Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä on reilut 1,5 vuotias tyttö, joka koko elämänsä aikana on nukkunut hyvin, niin yöllä kuin päivälläkin. Normaalisti hän on mennyt nukkumaan klo 20-aikoihin illalla ja herää 7-aikoihin. Päivällä hän on nukkunut noin 2 tuntia. Ja melkein aina heräämättä.

Mutta nyt hän siis nukkuu paljon enemmän. Nykyään hän haluaa mennä nukkumaan jo klo 19 jälkeen, eli viimeistään klo 19.30 nukkuu jo, ja aamuisin olemme herättäneet hänet klo 9. Päikkäritkin venyy monesti yli kolme tuntisiksi, ennen kuin herätämme. En todellakaan tiedä miten pitkään hän nukkuisi jos emme herättäisi. Eilenkin laitoin hänet nukkumaan jo klo 18.30 ja aamulla mieheni herätti klo 9. Päikkäreille meni klo 11.15 ja minä herätin klo 15.15. Tämä viime vuorokausi oli kyllä ennätys, mutta tuohon suuntaan se on nyt mennyt.

Pitäisikö minun olla huolissani? Tai siis, olen jo huolissani, mutta onko minulla siihen aihetta?

Tyttö aloitti kyllä pari kuukautta sitten päiväkodin, joten se varmasti myös väsyttää, mutta onko todellakin normaalia että voi nukkua jopa 18 tuntia vuorokaudessa, ja silloinkin herätettiin?? Onko muilla vastaavaa?

Kommentit (18)

Paljonhan tuo teillä nukkuu, mutta minusta hoidon aloitus ja tämä pimeä aika voi hyvinkin vaikuttaa tuohon nukkumiseen. Oletko muuten varma että tyttö teillä nukahtaa heti nukkumaan mennessä ja nukkuu koko ajan? Ettei välillä ole hereillä tyytyväisenä sängyssään ja jatka sitten uniaan?

Meillä esikoinen (nykyään jo eskarissa) on aina nukkunut hyvin ja paljon. Nykyäänkin nukkuisi yli 12h ja joudun herättämään aamuisin ennen yhdeksää. Tuota pienempänä aikaa en muista niin hyvin, mutta silloin taisi nukkua yli 12h yössä ja vähintään sellaiset 2-3h päiväunet ja oli rauhallisessa kotihoidossa. No joo sen muistan että aina alle 3v:na lapsi alkoi itkemään herättyään - ei herännyt koskaan tyytyväisenä, vaikken herättänytkään! Hoidossa jos olisi ollut varmasti olisi nukkumatunteja tullut paljon enemmän... Meillä siis esikoinen on kieltämättä suuri uninen lapsi (ainakin muihin verrattuna) ja unen tarve yleensä kasvaa tuosta normaalista jos on vähänkään enemmän touhua. Poika kun on eloisa ja liikkuu lakkaamatta. Lisäksi on aika laiha. Meillä tuohon laihuuteen joskus kiinnitettiin huomiota ja sen vuoksi otettiin kilpirauhaskokeetkin ym. mutta mitään ei löytynyt. Minusta meillä suuri unentarve esikoisella on normaalia. Tulee varmaan minuun, sillä muistan itse olleeni lukiossa ja täyttäneeni jonkun terveydenhoitajan lapun elämäntavoista ja kun siinä kysyttiin nukkumamääriä vuorokaudessa ja vastasin totuudenmukaisesti, niin terveydenhoitaja passitti minut lääkäriin tutkimuksiin, koska häneen mukaansa kukaan ei voi nukkua niin paljon! No kilpirauhaskoe minulta sitten otettiin ja kun se oli normaali, niin totesivat että ihan normaalia tuo minun nukkuminen. Edelleen aikuisena unentarpeeni on yli 9h ja jos on vähänkään stressiä ym. niin tarvitsen extraunia (esim. päiväunia), joilla nukun sen pois.

Se on kieltämättä ongelma että vuorokaudessa on vähemmän tunteja kun nukutaan enemmän. Mutta täytynee sitten käyttää ne vähemmät tunnit paremmin:)

luulisi nyt glukoosimittarin kuuluvan terveysaseman vakiovarustukseen. Onpa mielenkiintoista, pistää minutkin miettimään tarkemmin syitä poitsun hyviin unenlahjoihin. Maanantaihin! Tai siis siihen asti kun ehdit taas kirjoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä olen aina antanut lasten nukkua niin pitkään kuin haluavat (ellei siis ole johonkin menoa, yleensä ei). Aamuisin nukkuvat joskus " kaamosaikaan" ja matalapaineen sattuessa pitkään, n. 9:ään, muuten heräävät 7-8 aikaan. JOS kohta 3-vuotias tyttöni saa päivällä unenpäästä kiinni, unta kertyy toisinaan 3-4 tuntia tai sitten jatkaa suoraan yöuniin. Siinä 2,5 vuoden kieppeillä unet venyivät parina päivänä 4-5 tuntiin! Mutta annoin vain nukkua. Ja yöuniin ne jatkuivat, jos tyttö meni " päiväunille" 5-6 maissa. Heräsi sitten aamulla 6-7 aikaan. Ja usein nukkui taas pitkät päiväunet seuraavana päivänä.

Tyypillinen kierre, hyvät yöunet - hyvät päiväunet, ja päinvastoin. ja myös niin että huonot päiväunet, huonot yöunet. Nykyään päikkäreitä ei juuri enää tytällä ole, öisin herää usein sen verran, että kömpii väliimme. Ennen (kun vielä nukkui päiväunia) ei tyttö herännyt öisin kertaakaan, vaan nukkui sikeästi aamuun asti.

Voisiko yksi pitkien unien syy olla se, että lapsi joutuu heräämään kesken unien, kun herätetään? En siis tiedä vastausta, mutta jos joku tietää, niin kertokaa :)

Vaikuttaisi siltä, että hoitoonmeno olisi yksi iso syy unentarpeen kasvuun. Ja eikös lapsi kasva nukkuessaan( taas näitä " totuuksia" )? Onkos pituuskasvua tullut syksyn mittaan? :)

Ei vaan, totta kai kannattaa lääkäriltä kysyä, josko on jokin muu syy kuin kaamosväsymys, jota minä veikkaisin, ja tuota päivähoidon alkamista. Jos syö hyvin, ulkoilee ja on iloinen, en olisi huolissani.

pojan unentarve kasvoi kun aloitti päiväkodissa.

Lisäksi olen huomannut, että " tankkaa" unta viikonloppuisin, eli voi nukkua 3-4 tunnin päikkärit ja 12-14 tuntia yöunia.

Nukkuu päiväkodissa vain 1,5-2 tuntia päivässä, joten olen ajatellut ettei se riitä ja kotona sitten tankataan unia viikonloppuna!

Child: palaisitko maanantain jälkeen aiheeseen ja kertoisitko mitä hb-tulos kertoi? Minua ainakin kiinnostaa! Siihen asti, rauhallisia unia teille!

Likka on kohta vuoden ja aloitti hoidossa kuukausi sitten.

Käy illalla nukkumaan klo 20.30, herää aamulla klo 6.15, menee nukkumaaan viim. klo 9.00 ja nukkuu ainakin kolme tuntia, sitten klo 14-15 toisille päiväunille ja sillonkin noin kolme tuntia!

Olen ajatellut vaan, että se hoidossa käynti väsyttää!

Olin jostain lukevinani, että laittoivat muksut just seitsemän aikaan, jopa ennen, nukkumaan viikolla kun käyvät hoidossa!

Kaippa se joskus siitä tasaantuu?!

Mutta totta puhuen, hän nukkuu aika paljon. Jos olisin sinä, käyttäisin häntä kunnon lääkärillä. Väsymyksen taustalla voi olla jokin vakava sairaus. Toki tarhan aloittaminen voi väsyttää, mutta että noin paljon. Tarkistaisin asian niin ei tarvitse enää murehtia. Sitten voitkin jäädä nauttimaan tytöstäsi! Tarhan hoitajiltakin voi muuten kysyä, onko tarhassa sattunut jotain eiryistä, jos tyttö jonkin päivän jälkeen nukkuu epätyypillisen paljon.

No niin, nyt olemme siis siellä neuvolassa käynyt, eikä tytössä mitään vikaa ollut. Hb näytti 116 ja verensokeri 5, eli hyviä arvoja. Joten nyt saamme kai sitten vain nauttia meidän ihanasta nukkuvasta tytöstämme, joka viime yönä nukkuin 15 tuntia putkeen ja sitten vielä 4 tunnin päikkärit päivällä!! Tarhassa kuitenkin nukkuu vain sellaiset 1,5 tuntia, joten kai se on sitten sitä " unitankkaamista" silloin kun siihen on mahdollisuus. :) Harmi vain että tyttöä ei ehdi hereillä olevan paljon nähdä..... :(

Maanantaille sain ajan neuvolaan juuri hemoglobiinin mittausta varten Joten ehkä huoli on pienempi sitten sen jälkeen, tai sitten ei... :O) Lisää kokemuksia otan mielelläni vastaan.

mutta jos lapsi on juuri aloittanut päivähoidon on varmasti ihan normaalia että lapsi tarvitsee unta jaksaakseen enemmän.

on aika rankkaa kuitenkin tarhassa pienelle ;)

meillä on poika nukkunut välillä hyvin ja välillä " huolestuttavan" hyvin. oon huomannut että liittyy selvästi kasvupyrähdyksiin. syö silloin tosi hyvin, nukkuu tosi hyvin. . toissa iltana meni 20 nukkumaan, heräsi 9, päikkärit 12.30-15.30. illalla 20.30nukkumaan ja aamulla heräs 8.30.

itse olen huomannut että jos laitamme lapsen 21 jälkeen nukkumaan, nukkuu huonommin ja herää aikaisemmin. vaikka voisi kuvitella että kun laittaa myöhempään, nukkuu pidempään..

Meillä kun suuriunisuutta etsitty ensimmäiseksi (tosiaan minulta aikuisuuden kynnyksellä) kilpirauhasesta. Hemoglobiinin osalta minulla (meidän perheen uniselta pojan lisäksi) se on yleensä korkea n.144 ja viimeksi kun käytin pojan neuvolassa ja pyysin ottamaan hemoglobiinin, niin oli pojallakin lähemmäs 140! Ja tuo poika sitten nukkuu selkeästi 1-2h enemmän kuin ikätoverinsa ja enemmän kuin 2v nuorempi pikkusiskonsa ja eskaria lukuunottamatta on vain kotona. Meillä siis tuo hb ei mitenkään liity tuohon nukkumisentarpeeseen.

Jos hän on hereillä ollessaan kauhean flegu niin sitten huolestuisin. Huomasin omasta tytöstäni, että esim. kesällä hänellä oli jonkinlainen kasvukausi koska nukkui päivällä kolmekin tuntia ja illalla meni tosi aikaisin nukkumaan. Nukkuminen on aika yksilöllistä ja toiset nukkuvat todella paljon. Mutta tarkkaile tilannetta ja ainahan voi käydä neuvolassa ottamassa hb:n.

vuorokaudessa. Hoitoon meneminen väsyttää kyllä lapsia, mutta tuo 18 tuntia saisi kyllä minutkin mietteliääksi. (No minä olen aina huolissani kaikesta - eikä meidän epeli todellakaan nuku hyvin...) Sinun sijassasi kävisin otattamassa lapsen hemoglobiinin noin alkajaisiksi ja pohtisin vasta sitten lisää, jos se olisi kunnossa. Ja ihan vain vertailun vuoksi: meidän lapsi (2 v) nukkuu 19.30-9 (ilman päiväunia) tai 22-8 + 14-16. Ja heräilee monta kertaa yössä - että ongelmamme kullakin...

Joo, onhan se mukavaa että nukkuu hyvin, mutta kun tuntuu että aikaa leikkeihin ei paljon jää kun hakee tarhasta klo 16 aikoihin ja pitää laittaa nukkumaan jo klo 19... :) Kun tarhasta kysyin miten siellä nukkuu päikkäreitä, niin sanoivat että ei nukku kuin 1,5 - 2 h. Mutta sitten tosiaankin kotona nukkuu ainakin sen 3 tuntia.

Kysyin asiaa tänään neuvolasta, mutta sieltä vain sanottiin että on normaalia vaikka nukkuisikin 17 h päivässä, mutta silti en voi olla huolestumatta kun kerran aikasemmin pärjäsi sillä 13 tunnilla. Ja nyt pitää vielä joka kertaa härättää, niin ei aikaisemmin tarvinnut tehdä. Yritin Googlesta hakea jotain tietoa " paljon nukkuvista lapsista" , mutta enpä löytänyt.

Nyt kun taas on viikonloppu, niin nukkumiset ovat taas pitkiä. Viikolla mieheni oli iltavuorossa, ja vaikka laitettiin tyttö nukkumaan siinä 19. - 19.30 aikoihin illalla, niin mieheni herätti tytön aamuisin klo 9.30. Tarhassa nukkui sellaiset 1,5 päikkärit (eli ihan normaalit). Nyt sitten kun saa nukkua pitempiä päikkäreitä, kun viikonloppu on, niin sitä ollaankin nukuttu pitkiä! Eilen herätettiin tyttö neljän tunnin päikkäreiden jälkeen. Saa nähdä miten pitkään annetaan tänään nukkua, sillä nyt on jo nukkunut kolme tuntia.

Onkohan olemassa sellainen syndrooma tms. jossa ihmisen keho ei itse mene siihen tilaan että heräisi, vaan pitää aina tulla herätetyksi...? Joo, tiedän, mietin liikaa asioita... :)

No, huomenna neuvolassa ehkä jotain selviää.

Toivottavasti saat nyt mielenrauhan. Tuo päiväkotivaihe tekee kyllä järkeä, selittää varmasti pitkälti koko homman. Ja loppu lienee luonnetta!Hyvää alkavaa talvea teille!

vastaan kertoakseni että tutulta kuulostaa! Tosin mitään muutosta ei ole ollut, vaan meidän poika (nyt 1,4v) on nukkunut ikänsä todella hyvin. Klo 20 menee nukkumaan hyväntuulisena eikä koskaan herää ennen 8.30-9. Iltapäivällä uni maistuu useimmiten 3, joskus jopa 4 tuntia. En ole osannut huolestua, sillä virkeä ja terve poika on ollut, ja luonteeltaan ylipäänsä mitä rauhallisin. Ja ihan hyvällä tavalla, sanoisin.. :)

Kotona siis ollaan eli päiväohjelma on ollut sama koko ikänsä. Mutta ymmärrän kyllä muiden vastaajien kehotukset, eihän sitä koskaan tiedä. Meilläkin on kahden viikon päästä 1,5v-tarkastus, täytyy toki kysyä silloin lääkärin mielipidettä. Mutta niin paljon kuin itse asiasta ymmärrän, en osaa huolestua vaan pidän yksinkertaisesti pojun ominaisuuutena.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat