinkin tuon väliviiva-jutun. Lisäämällä yhden nimen väliin, mieleen ei tule mitään ei-toivottuja mielleyhtymiä.

Nyt vaikeutena onkin ollut sitten keksiä sopiva toinen osa väliviiva-nimelle, ensimmäinen osa nimestä kun ei ole kaikista tavallisin väliviiva-nimi. Pikkuhiljaa on tullut joitakin suosikkeja, joita on nyt maistellut ja mietiskellyt jonkin aikaa, mutta mitään ei kyllä ole vielä päätetty. Onneksi on aikaa, kun laskettu aika on tammikuussa :)

Mutta jos meille tuleekin poika, niin asia on hyvin yksinkertainen ja nimi on valmiina ja se tuleekin olemaan sitten ihan " tavallinen" ja yksiosainen :)

-Niiga

on kaunis ja persoonallinen. Oma nimeni on väliviivallinen (ja juu-u, käytössä lempinimi, ei kumpikaan nimen puoliskoista) ja lasteni nimet lyhyitä, kaksitavuisia.

Nimeäni en pois vaihtaisi. Se on yksilöllinen ja kaunis.

Myöskään mielestäni kaikki yhdysnimet eivät " sovi" kirjoitettaviksi yhteen pötköön. Väliviiva antaa jämäkkyyttä ja selkeyttä. Käsittääkseni myös on suositus, että yhdysnimet kirjoitettaisiin väliviivalla. Joku mua fiksumpi varmaan osaa kertoa, minkä tahon suositus ja miksi. ;)

silti jotkut nimet on kivoja ilman viivaakin.

" Väliviivanimet" on yksi rikkaus nimien joukossa, ihania!

Minä tykkään kovasti esim. nimestä Konsta-Santeri juuri näin kirjoitettuna ja käytettynä. Samoin Kukka-Maaria on super!

Marianna/Marianne taas sopii yhteen...kai koska on tottunut niin.

Makuasioita taas nämäkin niinkuin muutkin nimiasiat. Joku haluaa lyhyen, toinen pitkän nimen ja joskus esim.sukunimeen sopii hyvin kaksiosainen nimi.

Kyllä minusta voi käyttää esim. molempia nimiä, vaikka ei olisi viivaakaan...se ei vaan sitten kirjoitettaessa tule esille ja tietoon...ja siinä taas " joutuu" selittelemään, että " käytän muuten molempia nimiäni" . Kun ihmisiin tutustutaan tai tietoja annetaan, ainahan siinä selitellään. En ymmärrä miksi se pitäis olla rasite.

Kai nämä on osaltaan perinneasioita. Mitä olisikaan nimet ilman Marja-Liisoja ja Veli-Matteja jne.

Juuri siksi nimet onkin niin mielenkiintoisia, kun on paljon erilaisia vaihtoehtoja, mielipiteitä ja tarinoita siitä miten kunkin meistä nimet on valittu jne.

väliviivallinen nimi on usein kaunis ja siksi, että väliviivallinen nimi tuo niin paljon lisää mahdollisuuksia nimeen. Kun käytössä on kahden nimen yhdistelmä, on tilaa mitä erilaisimmille ja ainutlaatuisimmille yhdistelmille. Esimerkiksi Anna-Sofia on ihan eri nimi kuin Anna Sofia, kauniimpi ja ehkäpä yksilöllisempikin kuin pelkkä Anna.

Väliviivallinen nimi ei aina lyhene käytössäkään. Tunnen monia väliviivallisen nimen omistajia, joita kutsutaan ihan koko nimellä. Tietysti on niitäkin, joilla vain toinen puoli nimestä on käytössä, mutta eihän sekään haittaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat