Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meidän kohta 2kk vanha neitimme on päättänyt, että yö on päivä ja päivä on yö. Eilen illalla nukahti klo 24 ja heräsi 01...nukahti taas 02.30 ja heräsi 03.30...sitten valvottiinkin tissitellen aina 06.30:een saakka!!!! Nukkui 06.30-12.10, söi ja nukahti ulos vaunuihin 13.30 ja siellä nukkuu nyt varmaan kuutisen tuntia. Onko muilla kokemuksia tällaisesta?

Vauva ei ole missään vaiheessa nukahtanut yöunilleen ennen puoltayötä, joten mulle jonkun kertomukset siitä, että vauvat menee nukkumaan jo klo 20-21 on ihan utopiaa! Unta vauva saa siis kaiken kaikkiaan kai n. 12h + satunnaiset tirsat pitkin iltaa ja alkuyöstä. Onko liian vähän?

Olen ollut nyt laktoosittomalla ruokavaliolla, koska vauvan kakka on ollut kokoajan vihreää ja ilmavaivoja on ollut paljon. Ne ovat vähän vähentyneet, mutta edelleen vauva herää pieruihinsa...=/ Cuplatonia ollaan annettu 2-3 krt/pvä ja relatippoja myös sen 5 tippaa/pvä. Olisko Cuplatonia parempi vaihtoehto Disflatyl?? Muuten vauva on pirteä (yöllä varsinkin!) ja iloinen, mutta äiti ei kyllä kauaa jaksa tätä yövalvomista.=(

Onko 2kk:n ikäisen unirytmiä siis mahdollista muuttaa, vai onko vain elettävä tämän kanssa kunnes vauva tajuaa sitä itse muuttaa???

Kommentit (4)

Minua lohdutti visiitti unihiekka-sivustolla. Siellä on tietoja vauvojen unihäiriöistä ja yleensä vauvojen unesta. En muista osoitetta, mutta löytyy helposti googlettamalla.

Meillä on nyt noin kolme viikkoa valvottu kolmeen tai neljään aamuyöstä. Tämä viikko on ollut juhlaa kun vauva on nukkunut ennen kahta. Ilmavaivoja on ja paljon, mutta en ole keksinyt vielä, millä niistä pääsisi eroon. Monenlaista olen kokeillut. Raskastahan tämä valvominen on, mutta onneksi saan nukkua pitkään, vauvakin nukkuu usein lähelle puolta päivää. En valitettavasti osaa auttaa, mutta jaksamista toivotan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vauvalla tosin on ikää vasta 6 viikkoa, mutta siis 1,5kk suurin piirtein jo kuitenkin.

Kahteen yöhön en ole vaihtanut vaippaa yöllä, jotta vauva ei heräisi, mikäli nyt ei ihan maailman isoimmat kakat tule ja vauva herää itse siihen. Ostettiin varta vasten kokoa isompia vaippoja yöksi...

Lisäksi on pari päivää koitettu herätellä päivällä ja illalla valvottaa hieman eli siis seurustella, pitää sylissä ja hälinässä, jne ja koittaa saada jo iltarytmiä aikaan. Jos sillä tavalla siis nukkuisi paremmin yönsä. Ja yöt on nukuttu aina ilman valoja, ja päivällä taas on valoja ja seurustelua ja yöllä ei oo tähän asti seurusteltu mutta nyt muutaman yön ajan onkin herännyt ja vaatinut kovaan ääneen sitä seurustelua itse, nämä pari yötä nyt paremmin.

Vatsavaivoja täältäkin löytyy, enkä ole antanut mitään erityistä valmistetta, koska en usko niihin (kokemusta esikoisesta, että ei hänellä ainakaan auttaneet), eikä jaksa kantaa niistä stressiä että muistais aina antaa. Reladrops-maitohappobakteereita sen sijaan olen antanut, koska olen antibioottikuurilla. Ja röyhtäytys on pakko saada aikaan myös täällä joka syötön jälkeen, muuten myös oksentaa kohta. Vaavimme onkin " oppinut" nukahtamaan röyhtäytykseen ja sellaiseen heijailuun sylissä.

Ikäväksi asian meillä tekee vain se, että päivällä pitäisi jaksaa, kun on 2v esikoinen kotona myös. Missähän vaiheessa rytmit ja syömisrytmit alkaa mennä niin, että osuisi yksiin esikoisen kanssa, että päästäisi järkevään aikaan uloskin.. aamulla kun on syömissessio ja sitten kun se päättyy onkin jo esikoinen sen verran väsyksissä että ei enää viitsi lähteä ulos ennen lounasta ja päiväunia.

Ja päiväunille käydessä vauva tietty heräilee... Joskus on pakko mennä aamulla toki, ja kyllähän sitä sitten pärjää, kun pitelee vauvaa sylissä vaan enimmäkseen, liikkuvissa vaunuissa just vielä pysyy tyytyväisenä... ja syöttämään pitää päästä ulkonakin edes jossain välissä kun tulee täyshuuto jo noin tunnin jälkeen.

Meillä myös parikuukautisen rytmi heitti tosi upeasti selälleen vähän aikaa sitte. Ensin neiti nukahti yhdeksältä ja nukkui muutaman tunnin, heräsi puoliltaöin syömään ja kakalle, jonka jälkeen sitten kukuttiin aamuyöhön. Nyt sentään on muutamana yönä nukahtanut " jo" vähän ennen yhtä.. Tyttö kyllä nukkuu hyvin nukahdettuaan, 6-8 tuntia yhteen menoon ja sitten vielä syötön jälkeen kolmen tunnin unet. Mutta tuskaa oli tosiaan tuo nukahtamisaika... Niin ja meillä on myös ollut aika iltavirkku tämä typy alusta lähtien. Nyt jäivät pois nuo " alkuillan" unosetkin, kun nukahtaminen aikaistui vähän...

Sen verran olen itse yrittänyt vaikuttaa, että herättelen tytön aamutoimiin aina kahdeksalta ja iltapesulla käydään yhdeksän aikaan ja yleensäkin omaa rytmiä rauhoitetaan silloin... Jospa tuo joskus alkaisi ymmäträä, ett moisella tarkoitetaan uniajan lähestymistä. ;) Näin pienelle kai ei oikein vielä välttämättä pysty rytmiä tekemään. Eli aika lienee paras lääke, mutta ainahan sitä voi jotain yrittää.

Ja unen määrästä... Ei meilläkään tuon enempää unta vuorokaudessa tule, mutta eipä neiti kovin väsyneeltä vaikuta. Eli olen ymmärtänyt, että vauvoillakin unen tarve on yksilöllinen asia. Niin ja ilmavaivoja löytyy täältäkin, tyttö piereskelee aika tehokkaasti ja syöttäessä röyhtäys on pakko saada aikaiseksi. Muuten tulee hetken päästä oksennus. :P Disflatyliä kokeilin, mutta tilanne lähinnä paheni ja vauva alkoi itkeä ilmavaivojaan, joten rela-tippojen voimalla ja äidin rukavaliota rankkaamalla olemme pärjäilleet.

Mutta raskastahan tuollainen rytmi vanhemmille on. Toivotaan, että rauhoittuisi tilanne teilläkin vähitellen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat