Seuraa 

Tehdäänkö muilla hampaat flunssan kanssa? Meidän tyttö näyttää sairastuvan flunssaan aina hampaitten puhjetessa. Olenkin kuullut, että vastustuskyky saattaa laskea hampaitten puhjetessa. Tämä näyttäisi pätevän meillä.

Mutta sitten se iso ongelma on korvatulehdukset. Joka kerta on tullu jälkitautina sitten korvatulehdus. Tällä kertaa lääkäri alkoi uhkailemaan, että pitäisi ruveta sitten harkitsemaan putkia korviin. Alkoi vähän ahdistamaan...

Miten muilla? Onko teillä ollut tälläistä? Onko putket laitettu, vai onko odoteltu, että jos ne tulehdukset rauhoittuisi hampaiden puhjettua? Mä en oikein tiedä, miten niihin putkiin pitäis suhtautua. Ei ole siis oikein tietoa asiasta. Korvatulehdukset on ollu joka kerta aika oireettomia, eikä siis häiritse oikeastaan typyä.

Kokemuksia ja mielipiteitä odottelee: MrsH

Kommentit (7)

meillä neiti myös parhaillaan flunssassa, mennään kohta lääkäriin varmistamaan, että korvat kunnossa. Aiemmin ei ole ollut korvatulehduksia, joten olen tietämätön niissä. Luin kuitenkin www.sairaslapsi.com -sivuilta, että esim. sängyn päädyn kohottamisella voidaan korvatulehduksia ehkäistä. Siellä oli myös muuta juttua flunssasta ja korvatulehduksista. Jos tuo edes vähän auttaisi. Sympatiaa saat ainakin minulta roppakaupalla:)

Toivotaan pikaista paranemista!

Aurora ja neiti 1v 4pv

Meidän esikoisella alkoi korvatulehduskierre hänen ollessa n 7kk. Eka korvatulehdus tuli nimenomaan flunssan jälkitautina. Sen jälkeen alkoi rumba; neiti nukkui hyvin ja oli pirteä antibioottikuurin aikana, pari vkoa kuurin jälkeen alkoi taas uusi tulehdus, neiti oli känkkis ja nuhainen, sitten taas kuurille jne. Kun menossa oli jo kuuden tulehdus eikä neidillä ollut ikää vielä edes vuotta ehdotti lääkäri putkia. Pitkäaikainen korvatulehduskierre (samoin kuin hoitamattomat tulehdukset) voivat aiheuttaa lapselle liimakorvan mikä voi vaurioittaa pysyvästi kuuloa. Esikoiselle laitettiin siis putket hänen ollessa n vuoden ikäinen. Tehtiin yksityisellä (kunnallisella puolella oli monen kuukauden jonot, ja koska vakuutus korvasi toimenpiteen mentiin yksityiselle minne sai ajan viikon sisällä) päiväkirurgisena. Lapsi nukutettiin ja toimenpide kesti n 15 min. Samalla katsottiin risat, jos oli tarvetta poistaa ne. Meidän tapauksessa korvatulehduskierteen aiheutti " rakennevika" eli ahtaat korvakäytävät. Korvakäytävät oli niin ahtaat ettei niissä toiminut " ilmanvaihto" normaalisti. Putket toimivat korvan " ilmastointina" , ovat hyvin pienet ja ne kiinnitetään tärykalvolle. Ne poistuvat normaalisti itsekseen kasvamalla ulos korvista. Meillä ei putkien laiton jälkeen tullut enää flunssien yhteydessä korvatulehduksia paitsi yhden kerran. Silloin putket toimivat ja poistivat korvista märän, mikä normaalisti olisi jäänyt korviin muhimaan. Neidillä siis valui korvista tummaa nestettä ulos. Ei jäänyt arvailujen varaan oliko tulehdus vai ei. Meillä ongelman aiheutti se, ettei putket jostain syystä poistuneetkaan itsestään vaan tytön ollessa n 2 vuotias, hän alkoi puhua, välillä jopa itkeä kuulevansa ääniä. Käytiin lääkärissä joka totesi että putket ei pääse poistumaan koska niiden päälle oli kasvanut arpikudosta päälle. Putket poistettiin päiväkirurgisesti, sen jälkeen ei ole ollut ongelmia korvissa. Putkien laiton jälkeen ostettiin tytölle apteekista korvatulpat ja panta, mitkä on tarkoitettu nimenomaan putkikorville että voi käydä uimassa ja sukeltaa. Meillä käytiin aika paljonkin uimassa. Suihkussa sai käydä ilman pantaa, piti vain välttää suoraa vesisuihkutusta korviin.

Suosittelen putkitusta, jos lapsella on taipumusta korvatulehduksiin. Jatkuva antibioottikuuritus on rasite pienen elimistölle, vielä suurempi rasite kuin aikuiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä poika puol vuotias ja jo toisen korvatulehduksen jälkeen korvalääkäri rupesi puhumaan putkista. Eka korvatulehdus oli pojan ollessa 4 kk. Se parani hyvin. Nyt toinen oli sitten 6 kk iässä. Samaan aikaan tuli ensimmäiset hampaat. Eka antibiootti ei auttanut tulehdukseen vaan jo viikon päästä antibiootin loppumisen jälkeen oltiin taas lääkärissä ja eihän ne korvat olleet parantuneet. Elikkä taas antibiootti. Sillä reissulla lääkäri sano, et seuraavaks putket. Nyt meillä huomen kontrolli korvalääkärille ja epäily, ettei antibiootti oo taaskaan auttanut. Niin ja poika taas flunssas muutenkin. Tätä viimesintä tulehdus kierrettä on siis nyt kestäny neljä viikkoo. Mä oon ihan valmis kokeilemaan niit putkia. Eihän niist haittaakaa oo. Me kun ei siel vauva uinniskaan käydä. Niin ja tavalliselle yleislääkärille mua ei saa kirveelkään. Lastenlääkärillekki meen pojan kaa vaan pakon sanelemana. Eli vain ja ainoostaan korvalääkärille korva vaivoissa.

Tulipahan sekava sepustus. Toivottavasti saat jotakin selkoo.

Hammas asiaan ei muuten otettu mitään kantaa viime kerralla. Eli tuskinpa se sit niin kauheesti vaikuttaa.

Meillä tuli pojalle kk sitten korvatulehdus johon sai penisiliinikuurin.oli sille yliherkkä ja korvat ei parantuneet jonka jälkeen söi toisen kuurin. Sit korvat ok, 2 vko. Ja taas tulehdus ilman nuhaa tms. yöt vaan meni itkuksi, samaan aikaan aloi tulemaan ylös hampaita. Nyt on sit yöt ollut hieman levottomia hampaiden takia ja ens viikolla vien lääkäriin et onko tlehdus lähtenyt. Tämä on tosi inhottava juttu. Mä olen alkanut nyt antamaan homeopaattisia valmisteita joita ystäväni lämpimästi suositteli. Ratamouutetta ja Belladonnaa. Belladonnasta lääkäri sanoi et on ikivanha lääke/rohto. Ratamouutetta laitetaan korvaan ja sillä on puuduttava ja parantava vaikutus. Lisäksi sitä annetaan muutama tippa veteen laitettuna pitkin päivää. Tipat pitää laittaa just kiehuneeseen veteen jotta alkoholi höyrystyy pois. Näillä sain toisen tulehduksen tosi hyvin kuriin kun kuurin loputtua oli yöt itkua, eli uskon että nämä itseasiassa paransi tulehduksen. Ystäväni sai tyttönsä pahan kierteen loppumaan. heti kun alkaa aivastella ja nenä valua annan Belladonnaa. mä kannatan näitä vaihtoehtolääkkeitä ja uskon et toimivat. Jos kiinnostaa niin kannatta mennä käymään homeopaatilla joka antaa lisää tietoa ja suosittelee mitä valmisteitakannatta käyttää. sitä ihmettelin et teille on alettu puhua putkista tosi nopeesti. Meille lääkäri (yksityinen lastenlääkäri) ei ole mainninutkaan ko. asiasta. Itse olen miettinyt kitarisoja. Jos ne on aivan mädät niin nehän pitää koko ajan tulehdusta yllä.

Toivottavasti kaikkien kovatulhedusket parantuu!!!

Meidän korvatulehduskierre on tälläinen:

23.8 saatiin eka antibiootti 3 viikkoa kestäneeseen nuhaan ja yskään sekä keuhkojen rohinaan. Myös korvassa oli punoitusta, mutta ei varsinaista tulehdusta.

27.9 jälkitarkastuksessa todettiin molemmat korvat olevan todella tulehtuneet. Saatiin uusi antibioottikuuri.

7.10 mentiin taas näyttää korvia kun tyttö niitä kovin haroi. Saatiin toinen tai siis kolmas antibioottikuuri ja lähete korvapolille.

14.10 päästiin jo korvapolille. Annettin vaihtoehdoksi ajanvaraus putkitukseen tai tärykalvonpisto ja märän imeminen pois korvista, joka tehtäisiin heti. Hetken mietinnän jälkeen päädyttiin jälkimmäiseen.

17.11 oltiin jälkitarkastuksessa ja märkää oli taas korvissa. Uusi nuha alkoi maanantai-iltana ja meni saman tien taas korviin.

Meilläkin tuo flunssa näyttää tulevan noiden hampaiden kanssa samaan aikaan. Voi olla että flunssa tietysti tulee muualtakin.

Nyt kuitenkin on aika varattu putkitukseen ja sinne mennään 2 vkon päästä. Paljon on äiti saanut kyyneleitä vuodattaa pikkuisen takia, mutta tyttö itse ei korvistaan näytä kärsivän, onneksi!

Täytyy vain toivoa parasta, että putket pitäisivät korvat puhtaana =)

että otan mielelläni vastaan vinkkejä kaikkeen aiheeseen liivvyvästä...

Jotenkin vaan ajatus korvien putkituksesta tuntuu kauheelta. Tietääkö joku hyödyistä/haitoista, rajoittaako paljon elämää (tyttö on vauvauimari ja " mestarisukeltaja" )

Entäpä onko lisää vinkkejä korvatulehdusten estämiseksi? Voinko itse tehdä tietämättäni jotain väärin (esim. söttää tuttipullosta makuulla?) joka edesauttaa tulehduksen tulemista. Kertokaa kaikki itsestäänselvyyksiltä tuntuvatkin asiat =) Kiitos.

T: MrsH

piti laittaa, että myös eilen saatiin antibioottikuuri. Pitäisi saada tyttö suht terveeksi, että voidaan nukuttaa ja laittaa putket.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat