Vierailija

Kirjoitin tänne jo aiemmin tänään ja kysyin vajaatoiminnasta, kun terkka sanoi, että kärsin siitä. Tosin tutustumalla Kilpirauhasliiton sivuihin huomasin, että tsh-arvoni viittaavatkin liikatoimintaan, eivät vajaatoimintaan.

Kumpi mahtaa olla sikiölle vahingollisempaa, liika- vai vajaatoiminta?

Sivut

Kommentit (31)

Se on nimittäin souraan sanoen paskapuhetta!!

Kilpirauhasvaivat pitää tutkia AINA ja raskausaikana vielä suuremmalla syyllä!!

Minä en koko aikana kuullut väitettä, että aihauttaisi sikiön älylliselle kehitykselle vaaraa.Liikatoiminta raskausaikana on päinvastoin melko yleistä.Kävin verikokeissa ja ylimääräisissä ultrissa ja vauvan kilpirauhasarvot otettiin pariinkin otteeseen syntymän jälkeen.

Minkälaiset arvot sulla on??

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja sitten: mun tsh-arvo oli 0,002. Jatkokokeiden vastauksia odotan vielä.

Terveyskeskuslääkäri sanoi, että heillä ei ole ultraa, eikä heiltä myöskään saa lähetettä millekään erikoislääkärille.

Painotti myös, että oli tulokset mitä hyvänsä, niin seuraava vapaa aika hänelle (omalääkärini) on vasta joulukuussa.

Myös tämän ko. terveyskeskuksen ylilääkäri sanoi, että mikäli haluan esim. kurkkulääkärin tutkivan kurkkuni ultralla tms. niin pitää mennä yksityiselle.

Olin tästä kyllä todella, todella yllättynyt.

että erikoislääkärille.

Tiedän, että tsh-arvon perusteella ei vielä yksinään päätetä mitään, eikä vedetä johtopäätöksiä. Lisäkokeet on otettu ja niitä vastauksia vielä odottelen.

synnytyssairaalaani NKL:lle, mitä helvettiä se on heiltä pois?! Todella omituista toimintaa todellakin.

Tarkistin ajanvaraustilanteen ja se todellakin on niin, että seuraavat vapaat ajat omalääkärille ovat vasta joulukuussa. Eli pitäisi odotella pari viikkoa ennen kuin edes pääsisi tälle ikävälle lääkärille. Akuutti-aikoihin, eli päivystyksiin tämä ei kuulemma sovi...

Näinkö huonoa voi julkinen terveydenhoito Helsingissä olla?

Sekin oli huvittavaa, kun kysyin, että voisivatko lähettää vastaukset mulle, niin sanoivat, että " voithan sä hakeakin ne täältä" ... No, niinhän minä tietysti voin. :-/

Muita vastauksia tosiaankin odotan vielä, eli tiedossa on vasta tuo matala tsh.

Mutta minne sinne Naisten klinikallakaan soitan? Omalle lääkärille? Ajanvaraukseen? Minne?

Vajaatoiminta ei TODELLAKAAN ole mikään automaattinen lähetteen aihe äitiyspolille. Vajaatoiminnasta kärsiviä odottajia on pilvin pimein, arvot tarkistetaan kerran tai kaksi raskauden aikana ja lisätään Thyroxinia jos on tarve. Äitiyspolia siihen ei tarvita.

Ap on varmasti käsittänyt lääkärinsä sanomiset väärin. Tietenkin liikatoiminta kuuluu sisätautilääkärin hoidettavaksi, niin raskaana olevalla kuin muillakin. Mitään lähetteitä kilpirauhasen ultraan on kuitenkin turha vinkua, sellaisista päättää sitten erikoislääkäri. Ilmeisesti olet vouhkannut ihan väärästä asiasta, ja lääkäri on ymmärtänyt sinut väärin. Jos todella liikatoiminta todetaan etkä pääse vastaanotolle (mitä kyllä SUURESTI ihmettelisin), ota yhteys potilasasiamieheen ja oma-aloitteisesti äitiyspolille. Voi olla ettet saa mitään hoitoa raskausaikana, mutta ainakin asianmukainen seuranta on tarpeen.

Mulla on kokemusta siitä...

Itselläni on vajaatoiminta, enkä meinannut aikoinaan saada siihen millään diagnoosia. Itse tiesin mistä on kyse, sillä kilppariongelmia on suvussamme paljon. Tätini antoi minulle neuvon: Älä anna periksi!

Joten marssin terveyskeskukseen ja sanoin lääkärille: Tämä juttu on nyt tutkittava! En suostu lähtemään enää pois täältä ilman että ongelmani tutkitaan kunnolla ja minut lähtetään sisätautipolille tutkittavaksi.

Lääkäri ei voinut muuta kuin suostua, esitin asian niin vakaumuksella ja mahtipontisuudella - taisi uskoa etten liikahtaisikaan tuolista ennen kuin lähete on kirjoitettu :o)

Loppu olikin sitten helppoa, sisätautipolilla homma sujui kuin leikki ja ammattitaitoiset lääkärit tekivät monien labra- ja ultraäänikokeiden sekä ohutneulanäytteen jälkeen diagnoosin.

Joskus täytyy vaan olla todella määrätietoinen.

Mutta, en siis edes itse ehtinyt kysymään mistään ultrasta, kun tk-lekuri jo suoraan sanoi, että " meillä ei mitään ultria tehdä, eikä lähetettä erikoislääkärille saa" . Miksi näin on, ettei edes lähetettä saa, en todellakaan tiedä.

kurkkulääkäri joka ultraa kilpparin, vaan se on röntgenlääkäri. Ja sisätautilääkäri tulkitsee. Todella asiantuntevaa hoitoa sulla......

Soita naistenklinikalle, heillä on sielää oma sisätautlääkärikin.

Eihän sinulla ole mitään hajua edes siitä onko sinulla hypertyreoosi vai ei! Ei se pelkkä TSH kerro mitään. Luultavasti siksi kukaan ei ole suostunut kirjoittamaan sinulle lähetettä, eikä kuuluisikaan tuossa vaiheessa.

Ei siis liikatoiminta. Liikatoiminta sen sijaan saattaa aiheuttaa keskenmenon. Älä nyt vain pelästy tästä tiedosta.

TSH arvosi on kuitenkin aika matalalla - mutta siihen ei tietääkseni ole olemassa turvallista hoitoa ollessasi raskaana. Tilanne saattaa hyvinkin olla ohimenevä ja johtua esimerkiksi kilpirauhasen tulehduksesta.

Vierailija:

Lainaus:

Ja sitten: mun tsh-arvo oli 0,002. Jatkokokeiden vastauksia odotan vielä.

Terveyskeskuslääkäri sanoi, että heillä ei ole ultraa, eikä heiltä myöskään saa lähetettä millekään erikoislääkärille.

Painotti myös, että oli tulokset mitä hyvänsä, niin seuraava vapaa aika hänelle (omalääkärini) on vasta joulukuussa.

Myös tämän ko. terveyskeskuksen ylilääkäri sanoi, että mikäli haluan esim. kurkkulääkärin tutkivan kurkkuni ultralla tms. niin pitää mennä yksityiselle.

Olin tästä kyllä todella, todella yllättynyt.

Saat ilmeisesti T4V arvon tulokset myöhemmin??Tsh:si on tosiaankin matala, mutta esim. minulla tuo arvo oli mittaamattomissa.Se oli siis jotain 0,00000.... T4V oli pahimmillaan 25.Silti oireeni olivat melko lievät ja selvisin rakausajan ilman lääkitystä.Sain jopa muutaman kuukauden imetettyä, ennen kuin oli pakko aloittaa lääkkeet.

Minun kilpirauhaseni ultrattiin kunnallisella puolella sairaalassa.Sisätautilääkäri tutki tulokset.Eikö siellä teillä ole sisätautilääkäriä???Entäs synnytyssairaala??Onhan synnärillä oltava myös sisätautilääkäri!Raskausaikani olin hänen hoidossaan.

Jos yleislääkäri ei tee asialle mitään, otat heti yhteyttä synnytyssairaalaasi!Tilaasi ja vauvaasi on seurattava säännöllisesti.

Tästä huolimatta minulle sanottiin, että julkista kautta en pääse jatkotutkimuksiin, vaan pitää mennä yksityislääkärille. Aika omituista minusta.

Vierailija:

Lainaus:

Sekin oli huvittavaa, kun kysyin, että voisivatko lähettää vastaukset mulle, niin sanoivat, että " voithan sä hakeakin ne täältä" ... No, niinhän minä tietysti voin. :-/

Muita vastauksia tosiaankin odotan vielä, eli tiedossa on vasta tuo matala tsh.

Mutta minne sinne Naisten klinikallakaan soitan? Omalle lääkärille? Ajanvaraukseen? Minne?

Mun lääkäri ihan itse soitti ja kertoi arvojen olevan pielessä.Otettiin uudet kokkeet ja kun edelleen tulos oli sama, sain lähetteen tuonne Naistenklinikalle.

Että ikävä kyllä sun lääkäri on aika outo...

Ja juu, liikatoimistaa voi lääkitä myös raskauden aikana.Toki kannattaa miettiä, pärjääkö oireiden kanssa.

Naikkarilla oli tosi hyvä lääkäri ja neuvoi ja opasti koko ajan.Soitat sinne keskukseen vaikka, kyllä ne neuvoo. :)

10

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat